Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus: miehet yliarvioivat ja naiset aliarvioivat älykkyyttään

Vierailija
26.07.2026 |

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8858829/

Tutkimuksessa teetettiin koeryhmälle standardisoitu älykkyystesti. Lisäksi jokaista pyydettiin arvioimaan omaa älykkyystasoaan suhteessa valtaväestöön. 

Naisten ja miesten testitulokset olivat samaa tasoa, mutta miehet systemaattisesti arvioivat itsensä testitasoaan älykkäämmiksi ja naiset taas päinvastoin aliarvioivat tasoaan.

Kommentit (161)

Vierailija
81/161 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tieto lisää tuskaa. Mensalainen ymmärtää miten vähän todella ymmärtää maailmasta. Tyhmempi pitää kaikkea positiivista omina ansioinaan ja kaikkea negatiivista kirouksena tai jumalhahmon, noidan ym. kostona.

Älykäs ihminen ei tee Mensan testejä koska ymmärtää niiden olevan humpuukia hölmöille.

Näinkin voi olla, mutta ilman sitä paperia et voi todistaa olevasi älykäs, väittää toki voit, mutta hei, kyllä ääntä maailmaan mahtuu. 

Älykkäät myös menevät siihen testiin yleensä vain uteliaisuudesta ja hupina, hyvä tulos sitten kaupan päälle. Älä ota elämää niin vakavasti. 

Vierailija
82/161 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ikäni olen kävellyt huushollissa chifonet-rätti kädessä ja siivonnut miesten jälkiä lähes 60 vuotta. Miehet ovat istuneet ruoka- ja kahvipöydässä passattavina viisaita ajatuksia keskenään vaihtaen. Milloin on kyse sähköautojen akuista, milloin Ukrainan sotateollisuuden viimeisista innovaatioista. Eilen tein netissä Mensan kuviopäättelytestin. Siinä on 55 vuoden yläikäraja, joten olen kyllä paljon sitä vanhempi. Tulokseni oli, että ylittää 120 ja tasoni ylittää väestöstä alle 10 prosenttia. Luultavasti minua viisaampia on vähemmänkin, koska ikäni hidastaa suoritusta. Meissä naisissa on paljon hukattua lahjakkuutta ja se näkyy nykyisessä maailmantilanteessa. Mihin jamaan miehet ovat Telluksemme saattaneetkaan. Noh, jonkunhan ne perunat on päivälliselle kuitenkin kuorittava, joten ryhdynpä hommaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/161 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimuksen tulos ei ole millään lailla mairitteleva naisia kohtaan. Itsensä väheksyminen ei ole hyve, vaan päinvastoin.

Eihän tässä ollut mistään hyveistä puhekkaan. Käänsit taas aiheen omaan agendaasi sopivaksi ja nolasit itsesi. Sattuuhan sitä, ymmärretään kyllä. 

Mikä se agenda on? Saman näkökulmanhan voi tuoda sekä naisvihaaja että paatunut feministi?

Vierailija
84/161 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimuksen tulos ei ole millään lailla mairitteleva naisia kohtaan. Itsensä väheksyminen ei ole hyve, vaan päinvastoin.

Kuinka kertoa, ettei ymmärrä sanaakaan aloituksesta 😂

Vierailija
85/161 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä tutkimuksessa lähes puolet miehistä uskoivat pystyvänsä laskeutumaan matkustajakoneella hätätilanteessa. 

Eli toisin sanoen osa miehistä ja osa naisista kuvitteli pystyvänsä laskeutumaan matkustajakoneella ja osa ei. 

Kyllä, mutta miesten osuus niistä jotka uskoivat pystyvänsä siihen oli huomattavasti korkeampi. Joka toinen mies kuvitteli voivansa menestyksekkäästi laskeutua _matkustajakoneella_  

Vierailija
86/161 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottahan se tietysti on. Kyllä se kone maahan tulee tavalla tai toisella...

Lentokoneanalogia on hiukan harhaanjohtaja. Itsekin ihan varmasti kyllä yrittäisin, lopputulos toki on epävarma. Se yrittämättä jättäminen tappaisi kuitenkin 100% varmuudella.

Ei ole kyse mistään yrittämisestä vaan siitä miten miehet yliarvioivat kykynsä. Järkevä mies tajuaa että ei voi mitenkään osata lasketua yksin matkustajalentokoneella ilman koulutusta kun se ei ole mikään tietokonepeli.

Itse asiassa, se on nykyään aika lailla tietokonepeli. Modernissa jumbojetissä on aivan valtavasti automatiikkaa. Tiedätkö sinä mitä ns. autoland tekee?

Vinkki: tulee sanoista automatic (automaattinen) landing (laskeutuminen).

Sitä voisi verrata vaikka sellaiseen softaan, joka parkkeeraa tavallisen uuden auton.

Vierailija
87/161 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä ollut mistään hyveistä puhekkaan. Käänsit taas aiheen omaan agendaasi sopivaksi ja nolasit itsesi. Sattuuhan sitä, ymmärretään kyllä. 

Mikä se agenda on? Saman näkökulmanhan voi tuoda sekä naisvihaaja että paatunut feministi?

Fiksuna varmasti ymmärrät itsekin, etkö? Ja kyllä, niin voi, mutta sinä nyt näköjään olet mies. 

Vierailija
88/161 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko ikäni olen kävellyt huushollissa chifonet-rätti kädessä ja siivonnut miesten jälkiä lähes 60 vuotta. Miehet ovat istuneet ruoka- ja kahvipöydässä passattavina viisaita ajatuksia keskenään vaihtaen. Milloin on kyse sähköautojen akuista, milloin Ukrainan sotateollisuuden viimeisista innovaatioista. Eilen tein netissä Mensan kuviopäättelytestin. Siinä on 55 vuoden yläikäraja, joten olen kyllä paljon sitä vanhempi. Tulokseni oli, että ylittää 120 ja tasoni ylittää väestöstä alle 10 prosenttia. Luultavasti minua viisaampia on vähemmänkin, koska ikäni hidastaa suoritusta. Meissä naisissa on paljon hukattua lahjakkuutta ja se näkyy nykyisessä maailmantilanteessa. Mihin jamaan miehet ovat Telluksemme saattaneetkaan. Noh, jonkunhan ne perunat on päivälliselle kuitenkin kuorittava, joten ryhdynpä hommaan.

120äo:n saa vain 10% väestöstä, mutta palstalaisten keskuudessa vähintään 90% on älykkyys vähintään 120äo, hmmmm🤔🤔

Vierailija
89/161 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No suoraan sanoen olen naisena samaa mieltä, omien taitojen aliarvioiminen ei ole varsinaisesti meriitti. Kuten ei kyllä ole niiden yliarvioimimenkaan.

Vierailija
90/161 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauratti, kun entinen miesystävä tosissaan selitti minun toimivan tunteella ja hänen järjellä. Itse pysyn tilanteessa kuin tilanteessa rauhallisena, hän kiihtyi jo siitä, jos parkkipaikka oli hänestä liian kallis.

Vapautin hänet kaltaisestani "tunteellisesta höpsöstä".

Tässä kommentissa on Dunning-Kruger taas vahvana🤭🤭

Koitappa, ennen kun kommentoit, selvittää itsellesi, mikä Dunning-Kruger on, koska tuossa ei ollut siitä millään tavalla kysymys. Älä nolaa itseäsi enempää. 

Haha, kommentoija yliarvioi omaa rauhallisuuttaan ja toimintakykyään, en usko, että kyseinen henkilö on läheskään samalla tasolla mitä itsestään kuvittelee. Älä nyt sinäkään yritä naisselittää tätä tilannetta😂😂

Kyse oli ihan havainnoinnista todellisessa tilanteessa. Sinulta taas unohtui, kumpi sukupuoli täyttää vankilapaikat tunnekuohuissaan suorittamillaan väkivallanteoilla?

Vierailija
91/161 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni vastaava tulos on myös fyysisestä viehättävyydestä - miehet yliarvioivat omansa, naiset aliarvioivat omansa.

Mutta eikö kauneus ollutkaan katsojan silmässä? Eihän mitään tasoja pitänyt olla olemassakaan.

Miehet katselevat vissiin peiliin enemmän kuin naiset. Likinäköisinä.

Vierailija
92/161 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tieto lisää tuskaa. Mensalainen ymmärtää miten vähän todella ymmärtää maailmasta. Tyhmempi pitää kaikkea positiivista omina ansioinaan ja kaikkea negatiivista kirouksena tai jumalhahmon, noidan ym. kostona.

