Sinä joka et näytä vilkkua poistuessasi liikenneympyrästä: miksi et näytä?
Kysyn ihan asiallisesti, koska tämä kiinnostaisi tietää. Arvioisin havaintojen perusteella että vain noin 20-25% autoillijoista vilkuttaa poistuessaan ja tämä haittaa liikennettä aika paljon.
Kommentit (89)
Mitä se muille kuuluu, mihin olen ajamassa? Riittää, että ite tiedän.
Mitä se muille kuuluu, milloin aion liikenneympyrästä poistua?
Joskus näkee niitä jotka vilkuttaa ympyrässä ollessaan jatkuvasti vasemmalle... mitä ihmettä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä se muille kuuluu, milloin aion liikenneympyrästä poistua?
Jengi on nykyään niin uteliasta. Aina tunkemassa nenänsä toisten tekemisiin ja juoruamassa. Valvontayhteiskunta. Kansalais-STASI hitto vie!
Vierailija kirjoitti:
Joskus näkee niitä jotka vilkuttaa ympyrässä ollessaan jatkuvasti vasemmalle... mitä ihmettä?
Tämä on kieltämättä hämmästyttävä suoritus :D "Katsokaa, ajan suoraan tällä kaistalla".
Joskus käy niin, että vilkuttaminen unohtuu. Hyvä, että sinulle ei koskaan käy näin. Mulle käy joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kieltämättä hämmästyttävä suoritus :D "Katsokaa, ajan suoraan tällä kaistalla".
Ruotsissa tehdään noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytän mahdollisuuksien mukaan, aina tutusta ympyrästä poistuessa. Se on kuitenkin epäergonominen suoritus. Kun ympyrässä ajetaan kaarretta vasempaan, ja sitten poistuminen on tiukka oikea, niin auton vilkkumekaniikka sopii siihen huonosti.
Koskeeko tämä "mahdollisuuksien mukaan" ja "tutussa ympäristössä" sääntöjen noudattaminen myös esim. punaista liikennevaloa, stop-merkkiä ja kärkikolmiota? Pysähdytkö esim. stop-merkkiin ennalta tuntemattomassa risteyksessä?
Koskee. Minulla on aina vakaa aikomus noudattaa liikennesääntöjä. Jopa fanaattisuuteen asti. Eilenkin ajoin 50 alueella viittäkymppiä, niin kaksi eri kertaa kyrpäotsa ohitti minut raivokkaasti isolla sikamaasturimersullaan. Toisen jopa tunsin, kun on hommannut erikoiskilven jossa äijän omat nimikirjaimet. Mutta siis sitä tarkoitin, että oudossa liikenneympäristössä, jossa on suuri määrä uutta informaatiota ja pari - kolmekymmentä liikennemerkkiä havainnoitavana, oma motoriikka voi loppua kesken niin, että asioita joutuu priorisoimaan, eikä kaikkia kevätjuhlaliikkeitä ehdi tekemään. Pahoittelen.
Mutta kun nuo ympyrät on kaikkialla samanlaisia sen suhteen että niistä poistuessa tulee vilkuttaa. Se sääntö on yleispätevä, eikä ole minkäänlaista uutuutta siinä paikasta riippumatta.
Risteyksissä ymmärrettävää että kärkikolmioiden jne. havainnointi voi olla joskus haastavaa uudessa paikassa.
Olen kanssasi samaa mieltää. Aikaisemmin olin itsekin täysin joustamaton nipottaja ja luupää, mutta eihän se lopulta tuota kovin hyvää ja sujuvaa lopputulosta? Säännöt on sääntöjä, ja niitä pitää oppia soveltamaan kulloiseenkin tilanteeseen sopivaksi. Täydellisyyden tavoittelu johtaa kömpelöön ja byrokraattiseen kulmikkuuteen muissakin asioissa.
Kaikista hölmöintä on laittaa vilkku vasta kun on jo poistumassa ympyrästä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus käy niin, että vilkuttaminen unohtuu. Hyvä, että sinulle ei koskaan käy näin. Mulle käy joskus.
Jos ajaa läpi 2-3 perättäistä liikenneympyrää eikä vilkuta yhdessäkään huolimatta siitä että edellä ja takana ajava, tai muut ympyrässä ajavat, vilkuttaa joka kerta, ei voida puhua kyllä enää mistään hups, ai niin-unohduksesta vaan täydellisestä piittaamattomuudesta tai huomiokyvyn puutteesta. Tällaisia tapauksia tulee nähtyä useita päivittäin.
Autoilija joka toistuvasti jättää ympäristönsä havainnoimatta ei kuulu auton rattiin.
Sama on risteyksissä. Mun tulkinta on että moni jättää näyttämättä vaan kiusallaan.
Koska maahan muuttajatkaan, eivät käytä, Mielestäni tämä vaan rikastaa maamme liikennekulttuuria ja otsn sen ilolla vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ajaa läpi 2-3 perättäistä liikenneympyrää eikä vilkuta yhdessäkään huolimatta siitä että edellä ja takana ajava, tai muut ympyrässä ajavat, vilkuttaa joka kerta, ei voida puhua kyllä enää mistään hups, ai niin-unohduksesta vaan täydellisestä piittaamattomuudesta tai huomiokyvyn puutteesta. Tällaisia tapauksia tulee nähtyä useita päivittäin.
Autoilija joka toistuvasti jättää ympäristönsä havainnoimatta ei kuulu auton rattiin.
Kysymys esitettiin niille, jotka jättävät vilkuttamatta. Mä en viestissäni yrittänyt selittää, miksi joku jättää, kerroin, miksi minä joskus jätän vilkuttamatta.
Vilkkua käytetään sujuvasti jos kuskilla on pelisilmää ja hän haluaa ottaa muut huomioon. Eli, kuski huomaa vilkunkäyttötilanteessa "tuo toinen kuljettaja tarvitsee tässä tilanteessa tietoa aikeistani". Esimerkkinä juuri liikenneympyrä jossa poistumisliittymiä on tiheässä. On helpompi kiihdyttää ympyrään sisään tiukkaan väliin jos ympyrässä ajava kertoo etukäteen poistuvansa sieltä siten että reittimme ei edes risteä.
Ajan audia ja näytän keskisormea. Rahalla saa ja hevosella pääsee. T.Oikeisto rules!
Helsingissä.kaikki vilkuttaa. En muista nähneeni koskaan, ettei vilkuttaisi. Joku voisi vilkuttaa pari sekuntia aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytän mahdollisuuksien mukaan, aina tutusta ympyrästä poistuessa. Se on kuitenkin epäergonominen suoritus. Kun ympyrässä ajetaan kaarretta vasempaan, ja sitten poistuminen on tiukka oikea, niin auton vilkkumekaniikka sopii siihen huonosti.
Koskeeko tämä "mahdollisuuksien mukaan" ja "tutussa ympäristössä" sääntöjen noudattaminen myös esim. punaista liikennevaloa, stop-merkkiä ja kärkikolmiota? Pysähdytkö esim. stop-merkkiin ennalta tuntemattomassa risteyksessä?
Koskee. Minulla on aina vakaa aikomus noudattaa liikennesääntöjä. Jopa fanaattisuuteen asti. Eilenkin ajoin 50 alueella viittäkymppiä, niin kaksi eri kertaa kyrpäotsa ohitti minut raivokkaasti isolla sikamaasturimersullaan. Toisen jopa tunsin, kun on hommannut erikoiskilven jossa äijän omat nimikirjaimet. Mutta siis sitä tarkoitin, että oudossa liikenneympäristössä, jossa on suuri määrä uutta informaatiota ja pari - kolmekymmentä liikennemerkkiä havainnoitavana, oma motoriikka voi loppua kesken niin, että asioita joutuu priorisoimaan, eikä kaikkia kevätjuhlaliikkeitä ehdi tekemään. Pahoittelen.
Mutta kun nuo ympyrät on kaikkialla samanlaisia sen suhteen että niistä poistuessa tulee vilkuttaa. Se sääntö on yleispätevä, eikä ole minkäänlaista uutuutta siinä paikasta riippumatta.
Risteyksissä ymmärrettävää että kärkikolmioiden jne. havainnointi voi olla joskus haastavaa uudessa paikassa.
Olen kanssasi samaa mieltää. Aikaisemmin olin itsekin täysin joustamaton nipottaja ja luupää, mutta eihän se lopulta tuota kovin hyvää ja sujuvaa lopputulosta? Säännöt on sääntöjä, ja niitä pitää oppia soveltamaan kulloiseenkin tilanteeseen sopivaksi. Täydellisyyden tavoittelu johtaa kömpelöön ja byrokraattiseen kulmikkuuteen muissakin asioissa.
No jaahas. Eiköhän suuri osa ihmisistä sisäistä.liikennesäännöt ja toimii automaattisesti niiden mukaan. Ja jos ei pysty toimimaan tai havainnoimaan tarpeeksi, ei kuulu auton rattiin. "Hups ajoin lapsen päälle, kun en ehtinyt huomioida kaikkea."
Vierailija kirjoitti:
Tuossa meidän kylän ympyrässä on niin harvoin ketään, että joku näkisi. Siispä säästän autoani, enkä vilkuta turhaan
Ja vielä enemmän säästät kun et käytä autoasi ollenkaan.