Sappikivipotilasta ei suostuttu uudelleen tutkimaan, vaan pistettiin psykiatriselle. Päätyi laajennettuun itsemurhaan
Siis mikä Suomen terveydenhoitoa vaivaa? Ihmistä ei suostuta tutkimaan ja jälkikäteen vähätellään, että kun potilas ei ollut keltainen. Ei siinä heti tule keltaisuutta ja sappikivikohtausten luonne onkin just sitä, että kovat kivut tulee ja menee, niinkuin tällä naisella. Ne kivut on tosi kovat oikeasti! Hänellä oli jo todettu sappikivet 10 päivää aiemmin, kun hakeutui taas päivystykseen ja hänet pistetään psykiatriselle!
https://www.is.fi/perhe/art-2000011991561.html
"Joulukuun 14. päivä vuonna 2018 vatsan ultraäänitutkimuksessa Kaisalla todettiin kolme sappikiveä, mutta ei muita poikkeavuuksia. Sappikiviä ei operoitu. Kaisalle varattiin kontrolliaika, jonka hän itse perui.
Kivut yltyivät niin sietämättömän koviksi, että Kaisa piti viedä sairaalaan. Sinne jouduttiin lähtemään myös perheen viimeisen yhteisen jouluaaton iltana.
Kaisan vastaanotti psykiatrinen sairaanhoitaja, päivystävänä lääkärinä oli lääketieteen kandidaatti. Papereihin on kirjattu, että Kaisa tuli hoitoon voimakkaan vatsakivun vuoksi, mutta uusia vatsan alueen tutkimuksia ei tarvita.
”Keskustelussa potilaasta syntyi voimakkaan ahdistunut vaikutelma. Varsinaista psykoottisuutta ei todettu, mutta kivun voimakas kokemus ja myös oma vahva epäily raskasmetallimyrkytyksestä viittasivat realiteetintajun häiriintymiseen.”
Kaisa lähetettiin kolmeksi viikoksi psykiatriselle osastolle diagnooseilla vaikea-asteinen masennustila ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö.
Vasta kuolonkolarin jälkeen tehdyssä ruumiinavauksessa paljastui, että yksi Kaisan sappikivistä oli kiilautunut sappitiehyeeseen.
– Olin vihainen. Tämä asia olisi ollut hoidettavissa, Antti sanoo.
Kaisan isä laati valituksen Valviraan. Kaisaa hoitaneet lääkärit selittivät, etteivät he osanneet epäillä tiehyen ongelmia, sillä Kaisa ei kuulunut tyypilliseen riskiryhmään ja häneltä puuttui ominainen oire, keltaisuus. Lääkärit kuvailivat Kaisaa ”haastavaksi” potilaaksi.
Valviran mukaan Kaisan hoidossa ei tehty virheitä."
"Seitsemän vuotta sitten suomalainen perheenisä menetti hetkessä kaiken. Hänen vaimonsa surmasi itsensä ja parin kaksi pientä poikaa. Kun mies sai vaimonsa puhelimen auki, paljastuivat musertavat päiväkirjamerkinnät ja hirmuteon lohduton motiivi. Nyt perheensä menettänyt mies kertoo koko tarinan. Hän uskoo, että äidin ja lasten kuolema olisi voitu estää."
Kommentit (1182)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laajennettu itsemurha ei ole mikään "kivun aiheuttama epätoivoinen teko" vaan empatiakyvyttömän idiootin lapsellinen itkupotkuraivari.
Jos et pärjää kivun kanssa, niin tapa itsesi. Vain itsesi. Jätä muut rauhaan. Syyttömien tappaminen on sairas, raukkamainen, julma teko. Voisin vielä ymmärtää sen, että rajuista kivuista kärsivä nainen tappaa miehensä joka on väkivaltainen kusipää. Mutta lasten tappaminen on raukkamainen teko.
Minulta ei heru sääliä tuolle naiselle tippaakaan. Elän itse kroonisen kivun kanssa ja itsemurha on käynyt mielessä. Lasten tappaminen ei käynyt edes mielessä. Heillä on oikeus elää.Kaikki tässä ketjussa ovat samaa mieltä, myös ap.
Tämä ei ole kuitenkaan ketjun aihe.
Ketjun aihe on se, että on se nyt kumma, kun potilas ei saa oikeaa ja asianmukaista hoitoa, kun hakeutuu rajuissa kivuissa sairaalan päivystykseen. Siitä tässä on kyse.
Sappikivikivut ovat sietämättömiä, varsinkin, jos ne jäävät jumiin tiehyeeseen sappirakon ulkopuolelle. Silloin kivut ovat vielä rajummat.
Sappikivikivuistahan sanotaan, että se on niin raju kipu, että oikestaan aina potilaat hakeutuvat päivystykseen. Myös raavaat miehet.
Se on kyllä tullut jo selväksi, että tässä ketjussa saisi kirjoittaa vain kuinka kamalia sappikivut ovat ja kuinka huonoa terveydenhoito on ja lääkärit tämän aiheutti.
Ketjut tuppaa rönsyilemään, aloitus vaikuttaa muutenkin koskevan tätä tapausta. mutta ei tässä ketjussa saa puhua kuin määrätystä aiheesta määrätyillä sanoilla.
Vierailija kirjoitti:
Päivystyksessä voi olla todella hankalaa tai mahdotonta hoitaa harhaista potilasta. Jutusta syntyy kuva, että hän kertoi vatsakivun syyksi rokotteista (useita vuosia sitten annetuista) saadun raskasmetallimyrkytyksen. Mitä siinä päivystyksen olisi pitänyt tutkia? Muuta kuin mielen ongelmia, jotka kyllä tutkittiin.
Mitenkä olisi tutkia sitä oiretta? Senhän vuoksi hän tuli. Mihin sattuu, mikä on kipuasteikko, minkä tyylistä kipu, kuinka usein ja kesto, auttaako siihen mikään, tunnustelu, mahdollisesti kuvantaminen.
Et voi vaan sanoa höpöhöpö, mitään kipua ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivystyksessä voi olla todella hankalaa tai mahdotonta hoitaa harhaista potilasta. Jutusta syntyy kuva, että hän kertoi vatsakivun syyksi rokotteista (useita vuosia sitten annetuista) saadun raskasmetallimyrkytyksen. Mitä siinä päivystyksen olisi pitänyt tutkia? Muuta kuin mielen ongelmia, jotka kyllä tutkittiin.
Päivystyksen olisi pitänyt katsoa potilaan tiedoista, että ahaa, täältähän on löytynyt sappikivet 10 päivää aiemmin, että tämähän on mitä luultavimmin klassinen sappikivikipukohtaus. Pistetäänpäs potilas vatsaultraan, jossa todetaan tai poissuljetaan kivet. Ja verikokeet.
Ei tää mitään rakettitiedettä ole.
Ne kivethän kokoajan elää ja liikkuu. Osa lähtee liikkeelle, uusia syntyy. Osa kivistä jää jumiin tiehyeeseen ja aiheuttaa järkyttävää kipua. Sappikivitaudissa kiviä tulee ja tulee vain. Koko sappirakko voi olla täynnä kiviä.
Päivystyksen olisi siis pitänyt viitata kintaalla horinoille ja pistää tietojen perusteella nainen vatsaultraan ja verikokeisiin. Piste. Niin ja antaa kunnon troppi särkylääkettä.
Onko sitä ehdotettu, mitta hänelle ei käynyt, koska hän ei uskonut sappikiviin vaan rokotusmyrkytykseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laajennettu itsemurha ei ole mikään "kivun aiheuttama epätoivoinen teko" vaan empatiakyvyttömän idiootin lapsellinen itkupotkuraivari.
Jos et pärjää kivun kanssa, niin tapa itsesi. Vain itsesi. Jätä muut rauhaan. Syyttömien tappaminen on sairas, raukkamainen, julma teko. Voisin vielä ymmärtää sen, että rajuista kivuista kärsivä nainen tappaa miehensä joka on väkivaltainen kusipää. Mutta lasten tappaminen on raukkamainen teko.
Minulta ei heru sääliä tuolle naiselle tippaakaan. Elän itse kroonisen kivun kanssa ja itsemurha on käynyt mielessä. Lasten tappaminen ei käynyt edes mielessä. Heillä on oikeus elää.Kaikki tässä ketjussa ovat samaa mieltä, myös ap.
Ketjun aihe on se, että on se nyt kumma, kun potilas ei saa oikeaa ja asianmukaista hoitoa, kun hakeutuu rajuissa kivuissa sairaalan päivystykseen. Siitä tässä on kyse.
Sappikivikivut ovat sietämättömiä, varsinkin, jos ne jäävät jumiin tiehyeeseen sappirakon ulkopuolelle. Silloin kivut ovat vielä rajummat.
Sappikivikivuistahan sanotaan, että se on niin raju kipu, että oikestaan aina potilaat hakeutuvat päivystykseen. Myös raavaat miehet.
Minä en mennyt vaikka luulin, että noutaja tulee. Olin töissä ja menin vielä piiloon, että ei vaan kukaan löydä. Onneksi ei ole iskenyt auton ratissa.
Minne ihmeeseen piiloon voi päästä työpaikalla?
Vessaan vaikka. Tai laittaa työhuoneen oven kiinni, niin kukaan ei häiritse viimeisiä hengenvetoja maan päällä.
Tuo on kyllä vahvemmin mt-ongelma kuin se, että menee päivystykseen tappelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi miten tuttua, minulla äidin kanssa kävi juuri samanlailla. Olisi saatu monesti jo aiemmin . Oli vaan.niin erilaisia mielipiteitä tästä muutosta. Sairauksia oli monta. Kaatui pahasti eikä entiseselleen parantunut Muistiikin heikkeni. Käytiin usein mutta huoli koko ajan oli. Kotipalvelu kävi joskus neljästi. Oli, sitten loppuajan sänky potilaana. Tänä päivänä avun saanti on vielä huonompaa.
kävi "juuri samanlailla"? Eli äitisi laittoi sinut autoon ja ajoi päin rekkaa ja te molemmat kuolitte? Kiva, että siellä rajan toisella puolen luetaan vauvapalstaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä olisi tutkia sitä oiretta? Senhän vuoksi hän tuli. Mihin sattuu, mikä on kipuasteikko, minkä tyylistä kipu, kuinka usein ja kesto, auttaako siihen mikään, tunnustelu, mahdollisesti kuvantaminen.
Jos potilas kuvaa kipua vaikkapa numerolla 9, ja kertoo kuinka se johtuu vuosia aiemmin saaduista rokotteista, niin kyllä siinä todennäköinen päätelmä on, että kyse on mielenterveydestä.
Hän on ollut todella sekaisin, ehkä jopa niin pahasti, että häntä on ollut vaikea tutkia. Mitä siinä muuta voi tehdä, kuin laittaa psykiatriselle, etenkin jos hän sillä hetkellä kivuton. (Eli sappikohtaus on mennyt ohi)
Vierailija kirjoitti:
Päivystyksen olisi pitänyt laittaa nainen pakkohoitoon, mutta varmaan ihan ei ole kriteerit täyttyneet. Sitä kautta sitten slevittelyt. On jättänyt itse menemättä kontrolliin ja kuulostaa siltä, nuo harhaiset ajatukset ja kirjaus "haastava hoidettava", että epäluuloa mm. säteilystä yms. on ollut sen verran, että on kieltäytynyt kuvauksista ja ehkä verikokeistakin. Olen tavannut ihmisen joka oli varma, että viikko sitten otetusta verikoekohdasta pääsee vieläkin vesi ja ilmasta myrkyt menemään hänen elimistöön. Ei voinut käydä mm. suihkussa sen takia. Eikä tuokaan täyttänyt m1 kriteerejä, kun kyllähän ihmisellä saa mielipiteitä olla. Terveydenhuolto nyt ei tietenkään voi tapausta kommentoida, ja katkera lasten isä haluaa jonkun syylliseksi. Pelkkiä sappikiviä ei kannata tuijottaa, vaan ottaa opiksi kokonaisuudesta. Niin sairaanhoidon joo, mutta myös kaikkien ihmisten. Jos läheinen alkaa noin sekoilla niin pitää hakea apua heti. Siskonsa oli tehnyt lasun, mutta ilmeisesti kumpikaan ei mitään muuta. Ihmetelleet.
Menisitkö itse tapaamaan lääkäriä, kun et saa apua ja bonuksena pidetään hulluna?
Voin sanoa, että itse en mennyt kahteen kuukauteen, vaikka kyseessä oli juttu, joka on pakko saada terveystietoihin, kun toimintakyky kohtauksen jälkeen romahti vammaisen asteelle. Mutta olin niin sairas, etten jaksanut kohdata lääkäreitä ja sitä jankkaamista ja ahdistusta siitä, ettei saa apua.
Eihän me voida tietää millaista sananvaihtoa päivystyksessä on käyty. Ehkä hän kieltäytyi sappitutkimuksista, koska oli kontrolliajankin perunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ME/CFS. Varmaan ainoat ilman masennusdiagnoosia selvinneet ovat ne, jotka saivat rajun long covidin ja tila syntyi sitten siitä. Järjestään jokaista on pidetty joko masentuneena tai terveenä, vaikka kyseessä on vakava ja invalidisoiva, hoitamattomana (monesti hoidettunakin) elämän tuhoava sairaus.
Sinä se jaksat tätä luulotautiasi tuoda joka ketjussa esiin.
Mielenterveysongelma se on.
Omaat jotain korkeampaa tietoa kuin psykiatrian erikoislääkärit ja ME/CFS:ää hoitavat lääkärit sekä taho, joka laatii diagnostiset tautiluokitukset? Onko myös Long Covid mielestäsi mt - ongelma? Kyseessä on hyvin samankaltaiset sairaudet. Moni Long Covid - potilas täyttää myös ME/CFS kriteerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää ja kolahti todella syvälle. Joitakin vuosia sitten kärsin todella rajuista kipukohtauksista ja jouduin käymään päivystyksessä muutaman kerran. Sain asiallista kohtelua ja koen, että minut otettiin tosissaan, vaikka sapesta ei löytynyt lopulta kuin nelisen kiveä. Myös muut vaihtoehdot suljettiin pois. Eli olin suunnilleen samassa tilanteessa, kuin Kaisa, mutta sain apua, koska olin ns. normaali, sopivien raamien sisälle soveltuva tavallinen potilas.
Ei vaan koska osuit lääkärille, joka halusi hoitaa sinut.
Voi olla, mutta asioin muutaman lääkärin kanssa ja kaikki olivat yhtä asiallisia. Pääsin leikkaukseen suhteellisen nopeasti ja kivut loppuivat siihen.
Johtuu siitä, että olit asiallinen ja normaalisti käyttäytyvä. Jos olisit ollut kovin epätasapainoinen, voimakkaasti harhainen ja ahdistunut, tottakai sinut olisi ohjattu psykiatriselle.
Ei sitä kaisaa syyttä suotta lataamoon viety.
Psyykkinen hätä tai sairaus ei suo immuniteettia muille sairauksille.
Vierailija kirjoitti:
Eihän me voida tietää millaista sananvaihtoa päivystyksessä on käyty. Ehkä hän kieltäytyi sappitutkimuksista, koska oli kontrolliajankin perunut.
Siis menee päivystykseen ja kieltäytyy tutkimuksista? Ei Valviran vastineessa mainittu tällaista epäloogisuutta.
Ei ole ainoa jolla hoitoonpääsy viivästynyt kuukausia tai vuosia. Toki kun pääsee hoitoon vatsa parempi. Ihmisten on itse vaikea tietää missä vika. Mutta usein terveysasema lähettää eri paikkaan mitä pitäisi? Sairaalassa tehdään toimenpiteet nukutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos potilas kuvaa kipua vaikkapa numerolla 9, ja kertoo kuinka se johtuu vuosia aiemmin saaduista rokotteista, niin kyllä siinä todennäköinen päätelmä on, että kyse on mielenterveydestä.
Hän on ollut todella sekaisin, ehkä jopa niin pahasti, että häntä on ollut vaikea tutkia. Mitä siinä muuta voi tehdä, kuin laittaa psykiatriselle, etenkin jos hän sillä hetkellä kivuton. (Eli sappikohtaus on mennyt ohi)
- Tälle kivulle ei ole syytä. Ei ole sappikivi, kun et ole keltainen. On psyykkistä tämä kipu.
- Mitä jos se johtuu raskasmetalleista tai rokotuksesta = jotain boksin ulkopuolelta, koska boksin sisäpuolelta ei löydy ratkaisua.
- Joo, psyykkistä on, osastolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivystyksen olisi pitänyt laittaa nainen pakkohoitoon, mutta varmaan ihan ei ole kriteerit täyttyneet. Sitä kautta sitten slevittelyt. On jättänyt itse menemättä kontrolliin ja kuulostaa siltä, nuo harhaiset ajatukset ja kirjaus "haastava hoidettava", että epäluuloa mm. säteilystä yms. on ollut sen verran, että on kieltäytynyt kuvauksista ja ehkä verikokeistakin. Olen tavannut ihmisen joka oli varma, että viikko sitten otetusta verikoekohdasta pääsee vieläkin vesi ja ilmasta myrkyt menemään hänen elimistöön. Ei voinut käydä mm. suihkussa sen takia. Eikä tuokaan täyttänyt m1 kriteerejä, kun kyllähän ihmisellä saa mielipiteitä olla. Terveydenhuolto nyt ei tietenkään voi tapausta kommentoida, ja katkera lasten isä haluaa jonkun syylliseksi. Pelkkiä sappikiviä ei kannata tuijottaa, vaan ottaa opiksi kokonaisuudesta. Niin sairaanhoidon joo, mutta myös kaikkien ihmisten. Jos läheinen alkaa noin sekoilla niin pitää hakea apua heti. Siskonsa oli tehnyt lasun, mutta ilmeisesti kumpikaan ei mitään muuta. Ihmetelleet.
Menisitkö itse tapaamaan lääkäriä, kun et saa apua ja bonuksena pidetään hulluna?
Voin sanoa, että itse en mennyt kahteen kuukauteen, vaikka kyseessä oli juttu, joka on pakko saada terveystietoihin, kun toimintakyky kohtauksen jälkeen romahti vammaisen asteelle. Mutta olin niin sairas, etten jaksanut kohdata lääkäreitä ja sitä jankkaamista ja ahdistusta siitä, ettei saa apua.
Täällä ei ehkä tosiaan tajuta, että kuinka raskasta on käydä lääkärissä ja kohdata epäluuloa, turhia tutkimuksia jne. Siihen väsyy. Siksi itse menin tosiaan piiloon kun alkoi nuo kivut. En edes jaksanut ajatella päivystysreissua. Mielummin olisin kuollut siihen sydäriin jonka luulin iskeneen.
Varmasti terveydenhuollossa on heikkouksia, mutta pikkuisen kriittisyyttä nyt. Tässä on vain yhden ihmisen näkemys. Kuolleen taustalla oli jo vakavaa uupumusta mikä varmasti oli suurin syy mielenterveyden lopulliseen järkkymiseen. Siihen kivut päälle ja lopputulos on tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis menee päivystykseen ja kieltäytyy tutkimuksista? Ei Valviran vastineessa mainittu tällaista epäloogisuutta.
Nimenomaan.
"En itse uskonut hetkeäkään, että vika olisi hänen päässään, Antti sanoo.
Kivut eivät olleet Kaisan mielikuvituksen syytä. Ei niiden syy tietenkään ollut myöskään rokote tai elohopeamyrkytys, kuten Kaisa oli kuvitellut.
Vasta kuolonkolarin jälkeen tehdyssä ruumiinavauksessa paljastui, että yksi Kaisan sappikivistä oli kiilautunut sappitiehyeeseen.
Kaisan isä laati valituksen Valviraan. Kaisaa hoitaneet lääkärit selittivät, etteivät he osanneet epäillä tiehyen ongelmia, sillä Kaisa ei kuulunut tyypilliseen riskiryhmään ja häneltä puuttui ominainen oire, keltaisuus. Lääkärit kuvailivat Kaisaa ”haastavaksi” potilaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en mennyt vaikka luulin, että noutaja tulee. Olin töissä ja menin vielä piiloon, että ei vaan kukaan löydä. Onneksi ei ole iskenyt auton ratissa.
Minne ihmeeseen piiloon voi päästä työpaikalla?
Vessaan vaikka. Tai laittaa työhuoneen oven kiinni, niin kukaan ei häiritse viimeisiä hengenvetoja maan päällä.
Tuo on kyllä vahvemmin mt-ongelma kuin se, että menee päivystykseen tappelemaan.
Mielenterveyden ongelmia on. Jaksaminen ei riitä hoitajien ja lääkäreiden kanssa samojen asioiden jauhamiseen toistuvasti, kun lopputulos ei muutu. Tilanteen täytyy antaa aina ajautua todella huonoksi, että apua saa ja joskus ei jaksa enää sitten edes hakea enää. Ja kun selvisi yhdestä kohtauksesta hengissä, niin seuraavissa vähän jo tietää mitä odottaa.
Olin muuten jossain vaiheessa tosi kipeä taas, tilasin kotiin CRP testin joka näytti 40-80 välillä olevaa lukua. Söin sitten edesmenneen mummon siprofloksasiinikuurin ja krooninen tylppä kipu ylävatsassa hellitti. Vähän vaikea ottaa lääkärin kanssa puheeksi tätä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan.
"En itse uskonut hetkeäkään, että vika olisi hänen päässään, Antti sanoo.
Kivut eivät olleet Kaisan mielikuvituksen syytä. Ei niiden syy tietenkään ollut myöskään rokote tai elohopeamyrkytys, kuten Kaisa oli kuvitellut.
Eikö Kaisa ollut Fat, Fair and Forty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Ei ne aiheutakaan. Tässä tapauksessahan nainen oli alkanut etsiä kivuilleen syytä netin uumenista ja luuli kaikkien kärsivän raskasmetallimyrkytyksestä.
Naisen sappikivet löydettiin vasta 10 päivää aiemmin, jonka jälkeen hakeutui päivystykseen sappikivikipukohtauksessa ja sieltä pistettiinkin tutkimatta psykiatriselle. Tuossa kohtaa nainen oli kärsinyt sappikivikipukohtauksista 8 kuukauden ajan.
Tässä naisella oli siis sekä somaattisia että psykosomaattisia oireita. Jos naisen sappikivet olisi löydetty jo heti ensimmäisen sappikivikipukohtauksen jälkeen ja hoidettu (eli sappirakko poistettu), voisi tilanne olla eri nyt.