Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Jumala on jättänyt meille niin monitulkintaisen sanoman?

Vierailija
26.07.2026 |

Kysymys kristityille, ei ilkeilyä kiitos. Minkä takia Jumala on jättänyt meille sanansa niin monitulkintaisessa muodossa, että ihmiset joutuvat kiistelemään sen merkityksistä? Ihminen on ikään kuin asetettu mahdottoman tehtävän eteen. Jos hän todella haluaisi ihmisten pelastuvan, niin miksei hän tuo tahtoaan ilmi niin selvällä tavalla, että siitä ei voi erehtyä? Silloin kyse olisi aidosti vapaasta tahdosta eikä esimerkiksi siitä, että ei vaan ymmärrä sanomaa tai tulkitsee sen väärin.

Toinen kysymys kuuluu miksi kaikki ihmiset eivät usko vaikka haluaisivat? Vaikka kuinka rukoilisi ja lukisi Raamattua ei silti vaan sydämessään usko. Miksi Jumala sallii tämän?

Kommentit (4578)

Vierailija
4441/4578 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa koko ilmestyskirja niin  näette tulevaisuuden, niin ei tarvitse elää vanhantestamentin aikaa.

Vierailija
4442/4578 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juutalaiset olivat mestareita toistamaan ja tallentamaan. Vanhoja tarinoita puhuttiin perheen aterioilla sukupolvesta toiseen. Tallensivat kaiken.

-Yhteiskristillinen

....esimerkki tästä tallentamisesta oli Jeesuksen äidillä Marialla, kun Jeesus syntyi ja paimenet oli lähteneet:

Luuk.2:19

"Mutta Maria kätki kaikki nämä sanat ja tutkisteli niitä sydämessänsä." 

Mun miehellä on myös erittäin hyvä muisti ihmisten sanomisten suhteen.

-Yhteiskristillinen

Jos miehesi muisti on ainoa lähde näille "ihmisten sanomisille", niin ongelma on se, että pieniä vääristymiä tapahtuu hyvin helposti. Saattaa yhden kerran kuvitella muistavansa jonkin sanan, sanamuodon tai äänensävyn jota ei todellisuudessa ollut, ja siitä eteenpäin se on oleellinen osa muistikuvaa, muistajan käsityksen mukaan täysin yhtä todellinen kuin muistissa olevat oikeasti tapahtuneet asiat. Tuo ilmiö ei ainakaan kellään suunnilleen normaalisti toimivalla muistilla varustetulla ihmisillä ole millään keinolla vältettävissä, jos operoidaan pelkästään muistin varassa. Valemuistoja voi syntyä milloin hyvänsä, ja synnyttyään ne sulautuvat väistämättä täysin osaksi muistokokonaisuutta niin, että muistajalla ei ole enää mitään mahdollisuutta erottaa niitä todellisista muistoista.

Eri asia sitten, jos tarkoitat miehesi muistavan paljon lyhyitä sitaatteja, fraaseja ja lentäviä lauseita - niin muistan minäkin, ja muistamisen avain niissä on kuulokuvan toistuminen, olipa kyse sitten vaikka tv-sarjan punchlinesta tai tuttujen ihmisten paljon viljelemistä fraaseista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4443/4578 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristnuskossa Jumala on kolmiyhteinen rakkaus, Poika sovittaa ihmisen syntisyyden. Isä on keskeinen kristinuskossa.

Allah on valvova tuomari. Allah ei ole isä.

Kuvaavatko nämä nimet kristinuskon vai islamin jumalaa?

Armelias, Armollinen, Kuningas, Pyhä, Rauha, Uskollinen, Suojelija, Mahtava, Kaikkivaltias, Itsessään Suuri, Luoja, Aikaansaaja, Muotoilija, Anteeksiantaja, Voittoisa, Antaja, Elättäjä, Avaaja, Kaikkitietävä, Tarttuja, Levittäjä, Alentaja, Ylentäjä, Kunnian suoja, Nöyryyttäjä, Kuuleva, Näkevä, Tuomari, Oikeudenmukainen, Ystävällinen, Pystyvä, Lempeä, Ylevä, Kaikki Anteeksiantava, Arvostava, Korotettu, Suuri, Vartija, Ylläpitäjä, Kunnioitettu, Majesteetti, Antelias, Valpas, Rukouksiin vastaaja, Kaikenkäsittävä, Viisas, Rakastava, Loistava, Herättäjä, Todistaja, Totuus, Uskottu, Vahva, Vakaa, Hyväntekijä, Ylistettävä, Se joka pitää lukua, Esiintuoja, Palauttaja, Elämänantaja, Kuolemantuoja, Elävä, Ikuinen, Se joka löytää, Ainutlaatuinen, Yksi, Pysyvä, Kykenevä, Se jolla on valta, Edistäjä, Viivyttäjä, Ensimmäinen, Viimeinen, Ilmeinen, Salattu, Ohjaava, Korkein, Hyvä, Laupias, Kostaja, Armahtaja, Myötätuntoinen, Herruuden Haltija, Se joka omistaa kaiken Korkeuden ja Kunnian, Oikein Toimiva, Kokoaja, Itseriittävä, Rikkauden antaja, Pidättäjä, Tuskantuoja, Hyödynsuoja, Valo, Opastaja, Kaiken Alku, Jäljelle Jäävä, Perijä, Oikeamielinen, Kärsivällinen, Jumala - korkea on Hänen Majesteettinsa.

Sorry, luet kuin puhelinluetteloa. Sama Jehovilla. 

Luin joskus Koraania. Siellä ei välity elävä Jumala-suhde, vaan uskonnollisuuden verhoama hyve-kokoelma. Sellaisen voi luoda kuka tahansa.

Elävä Jumala rakastaa, vihaa, suree, lohduttaa. Ja Jumalalla on voimaa, huhheijjaa. Tänä aamuna Jeesus yhtäkkiä täytti mut ilolla ja ylistyksellä. Laitoin läppärin ja tän kännykän sivuun ja kiitin vain, kun Taivaasta ammennettiin Jumalan läsnäoloa, tällaiseen vajavaiseen akanraatoon. <3

-Yhteiskristillinen

Sinä luetkin Koraania väärällä tavalla, ennakkoasenteella. Kokeile lukea vilpittömästi, pyytäen Jumalaa avaamaan sisältö sinulle. 

Isä meidän ,joka olet taivaassa on kristittyjen rukous.

Kaikki muut rukoukset on siis kielletty?

Rukoilu on syntiä sillä se on jumalan tahdon kyseenalaistamista.

Riippuu siitä, mitä rukoilee.

Ei riipu.

Vierailija
4444/4578 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muhamed ei  osannut lukea eikä kirjoittaa.

Eikä jeesus.

4:16 Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan.
4:17 Niin hänelle annettiin profeetta Esaiaan kirja, ja kun hän avasi kirjan, löysi hän sen paikan, jossa oli kirjoitettuna:
4:18 "Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen,
4:19 saarnaamaan Herran otollista vuotta".
4:20 Ja käärittyään kirjan kokoon hän antoi sen palvelijalle ja istuutui; ja kaikkien synagoogassa olevien silmät olivat häneen kiinnitetyt.
4:21 Niin hän rupesi puhumaan heille: "Tänä päivänä tämä kirjoitus on käynyt toteen teidän korvainne kuullen"

Kuulopuheita.

Kukahan tuonkin on muka " muistiin merkinnyt" ja milloin? Ottaen vielä.huomioon, että tarinassa Jeesus on vasta 12. 

Luukkaan evankeliumi. Lääkäri Luukas.( Sama joka kirjoitti Apostolien teot. Hän oli Paavalin matkakaveri. Kirjoittu muistiin Pietarin ja Johanneksen  ihmeet.)

Tama tapahtui Jeesuksen ollessa julkisessa toiminnassa eli 30v. jälkeen, ei 12v.

Tämä on totta, mun virhe. Mutta muutoinhan asia on niin. Kannattaa tutustua uusimpaan tutkimukseen muistista ja todistajanpsykologiasta. Kootusti: ihmisen muisti on umpisurkea ja hyvin altis manipuloinnille.  Ihminen muistaa huonostinjopa 2 tunnin takaisia asioita.  Ja silloin siis puhutaan ihmisen omista, suorista havainnoista. 

Voipi sen jälkeen vähän mietityttää, että noinkohan tuo vuosikymmeniä vanha  rikkinäinen puhelin olisi voinut tuottaa tarkkaa tietoa kun asioita ei edes ollut ilman yleistä kirjoitustaitoa muistiin merkitty. 

Vierailija
4445/4578 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juutalaiset olivat mestareita toistamaan ja tallentamaan. Vanhoja tarinoita puhuttiin perheen aterioilla sukupolvesta toiseen. Tallensivat kaiken.

-Yhteiskristillinen

Tuo on vain sun hellimäsi mielikuva. Eikä kertominen ole tallentamista. 

Vierailija
4446/4578 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
4447/4578 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myötätunto ei ole sääliä. Sääli on ylpeyttä ja ylpeys on sairaus, joka johtaa syntiin. Jumala vihaa ylpeyttä.

Miten saat säälin olemaan ylpeyttä? 

Sääli on itsensä korottamista. Se on moraalista ylpeyttä. Ihminen, joka tuntee sääliä pitää aina itseään paremana vaikka auttaisikin. Lähimmäisen rakkaus ei ole moraalisten sääntöjen noudattamista.

Moraali on aina opittua. Auttaminen ei lähde silloin pustaasta sydämmestä vaan opittujen moraalisten sääntöjen noudattamisesta.

Se on pedon merkki.

Vaan kun sinä almua annat, älköön vasen kätesi tietäkö, mitä oikea kätesi tekee, että almusi olisi salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.

Ja jos sinun oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi menee helvettiin.

Ja se saa kaikki, pienet ja suuret, sekä rikkaat että köyhät, sekä vapaat että orjat, panemaan merkin oikeaan käteensä tai otsaansa,

Ja heitä seurasi vielä kolmas enkeli, joka sanoi suurella äänellä: "Jos joku kumartaa petoa ja sen kuvaa ja ottaa sen merkin otsaansa tai käteensä, niin hänkin on juova Jumalan vihan viiniä, joka sekoittamattomana on kaadettu hänen vihansa maljaan, ja häntä pitää tulella ja tulikivellä vaivattaman pyhien enkelien edessä ja Karitsan edessä. Ja heidän vaivansa savu on nouseva aina ja iankaikkisesti, eikä heillä ole lepoa päivällä eikä yöllä, heillä, jotka petoa ja sen kuvaa kumartavat, eikä kenelläkään, joka ottaa sen nimen merkin. Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon.

Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

Hyvän- ja pahantiedonpuu on moraali.

Moraali tarkoittaa ihmisten käsityksiä, sääntöjä ja arvoja siitä, mikä on hyvää ja pahaa tai oikein ja väärin.

Jumalan tahto ei ole moraalisääntöjen noudattamista.

Ja hän sanoi heille: "Te tiedätte, että on luvatonta juutalaisen miehen seurustella vierasheimoisen kanssa tai mennä hänen tykönsä; mutta minulle Jumala on osoittanut, etten saa sanoa ketään ihmistä epäpyhäksi enkä saastaiseksi.

Myös ruokaa koskevat säädökset ovat vain moraalisääntöjä.

"Minä tiedän ja olen varma Herrassa Jeesuksessa, ettei mikään ole epäpyhää itsessään; vaan ainoastaan sille, joka pitää jotakin epäpyhänä, sille se on epäpyhää."

Pyhittyminen on oppimista pois moraalisäännöistä.

Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

"Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana, mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä."

"Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin? Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin? Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."

"Ja Sardeen seurakunnan enkelille kirjoita: 'Näin sanoo hän, jolla on ne Jumalan seitsemän henkeä ja ne seitsemän tähteä: Minä tiedän sinun tekosi: sinulla on se nimi, että elät, mutta sinä olet kuollut. Heräjä valvomaan ja vahvista jäljellejääneitä, niitä, jotka ovat olleet kuolemaisillaan; sillä minä en ole havainnut sinun tekojasi täydellisiksi Jumalani edessä. Muista siis, mitä olet saanut ja kuullut, ja ota siitä vaari ja tee parannus. Jos et valvo, niin minä tulen kuin varas, etkä sinä tiedä, millä hetkellä minä sinun päällesi tulen. Kuitenkin on sinulla Sardeessa muutamia harvoja nimiä, jotka eivät ole tahranneet vaatteitaan, ja he saavat käyskennellä minun kanssani valkeissa vaatteissa, sillä he ovat siihen arvolliset. Joka voittaa, se näin puetaan valkeihin vaatteisiin, enkä minä pyyhi pois hänen nimeänsä elämän kirjasta, ja minä olen tunnustava hänen nimensä Isäni edessä ja hänen enkeliensä edessä."

Vääryyden tekijä tehköön edelleen vääryyttä, ja joka on saastainen, saastukoon edelleen, ja joka on vanhurskas, tehköön edelleen vanhurskautta, ja joka on pyhä, pyhittyköön edelleen.

Vierailija
4448/4578 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Yhteiskristillinen

Ei vaan ihan tietoa. Ortodoksijuutalaiset jankkaa varmaan koko VT:n läpi eri perhe-ja synagogatapahtumissa. Kaikki tietää juutalaisten tavan myös pitää sukuluetteloita.

Mä olen saanut myös pitkiä profetioita joiltakin ihmisiltä. Kirjoitin ne heti muistiin ja luen niitä 20-30 vuoden päästäkin välillä. 

-Yhteiskristillinen

Vierailija
4449/4578 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset jättivät monitulkintaisen sepitteen. Jumalaa ei ole.

Vierailija
4450/4578 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää muistaa että esim.Jeesuksen ruokkimisihmettä oli todistamassa tuhansia ihmisiä, samoin Vuorisaarnaa. Jokainen pystyi jälkikäteenkin paikkaamaan muistiaukkoja stoorissa. Jeesuksella oli sen 3 vuoden ajan paljon porukkaa mukanaan. Oli myös kirjoitustaitoista porukkaa. 

Sit voin omasta kokemuksesta sanoa, että silloin kun Jumala puhuu sanoin ja kuvin, huomio on 100 % siinä. Sulla ei ole mihinkään kiire silloin, ja muistat hyvin asiat, koska onhan kyseessä maailman tärkein puhuja joka puhuu lapselleen. <3 Jumalan ääni ei ole koskaan tylsä.

Mutta otin AI:n vielä avuksi. 

Antiikin muistikulttuuri

Suullinen yhteisö: Ensimmäisen vuosisadan Lähi-idässä tieto kulki puheen kautta. Ihmiset, kuten opetuslapset, olivat harjaantuneet muistamaan pitkiäkin kokonaisuuksia ulkoa tarkasti.

Muistitekniikat: Jeesus käytti opetuksissaan paljon vertauksia, sananlaskuja, rytmiä ja runollisia rinnastuksia. Nämä rakenteet toimivat sisäisinä muistinvirkistäjinä, joiden ansiosta sanoma oli helppo toistaa oikein. [1]

Yhteisöllinen valvonta: Perimätietoa ei pidetty yllä yksin. Sitä toistettiin säännöllisesti yhdessä alkuseurakunnan tilaisuuksissa. Jos joku olisi kertonut opetuksen väärin, muut silminnäkijät olisivat korjanneet virheen heti. [1]

Siirtyminen tekstiksi

Elävä silminnäkijätodistus: Opetuslapset ja muut silminnäkijät elivät ja johtivat varhaista seurakuntaa. Heidän läsnäolonsa takasi sen, että puheiden sisältö pysyi luotettavana ja oikeana. [1, 2]

Ajoitus kirjoitukselle: Evankeliumit ja kirjeet kirjoitettiin muistiin ensimmäisen vuosisadan aikana (pääosin vuosina 50–100 jKr.), jolloin monet tapahtumien todistajat olivat yhä elossa ja varmistamassa tekstien totuudenmukaisuuden. [1, 2]

-Yhteiskristillinen

Vierailija
4451/4578 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Yhteiskristillinen

Ei vaan ihan tietoa. Ortodoksijuutalaiset jankkaa varmaan koko VT:n läpi eri perhe-ja synagogatapahtumissa. Kaikki tietää juutalaisten tavan myös pitää sukuluetteloita.

Mä olen saanut myös pitkiä profetioita joiltakin ihmisiltä. Kirjoitin ne heti muistiin ja luen niitä 20-30 vuoden päästäkin välillä. 

-Yhteiskristillinen

Sorry, mutta nuo ei mitään todista eikä asiaa muuksi muuta eikä tutkimustietoa kumoa. 

Ja muuten, luettelon toistaminen on ihan toisenlaista muistamista kuin jonkun kuullun tapahtuman kertominen. Helppo todentaa. Moni muistaa koulusta monta luetteloa: ja sekä sekä- että kä eli tai  taikka vai, aus bei mit nach zeit von zu...mutta muistaako, mitä ope sanoi, kun näitä ekan kerran opetti? Tuskinpa vaan. 

Vierailija
4452/4578 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärräthän, että tekoäly ei ole äly vaan etsii haluamaasi tietoa eri lähteistä😃

Vierailija
4453/4578 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mitäpä tässä sormenpäitä kuluttamaan....vaikka me uskovat sanottaisiin ja oltaisiin koettu mitä, niin ateisti jankkaa "ei oo Jumalaa." 

Sitä tässä olen kysynyt, vastausta saamatta, että onko tän ketjun ateistit....pettyneitä? Siis en yritä lakaista Raamatun vaikeita kohtia maton alle, ehei. Voisin niistä keskustella lopittomiin. 

Mutta onko tässä siltikin...ad hominemin aihetta? 

Veikkaan, että tässä ketjussa on kahdenlaista ateistia:

-ne jotka on yrittäneet tulla uskoon mutta ei mielestään ole onnistuneet

-eivät ole edes yrittäneet. Toteavat vain että eipä Jeesusta ole näkynyt eikä ole tullu kotoa hakemaan.

Molemmille suosittelen reseptiksi 1-2 kuukauden seurakuntakäyntejä. 

-Yhteiskristillinen

Vierailija
4454/4578 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Yhteiskristillinen

-Yhteiskristillinen

Sorry, mutta nuo ei mitään todista eikä asiaa muuksi muuta eikä tutkimustietoa kumoa. 

Ja muuten, luettelon toistaminen on ihan toisenlaista muistamista kuin jonkun kuullun tapahtuman kertominen. Helppo todentaa. Moni muistaa koulusta monta luetteloa: ja sekä sekä- että kä eli tai  taikka vai, aus bei mit nach zeit von zu...mutta muistaako, mitä ope sanoi, kun näitä ekan kerran opetti? Tuskinpa vaan. 

Juu mutta ei sinullakaan ole luotettavaa tietoa myöskään muusta tai päinvastaisesta. Tämä pätee kaikkiin liian vanhoihin kirjoituksiin. Oliko se niin vai oliko se näin. 

Vierailija
4455/4578 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärräthän, että tekoäly ei ole äly vaan etsii haluamaasi tietoa eri lähteistä😃

Joo, tiedän. Mutta joskus se löytää aineistosta sellaisiakin pointteja joita yks Yhteiskristillinen ei ole tullut ajatelleeksi.

-Yhteiskristillinen

Vierailija
4456/4578 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Niille, jotka uskovat ja tekevät hyvää, ei lueta viaksi, mitä he syövät, kun vain he ottavat vaarin velvollisuudestaan, pysyvät uskossa ja harjoittavat hyviä töitä, - ovathan he huolellisia hartauden harjoittamisessa ja uskossa sekä tekevät hyvää muille; Jumala rakastaa niitä, jotka muille hyvää tekevät."

(Koraani 5:93)

Sharialain hyvä ei ole kristillistä hyvää. Rakasta vihollistasi niin teet oikein, vs. tapa vääräuskoiset niin teet oikein. Harva uskis kummaltakaan puolen toteuttaa kumpaakaan, juu.

Vierailija
4457/4578 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Perisynti."

Perisynti on epälooginen koska se yrittää samaan aikaan vastata kahteen eri kysymykseen jotka ovat kuitenkin keskenään ristiriidassa. Se on siis samaan aikaan syy sille miksi ihminen on aina syntinen ja miksi on oikein rankaista ihmisiä synneistään. Kuitenkin jonkun rankaisu siitä mitä hän vääjäämättä on ei ole loogista eikä moraalista.

Sama asia kuin, että rangaistaan siitä, että on silmät, joilla näkee. 

Jos taas unohdetaan hetkeksi perisynti ja mietitään rangaistusta vain teoista. Niin luulen, että useimpien meistä synnit ovat kuitenkin  aika pieniä. Valehtelin, suutuin, pienenä näpistin, huusin lapsille,  ajoin ylinopeutta, ajattelin pahasti jne. Ei mene ihmisen ymmärrykseen, että olisi saman rangaistuksen näistä ansainnut kuin Hitler tai Jammu- setä. 

Paitsi, että Aatu ja Jammuhan olisivat taivaan iloissa, jos vaan oisivat tulleet " uskoon" toka vikana hengenvetona. 

Luovutan. 

Perisynti on samanlainen asia kuin periytyvä hiustenväri. Ei se ole mikään jumalan rangaistus vaan asia, joka kulkee genetiikassa. Jokainen yksilö voi tehdä itse valinnan jalostaa itsestään perisynnin ongelmat pois elämällä elämää joka on linjassa jumalan tahdon ja moraalin kanssa. Näin kun tekee itselleen, seuraavalla sukupolvella perisynti on lievempi ja joskus siitä voi vapautua kokonaan. Jonkun on se työ kuitenkin aloitettava ja tehtävä, kuten jonkun on rakennettava suvun ensimmäinen talokin. 

Miten sä jalostat hiustenvärin pois  tai toiseksi?😂

Jalostustyötä voi tehdä esimerkiksi valinnoillaan, genetiikkaansa toisten genetiikkaan yhdistämällä, jne. Tällä palstalla on paljon puhuttu esim. koirien jalostamisesta tietynlaiseen käytökseen, joka tekee niistä metsästyskoiria, seurakoiria, jne. Nämä ovat koiran vaistoissa ja geeneissä, kun niitä on tarpeeksi monta sukupolvea toistettu. Fysiologisiin ominaisuuksiin kuten hiusten väriin voinee vaikuttaa esim. ruokavaliolla, esim. metsähiirten on todettu kasvattavan keltainen turkki jos ne syövät vehnää sekaruokavalion sijaan. 

Tällaisilla asioilla. Perisynnistä puhuttaessa jalostustyö on hyvyyteen keskittymistä, syntielämästä luopumista, rukousta, ja esimerkiksi oppineiden tekstien tutkimista. Kirkko on aika laaja ja siinä on paljon taviksia, jos haluaa oikeasti kehittyä ihmisenä niin kannattaa suorata suoraan niiden oppineimpien ja pisimmälle päässeiden opetukseen, ei lähipastorin eikä varsinkaan naapurin marjatan oppiin. Vaikka toki heiltäkin voi jotakin oppia, mutta ei ehkä siitä miten jalostua pois perisynnistä. Vaikka miksipä ei, ihmeitä tapahtuu.

Mitä ihmettä? Toivottavasti et ole missään päättävässä asemassa.

Kyllä tuollainen jalostus toimisi myös ihmisnisäkkääseen. Periytyyhän käytöstavatkin, asenteet jne. 

Käytöstavat ja asenteet opitaan.

Samoin uskomukset. Kukaan ei synny jeesus suussa.

Kyllä tavat periytyy. Ei kaikki geneettisesti,  mutta vaikea on omaksua siitä vain lapsena toisen perheen, toisen luokan, toisen kulttuurin jne. tapoja ja käsityksiä. Aikuisena sitten. 

Miten tavat muka periytyvät?

Mistä sinä otit kätösmallit ennen kuin ymmärsit itse? Naapurisatako? Nyt puhutaan arkikieltä ei autistista tiedekieltä.

Vierailija
4458/4578 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Yhteiskristillinen

-Yhteiskristillinen

Toistanpa sulle yhden asian: silloin kun kunnioittaa puhujaa, muistaa erittäin hyvin. Jos joku Beatlesien hemmo tai Elvis sanoi nimmaria antaessaan jollekin likalle jotain, se likka muisti sen ainakin seuraavat kuukaudet.

Entä sitten jos pidät puhujaa Jumalana?

Kuinka poliitikkojen muistelmat syntyy, tai muiden muistelmat heistä? Arvostus, asema.

Voin kokemuksesta sanoa, että esim.ilmestys on erittäin helppo muistaa. Näet vain kuvan tai kuvia, mutta hetki on sellainen jossa katsot sitä kuvaa huomion herpaantumatta. Muistan vieläkin tarkkaan moniosaisen näkysarjan jonka näin n. 25 vuotta sitten, koska se kosketti omaa elämääni. Puolet siitä on toteutunut. 

-Yhteiskristillinen

Vierailija
4459/4578 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2. "Ja maan kuninkaat ja ylimykset ja sotapäälliköt ja rikkaat ja väkevät ja kaikki orjat ja vapaat kätkeytyivät luoliin ja vuorten rotkoihin ja sanoivat vuorille ja kallioille: "Langetkaa meidän päällemme ja kätkekää meidät hänen kasvoiltansa, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsan vihalta! Sillä heidän vihansa suuri päivä on tullut, ja kuka voi kestää?"              

Kaikki jotka eivät tee sovintoa Jumalan kanssa, joutuvat hänen vihansa kohteeksi.

Taivaan isän lapset ovat rakastettuja perillisiä.

Lausunto, jossa Allah sanoo: ’Seuratkaa minua [profeettaa ‎] ja Allah tulee rakastamaan teitä.’(3:31) tuo esille sen, että mahtavimmista asioista on Allahin rakkaus. Tämä on mahtavin ja tärkein asia uskovaiselle. Se on kaiken hedelmä ja [tärkein] tavoite [saavuttaa]. Ei [vain] se, että sinä rakastat Allahia, sillä jokainen ihminen voi sanoa rakastavansa Allahia ja ulkoisesti se voi näyttää siltä. Silti hänen sydämessän voi olla jotain pielessä, joka ei saavuta sitä, että Allah tulee rakastamaan häntä. Joten hän [tämä henkilö] tulee jäämään kyvyttömäksi saavuttaa hedelmän [Allahin rakkauden]. Uskovaisen suurin tavoite on saavuttaa Allahin rakkaus.

Allah on ilmoittanut meille myös erikseen yksittäisiä ominaisuuksia, joiden kantajia Hän rakastaa, kuten:

• ”Niitä, jotka tekevät hyvää” [2:195]

• ”Niitä, jotka ovat oikeudenmukaisia” [5:42]

• ”Niitä, jotka ovat kärsivällisiä” [3:146]

• ”Niitä, jotka luottavat Häneen” [3:159]

• ”Niitä, jotka katuvat.” [2:222]

• ”Niitä, jotka puhdistavat itseään.” [2:222]

Unohtui sopivasti että vääräuskoisen surmaaja vilahtaa paratiisiin. Ja monta muuta islamilaista "hyvää".

Vierailija
4460/4578 |
22.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vastausta kysymykseen islamin pakollisuudesta? Onko se enämpi sotastrategiaa?