Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Runsaat kuukautiset ja tyhypäivä metsässä??

Vierailija
24.07.2026 |

Meille ilmoitettiin juuri, että pakollinen tyhypäivä on päivän "metsäreissu". Vaellusta, lintutorneja, laavuja, makkaranpaistoa.. Kuulostaa kivalle, olisin normaalisti tosi innoissani!

Mutta minulla sattuu juuri silloin alkamaan kuukautiset, jotka on lääkityksestä huolimatta niin runsaat, että pitää päästä wc:n vähintään 1.5h välein vaihtamaan suojia (tamponi, side). Tuolla ryteikköreissussa vaihtoehtona on pari ulkohuussia matkan varrella sekä puskapissit!

Kysyin pomolta menkoista mainitsematta, että voisinko jäädä mitenkään silloin toimistoon, niin ei voi kuulema jäädä vaan kyseessä on pakollinen päivä kaikille.

Voinko mitenkään vedota siihen, että hygienian hoitaminen ei onnistu tuollaisella reissulla, vai voiko työnantaja todella pakottaa?

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis nyt on pakko kyllä todeta että huh miten uusavuton aloittaja. Myös minulla on runsaat kuukautiset ja olen maastossa töissä. Ikinä ei ole jäänyt vielä tämän takia lähtemättä. 

Kertakäyttöhanskat ja wet wipesit, yösiteet ja -tamponit sekä käsidesi ja koirankakka- ja muovipussit käyttöön. Huolehtii vaihdot ajallaan. Ei ole niin vaikeaa, paitsi jos siitä haluaa tehdä vaikeaa. 

Entäs miten arvon maastotyöntekijä, jos on toiminnallinen vatsa menkkojen aikaan? Rykäisee paskat tunnin välein varvikkoon samalla kun vaihtaa tampoonia?

Vierailija
62/98 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi helvetissä et voi sanoa syytä poissaololle?

Lähtökohtaisesti ei kai tarvitse etukäteen kertoa, että jää sairauslomalle päivänä x menkkojen takia. Voi sitten ilmoittaa aamulla, että jää sairauslomalle ja thats it.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä mene. Ei ole olemassa aikuiselle mitään pakollista. Se joka pakottaa elää eri todellisuudessa. En olisi tuossa firmassa joka on totaalitäärinen P-Korea, ottaisin riskin että irtisanotaan. Ja on työtuomioistuin. 

Vastasit itsellesi.  Kosteuspyyhkeitä lörtsyn puhdistukeen ja paketti Tenojoja.  😝

Ja kun nämä eivät riitä, niin osallistuminen ei ole mahdollista.

T. Ei ap, mutta sama vaiva

Vierailija
64/98 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vttu mitä paskaa taas 🥱🥱🥱

Ei ole. Kyllä tuo minullekin olisi todellisuus, jos juuri oikeana päivänä osuisi kohdalle. Minulla on yksi päivä kuukaudessa, jolloin on päästävä vessaan 2 tunnin välein. Normaali työpäivä onnistuu aina ongelmitta. Mutta kokonainen metsäpäivä ei onnistu sinä yhtenä päivänä. Seuraavana päivänä olisi taas ihan helppo homma.

Ikävää. Pointti monella kirjoittajalla taitaa olla, että vaikka on ikävää, on kuitenkin mahdollista osallistua tyhypäivään runsaista kuukautisista huolimatta. JOS haluaa 😁 Ei se siteiden ym. vaihto mitään leikkaussalia vaadi. Voi myös kertoa pomolle terveysesteestä tai työterveyshuollon kautta esteellisyystodistuksen kera. Sitten vaan toimistolle naputtamaan.

On vaikea uskoa että ap ei pärjäisi tuntiakaan tuhdeilla varusteilla, siinä kohtaa oikea osoite on akuuttivastaanotto ja vuotolääkitys asap. Älkääpä liioitelko vuotojanne. Jos litra hulahtaa tyhyn mittaan ja kaikesta läpi, kyse ei ole vain runsaista kuukautisista, minkä kanssa elettäisi kuusta toiseen...

Vierailija
65/98 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en lähtisi. Pitäisin sairaslomapäivän, myös seuraavan päivän varmuuden vuoksi, niin olisi uskottavampi. Itselläni oli aikanaan niin runsaat vuodot ja huono olo, etten olisi todella lähtenyt mihinkään metsäretkelle. Minulla pitkät kävelyt ja voimakas liikunta lisäsivät vaan vuotoa ja pahaa oloa. Olen kuullut kyllä, että toisilla voi olla päinvastoin. Ja se puhtaudesta huolehtiminen ei olisi myöskään ollut helppoa.

Vierailija
66/98 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis nyt on pakko kyllä todeta että huh miten uusavuton aloittaja. Myös minulla on runsaat kuukautiset ja olen maastossa töissä. Ikinä ei ole jäänyt vielä tämän takia lähtemättä. 

Kertakäyttöhanskat ja wet wipesit, yösiteet ja -tamponit sekä käsidesi ja koirankakka- ja muovipussit käyttöön. Huolehtii vaihdot ajallaan. Ei ole niin vaikeaa, paitsi jos siitä haluaa tehdä vaikeaa. 

Entäs miten arvon maastotyöntekijä, jos on toiminnallinen vatsa menkkojen aikaan? Rykäisee paskat tunnin välein varvikkoon samalla kun vaihtaa tampoonia?

Ap ei maininnut ripuliongelmaa. Vain huolen kuukautissuojien vaihdosta metsässä.

Jos sinulla on kova ripuli mekkojen lisäksi, niin hae halutessasi sairauslomaa maastopäiville tai vaihda työtehtäviin, joissa sellaisia ei ole? Mitä se sinua haittaa, jos joku toinen pärjää työpäivänsä ilman saikkua metsässäkin 👀

Eri

Vierailija
67/98 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en lähtisi. Pitäisin sairaslomapäivän, myös seuraavan päivän varmuuden vuoksi, niin olisi uskottavampi. Itselläni oli aikanaan niin runsaat vuodot ja huono olo, etten olisi todella lähtenyt mihinkään metsäretkelle. Minulla pitkät kävelyt ja voimakas liikunta lisäsivät vaan vuotoa ja pahaa oloa. Olen kuullut kyllä, että toisilla voi olla päinvastoin. Ja se puhtaudesta huolehtiminen ei olisi myöskään ollut helppoa.

Miksi huijata toinen saikkupäivä? Voi soittaa työterveyshuoltoon oikean syyn ja todistus pomolle. Tai ihan vaan sanoa pomolle että en voi tulla terveyssyistä ja hakee todistuksen sitten jos tarvitsee.

Minä kertoisin kyllä suoraan syyn. Aivan luonnollista ja ei tarvitse sitten stressata mitä pomo ajattelee syyksi ja huijaisiko toisen saikun uskottavuussyistä jne..

Vierailija
68/98 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä sanoisin ihan suoraan esihenkilölle mistä on kyse. Tuskin se mitään järkevää syytä sinulle sanoo, miksi sinun pitäisi osallistua, kun kuulee syyn. Eikä kuukautisissa ole mitään hävettävää.

Vierailija
69/98 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhypäivät olisivat palkallisia vapaapäiviä, jos oikeasti niillä olisi tekemistä työhyvinvoinnin kannalta.

Itse jo monta vuotta painanut vajaalla tiimillä kovan työkuorman kanssa, en näe tyhypäivissä mitään mieltä. 

Vierailija
70/98 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuulostaa oudolta että voidaan pakottaa. No mutta jos asia on noin niin saikku on tuossa ainut vaihtoehto.

Vierailija
71/98 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa taas vaikeaa vaivapalstalaisille 😆 Menkkakamat mukaan ja menoksi, harva kuiviin vuotaa. Jos ei luonne riitä maastohommiin, niin sairaslomaa. Case closed. Seuraavana päivänä ketään ei enää kiinnosta kuka puuttui joukosta ja miksi.

Vierailija
72/98 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh miten vähätteleviä kommentteja Eipä 

ollut itselläkään kokemusta siitä mitä todella  tarkoittaa runsaat kuukautiset kunnes sitten vaihdevuosien kynnyksellä kirjaimellisesti räjähti. Imukykyisin tamponi ja tuplaside niin pärjäsi just maksimillaan tuon 1,5h. En tod olisi lähtenyt rämpimään yhtään minnekään metsäretkelle noina runsaimman vuodon päivinä, ihan sama jos joku alkuasukas siellä pärjääkin menkkojensa kanssa. 

Vierailija
73/98 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lintutorneja elokuussa? Ensimmäiset muuttolinnut ovat kohta jo poistuneetkin Suomesta.

Vierailija
74/98 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Kyllä tuo minullekin olisi todellisuus, jos juuri oikeana päivänä osuisi kohdalle. Minulla on yksi päivä kuukaudessa, jolloin on päästävä vessaan 2 tunnin välein. Normaali työpäivä onnistuu aina ongelmitta. Mutta kokonainen metsäpäivä ei onnistu sinä yhtenä päivänä. Seuraavana päivänä olisi taas ihan helppo homma.

Ikävää. Pointti monella kirjoittajalla taitaa olla, että vaikka on ikävää, on kuitenkin mahdollista osallistua tyhypäivään runsaista kuukautisista huolimatta. JOS haluaa 😁 Ei se siteiden ym. vaihto mitään leikkaussalia vaadi. Voi myös kertoa pomolle terveysesteestä tai työterveyshuollon kautta esteellisyystodistuksen kera. Sitten vaan toimistolle naputtamaan.

On vaikea uskoa että ap ei pärjäisi tuntiakaan tuhdeilla varusteilla, siinä kohtaa oikea osoite on akuuttivastaanotto ja vuotolääkitys asap. Älkääpä liioitelko vuotojanne. Jos litra hulahtaa tyhyn mittaan ja kaikesta läpi, kyse ei ole vain runsaista kuukautisista, minkä kanssa elettäisi kuusta toiseen...

Kuule on meitä naisia joilla ei tamponi plus yöside yhdistelmä kestä välttämättä sitä tuntiakaan.

Vierailija
75/98 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuulostaa oudolta että voidaan pakottaa. No mutta jos asia on noin niin saikku on tuossa ainut vaihtoehto.

Palkallinen tyhy on rinnastettava palkalliseen työpäivään, samat säännöt. Ei voi olla ilmoittamatta poissa, eikä ketään sairaana pakoteta minnekään.

Työnantajalle täytyy ilmoittaa poissaolosta ja esittää hyväksyttävä peruste tai vaihtoehtoisesti lääkärin/sairaanhoitajan todistus, jos ei halua kertoa syytä.

Vierailija
76/98 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että kuukautisesi ovat poikkeuksellisen runsaat ja lääkärissä käynti voisi olla paikallaan joka tapauksessa. 

No sehän sanoi käyneensä kyllä lääkärissä jo. Mutta ei lääkärit noille mitään voi. Minullakaan lääkkeet ei vähennä vuotoa yhtään.

Ja on tuo poikkeuksellista, mutta ei mitenkään ainutlaatuista tai edes kovin harvinaista.

Vierailija
77/98 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei maininnut ripuliongelmaa. Vain huolen kuukautissuojien vaihdosta metsässä.

Jos sinulla on kova ripuli mekkojen lisäksi, niin hae halutessasi sairauslomaa maastopäiville tai vaihda työtehtäviin, joissa sellaisia ei ole? Mitä se sinua haittaa, jos joku toinen pärjää työpäivänsä ilman saikkua metsässäkin 👀

Eri

Ei minua haittaakaan, mutta turha myöskään tuputtaa sitä omaa kertakäyttöhanskaleikkiä ja koirankakkapussishowta muille ilmiselvänä ratkaisuna ja samalla haukkua muita kädettömiksi.

Vierailija
78/98 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa taas vaikeaa vaivapalstalaisille 😆 Menkkakamat mukaan ja menoksi, harva kuiviin vuotaa. Jos ei luonne riitä maastohommiin, niin sairaslomaa. Case closed. Seuraavana päivänä ketään ei enää kiinnosta kuka puuttui joukosta ja miksi.

Terveisin nimimerkki Tietämätön ja ylimielinen. 

Runsas vuoto sotkee kädet ja joka paikan suojan vaihtamisen yhteydessä ja tulee yli suojista. Runsaaseen vuotoon ei auta pikku kosteuspyyhe. Mutta toisaalta ap:lle näyttää olevan tärkeää että pääsee puhumaan pomolle kuukautisvuodostaan, joten sallitaan se myös hänelle.  

Vierailija
79/98 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule on meitä naisia joilla ei tamponi plus yöside yhdistelmä kestä välttämättä sitä tuntiakaan.

Jos näin on, niin sitten salkku on tietysti ainoa vaihtoehto. 

Vierailija
80/98 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä iässä ei onnistuisi, sen verran rankka vuoto. Caprilon lääke käytössä, auttaa sen pari tuntia. Turha sanoa, että menkää lääkäriin, käyty jo ja kokeiltu keinot. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä