Runsaat kuukautiset ja tyhypäivä metsässä??
Meille ilmoitettiin juuri, että pakollinen tyhypäivä on päivän "metsäreissu". Vaellusta, lintutorneja, laavuja, makkaranpaistoa.. Kuulostaa kivalle, olisin normaalisti tosi innoissani!
Mutta minulla sattuu juuri silloin alkamaan kuukautiset, jotka on lääkityksestä huolimatta niin runsaat, että pitää päästä wc:n vähintään 1.5h välein vaihtamaan suojia (tamponi, side). Tuolla ryteikköreissussa vaihtoehtona on pari ulkohuussia matkan varrella sekä puskapissit!
Kysyin pomolta menkoista mainitsematta, että voisinko jäädä mitenkään silloin toimistoon, niin ei voi kuulema jäädä vaan kyseessä on pakollinen päivä kaikille.
Voinko mitenkään vedota siihen, että hygienian hoitaminen ei onnistu tuollaisella reissulla, vai voiko työnantaja todella pakottaa?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaisi. Jos pelottaa että luulevat johtuvan tuosta niin vaikuta myös edellinen ja seuaava päivä.
Siis saikuta ei vaikuta!!
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että kuukautisesi ovat poikkeuksellisen runsaat ja lääkärissä käynti voisi olla paikallaan joka tapauksessa.
Huoh, minulla on jo lääkitys, jonka lisäksi lääkärit ovat hyvin tietoisia tilanteestani ja tutkineet vaihoehdot, mutta lääkitys ei auta niin paljoa, että haluaisin olla vaihtamassa suojia puskassa tunnin välein.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ei tule karhua vastaan! Voi luulla sua puolukaksi!😬🐻🍒
Miten ilmaista olevansa tyhmä kertomatta sitä.
Luulisi että superimukykyinen tamponi ja joku yöside pitää ainakin pari tuntia. Onhan siellä niitä huusseja ja puskia, kävelet vain kauemmas "puskapissalle" niin saat olla rauhassa.
Minä olen vaelluksella ottanut mukaan kosteuspyyhkeitä ja käsidesin siteiden ja tamponien lisäksi. Tamponeja saa asettimella, ne on helppo ja hygieeninen vaihtaa käsiä sotkematta. Roskat isoon grip pussiin ja matka jatkuu.
Siis nyt on pakko kyllä todeta että huh miten uusavuton aloittaja. Myös minulla on runsaat kuukautiset ja olen maastossa töissä. Ikinä ei ole jäänyt vielä tämän takia lähtemättä.
Kertakäyttöhanskat ja wet wipesit, yösiteet ja -tamponit sekä käsidesi ja koirankakka- ja muovipussit käyttöön. Huolehtii vaihdot ajallaan. Ei ole niin vaikeaa, paitsi jos siitä haluaa tehdä vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Parempi vain sanoa suoraan syy sille pomollesi. Jos et jostain syystä kehtaa (hänellehän tuon kuuleminen on varmasti nolompi kuin kertominen sinulle) niin sit tosiaan työterveyden kautta vapaalippu kouraan ja sitten pomon puheille ilmoittamaan että siellä katsottiin sinulla olevan hyvä terveydellinen syy pois jäämiselle ja et aiemmin kysyessäsi halunnut jakaa terveystietojasi.
Jos haluaa kertoa pomolle, on oikea tapa sanoa että ei pysty terveydellisistä syistä osallistumaan. Ei ”koska minun pitää päästä runsaiden kuukautisten vuoksi vessaan usein”. Antaa luvan olla toimistolla tai sitten hakee saikkua.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi että superimukykyinen tamponi ja joku yöside pitää ainakin pari tuntia. Onhan siellä niitä huusseja ja puskia, kävelet vain kauemmas "puskapissalle" niin saat olla rauhassa.
Minä olen vaelluksella ottanut mukaan kosteuspyyhkeitä ja käsidesin siteiden ja tamponien lisäksi. Tamponeja saa asettimella, ne on helppo ja hygieeninen vaihtaa käsiä sotkematta. Roskat isoon grip pussiin ja matka jatkuu.
Sulla ei taida olla kokemusta siitä kun on oikeasti runsaat kuukautiset.
Kannattaa pyytää lääkäriltä keltarauhashormonia sisältävä valmiste, jolla saat vuodot kuriin tai halutessasi kokonaan loppumaan. Mitähän lääkettä nyt syöt vuotoon, jos sopii kysyä? Kummallista että ei muka muuteta hoitoa jos tilanne on sellainen ettet paksuimmallakaan vaipalla pärjää hetkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E-pillereillä voi poistaa/siirtää kuukautisia mielinmäärin. Nämä on valintoja, jotka jokainen nainen joutuu tekemään.
Mikä tää valinta sun mielestä tässä on :D Sun mielestä jonkin yhden päivän takia pitäisi käyttää lääkkeitä, joilla on monelle tosi pahoja sivuvaikutuksia? Syö itse vain niitä pillerejä, jos haluat.
Yhdestä päivästä selviää varmaan tamponilla ja särkylääkkeellä. Jos haluaa lopullisesti eroon kuukautisista niin e-pilleri poistaa ne. Toki se tuo mukanaan omat haittavaikutuksensa. Jokainen punnitsee itse.
Vierailija kirjoitti:
Siis nyt on pakko kyllä todeta että huh miten uusavuton aloittaja. Myös minulla on runsaat kuukautiset ja olen maastossa töissä. Ikinä ei ole jäänyt vielä tämän takia lähtemättä.
Kertakäyttöhanskat ja wet wipesit, yösiteet ja -tamponit sekä käsidesi ja koirankakka- ja muovipussit käyttöön. Huolehtii vaihdot ajallaan. Ei ole niin vaikeaa, paitsi jos siitä haluaa tehdä vaikeaa.
Jos pitöä verisiä rättejä ja hanskoja kantaa repussa koko työpäivän, niin minusta se on ihan oma valinta eikä voi olettaa, että se olisi mitenkään normaali käytäntö, mikä opitaan jo kohdussa.
Ja miksi helvetissä et voi sanoa syytä poissaololle?
Kyllä minä olen samantapaisessa tilanteessa kertonut rehellisesti syyn miksi en voi lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vttu mitä paskaa taas 🥱🥱🥱
Ei ole. Kyllä tuo minullekin olisi todellisuus, jos juuri oikeana päivänä osuisi kohdalle. Minulla on yksi päivä kuukaudessa, jolloin on päästävä vessaan 2 tunnin välein. Normaali työpäivä onnistuu aina ongelmitta. Mutta kokonainen metsäpäivä ei onnistu sinä yhtenä päivänä. Seuraavana päivänä olisi taas ihan helppo homma.
Sulla on vika, joka vaatii hoitamista. Tuo ei ole normaalia kuukautisvuotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luullakseni on. Minulla on joku diagnoosikoodi runsaasta vuodosta, kun kerran sen takia päädyin naistenklinikan päivystykseen (jatkui yli 2vk, hb romahti ja pyörryin kun on valmiiksi matala verenpaine). Jollakin hormonikuurilla ja Caprilon vuotolääkkeellä talttui. En halunnut pysyvää hormonilääkitystä saati kohdunpoistoa ainakaan vielä.
Super tamponit ja siteet pitää kyllä sen hetken. Muuten ap olisi varmaan myös siellä klikikalla hoidossa. Eri asia jos ei halua lähteä, sitten ei halua hoitaa menkkahygieniaa metsässä, vaikka siihen on keinoja. Side vaihtuu yhtä hyvin vessassa kuin puskassa, kunhan tarvikkeet löytyy. Ehkä se työterveys olisi oikea osoite, jos tyhy ahdistaa nyt liikaa.
Vierailija kirjoitti:
miten popo meinasi että kaikki käy tarpeillaan, tuskin nyt voi vaatia että kaikki on käymättä 8 tuntiin tarpeilla
Olihan siellä ulkohuusseja.
Voit olla toimistolla. Tai palkka pois yhdeltä päivältä. Tai muu. Ellei kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luullakseni on. Minulla on joku diagnoosikoodi runsaasta vuodosta, kun kerran sen takia päädyin naistenklinikan päivystykseen (jatkui yli 2vk, hb romahti ja pyörryin kun on valmiiksi matala verenpaine). Jollakin hormonikuurilla ja Caprilon vuotolääkkeellä talttui. En halunnut pysyvää hormonilääkitystä saati kohdunpoistoa ainakaan vielä.
Super tamponit ja siteet pitää kyllä sen hetken. Muuten ap olisi varmaan myös siellä klikikalla hoidossa. Eri asia jos ei halua lähteä, sitten ei halua hoitaa menkkahygieniaa metsässä, vaikka siihen on keinoja. Side vaihtuu yhtä hyvin vessassa kuin puskassa, kunhan tarvikkeet löytyy. Ehkä se työterveys olisi oikea osoite, jos tyhy ahdistaa nyt liikaa.
Eri asia vuotaa joskus harvoin pitkään kuin kuukausittain desitolkulla.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on vika, joka vaatii hoitamista. Tuo ei ole normaalia kuukautisvuotoa.
Jos on lääkitys, niin kai se silloin on ainakin tiedossa lääkärillä.
Vaikuttaisi. Jos pelottaa että luulevat johtuvan tuosta niin vaikuta myös edellinen ja seuaava päivä.