Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Jumala on jättänyt meille niin monitulkintaisen sanoman?

Vierailija
26.07.2026 |

Kysymys kristityille, ei ilkeilyä kiitos. Minkä takia Jumala on jättänyt meille sanansa niin monitulkintaisessa muodossa, että ihmiset joutuvat kiistelemään sen merkityksistä? Ihminen on ikään kuin asetettu mahdottoman tehtävän eteen. Jos hän todella haluaisi ihmisten pelastuvan, niin miksei hän tuo tahtoaan ilmi niin selvällä tavalla, että siitä ei voi erehtyä? Silloin kyse olisi aidosti vapaasta tahdosta eikä esimerkiksi siitä, että ei vaan ymmärrä sanomaa tai tulkitsee sen väärin.

Toinen kysymys kuuluu miksi kaikki ihmiset eivät usko vaikka haluaisivat? Vaikka kuinka rukoilisi ja lukisi Raamattua ei silti vaan sydämessään usko. Miksi Jumala sallii tämän?

Kommentit (3486)

Vierailija
3461/3486 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse isomummista vaan jälleensyntymään uskovat väittää että ihminen on edellisessä elämässä elänyt vaikka huitsin nevadassa, ja ne edellisen elämän teot vaikuttaa nykyiseen elämään.

Ei kannata uskoa näihin edellisiin elämiin, selittelevät kaikkea tapahtuvaa näiden avulla. Nykyisin on ollut trendikästä myös ulkoistaa kaikki vastuu niin sehän on kätevä tapa myös. Näyttää itse sitten viattomalta kaikkeen omaankin osuuteen.

Niin ja tarpeeksi ympäripyöreäksi kun joku ismi tai uskonto tehdään, niin jokainen pitelee sitä kuin muovailuvahaa.

-Yht.kr.

Heh, niinkuin kristinusko muiden muassa.

Hmph. :) Yleensähän kristinuskoa syytetään päinvastaisesta, eli miks Raamattu on pikkutarkka lakikirja...

Mutta Jumala ei jätä pelastusta arvailujen varaan. Ei kosmisen karmamöllykän varaan.

Hän kertoo

-kuka on

-miten pelastutaan

-mitä sitte jos ei halua kuunnella Häntä

-miten tää maailma tulee päättymään.

Välittävä, ihana Jumala. <3

-Yht.kr.

Ihanaa sarkasmia :)

Parempi kuin humanistinen "mä olen vain uhri...mä saan tehdä kaikkea ja mun energiamöllykkä sallii sen...vähän ongelmia on mulla elämässä mut ne johtuu siitä kun petin puolisoani 1525 Englannissa...öörghh..." :)

-Yht.kr.

Tuo pilkallinen asenteesi ei taatusti saa ketään kääntymään Jeesuksen puoleen. Tekeekö kristinusko ihmisistä tuollaisia ylimielisiä moukkia? 

Niin eli te saatte irvailla 24/7 mutta me ei saada edes sarkasmia tuoda? Huom, Jeesus pisti aikaa raakaa settiä vastustajilleen. Mun puheet on aika lempeitä siihen nähden.

-Yht.kr.

Ymmärrätkö, että sinä et ole mikään Jeesus? Sinä olet pelkkä syntinen ja erehtyväinen ihminen. 

Vierailija
3462/3486 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanomahan on slekeä. Ihmiset vääntelee sitä huvikseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3463/3486 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paavali kirjoitti: Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,

Huomaatko, ettei Paavali sanonut seurakunnnan kaitsijan pitää olla mies

ja naisilta on kielletty kaitsijan toimi, vaan Paavali asetti mieskaitsijalla vaatimuksen: "yhden vaimon mies".

Vierailija
3464/3486 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Mä oon ei-uskovien kans keskustellu ja väitelly viimeset 20-30 v, ollessani vielä luterilaisessa. Eikä sun ole pakko lukea näitä.

Et sinä mitään väittele. Sinä saarnaat ja olet mielestäsi oikeassa kaikesta, ylimielinen ja pilkallinenkin. Sellaisessa ei ole mitään kristillistä.  

Todellakin. Nimimerkki Yht.kr.:n teksteistä ei välity rakkaus ja myötätunto muita kohtaan vaan tarve osoittaa muille, että hän on oikeassa ja muut ovat väärässä. Sellainen asenne ei muutu yhtään kristillisemmäksi siitä, että täällä on muitakin pilkallisella asenteella varustettuja keskustelijoita. 

Vierailija
3465/3486 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse isomummista vaan jälleensyntymään uskovat väittää että ihminen on edellisessä elämässä elänyt vaikka huitsin nevadassa, ja ne edellisen elämän teot vaikuttaa nykyiseen elämään.

Ei kannata uskoa näihin edellisiin elämiin, selittelevät kaikkea tapahtuvaa näiden avulla. Nykyisin on ollut trendikästä myös ulkoistaa kaikki vastuu niin sehän on kätevä tapa myös. Näyttää itse sitten viattomalta kaikkeen omaankin osuuteen.

Niin ja tarpeeksi ympäripyöreäksi kun joku ismi tai uskonto tehdään, niin jokainen pitelee sitä kuin muovailuvahaa.

-Yht.kr.

Hmph. :) Yleensähän kristinuskoa syytetään päinvastaisesta, eli miks Raamattu on pikkutarkka lakikirja...

Mutta Jumala ei jätä pelastusta arvailujen varaan. Ei kosmisen karmamöllykän varaan.

Hän kertoo

-kuka on

-miten pelastutaan

-Yht.kr.

Parempi kuin humanistinen "mä olen vain uhri...mä saan tehdä kaikkea ja mun energiamöllykkä sallii sen...vähän ongelmia on mulla elämässä mut ne johtuu siitä kun petin puolisoani 1525 Englannissa...öörghh..." :)

-Yht.kr.

Tuo pilkallinen asenteesi ei taatusti saa ketään kääntymään Jeesuksen puoleen. Tekeekö kristinusko ihmisistä tuollaisia ylimielisiä moukkia? 

Niin eli te saatte irvailla 24/7 mutta me ei saada edes sarkasmia tuoda? Huom, Jeesus pisti aikaa raakaa settiä vastustajilleen. Mun puheet on aika lempeitä siihen nähden.

-Yht.kr.

Ymmärrätkö, että sinä et ole mikään Jeesus? Sinä olet pelkkä syntinen ja erehtyväinen ihminen. 

Noo, voisin mä vitsailla kuten Paavali vastustajista "saisivat kuohita=kastroida itsensä." Oli kyse ihan tavallisesta oppiasiasta.

-Yht.kr.

Vierailija
3466/3486 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Mä oon ei-uskovien kans keskustellu ja väitelly viimeset 20-30 v, ollessani vielä luterilaisessa. Eikä sun ole pakko lukea näitä.

Et sinä mitään väittele. Sinä saarnaat ja olet mielestäsi oikeassa kaikesta, ylimielinen ja pilkallinenkin. Sellaisessa ei ole mitään kristillistä.  

Todellakin. Nimimerkki Yht.kr.:n teksteistä ei välity rakkaus ja myötätunto muita kohtaan vaan tarve osoittaa muille, että hän on oikeassa ja muut ovat väärässä. Sellainen asenne ei muutu yhtään kristillisemmäksi siitä, että täällä on muitakin pilkallisella asenteella varustettuja keskustelijoita. 

Mä oon oikeassa, koska Jeesus on olemassa ja Hän ja Raamattu on oikeassa. Mun omaa ansiota siinä ei ole yhtään, tili pysyy nollilla aina <3

Mutta se ei sovi suomalaiseen nöyrist...nöyryyteen. Mutta voisin vaikka huutaa katolta "Jeesus on olemassa ja Raamattu on totta!" :)

-Yht.kr.

Vierailija
3467/3486 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kirjoitan liikaa tänne, muut uskovat puhukoot. Yritän tehdä muuta. Nyt alan tehdä iltapalaa. 

Mutta älkää sotkeko varmuutta ja ylpeyttä toisiinsa. 

Mä olen asiastani varma ja rallattelen sen asian kans, mut ihmisenä en ole kovin häävi tapaus. :) 

-Yht.kr.

Vierailija
3468/3486 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En puhu nyt "Jeesus ilmestyi paahtoleipääni" jotka on ihan huuhaata. Mutta sellaisesta "kylän asukkaat näkivät"-tason näyistä. 

Mä kerroin täällä esim.enkelinäyistä Talvisodan aikana, osa satojen ihmisten näkemiä. Mutta ei kelvannut, vaan täällä vesitetään kaikki :D

Mutta ihmisillä on tapana tehdä ilmestyksissä 2 asiaa: järkeistää ("näin hallusinaation") tai vakuuttua, mutta kuitenkin unohtaa. En tiedä ketään kuka olisi tullut uskoon vaikka pelkän joukolla nähdyn enkelinäyn takia. Ne puhuttelevat aikansa, mutta uskontielle käyminen on isompi prosessi. Ihminen pelkää niin paljon Jeesuksen luo menoa.

Kuten olen kertonut, niin mä olen nähnyt Jeesuksen ja samoin on eräs tuttu, uskova pariskunta. Mutta tänä päivänä taistelen ihan tämän päivän syntejä vastaan ja se pariskuntakin on eronnut. 

Eli ei kokemukset ja näyt kannattele pitkään. Isoin asia on Jumalan kutsu sydämessä. 

En tiedä, onko täällä väittelevät ei-uskovat olleet kokematta Jumalan kutsua sydämessä? Ovatko he pettyneet ja ihmettelevät mistä uskovat intoilevat?

-Yht.kr.

Olet nähnyt Jeesuksen? Nyt menee kyllä jo liian paksuksi. 

Tuo yhtkrist tekee kyllä tehokasta " lähetystyötä"  sen puolesta, että kuka haluaa tuohon hallusinoivien, ilkeiden, ylimielisten ja sovinististen ihmisten  porukkaan?

Vierailija
3469/3486 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matti A. Miettinen: Uskonnolliset ihmeparantumiset. Suomalainen suht tuore väitöskirja, jossa tutkittiin noin 600 eri tapausta, joissa kerrottiin tapahtuneen ihmeparantuminen.  Jokainen voi arvata, että montako niistä pystyttiin todentamaan. 100? 50? 10? Eikö yhtään? No ei. 

"Suht tuore" tarkoittaa siis vuonna 1990 julkaistua väitöskirjaa. Valtaosa tutkimuksen kohteena olleista ihmisistä koki itsekin parantuneensa Jumalan lisäksi lääkäreiden avulla, eikä väitöskirjassa edes pyritty selvittämään, oliko luonnollisen paranemisen taustalla yliluonnollisesti vaikuttanut rukous. 

Vierailija
3470/3486 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalan järjestämiä valoshowtako täällä venaillaan?

Sellaisia on luvassa. Ja kuten Jeesus jo kerran tuli ihmisenä maan päälle, hän on luvannut tulla silmin nähtävällä tavalla vielä uudelleen. Mutta silloin kannattaa kyllä olla hänen puolellaan eikä häntä vastaan.

Vierailija
3471/3486 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo, etten olisi myötätuntoinen, on aika raaka syytös. Missä kohtaa, kerro yksin keskustelun osa jossa en ole ymmärtänyt kärsivää ihmistä? 

Toki se että tarjoan kärsimyksiinkin Jeesusta, ei ole kovuutta. 

En mä teilaa maallista apua ja terapiaa, vaikka tiedän Jeesuksen tehoavan joskus sekunneissa. 

-Yht.kr.

Vierailija
3472/3486 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo, etten olisi myötätuntoinen, on aika raaka syytös. Missä kohtaa, kerro yksin keskustelun osa jossa en ole ymmärtänyt kärsivää ihmistä? 

En mä teilaa maallista apua ja terapiaa, vaikka tiedän Jeesuksen tehoavan joskus sekunneissa. 

-Yht.kr.

Missä on myötätuntosi esim. Märtha Louisea kohtaan, josta puhuit vähän aikaa sitten pilkallisesti?

Vierailija
3473/3486 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaisia on luvassa. Ja kuten Jeesus jo kerran tuli ihmisenä maan päälle, hän on luvannut tulla silmin nähtävällä tavalla vielä uudelleen. Mutta silloin kannattaa kyllä olla hänen puolellaan eikä häntä vastaan.

Niin. Ja ihmeitä ja valoilmiöitä on nytkin hurumykket. 

Kerronpa tämän, vaikka tämäkin teilataan. Rukoilin kerran nuorena uskovana yksin huoneessani, oli pimeä talvi-ilta. Tykkään usein rukoilla pimeässä tai hämärässä. Eräs ei-uskova perheenjäseneni joka oli ulkona pihalla, säntäsi huoneeseeni ja ihmetteli "miks sun huoneesta loisti kirkas valo". Ja mä ihmettelin että häh, mullahan oli valot pois.

Tai helluntaiherätyksen alkuvuosina 1906 alkaen oli Azusa-kadun siellä rakennuksessa pidettyjen kokousten aikana talon yläpuolella tulipatsas, ja kuului räjähdyksen ääniä. Sivulliset hälytti palokuntaa sinne tuon tuosta. Näistä kirjoitettiin paikallislehdissäkin. Ikäänkuin sama valopatsas kuin Israelin kansalla erämaavaelluksella. <3

Mutta...en sano teitä sioiksi, mutta mietin että onkohan tää kuten Jeesus varoitti "helmien heittämistä sioille." :P Pääsette raatelemaan kuin possut.

-Yhteiskristillinen

Vierailija
3474/3486 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Yht.kr.

Hän kertoo

-kuka on

-miten pelastutaan

-Yht.kr.

-Yht.kr.

Tuossakin välittyy pilkallinen asenne. 

Vierailija
3475/3486 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerronpa tämän, vaikka tämäkin teilataan. Rukoilin kerran nuorena uskovana yksin huoneessani, oli pimeä talvi-ilta. Tykkään usein rukoilla pimeässä tai hämärässä. Eräs ei-uskova perheenjäseneni joka oli ulkona pihalla, säntäsi huoneeseeni ja ihmetteli "miks sun huoneesta loisti kirkas valo". Ja mä ihmettelin että häh, mullahan oli valot pois.

Tai helluntaiherätyksen alkuvuosina 1906 alkaen oli Azusa-kadun siellä rakennuksessa pidettyjen kokousten aikana talon yläpuolella tulipatsas, ja kuului räjähdyksen ääniä. Sivulliset hälytti palokuntaa sinne tuon tuosta. Näistä kirjoitettiin paikallislehdissäkin. Ikäänkuin sama valopatsas kuin Israelin kansalla erämaavaelluksella. <3

Mutta...en sano teitä sioiksi, mutta mietin että onkohan tää kuten Jeesus varoitti "helmien heittämistä sioille." :P Pääsette raatelemaan kuin possut.

-Yhteiskristillinen

Olet tosiaan lujasti päättänyt antaa uskovaisista kuvan vastenmielisinä ihmisinä. 

Vierailija
3476/3486 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Yht.kr.

Missä on myötätuntosi esim. Märtha Louisea kohtaan, josta puhuit vähän aikaa sitten pilkallisesti?

Miks hän tarvitsisi myötätuntoa? Etuoikeutettu ja varakas nainen, prinsessa, vaikken monarkkeja kadehdikaan. Valitettavasti uskoo mieheltään kaikenlaista soopaa "joo mä olin kuule ihan oikee faarao." Kas kun Märtha ei väittänyt itseään vastaavasti Kleopatraksi.

Toki, jos ollaan samaa mieltä niin myötätuntoa hänkin tarvitsee, koska on sielunvihollisen eksyttämä eli eksyksissä. Herra pysäyttäköön häntä ja näyttäköön totuuden.

-Yht.kr.

Vierailija
3477/3486 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Mika Poutalalle jätti helvetin monitulkintaisen.  Sitä olemme yrittäneet täällä selvittää mutta selvää ei ole tullut.  Itelläkään ei ole ollut selvää päivää moneen päivään.

Vierailija
3478/3486 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Yhteiskristillinen

Olet tosiaan lujasti päättänyt antaa uskovaisista kuvan vastenmielisinä ihmisinä. 

Sanon tämän rauhalliseba toteamuksena, ei vastaheittona: sä oikeastaan todennat sen, että miksi Jumalan ei kannata tuhlata proppujaan valoshown virittelyyn. Ei niistä olis hyötyä.

Jotkut ihmiset eivät koskaan usko/halua uskoa, ja Jeesuskin totesi "te olette nähneet Minun ihmeeni ettekä siltikään usko." Joten mitäs minäkään ihmeitä luettelemaan.

Se vaan ei tee Jumalaa olemattomaksi. 

-Yht.kr.

Vierailija
3479/3486 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En puhu nyt "Jeesus ilmestyi paahtoleipääni" jotka on ihan huuhaata. Mutta sellaisesta "kylän asukkaat näkivät"-tason näyistä. 

Mä kerroin täällä esim.enkelinäyistä Talvisodan aikana, osa satojen ihmisten näkemiä. Mutta ei kelvannut, vaan täällä vesitetään kaikki :D

Mutta ihmisillä on tapana tehdä ilmestyksissä 2 asiaa: järkeistää ("näin hallusinaation") tai vakuuttua, mutta kuitenkin unohtaa. En tiedä ketään kuka olisi tullut uskoon vaikka pelkän joukolla nähdyn enkelinäyn takia. Ne puhuttelevat aikansa, mutta uskontielle käyminen on isompi prosessi. Ihminen pelkää niin paljon Jeesuksen luo menoa.

Kuten olen kertonut, niin mä olen nähnyt Jeesuksen ja samoin on eräs tuttu, uskova pariskunta. Mutta tänä päivänä taistelen ihan tämän päivän syntejä vastaan ja se pariskuntakin on eronnut. 

Eli ei kokemukset ja näyt kannattele pitkään. Isoin asia on Jumalan kutsu sydämessä. 

En tiedä, onko täällä väittelevät ei-uskovat olleet kokematta Jumalan kutsua sydämessä? Ovatko he pettyneet ja ihmettelevät mistä uskovat intoilevat?

-Yht.kr.

Talvisodassa vedettiin pervitiiniä kuin karkkia. Sen takia niitä "enkeleitäkin" alkoi näkymään.

Vierailija
3480/3486 |
16.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Yht.kr.

Hän kertoo

-kuka on

-miten pelastutaan

-Yht.kr.

-Yht.kr.

Tuossakin välittyy pilkallinen asenne. 

Laitanko Jumalan pilkallisuutta à la Raamattu? Kymmeniä kohtia?

Ei apostolitkaan kukkasin puhuneet, olivat raavaita miehiä. Vieraita oppeja kuvasivat "ämmäin taruiksi". Yks Raamatun hilpeimpiä sanapareja, ja sanon tän naisena.

Ota se rakkaus näistä lauseista. Kyse ei ole mun oman kilpeni kiillottamisesta, vaan valheiden teilaamisesta. 

-Yht.kr 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi