Milloin päiväkodit muuttuivat tällaisiksi, että vanhempia vaaditaan kaikesta tilille ja syyllistetään?
Tuosta sairas vanhempi ei saisi olla sairauslomalla rauhassa ketjusta tuli mieleen ja sieltä poimittua kommentteja.
-Ei yhtään ymmärretä, jos vanhemmat ovat kuormittuneita, väsyneitä tms. Sen sijaan vaatimuksia sataa, eikä empatiaa heru. Sairauslomalla (esim. masennuksen, uupumuksen, käsi paketissa tms) olevan vanhemman pitäisi toipuessaan hoitaa lasta kotona ja keksiä lapselle kehittävää tekemistä.
-Sairastuin myös burn outtiin ja lapsi kävi ihan normaalisti päiväkodissa, itse nukuin ensimmäiset kuukaudet kotona ja selvittelin työpaikan sotkuja. Kun päiväkoti kuuli asiasta, tuli vihjailua siitä, että lapsen voisi hakea aikaisemminkin. (Sitten taas subjektiivisen varhaiskasvatuksen piirissä olevat lapset voivat sumeilematta olla hoidossa ja kukaan ei valita pitkistä päivistä, vaikka vanhempi olisi kotona vauvan kanssa/työttömänä).
-Hoitajat ei edes tiedä, mistä lasten perheissä on kyse. Meillä hoitajat myös sumeilematta uskoo lapsen selittämät asiat. Jos lapsi sanoo syöneensä aamupalaksi karkkia, niin hoitajat todella tulevat kysymään, onko meillä tavallistakin, että karkkia syödään aamupalaksi. Vaikkei siis syötäisi ja lapsi olisi satuillut omiaan.
-Hoitajat tekevät vanhemman ulkonäön perusteella oletuksia. Jos äiti tulee päiväkodille meikittä, hiukset likaisena tai arkivaatteissa, niin mietitään, onko siellä kotona nyt kaikki kunnossa vai onko äidillä isompaakin ongelmaa.
-Meidän lapsi on päiväkodissa ja me vanhemmat ollaan töissä. Saadaan usein kommentteja, että "Eikö isovanhemmat voisi joskus katsoa Einon perään, että saisi päiväkodista vapaan päivän?" "Onkos teillä tulossa lomaa, jotta Eino voisi olla kotona?" Lapsemme on päiväkodissa 9-17 5/pv viikossa ja lapsi on vuoden aikana lomalla päiväkodista 6 viikkoa ripoteltuna tasaisesti ympäri vuoden. Tämä ei näytä olevan tarpeeksi. Tiedän, että lapsemme on vilkas ja työläs hiljaiseen, rauhalliseen lapseen verrattuna, mutta emme me lasta sen vuoksi voi enemmän kotona pitää.
-Oman lapseni päiväkodissa minua äitinä syyllistettiin siitä, jos en ollut hakutilanteessa työvaatteissa. Olisi pitänyt olla eli tulla suoraan töiden jälkeen hakemaan. Jos olin esim. käynyt mutkan kotona ja riisumassa työvaatteet, ei noin kuulemma olisi saanut tehdä. Samoin paheksuttiin, jos joku kävi töistä tullessa kaupan kautta ja sitten haki lapsen. Kuulemma hoitoaika päättyy töiden päättymiseen, eikä asioilla saisi käydä.
Milloin päiväkodit muuttuivat tällaisiksi, että vanhempia vaaditaan kaikesta tilille ja syyllistetään?
Kommentit (440)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuunnelkaa mitä teille sanotaan. Jos toistuvasti sanotaan eri tavoin vihjaillen, että lapsen olisi hyvä olla enemmän kotona kuin päiväkodissa ja kannattaisi priorisoida hänen hakemisensa niin ottakaa asia vakavasti. Vai luuletteko tosissanne, että päiväkoti on lapselle joku hauska paikka!?
Terv. Alaa vaihtanut vlhMitä ihmettä? Mun lapsi tykkää tosi paljon olla päiväkodissa ja lomillakin jo odottaa että pääsee päiväkotiin ja näkemään kavereitaan. Siitä tunnistaa hyvän päiväkodin.
Tai sitten siitä tunnistaa sosiaalisen lapsen. Ei välttämättä kerro päiväkodista juuri mitään positiivista, jos kaverisuhteet on se mikä sinne houkuttelee. Aina on nämä tyypit vaikka olisi minkä sortin kaaos tahansa, jotka eivät malttaisi olla päivääkään ryhmästä poissa. Se ei kuitenkaan oikeasti tarkoita sitä, että sinun pitäisi tuoda lapsi päiväkotiin niinäkin päivinä kun lapsellasi olisi ollut mahdollisuus vapaapäivään, koska ”hän halusi olla kavereitten kanssa”. Tähänkin on syynsä ja tämmöinen ajatteli häiritsee ryhmien toimintaa. Kiitos subjektiivisen päivähoito oikeuden.
Ei meidän päiväkodissa henkilökunta ajattele noin, onneksi. Mulla on lapsi ollut kyllä kotona jos mulla on ollut vapaapäivä eikä koko ajan päiväkodissa. Mutta sinä vaikutat aika kontrolloivalta ja vahtivalta persoonalta, että mitä äiti saa tehdä vapaa-ajallaan vaikka ei se kyllä sinulle kuulu eikä ole päätettävissäsi. Mulle on sanottu, että voin joskus pitää vapaapäivän ja varata vaikka parturi ajan ja tuoda lapsen hoitoon että pääsen itsekin hoitamaan itseäni ja noinhan sen pitää mennäkkin, ei ole oikein että äiti joutuu laiminlyömään itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuunnelkaa mitä teille sanotaan. Jos toistuvasti sanotaan eri tavoin vihjaillen, että lapsen olisi hyvä olla enemmän kotona kuin päiväkodissa ja kannattaisi priorisoida hänen hakemisensa niin ottakaa asia vakavasti. Vai luuletteko tosissanne, että päiväkoti on lapselle joku hauska paikka!?
Terv. Alaa vaihtanut vlhMitä ihmettä? Mun lapsi tykkää tosi paljon olla päiväkodissa ja lomillakin jo odottaa että pääsee päiväkotiin ja näkemään kavereitaan. Siitä tunnistaa hyvän päiväkodin.
Tai sitten siitä tunnistaa sosiaalisen lapsen. Ei välttämättä kerro päiväkodista juuri mitään positiivista, jos kaverisuhteet on se mikä sinne houkuttelee. Aina on nämä tyypit vaikka olisi minkä sortin kaaos tahansa, jotka eivät malttaisi olla päivääkään ryhmästä poissa. Se ei kuitenkaan oikeasti tarkoita sitä, että sinun pitäisi tuoda lapsi päiväkotiin niinäkin päivinä kun lapsellasi olisi ollut mahdollisuus vapaapäivään, koska ”hän halusi olla kavereitten kanssa”. Tähänkin on syynsä ja tämmöinen ajatteli häiritsee ryhmien toimintaa. Kiitos subjektiivisen päivähoito oikeuden.
Ei meidän päiväkodissa henkilökunta ajattele noin, onneksi. Mulla on lapsi ollut kyllä kotona jos mulla on ollut vapaapäivä eikä koko ajan päiväkodissa. Mutta sinä vaikutat aika kontrolloivalta ja vahtivalta persoonalta, että mitä äiti saa tehdä vapaa-ajallaan vaikka ei se kyllä sinulle kuulu eikä ole päätettävissäsi. Mulle on sanottu, että voin joskus pitää vapaapäivän ja varata vaikka parturi ajan ja tuoda lapsen hoitoon että pääsen itsekin hoitamaan itseäni ja noinhan sen pitää mennäkkin, ei ole oikein että äiti joutuu laiminlyömään itseään.
Ei se kuulukaan päiväkodille mihin sinä aikasi käytät. Tee vapaapäivänäsi mitä haluat. Nyt puhuin lapsen vapaapäivistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus päiväkoti kyllä tukee lapsen olemista hoidossa mahdollisimman paljon etenkin, jos on huoli aidosti vanhempien jaksamisesta tai mielenterveydestä. Silloin päiväkoti voikin olla oikein hyvä paikka lapselle. Mutta jos on vaihtoehtoja niin…
Miksi aikuisen naisen pitäisi äidiksi tultuaan kysyä joltakin päiväkodin työntekijältä lupa siihen saako hän pitää vapaapäivän tai tilittää kaikkea tekemisiään päiväkodin väelle? Vähän erikoista kyllä...ei nainen menetä omaa vapauttaan sen jälkeen kun tulee äidiksi vai menettääkö sittenkin? Kova on joillakin päiväkodin tädeillä halu päästä määräilemään äitejä kuin äidit olisi kaikkien muiden alapuolella. Ei tuosta mitään hyvää yhteisymmärrystä synny. Noh älkää enää ihmetelkö lapsi katoa. Ei nämä ns ammattilaiset enää muuta tee kuin hauku vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ratkaissut tuon laittamalla isän viemään ja hakemaan päiväkodista. Tulee pelkästään hyvää palautetta.
Kerran hain kun isä oli työmatkalla. Lapseni ryhmässä oli harjoittelija Päivää, minä olen sosionomiopiskelija Z. E:n isän olenkin jo nähnyt monta kertaa, mutta äitiä en vielä kertaakaan.
Minä vain nyökyttelin ja seuraavana päivänä taas normaali käytäntö, eli isä vei ja haki. Ei ole päiväkodin asia, miten me olemme lasten kuljetukset sopineet.Hohhoijjaa. Z halusi vain olla ystävällinen ja avata keskustelun. Tuskin hän halusi udella miten olette sopineet lasten kuljetukset.
Sosionomin työn ydintä ovat perheasiat ja perheiden tukeminen. Se totta kai edellyttää sitä, että hän tutustuu perheisiin ja niiden olosuhteisiin.
Joihinkin voi olla vaikea tutustua. Olemme akateemisia ihmisiä (maisteri ja tohtori). En keksi, miten joku matalakoulutettu voisi meitä neuvoa/ auttaa/ tukea.
Ollaan aina kysytty, jos jokin on meille epäselvää.Siinä nyt ilmoittautui todellinen hyväkäs, ilmeisesti itseään sivistyneenäkin pitävä.
Varhaiskasvatuksen opettajan koulutus vaatii useimmiten kasvatustieteiden kandidaatin tutkinnon yliopistossa. Eivätköhän useimmat hanki myös maisterin paperit siihen jatkoksi.
Vaipanvaihtotieteen maisteri
Miksi ihmeessä tuotte lapsen päiväkotiin, kun ette sitä selvästikään arvosta. Jokainen voi palkata hoitajan kotiin.
Päiväkoti on useimmille perheille ilmainen kun taas kotihoitajan joutuisi maksamaan kokonaan omasta pussista. Raha on vahva motivaattori.
Fiksuinta olisi jos valtio antaisi perheille vaikka 1000 euron lastenhoitotuen per lapsi ja kuukausi. Perhe voisi sitten itse päättää, että minkälaista hoitoa lapselleen hankkii sillä summalla. Ei ole oikein että pakotetaan käyttämään kyseinen raha nimenomaan päiväkotiin.
Miksi perheille pitäisi maksaa jotain lastenhoitotukea? Lapsilisät ovat juuri sitä lapsista aiheutuvia kuluja kattavaa tukea.
Varmaan 90% Suomen päiväkodeista jouduttaisiin lopettamaan jos vanhemmat joutuisivat maksamaan hoidosta sen todellisen hinnan eli 1000-1500 euroa kuussa. Harvalta löytyy rahaa tuollaiseen varsinkaan jos perheessä on useampi hoitoa tarvitseva lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus päiväkoti kyllä tukee lapsen olemista hoidossa mahdollisimman paljon etenkin, jos on huoli aidosti vanhempien jaksamisesta tai mielenterveydestä. Silloin päiväkoti voikin olla oikein hyvä paikka lapselle. Mutta jos on vaihtoehtoja niin…
Arvasin että kun en anna sinun kontrolloida ja määräillä niin vedät esiin huoli kortin ja yrität narsistisesti leimata minua hulluksi kun uskallan olla kanssasi eri mieltä. Et ole tainnut tottua siihen, että äiti ei alistu sinun tahtoosi joka asiassa. Et onnistu manipuloimaan minua leimaavalla puheellasi. Ei kukaan ole sanonut, että lapseni pitäisi olla päivähoidossa mahdollisimman paljon vaan, että voin myös joskus ottaa vapaapäivän. Älä yritä vääristellä ja johdatella keskutelua minua leimaavaan suuntaan. En ole se joksi minua väität. Pitäisi tuollaisille rapsahtaa suoraan kunnianloukkauksesta sakot joka käyttää tuota huoli korttia aina äitien hiljentämis, leimaamis ja alistamis tarkoituksiin. Tulen jatkossakin sanomaan myös oman mielipiteeni en ole alapuolellasi vaikka olenkin synnyttänyt äiti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aikuisen naisen pitäisi äidiksi tultuaan kysyä joltakin päiväkodin työntekijältä lupa siihen saako hän pitää vapaapäivän tai tilittää kaikkea tekemisiään päiväkodin väelle? Vähän erikoista kyllä...ei nainen menetä omaa vapauttaan sen jälkeen kun tulee äidiksi vai menettääkö sittenkin? Kova on joillakin päiväkodin tädeillä halu päästä määräilemään äitejä kuin äidit olisi kaikkien muiden alapuolella. Ei tuosta mitään hyvää yhteisymmärrystä synny. Noh älkää enää ihmetelkö lapsi katoa. Ei nämä ns ammattilaiset enää muuta tee kuin hauku vanhempia.
Lasun uhka on se vipu minkä kautta vanhempiin vaikutetaan. Jos ei tottele päikkytätiä niin päikkytäti tekee lasun.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä valitettavasti myös pilkataan heitä jotka vievät vauvan kanssa kotona ollessa isomman hoitoon. Vaikka lapset ovat hyvin erilaisia. Joku voi viihtyä siellä kotona vaikka äiti imettää sohvalla kuin tatti, toinen lapsi taas tylsistyy siinä pahanpäiväisesti ja alkaa härvääminen. Mutta itse olen siis todistanut harkassa, kuinka hoitajat puhuvat lapsen kuullen, että voi tuotakin raukkaa, kun tänne raahataan, vaikka äiti on kotona vauvan kanssa.
Minä olen päiväkodissa töissä eikä meillä kyllä kukaan irvaile tuosta. Tosin kaikki tällaisessa tilanteessa olevat meidän päikyssä ovat vain osan viikosta hoidossa ja lyhyet päivät. Minusta ihan normaalia ja täysin ok. Perheissä on monenlaisia tilanteita ja ainakin minusta vakan ammattilaisena on hienoa olla tukemassa. Toki jotkut "lomattomat" lapset aiheuttavat surkua.
Vuoden 2015 jälkeen alkoi väärinkäytöksiä joka saralla maassamme, nyt tämä maa on kehitysmaan tasolla. Lapsiparat, nuoret ja vanhukset kärsivät eniten😥
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasun uhka on se vipu minkä kautta vanhempiin vaikutetaan. Jos ei tottele päikkytätiä niin päikkytäti tekee lasun.
No pian nämä lasu juhlat loppuu kun ei enää synnytetä. Ja varmaan päiväkoditkin.
Vierailija kirjoitti:
Vuoden 2015 jälkeen alkoi väärinkäytöksiä joka saralla maassamme, nyt tämä maa on kehitysmaan tasolla. Lapsiparat, nuoret ja vanhukset kärsivät eniten😥
Väärinkäytöksiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi valehtelet, minun lapsella on lomaa päiväkodista ja hän on kotona jos minulla on vapaata. Hän tykkää olla kavereidensa kanssa päiväkodissa, mikä ihme sinun päätä vaivaa, mene mt toimistoon herää huoli sinusta ja kuvitelmistasi. Miten niin vien lapseni päiväkotiin niinä päivinä jolloin lapsella on mahdollisuus olla vapaalla kotona, hän on välillä ollut lyhennettyjäkin viikkoja juuri siksi että saa sen vapaan esim. 4 päivää vain. Onneksi tuollaisen pystyy todistamaan, että oma lapseni ei tosiaan ole päiväkodissa koko ajan ja kaikki lomat kuten joulu/syys/hiihto saa olla kotona. Melkoinen valhe ja kunnianloukkaus tuo. Tuskin se on liikaa vaadittu, että yhtenä päivänä vuodessa pääsen äitinä esim. kampaajalle? Joka sekin henkilökunnan aloitteesta mikä oli minusta kivasti ajateltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärinkäytöksiä?
Systeemin väärinkäyttöä/hyväksikäyttöä eri tavoin, joista kovimman hinnan maksaa lapset ja vanhukset sekä työntekijät. Ihmiset, jotka eivät ole päivääkään itse paikan päällä ei pitäisikään mitään tietää näistä asioista. Mutta ne, jotka tietävät niin todellakin tietävät tämän romahduksen.
Jokainen vanhempikin on ollut joskus lapsi, mutta nykyisin kun tulet vanhemmaksi niin sinua aletaan kohdella kuin toisen luokan kansalaista, aivan järkyttävää vanhempien haukkumista ihan kaikesta, aivan epäollenaisistakin asioista kuten vaikka siitä että äiti käyttää kestovaippoja tai jotain muuta tuollaista, tai pitää vauvaa kantoliinassa. Että kukahan se käyttää väärin, käyttää naisia hyväkseen synnyttäjänä ja käyttää meitä äitejä hyväkseen että saa lapsia systeemiin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kuvitella, että jossain muussa ammatissa saisi naukua samalla tavalla asiakkaille.
"Merja, oliko sinun nyt ihan pakko tulla hammastarkastukseen heti aamukasilta? Etkö ihan hyvin olisi voinut odottaa myöhäisempää aikaa."
"Kyllä teidän Virtasten kanssa on niin työlästä katsoa näitä remonttiasioita, kun olette niin kovin vaativia."
"Ettekö todella päässeet töistä lähtemään klo 10.30 hoitamaan tätä asiaa? Kyllähän tauot työpäivään kaikille järjestyy!"
Asiakkaille? Ei ihme, että tuottaa vaikeuksia olla oman lapsen kanssa kotona sillon, kun ei olla töissä.
Täällä monella tuntuu menneen sekaisin MML:n tarjoamat palvelut ja kunnallinen päivähoito.
Ihmiset näyttävät kummastelevan miten näiden lapsia ei hoideta, jos nämä itse ovat sairaslomalla. Hommatkaa lapsillenne maksullinne hoitaja omien menojenne ja ongelmienne ajaksi, kunnallinen päivähoito ei tarjoa tällaisia palveluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se edes on sinun asiasi kytätä ja mäkättää tällaisesta? Teet työsi ja saat palkan, mutta et ole siinä asemassa, että voit alkaa sanella perheille mitä vanhemmat saavat tehdä ja mitä eivät. Se on päiväkodin johtajan ja tarvittaessa sosiaalipuolen asia jos alkaa näyttää, että lapsi on läpi vuoden hoidossa. Mutta rivihoitajan asia ei ole pätkän vertaa kommentoida kenenkään hoitoaikoja tai arvostella mitä kukakin puuhaa kun lapsi on hoidossa, onko töissä ja ettei vaan rentoudu ruokakaupassa tai peräti lääkärissä.
Aina ihmetyttää nämä päsmäröivät hoitajat tälläkin palstalla. Kova on tarve meuhkata miten ryhmät on täynnä jne. Meinaatko, että aikuisten määrä pysyisi mystisesti ennallaan jos lapsia olisi vähemmän? No ei pysy. Kyllä se sinunkin paikkasi olisi nopeasti yt-liipaisimella. Ole nyt vaan tyytyväinen, että lapsia on hoidossa ja siten sinullakin töitä. Jätä lapsen asiat niille, joille se kuuluu ja jotka tietävät perheen kokonaistilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen tapa, että jos keväällä on nimettömiä vaatekappaleita, joita kukaan ei tunnista lapsensa omiksi, nimikoimme ne päiväkodin varavaatteiksi. Täytyy sanoa, että vanhemmat ovat huolettomia, hyviä paitoja ja collegehousuja olemme saaneet. Puhumattakaan hanskoista ja villasukista.
Mä olen käynyt viemässä aina lapselta pieneksi jääviä, ehjiä vaatteita, villasukkia, kumisaappaita yms päiväkodille varavaatteiksi. Hämmentää, miten ilolla ne on otettu vastaan. Ilmeisesti näille on kysyntää?
Niin kuin täällä palstalla jo todettukin, että vanhemmat odottaa että päiväkodista löytyy lapselle vaatteet, kun eivät itse huolehdi varavaatteiden tuonnista. Joten kysyntää niille on. Jokainen päiväkoti ottaa ne ilolla vastaan. Ja moni vanhempi jotenkin ”unohtaa” myös palauttaa varavaatteet.
Mä en ymmärrä: miksei siihen päiväkodin varavaatteen ulkopuolelle voi kissankokoisilla kirjaimilla kirjoittaa "Päiväkodin varavaate"? Tuskinpa kukaan tuollaisia haluaa anastaa ja käyttää vapaa-ajalla? Eikä jäisi epäselväksi, että onko tämä välikausitakki nyt päiväkodin vai Irmeli-Maunon oma.
Kävi tällainen tapaus että jonkun isukki penkoi varavaate-laatikkoa (ei siis löytötavara) ja poimi sieltä vaatteita reppuun tyyliin : tää on kyllä meijän oma, tääki on meijän lapselta jääny, tääki on muuuten meidän...
Hommaan puuttui hoitaja joka sanoi : ei , kyllä tämä on päiväkodin oma.
Isukki väitti vastaan, jolloin hoitaja sanoi että : okei tarkistetaan mitä siinä lappusessa lukee, koska lasten ja pk:n vaatteet aina oli nimikoitu/merkattu.
Ja kuinka ollakkaan, lappusessa luki selkeästi PK. eli päiväkoti.
Kun hoitaja näytti vaatelappua isille tuumasi tämä suutahtaneena: Joopa joo! Olet merkannut sen PK:n siihen myöhemmin!
Ja kyse parin vuoden vanhasta rispaantuneesta paidasta joka pyörinyt iät ajat varavaatelaatikossa.
Varavaatelaatikot on huono idea. Vastuu lasten vaatteista on vanhemmilla.
Miten vanhempien lomapäivät edes kuuluisivat päiväkodin henkilökunnalle? Eihän niitä tarvitse kenellekään ilmoittaa tai olla millään tavalla tilivelvollinen päivittäisistä tekemisistään. Se ei kuulu päiväkodin henkilökunnalle mitenkään mitä äiti tekee, onko töissä, saikulla, lomalla, etätöissä jne. Huolehtikaa siitä omasta tontistanne nyt vaan.
Näistä joidenkin päiväkodin tätien puheista saa sen käsityksen että kaikki vanhemmat on nyt jotenkin tosi huonoja vanhempia ja kaikesta herää koko ajan joku huoli. Se, että vanhempi on väsynyt ei ole mikään rikos vaan kuuluu pikkulapsi aikaan luonnollisestikkin, koska lapset eivät vielä osaa päiväkoti ikäisenä nukkua vaan voi tulla myös huonoja öitä, lapsella voi olla kasvukipuja öisin tai jotakin muuta vaivaa ihan luonnollistakin mikä ei ole vanhempien vika. Miten päiväkodissa voi edes olla töissä ihmisiä, jotka ei ymmärrä perusasioita. Eri asia tietysti jos vanhempi väsyy täysin toimintakyvyttömäksi, mutta se on ihan normaalia, että vanhempia väsyttää kun lapset ja vauvat valvoo välillä tai ylipäätään se lapsiarki joka on raskasta välillä. Tuollainen lapsiarjen demonisointi myös pelottaa nuoria, jotka haluaa vanhemmaksi että kuin rikollisiin suhtaudutaan vahempiin nykyisin jos vanhempaa väsyttää jonakin päivänä. Ei sitten puhuta niistä päivistä kun asiat on hyvin vaan oikein kytätään onko jokin huolen aihe.