Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin päiväkodit muuttuivat tällaisiksi, että vanhempia vaaditaan kaikesta tilille ja syyllistetään?

Vierailija
25.07.2026 |

Tuosta sairas vanhempi ei saisi olla sairauslomalla rauhassa ketjusta tuli mieleen ja sieltä poimittua kommentteja.

-Ei yhtään ymmärretä, jos vanhemmat ovat kuormittuneita, väsyneitä tms. Sen sijaan vaatimuksia sataa, eikä empatiaa heru. Sairauslomalla (esim. masennuksen, uupumuksen, käsi paketissa tms) olevan vanhemman pitäisi toipuessaan hoitaa lasta kotona ja keksiä lapselle kehittävää tekemistä. 

-Sairastuin myös burn outtiin ja lapsi kävi ihan normaalisti päiväkodissa, itse nukuin ensimmäiset kuukaudet kotona ja selvittelin työpaikan sotkuja. Kun päiväkoti kuuli asiasta, tuli vihjailua siitä, että lapsen voisi hakea aikaisemminkin. (Sitten taas subjektiivisen varhaiskasvatuksen piirissä olevat lapset voivat sumeilematta olla hoidossa ja kukaan ei valita pitkistä päivistä, vaikka vanhempi olisi kotona vauvan kanssa/työttömänä).

-Hoitajat ei edes tiedä, mistä lasten perheissä on kyse. Meillä hoitajat myös sumeilematta uskoo lapsen selittämät asiat. Jos lapsi sanoo syöneensä aamupalaksi karkkia, niin hoitajat todella tulevat kysymään, onko meillä tavallistakin, että karkkia syödään aamupalaksi. Vaikkei siis syötäisi ja lapsi olisi satuillut omiaan.

-Hoitajat tekevät vanhemman ulkonäön perusteella oletuksia. Jos äiti tulee päiväkodille meikittä, hiukset likaisena tai arkivaatteissa, niin mietitään, onko siellä kotona nyt kaikki kunnossa vai onko äidillä isompaakin ongelmaa.

-Meidän lapsi on päiväkodissa ja me vanhemmat ollaan töissä. Saadaan usein kommentteja, että "Eikö isovanhemmat voisi joskus katsoa Einon perään, että saisi päiväkodista vapaan päivän?" "Onkos teillä tulossa lomaa, jotta Eino voisi olla kotona?" Lapsemme on päiväkodissa 9-17 5/pv viikossa ja lapsi on vuoden aikana lomalla päiväkodista 6 viikkoa ripoteltuna tasaisesti ympäri vuoden. Tämä ei näytä olevan tarpeeksi. Tiedän, että lapsemme on vilkas ja työläs hiljaiseen, rauhalliseen lapseen verrattuna, mutta emme me lasta sen vuoksi voi enemmän kotona pitää.

-Oman lapseni päiväkodissa minua äitinä syyllistettiin siitä, jos en ollut hakutilanteessa työvaatteissa. Olisi pitänyt olla eli tulla suoraan töiden jälkeen hakemaan. Jos olin esim. käynyt mutkan kotona ja riisumassa työvaatteet, ei noin kuulemma olisi saanut tehdä. Samoin paheksuttiin, jos joku kävi töistä tullessa kaupan kautta ja sitten haki lapsen. Kuulemma hoitoaika päättyy töiden päättymiseen, eikä asioilla saisi käydä.

Milloin päiväkodit muuttuivat tällaisiksi, että vanhempia vaaditaan kaikesta tilille ja syyllistetään?

Kommentit (454)

Vierailija
141/454 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemus kolmesta eri päiväkodista Helsingissä, viimeisen 10 vuoden ajalta eikä tuollaisesta ole kokemusta. Kuulostaa todella erikoiselta, että tällaista oikeasti olisi josssain. Jos päiväkodin aikuinen kommentoisi jotain vanhemman pukeutumiseen tms liittyen toistuvasti niin soittaisin johtajalle. Ei todellakaan ole ok. Oletko ollut johtajaan yhteydessä asiasta vai mitä olet henkilökunnalle sanonut näissä tilanteissa?

Vierailija
142/454 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen on epäsensitiivinen kasvattaja? Osaako joku kertoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/454 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kaikkia kommentteja, mutta pitää myös muistaa, että meitä suomalaisia on kasvatettu syyllistymään. Veikkaan, että kaikki tässäkin ketjussa kerrotut esimerkit eivät ole syyllistämistä muttsiitä syyllistytään. 

Ja se, että minttu ei tänään syönyt kuin sen ja tämän ja kiukutteli sitä ja tätä on tärkeää tietoa, ei välttämättä tylytystä.

Vierailija
144/454 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen on epäsensitiivinen kasvattaja? Osaako joku kertoa?

Sellainen jolta puuttuu sensitiivinen työote. Runttaa menemään vaan, tavoitteena pitää lapset ns. tottelevaisina ja vaivattomina.

Vierailija
145/454 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän päiväkodissa on ihan tolkun porukkaa. Ei siellä mitään kysellä tai arvostella. Henkilökuntaa on riittävästi ja henkilökunnan vaihtuvuus on ihan minimaalista. On päiväkoteja, joissa hommat pelaa. Kaikissa ei.

Missä tämmöinen päiväkoti on?

Niinpä. Ei missään. Päiväkodissa on töissä tarhantätejä joiden missio numero 1 on tehdä juudi teidän perheen elämästä helevettiä. Nämä tätit esittävät typeriä kysymyksiä, eivät ymmärrä selvää puhetta ja tahallaan hävittävät pirkkolassen kurarukkaset. 

Vierailija
146/454 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lapsemme on päiväkodissa 9-17 5/pv viikossa ja lapsi on vuoden aikana lomalla päiväkodista 6 viikkoa ripoteltuna tasaisesti ympäri vuoden."

Riittäisikö sinulle/aikuiselle tämmöinen loma vuosittain?

Ei riittäisi.

Päiväkoti on lapsen työtä!

Ööö, kun lapset olivat pieniä,  minulla oli  palkallista vuosilomaa 6 viikkoa = 30 pv / vuosi. Olisihan se ollut kiva, että olisi ollut enemmänkin. Työsopimus ja TES kuitenkin asettavat reunaehdot. Olin myös huippuiloinen, että oli työpaikka ja  töitä! 

Meidän tessissä tuo sama 30pv loma on vain viisi viikkoa.

Vierailija
147/454 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko olemassa typerämpää ihmisjoukkoa kuin tarhantätit? 

Ei kai sellaista olekaan? Kertoo enemmän sinun typeryydestäsi.

Vierailija
148/454 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko olemassa typerämpää ihmisjoukkoa kuin tarhantätit? 

Ei kai sellaista olekaan? Kertoo enemmän sinun typeryydestäsi.

Onko varhaiskasvattajia sitten? Ainakaan Finlex ei tunne termiä varhaiskasvattaja yhtään sen enempää kuin mitä se tuntee termin tarha(n)täti.

Vierailija
149/454 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo tulee ihan suoraan lainsäädännöstä. Varhaiskasvatusyksikön työntekijällä on vastuu siitä, että varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteet täyttyvät lapsen kohdalla. Lisäksi lastensuojelulaki velvoittaa varhaiskasvattajan ilmoittamaan lapseen liittyvistä huolista.

Hahhah! Aina huvittaa nämä käsikirjayleistykset. Kerrotko tarkemmin miten nuo mainitut tavoitteet liittyy aloittajan tilanteeseen? 

Sama kun yrität muuttaa potilastietoja joissa virheitä tai valheita vedotaan johonkin THL: än lausumaan potilastietojen kirjaamisesta, mitrn ne perustuvat johonkin ja muka siksi oikein toimittu. Hahhahah!

Ei noi lauseet kuvaa mitenkään miksi näin toimittu

-sivusta

Vierailija
150/454 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viette lapsen, poistutte töihinne , haette lapsen . Ette jää juttelemaan sen kummempia päivän tapahtumista saati omasta päivästänne. 

Vierailija
151/454 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi on huonossa päiväkodissa. Vaihda päiväkotia. Mulla lapsi aivan ihanassa päiväkodissa jossa todella empaattisia opettajia ja ihania hoitajia jotka on oikeen käskeneet ottaa edes joskus omaakin aikaa ja tuoda lapsen hoitoon. Kunnon sisarellinen naiset tukee naisia meininki. Tykkään. Ei kannata tuollaiseen myrkylliseen yhteisöön jäädä. 

Kaikilla ei valitettavasti ole varaa valita. Meillä on esim. tilanne, että kyseessä on kunnan ainoa päiväkoti. Ei siis ole vaihtomahdollisuutta. Samaa on sanonut toisella paikkakunnalla asuva ystävä, jonka lapsi on kunnan ainoassa vuorohoitopäiväkodissa. Heilläkään ei vaihtaminen onnistu, kun töiden takia on pakko olla vuorohoidossa.

Täytyy myöntää, että on kirpaissut nähdä, miten huono päiväkoti oman lapsen kohdalle on osunut. Tämä on hänen ainoa lapsuutensa, eikä meillä ole mahdollisuutta tarjota hyvää päiväkotikokemusta.

Vierailija
152/454 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miten kukaan ulkoistaa lapsen kasvatuksen vieraille henkilöille?

Miksi omia lapsia ei itse hoideta kouluikään saakka?

Suomessa täysin mahdollista.Kahden vanhemman perheessä toinen voi olla kotona, vuorotellen voi käydä töissäkin.

Raha on monille tärkeämpää?

Se on lasten etu ja oikeus että päiväkodissa tiedetään mitä perheissä on meneillään, täytyyhän se tieto olla hoitopaikkassa, aivan ehdottomasti.Se on kasvatuskumppanuutta.

Kyllähän lapsikin voi oireilla esim.jos perheessä vaikka väsymystä.Nämä on tärkeitä tietää että lastakin osataan tukea.

Vanhemmat, tehän aliarvioitte lastenne hoitajia jos ette ole avoimia.

"Se on lasten etu ja oikeus että päiväkodissa tiedetään mitä perheissä on meneillään"

Missä kohtaa se raportoidaan? Naulakoilla kun on muita perheitä myös paikalla? Kenelle? Jos yhdelle hoitajalle tai sijaiselle kertoo, ei tieto ulotu koko ryhmään kuitenkaan. 

"Vanhemmat, tehän aliarvioitte lastenne hoitajia jos ette ole avoimia."

On myös sijaisperheitä jotka ei joka asiaa saa kertoa eteenpäin. Kuten me. Yksi kaikkein törpöin hoitaja alkoi kysyä lapsen biovanhemmista naulakoilla, jonkun toisen lapsen isä katsoi silmät pyöreinä tätä kyselyä ja luikki pois. HÄN, ventovieras, tajusi että aivan asiatonta kyselyä siinä muiden kuullen, mutta hoitaja ei tajunnut. 

Ihmisten ei ole mikään pakko avautua omasta elämästään hoitajille, salassapito ei ole mitenkään taattua, se on nähty. 

Vierailija
153/454 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarhantyöntekijät tahallaan syyllistävät ja tenttaavat vanhemmilta hölmöjä kysymyksiä, kuten milloin lapsi tulee hoitoon, väittävät että vaikuttaa jotenkin heidän työvuoroihinsa. Mitä sitten?! Hitostako minä aina tiedä monelta herään tai aionko saikuttaa seuraavana päivänä tai viikkona. Sama jumalan vääntö kesälomienkin kanssa! Antaisivat ihmisten olla rauhassa! 
Muutenkin tyhmiä kysymyksiä on ollut, kuten onko meillä kumisaappaita tai olemmeko varanneet neuvola-ajan. Hittojako se niille kuuluu! Jotain lomakkeita varten kuulemma kysyvät. Paskat sanon minä. Kumisaappaita ei ole, jos ne eivät ole kenkähyllyllä, sitäkään eivät itse älyä katsoa. Kyllä minä olen työssäkäyvä ihminen enkä ehdi enkä jaksa joka väärään pieruun olla reagoimassa. Viime talvenakin soittivat töihin että tyttö oksentaa. Minkäs minä sille mahdoin töissä! Sanoin että viekää vessaan.

Vierailija
154/454 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatukseen ajautuu se tyhmin ihmissakka joka ei muualle pääse töihin. Niiden kanssa sitä täytyy sitten yrittää asioida. Ei aina ole helppoa.

Vierailija
155/454 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotiin pääsee töihin kuka vaan. Siitä ei kannattaisi kyllä paljoa palkkaakaan maksaa. Kun on nämä säästötkin menossa. Puolittaa voisi.

Vierailija
156/454 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarhantyöntekijät tahallaan syyllistävät ja tenttaavat vanhemmilta hölmöjä kysymyksiä, kuten milloin lapsi tulee hoitoon, väittävät että vaikuttaa jotenkin heidän työvuoroihinsa. Mitä sitten?! Hitostako minä aina tiedä monelta herään tai aionko saikuttaa seuraavana päivänä tai viikkona. Sama jumalan vääntö kesälomienkin kanssa! Antaisivat ihmisten olla rauhassa! 
Muutenkin tyhmiä kysymyksiä on ollut, kuten onko meillä kumisaappaita tai olemmeko varanneet neuvola-ajan. Hittojako se niille kuuluu! Jotain lomakkeita varten kuulemma kysyvät. Paskat sanon minä. Kumisaappaita ei ole, jos ne eivät ole kenkähyllyllä, sitäkään eivät itse älyä katsoa. Kyllä minä olen työssäkäyvä ihminen enkä ehdi enkä jaksa joka väärään pieruun olla reagoimassa. Viime talvenakin soittivat töihin että tyttö oksentaa. Minkäs minä sille mahdoin töissä! Sanoin että viekää vessaan.

Ilmeisesti joku täti pahotti mielensä. Kyllä sitä vanhempana on ärsyttänyt saada läksytys kun lapsen isä oli unohtanut kurarukkaset yöksi kuivumaan päiväkodille. Sehän on sen äidin vika. Tai kuunnella v..uilua, että "äiti se on taas aikasin iltapäivästä kotona". Kun totuus on 8 tunnin työpäivä tunnin työmatkoineen suuntaansa. Kotona ollaan illalla klo 19 jälkeen kun päikkytäti on jo ajat sitten pääsyt kotiinsa.

T. Onneksi jo kouluikäisen lapsi

Vierailija
157/454 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti, ei lapsi 😂

Vierailija
158/454 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miten kukaan ulkoistaa lapsen kasvatuksen vieraille henkilöille?

Miksi omia lapsia ei itse hoideta kouluikään saakka?

Suomessa täysin mahdollista.Kahden vanhemman perheessä toinen voi olla kotona, vuorotellen voi käydä töissäkin.

Raha on monille tärkeämpää?

Se on lasten etu ja oikeus että päiväkodissa tiedetään mitä perheissä on meneillään, täytyyhän se tieto olla hoitopaikkassa, aivan ehdottomasti.Se on kasvatuskumppanuutta.

Kyllähän lapsikin voi oireilla esim.jos perheessä vaikka väsymystä.Nämä on tärkeitä tietää että lastakin osataan tukea.

Vanhemmat, tehän aliarvioitte lastenne hoitajia jos ette ole avoimia.

"Se on lasten etu ja oikeus että päiväkodissa tiedetään mitä perheissä on meneillään"

Missä kohtaa se raportoidaan? Naulakoilla kun on muita perheitä myös paikalla? Kenelle? Jos yhdelle hoitajalle tai sijaiselle kertoo, ei tieto ulotu koko ryhmään kuitenkaan. 

"Vanhemmat, tehän aliarvioitte lastenne hoitajia jos ette ole avoimia."

On myös sijaisperheitä jotka ei joka asiaa saa kertoa eteenpäin. Kuten me. Yksi kaikkein törpöin hoitaja alkoi kysyä lapsen biovanhemmista naulakoilla, jonkun toisen lapsen isä katsoi silmät pyöreinä tätä kyselyä ja luikki pois. HÄN, ventovieras, tajusi että aivan asiatonta kyselyä siinä muiden kuullen, mutta hoitaja ei tajunnut. 

Ihmisten ei ole mikään pakko avautua omasta elämästään hoitajille, salassapito ei ole mitenkään taattua, se on nähty. 

Näin koin minäkin! 
Kerroin yhdelle työntekijälle että olemme eroamassa niin jo viikon päästä tuli toinen hoitaja selittämään minulle kuinka lapsesta muka näkee että olemme eroamassa! Enkä siis tälle toiselle ollut sanonut asiasta mitään!! Juoruakkoja koko sakki!

Vierailija
159/454 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kasvatus turvallisessa ympäristössä on tietysti tärkeää, mutta voisihan sitä yhteiskunnallista roolia myös tuottavuuden tukemisessa nostaa enemmän esiin. Eli kun yksityisen sektorin työntekijä menee töihin ja maksaa palkastaan veroja, siitä rahasta muodostuu varat pyörittää päiväkoteja ja esim. maksaa hoitajille palkkaa. 

Yksityisellä sektorilla on vuosilomaa 2-4 viikkoa julkista sektoria vähemmän, mutta silti päiväkodit saavat olla kaksi kuukautta kiinni ja vielä viikkokausia jouluna. Jos yksityisen sektorin työntekijä on työn sijaan palkattomalla vapaalla lapsen kanssa, hän ei maksa veroja, Suomi Oy Ab menettää rahaa. Joten julkiset palvelut tulisi kehittää paremmin tukemaan tuottavuutta, eikä julkisen sektorin työntekijöiden fiiliksiä. Ja lisättäköön, että oman kokemukseni mukaan jos päiväkodin henkilöstöllä ei ole korkeakoulututkintoa, heidän mielipiteitään on melko turhaa kuunnella yhtään missään asiassa. Eivät he ymmärrä edes lapsen kehityspsykologiaa, kehitysneurologiaa tai yhtään mitään muutakaan...

Vierailija
160/454 |
25.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän päiväkodissa on ihan tolkun porukkaa. Ei siellä mitään kysellä tai arvostella. Henkilökuntaa on riittävästi ja henkilökunnan vaihtuvuus on ihan minimaalista. On päiväkoteja, joissa hommat pelaa. Kaikissa ei.

Totta kirjoitit. Päiväkodeilla on isoja eroja. Henkilökunnan vaihtuvuus kertoo paljon. 2 vuodessa jos vaihtuu, ei hyvä.

2-3 vuodessa jos lähtee niin vältä kuin ruttoa. 

Meillä on vaihtunut työntekijöistä varmaan puolet aina vuoden aikana. Tälle vuodelle 4-5 v lasten ryhmään tuli 2 uutta opea. Arvata saattaa, että kumpikin lähtee pois. Toinen jaksoi koko vuoden, toinen puoli vuotta. 

Sattuneesta syystä mekin ollaan vaihtamassa päiväkotia. Tämä päätös olisi pitänyt tehdä jo aikoja sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän