Runsaat kuukautiset ja tyhypäivä metsässä??
Meille ilmoitettiin juuri, että pakollinen tyhypäivä on päivän "metsäreissu". Vaellusta, lintutorneja, laavuja, makkaranpaistoa.. Kuulostaa kivalle, olisin normaalisti tosi innoissani!
Mutta minulla sattuu juuri silloin alkamaan kuukautiset, jotka on lääkityksestä huolimatta niin runsaat, että pitää päästä wc:n vähintään 1.5h välein vaihtamaan suojia (tamponi, side). Tuolla ryteikköreissussa vaihtoehtona on pari ulkohuussia matkan varrella sekä puskapissit!
Kysyin pomolta menkoista mainitsematta, että voisinko jäädä mitenkään silloin toimistoon, niin ei voi kuulema jäädä vaan kyseessä on pakollinen päivä kaikille.
Voinko mitenkään vedota siihen, että hygienian hoitaminen ei onnistu tuollaisella reissulla, vai voiko työnantaja todella pakottaa?
Kommentit (113)
Oijoi, minulla pysyy menkat melko aisoissa, jos en liiku mihinkään. Eli toimistotyöt sujuvat parin tunnin vessakäynneillä. Mutta jos taas menkat sattuu niin, että on vapaapäivä ja tulee liikuttua ja urheiltua, niin pitää olla kaksi ekaa päivää wc:n välittömässä läheisyydessä.
Ei ehkä ehdi tyhy-päiväksi, mutta hormonikierukkaa käytetään runsaiden kuukautisten "hoitoon". Itse en uskalla poistattaa sitä, kun pelkään, että miten runsaat vuodot siitä seuraa. Kierukan ansioista minulla ei ole ollut kuukautisia vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala syömään pillereitä,voit jättää menkat välistä. Kato mä en ole syönyt 20 v pillereitä. Nyt sain menopaussi oireiden takia ja meikäläinen jättää menkat pois. Ihanaa.
Mä tarvitsen mun menkat plus terveys estää pillerit ja kierukat muutenkin. Eli ei elämänohjeesi nyt kyllä tähän kysymykseeni auta mitenkään.
Ap
Iske sinne vi...tuusi housuvaippa ja toinen reppuun.
Voidaan laittaa. Sitten tarvitaan vielä se mahdollisuusvessaan 1,5 tunnin välein. Se vielä puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet sairauslomalla jos kerran normaali työnteko ei ole vaihtoehto. Ei sinun pidä alkaa kertoilemaan pomolle kuukautisasioitasi, saat saikkua ilman lääkärissä käyntiäkin, mutta todistuksen saat kyllä helposti tuolla syyllä.
Menkat ei estä työntekoa, koska on mahdollisuus päästä wc:n, mutta en minä ryteikössä pysty mitenkään huolehtia hygieniasta. En haluaisi tuota sairauslomakorttiakaan käyttää, koska sitten se kuulostaa selitetylle, kun tyhypäivän pakollisuudesta jo kysyin.
Ap
Antaa kuulostaa. Sinulla on ihan oikea syy jäädä pois. Ei sinun tarvitse mennä päiväksi paikkaan, jossa et voi huolehtia kuukausistasi, vain sen takia, että poisjäänti ”kuulostaa selittelyltä”.
Olen muuten joskus ollut samassa tilanteessa. Nyt vanhempana on vaikea ymmärtää, että edes järjestetään koko päivän tilaisuuksia, joissa naiset eivät pääse oikeaan vessaan, vaikka meillä on kuukauriset.
Vierailija kirjoitti:
Laita aikuisten jättivaippa, jonka vaihdat niissä vessoissa.
Kuulostaa järkevältä. Kaikille nämä tasapuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi että superimukykyinen tamponi ja joku yöside pitää ainakin pari tuntia. Onhan siellä niitä huusseja ja puskia, kävelet vain kauemmas "puskapissalle" niin saat olla rauhassa.
Minä olen vaelluksella ottanut mukaan kosteuspyyhkeitä ja käsidesin siteiden ja tamponien lisäksi. Tamponeja saa asettimella, ne on helppo ja hygieeninen vaihtaa käsiä sotkematta. Roskat isoon grip pussiin ja matka jatkuu.
Sulla ei taida olla kokemusta siitä kun on oikeasti runsaat kuukautiset.
Luullakseni on. Minulla on joku diagnoosikoodi runsaasta vuodosta, kun kerran sen takia päädyin naistenklinikan päivystykseen (jatkui yli 2vk, hb romahti ja pyörryin kun on valmiiksi matala verenpaine). Jollakin hormonikuurilla ja Caprilon vuotolääkkeellä talttui. En halunnut pysyvää hormonilääkitystä saati kohdunpoistoa ainakaan vielä.
Super tamponit ja siteet pitää kyllä sen hetken. Muuten ap olisi varmaan myös siellä klikikalla hoidossa. Eri asia jos ei halua lähteä, sitten ei halua hoitaa menkkahygieniaa metsässä, vaikka siihen on keinoja. Side vaihtuu yhtä hyvin vessassa kuin puskassa, kunhan tarvikkeet löytyy. Ehkä se työterveys olisi oikea osoite, jos tyhy ahdistaa nyt liikaa.
Eri asia vuotaa joskus harvoin pitkään kuin kuukausittain desitolkulla.
Ei kai se, että olen vain kerran päätynyt vuodon takia päivystykseen, tarkoita ettei ole runsas vuoto muina kuukausina? 😳 Luulen, että moni täällä runsaasta vuodosta kertova on onnekkaampi kuin minä. Omalääkäri ainakin on pitänyt tilannettani poikkeuksellisen hankalana.
Enkä minä ole mitenkään vähätellyt ap:n ahdistusta, jos siksi haluat vähätellä minua... Tiedän vain kokemuksesta, että jos kaikki fyllit kastuu alle tuntiin, ihminen ei pysy kauaa tolpillaan. Usein kyse on enemmän halusta välttää se ikävä säätö vuodon kanssa jossakin maastoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa järkevältä. Kaikille nämä tasapuolisesti.
Tuskin kaikilla on siihen tarvetta. Aloittaja kertoi omista menkoistaan, ettei minkäänlaiset suojat riitä hänelle. Pitää laittaa suoja, joka riittää.
Paljon kitkeriä katkeria kommentteja. Yläpeukkua feikkisaikuille, alapeukkua rehelliselle päivän poissaololle ja kanssasisarille, ketkä kertoo osa hyvässä hengessä kuinka hoitaa hommat maastossa. Osa toki vähättelee harmia. Oletteko iso osa jotain työttömiä pummeja? Vai mistä noin mustavalkoinen ja ikävä asenne?
Hommaa imukykyisimmät Tena-inkohousut. Ne imevät rajun vuodon ja voit kuitenkin olla ihan normaalisti.
https://www.shop.tena.fi/fi/product/tena-proskin-pants-super-inkohousut…
Vaikka tuossa tilanteessa päätyisikin askartelemaan kertakäyttökäsineiden, kosteuspyyhkeiden ja koirankakkapussien kanssa, niin yksi huoli on myös se, että metsäpäivä ei ole omaehtoinen, vaan joku muu vetää ryhmää, huolehtii aikataulussa pysymisestä ja tahdista. Siinä kuukautissankari on äkkiä roolissa, jossa viivyttää päivän aikataulua, sillä se puskassa käyminen ei ole mikään nopea toimitus ap:n tilanteessa. Ja toisten tähystäessä lintutornista on tosi haasteellista löytää yksityisyyden turvaavaa piilopaikkaa.
Varmasti jollekin supersankarille kaikki on mahdollista. Mutta kyllä tuossa haasteita on enemmän kuin mitä ihminen työpäivälleen toivoisi.
Miten luulet metsänaisten selviävän työpäivistä? Minäpä kerron: käyttävät siteitä ja vaihtavat välillä. Muitakin tapoja on, mutta tämän on yksinkertainen tapa.
Menkoista otetaan saikkua ihan normaalisti. Jos ei ole työkykyinen niin jää kotiin 👍
Otan osaa. Minullakin oli usean vuoden hirveä vuoto lääkityksestä huolimatta. Tuommoinen päivä olisi ollut painajainen. Varmaan olisin suosiolla ilmoittanut olevani mahataudissa tms. ja jättänyt tarkemmat selittelyt väliin. Huonoa omaatuntoa olisin lievittänyt tekemällä salaa töitä kotona (mahdollista omassa työssäni), olisinhan ollut työkykyinen kuitenkin.
Onneksi kuukautiset näyttävät nyt loppuneen lopullisesti, ei ole ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Hommaa imukykyisimmät Tena-inkohousut. Ne imevät rajun vuodon ja voit kuitenkin olla ihan normaalisti.
Varmasti joku pärjää näillä. Mutta minulla on kai sitten kapea "thigh gap", kun suojat fuskaavat nimenomaan alhaalta sivusta. Sitä vuotoa kun holahtaa kerralla niin paljon, että se kapea kohta ei kykene imemään sitä.
Vierailija kirjoitti:
Miten luulet metsänaisten selviävän työpäivistä? Minäpä kerron: käyttävät siteitä ja vaihtavat välillä. Muitakin tapoja on, mutta tämän on yksinkertainen tapa.
Minä kans nauroin makeasti tänään kaupungilla kun joku tyyppi istui pyörätuolissa. Menin siihen eteen ja sanoin että haloo, nyt ylös ja kävelemään! Tanssahtelin hetken siinä ja sanoin että näin niitä jalkoja käytetään, dorka!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis nyt on pakko kyllä todeta että huh miten uusavuton aloittaja. Myös minulla on runsaat kuukautiset ja olen maastossa töissä. Ikinä ei ole jäänyt vielä tämän takia lähtemättä.
Kertakäyttöhanskat ja wet wipesit, yösiteet ja -tamponit sekä käsidesi ja koirankakka- ja muovipussit käyttöön. Huolehtii vaihdot ajallaan. Ei ole niin vaikeaa, paitsi jos siitä haluaa tehdä vaikeaa.
Entäs miten arvon maastotyöntekijä, jos on toiminnallinen vatsa menkkojen aikaan? Rykäisee paskat tunnin välein varvikkoon samalla kun vaihtaa tampoonia?
Mä tein näin yhtenä kesänä, kun iski ripuli päälle :D
Vierailija kirjoitti:
Miehet 🙄
Joo se kuukautisvuoto hyytymineen ei ole sama asia kuin virtsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että kuukautisesi ovat poikkeuksellisen runsaat ja lääkärissä käynti voisi olla paikallaan joka tapauksessa.
Huoh, minulla on jo lääkitys, jonka lisäksi lääkärit ovat hyvin tietoisia tilanteestani ja tutkineet vaihoehdot, mutta lääkitys ei auta niin paljoa, että haluaisin olla vaihtamassa suojia puskassa tunnin välein.
Ap
Caprilon + ibuprofeeni? Eikö hillitse riittävästi?
Vierailija kirjoitti:
Ai vaikka siinä pyörii 40 hengen työporukka ympärillä, ja matkanjohtaja huutaa, että kolmen sekunnin tauko, sitten jatketaan!
Ap pärjää normaalina työpäivänään. Aivan kuten sinäkin pärjäät sinun normaalina työpäivänäsi. Mutta et sinäkään olisi pahimmasta painajaisestasi riemuissasi, mikä se sitten onkaan.