Älykäs ihminen ei tee Mensan testejä koska ymmärtää niiden olevan humpuukia hölmöille.

Näinkin voi olla, mutta ilman sitä paperia et voi todistaa olevasi älykäs, väittää toki voit, mutta hei, kyllä ääntä maailmaan mahtuu. 

Älykkäät myös menevät siihen testiin yleensä vain uteliaisuudesta ja hupina, hyvä tulos sitten kaupan päälle. Älä ota elämää niin vakavasti. 

Ai ilman Mensan testitulosta ei voi todistaa olevansa älykäs? No jopas.

Pitää olla todella huono itsetunto, jos älykkään ihmisen pitää sitä jotenkin todistella.

Vierailija
93/161 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauratti, kun entinen miesystävä tosissaan selitti minun toimivan tunteella ja hänen järjellä. Itse pysyn tilanteessa kuin tilanteessa rauhallisena, hän kiihtyi jo siitä, jos parkkipaikka oli hänestä liian kallis.

Koitappa, ennen kun kommentoit, selvittää itsellesi, mikä Dunning-Kruger on, koska tuossa ei ollut siitä millään tavalla kysymys. Älä nolaa itseäsi enempää. 

Haha, kommentoija yliarvioi omaa rauhallisuuttaan ja toimintakykyään, en usko, että kyseinen henkilö on läheskään samalla tasolla mitä itsestään kuvittelee. Älä nyt sinäkään yritä naisselittää tätä tilannetta😂😂

Kyse oli ihan havainnoinnista todellisessa tilanteessa. Sinulta taas unohtui, kumpi sukupuoli täyttää vankilapaikat tunnekuohuissaan suorittamillaan väkivallanteoilla?

Olettaen, että sinä olet luotettava havainnoija objektiivisesta todellisuudesta😙😙 Ja loppuvirkkeesi oli vain "kato orava" - argumentti😂😂

Vierailija
94/161 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo nettitestit valitettavasti eivät ole luotettavia. Olen minäkin sen tehnyt pari kertaa. Mutta täysin samaa mieltä olen sinun kanssasi siitä että naisissa on paljon potentiaalia mikä hukataan joka sukupolvessa. Miehillä on hyvin suuret luulot itsestään mikä kertoo lähinnä huonosta itsetunnosta.

Vierailija
95/161 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No suoraan sanoen olen naisena samaa mieltä, omien taitojen aliarvioiminen ei ole varsinaisesti meriitti. Kuten ei kyllä ole niiden yliarvioimimenkaan.

Yliarvioiminen johtaa kuitenkin vaarallisempaan käytökseen kuin aliarvioiminen.

Vierailija
96/161 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole naisen itseluottamuksesta, vaan siitä, että naisten tehtäväkenttää aliarvioidaan ja sen vaatimaa taitotasoa samoin. Työnantajan asenteista on kiinni, saavatko naiset hyvine perusteluinern lisää palkkaa vai eivät. 

Vierailija
97/161 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliarvioiminen johtaa kuitenkin vaarallisempaan käytökseen kuin aliarvioiminen.

En nyt sanoisi, että välttämättä vaarallisempaan. Pikemminkin rohkeampaan. Uskaltaa esimerkiksi pyytää palkankorotusta herkemmin, koska uskoo ansaitsevansa sen. Tämä johtaa parempiin ansioihin. Ai niin, sattumalta naiset ansaitsevat vähemmän. 

Vierailija
98/161 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi tuossa puhuttiin ihmisten ominaisuuksista ja tavoista reagoida tilanteissa, joka ei liity mitenkään DGiin. 

Vierailija
99/161 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni vastaava tulos on myös fyysisestä viehättävyydestä - miehet yliarvioivat omansa, naiset aliarvioivat omansa.

Tämä menee kyllä toistepäin, ihan tavalliset naiset luulevat olevansa paremman näköisempiä kuin ovat koska saavat netissä ja joka paikassa huomiota miehiltä, sen sijaan tavallinen eikä komea mies ei saa huomiota naisilta niin eivät tajua näyttävänsä hyvältä

Vierailija
100/161 |
26.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksuna varmasti ymmärrät itsekin, etkö? Ja kyllä, niin voi, mutta sinä nyt näköjään olet mies. 

Itsevarmasti teet tulkintoja (arvauksia). :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän