Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mentori puuttuu, työelämä on siksi mennyt päin pyllyä

Vierailija
23.07.2026 |

Uran alussa olin sellaisissa toksisissa työpaikoissa, joissa asenne oli ettei ketään ruveta perehdyttämään. Ei voinut muuta kuin itsekseen yrittää opetella ja kuunnella kuittailua osaamattomuudesta.

Nyt uraa on paljon takana, mutta ongelmana on edelleen se, että monissa jutuissa ne perustaidot puuttuvat, kun missään ei kukaan ole jaksanut opastaa. Ja sitten sitä samaa kuittailua kuulee edelleen, säestyksellä "odotimme enemmän".

Mitä tällaisessa tilanteessa voi tehdä? Onko ainoa vaihtoehto tehdä uranvaihto?

Kommentit (158)

Vierailija
81/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siis niin, ettet vuosien saatossa ole kyennyt itse opettelemaan mitään?

Ala on sellainen jossa on vaikka mitä eri paikkojen poikkeavianvakiintuneita käytäntöjä, joita et voi pelkästään päättelemällä keksiä. Lisäksi monet vaatimukset tulevat lainsäädännöstä.

Jotain olen itsekseni saanut tehtyä, mutta se on ollut todella hidasta kun kaikki pitää selvittää itse alusta alkaen. Ja sitten perustietoihin on jäänyt selkeitä puutteita.

eihän TUO mikään peruste ole että "monet vaatimukset tulevat lainsäädännöstä". Kyllähän SIIHEN nyt kuka tahansa voi perehtyä. Kun vaihdoin alalta toiselle, niin jo ennen kuin työsuhde alkoi, olin lukenut alaa koskevan lainsäädännön, keskeiset regulaattorin vaatimukset ja suositukset, alaa koskevat muut ohjeistukset jne. Tämä on ihan normaalia toimintaa, eikä kukaan voi olettaa että ne tullaan sinulle kädestä pitäen syöttämään työsuhteessa. 

Jännä juttu miten kokeneetkin henkilöt joutuvat tarkistamaan miten lainsäädäntö on muuttunut ja onko soveltaminen muuttunut oikeustapausten myötä, mitä käytäntöjä työpaikalla on soveltamiseen jne. 

En tiedä millä alalla työskentelet, mutta edes lähellä eläkeikää olevat eivät hallitse koko kokonaisuutta ulkoa, vaan joutuvat säännöllisesti tarkistamaan asioita. Eli täydellistä osaamista on turha odottaa vastavalmistuneelta.

en niin sanonutkaan ettei joutuisi. Sitä vaan ei MYÖSKÄÄN NÄILLE VANHOILLE PEREHDYTETÄ vaan oletus on että asiantuntijat itse pitävät itsensä ajantasalla... 

Minä asiantuntijana jopa nostan organisaatiolleni tulevia muutoksia etukäteen tietoon, jotta niihin voidaan valmistautua ennen kuin lait ja asetukset ovat voimassa. Kyse on siis siitä syötetäänkö sitä tietoa ja kuka on vastuussa asiantuntijan osaamisesta. Itse siitä osaamisesta ollaan vastuussa ja pitää tajuta perehtyä asioihin ihan oma-aloitteisesti. 

Yritätkö jotenkin vähätellä muita ja heidän ponnistelujaan? Miksi? Se ei tee sinusta yhtään parempaa, päinvastoin.

Vierailija
82/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siis niin, ettet vuosien saatossa ole kyennyt itse opettelemaan mitään?

Ala on sellainen jossa on vaikka mitä eri paikkojen poikkeavianvakiintuneita käytäntöjä, joita et voi pelkästään päättelemällä keksiä. Lisäksi monet vaatimukset tulevat lainsäädännöstä.

Jotain olen itsekseni saanut tehtyä, mutta se on ollut todella hidasta kun kaikki pitää selvittää itse alusta alkaen. Ja sitten perustietoihin on jäänyt selkeitä puutteita.

eihän TUO mikään peruste ole että "monet vaatimukset tulevat lainsäädännöstä". Kyllähän SIIHEN nyt kuka tahansa voi perehtyä. Kun vaihdoin alalta toiselle, niin jo ennen kuin työsuhde alkoi, olin lukenut alaa koskevan lainsäädännön, keskeiset regulaattorin vaatimukset ja suositukset, alaa koskevat muut ohjeistukset jne. Tämä on ihan normaalia toimintaa, eikä kukaan voi olettaa että ne tullaan sinulle kädestä pitäen syöttämään työsuhteessa. 

Jännä juttu miten kokeneetkin henkilöt joutuvat tarkistamaan miten lainsäädäntö on muuttunut ja onko soveltaminen muuttunut oikeustapausten myötä, mitä käytäntöjä työpaikalla on soveltamiseen jne. 

En tiedä millä alalla työskentelet, mutta edes lähellä eläkeikää olevat eivät hallitse koko kokonaisuutta ulkoa, vaan joutuvat säännöllisesti tarkistamaan asioita. Eli täydellistä osaamista on turha odottaa vastavalmistuneelta.

en niin sanonutkaan ettei joutuisi. Sitä vaan ei MYÖSKÄÄN NÄILLE VANHOILLE PEREHDYTETÄ vaan oletus on että asiantuntijat itse pitävät itsensä ajantasalla... 

Minä asiantuntijana jopa nostan organisaatiolleni tulevia muutoksia etukäteen tietoon, jotta niihin voidaan valmistautua ennen kuin lait ja asetukset ovat voimassa. Kyse on siis siitä syötetäänkö sitä tietoa ja kuka on vastuussa asiantuntijan osaamisesta. Itse siitä osaamisesta ollaan vastuussa ja pitää tajuta perehtyä asioihin ihan oma-aloitteisesti. 

Kyse on myös ajasta. Onko nykyisten työtehtävien hoidon ohella aikaa käytettäväksi, miten työpaikan työaikakirjauskäytännöt tukevat tätä vai oletetaanko että ajan tasalla pysyminen tai tulevien muutosten selvittäminen on tehtävä ilmaiseksi vapaa-ajalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta huomaa hyvin selvästi ketkä on syntynyt 2000 luvulla ja ketkä aikaisemmin.

Vierailija
84/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut oppii ja jotkut tarvii perehdyttämistä.

Itse olen aina ollut alani eturintamassa ja lähinnä kouluttanut muita, jopa ulkomailta tulleita ammattilaisia. Jo ennen kuin valmistuin, diplomityöni aikana.

Vaikka tietenkin uran aikana kursseja käyty, kun osaamista laajennettu mutta kurssitkin antavat vasta eväät oppia uutta.

Jokaisen pitää aktiivisesti pitää huolta omasta osaamisestaan, kukaan muu ei sitä voi tehdä. Se uuden oppiminen kannattaa/pitää tehdä siinä alussa vaikka vaatii työtä, jos sen jätät tekemättä turha syytellä muita.

Peiliin katsomisen paikka.

Vierailija
85/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aina ollut alani eturintamassa ja lähinnä kouluttanut muita, jopa ulkomailta tulleita ammattilaisia. Jo ennen kuin valmistuin, diplomityöni aikana.

Vaikka tietenkin uran aikana kursseja käyty, kun osaamista laajennettu mutta kurssitkin antavat vasta eväät oppia uutta.

Jokaisen pitää aktiivisesti pitää huolta omasta osaamisestaan, kukaan muu ei sitä voi tehdä. Se uuden oppiminen kannattaa/pitää tehdä siinä alussa vaikka vaatii työtä, jos sen jätät tekemättä turha syytellä muita.

Juupa juu. Ja sinulla oli tarve korottaa itseäsi ylemmäs ja syyllistää muita miksi?

Vierailija
86/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä ketjusta huomaa hyvin selvästi ketkä on syntynyt 2000 luvulla ja ketkä aikaisemmin.

Miten sen huomaat? Aloitus on 1980-luvulla syntyneen henkilön eikä täällä ole sen lisäksi kuin yksi muu henkilö ole kertonut koska on syntynyt.

Vierailija
87/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on selvästi tärkeä aihe, kun tämä nostaa pintaan niin paljon tunteita keskustelijoissa.

Vierailija
88/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä porukka puhuu jostain "asiantuntijatyöstä" ja märisee samalla että "ei ole perehdytetty". Silloin ei kyllä olla joko a)oikeasti asiantuntijatyössä tai b)henkilö ei ole kykenevä asiantuntijatyöhön.  Kun minut palkattiin nykyiseen tehtävääni, kukaan talossa ei tiennyt tarkalleen mitä pitää tehdä, saati miten pitää tehdä. Ja juuri tämän sanoittaminen ja selventäminen oli ensimmäinen työni. Asiantuntijatyö on sellaista jossa tarvitaan juurikin asiantuntemusta ja kykyä soveltaa sitä asiantuntemusta kyseiseen organisaatioon ja mahdollisesti jopa muuttaa sitä organisaatiota. Jos työhön voi perehdyttää ja opettaa sen tekeminen, kyse on ihan duunaritason työstä vaikka oltaisiinkin abstraktimpien asioiden äärellä. 

Aivan totta.

Kaikki yrittävät olla mukamas asiantuntija töissä vaikka ÄO on kengännumeron luokkaa :D

Tosin asiantuntijatkin tekevät asiakaspalvelua.

Hommat ovat nykyään niin sekoittuneet, eipä työpaikalla kukaan välty kahvinkeitolta nykyään. Sihteerit ja konekirjoittajat poissa, hyvä ettei sentään siivoamaan vielä olla jouduttu. Sekin aika ehkä tulee kun joutuu itse laittaan robotin siivoamaan ?

Vierailija
89/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä porukka puhuu jostain "asiantuntijatyöstä" ja märisee samalla että "ei ole perehdytetty". Silloin ei kyllä olla joko a)oikeasti asiantuntijatyössä tai b)henkilö ei ole kykenevä asiantuntijatyöhön.  Kun minut palkattiin nykyiseen tehtävääni, kukaan talossa ei tiennyt tarkalleen mitä pitää tehdä, saati miten pitää tehdä. Ja juuri tämän sanoittaminen ja selventäminen oli ensimmäinen työni. Asiantuntijatyö on sellaista jossa tarvitaan juurikin asiantuntemusta ja kykyä soveltaa sitä asiantuntemusta kyseiseen organisaatioon ja mahdollisesti jopa muuttaa sitä organisaatiota. Jos työhön voi perehdyttää ja opettaa sen tekeminen, kyse on ihan duunaritason työstä vaikka oltaisiinkin abstraktimpien asioiden äärellä. 

Aivan totta.

Kaikki yrittävät olla mukamas asiantuntija töissä vaikka ÄO on kengännumeron luokkaa :D

Tosin asiantuntijatkin tekevät asiakaspalvelua.

Hommat ovat nykyään niin sekoittuneet, eipä työpaikalla kukaan välty kahvinkeitolta nykyään. Sihteerit ja konekirjoittajat poissa, hyvä ettei sentään siivoamaan vielä olla jouduttu. Sekin aika ehkä tulee kun joutuu itse laittaan robotin siivoamaan ?

Asantuntijuutta glorifioidaan liikaa. Asiantuntemus kehittyy työuran aikana mikäli työpaikalla on valmiudet asiantuntijoita kasvattaa. Pelkkä koulutus ei valmista ketään suoraan asiantuntijaksi, vaan rooliin kasvetaan osana työyhteisöä.

Vierailija
90/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt tätä samaa keskustelua päässäni jo vuosien ajan. Olen itse ollut myös itseni pahin syyttäjä, kun olen ollut niin pettynyt. Syyttävät äänet täällä eivät ole mitään uutta minulle.

Se jos joku ei näe ponnisteluillani tai minulla minkäänlaista arvoa, se ei tee minusta arvotonta. Kannan vastuun omista tekemisistäni, mutten suostu kantamaan syyllisyyttä siitä mitä joku muu on minulle tehnyt tai jättänyt tekemättä.

- Ap

Vierailija
91/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juupa juu. Ja sinulla oli tarve korottaa itseäsi ylemmäs ja syyllistää muita miksi?

Nykyaikana kaikki pitäisi saada valmiina ja kannettuna eteen.

Tää maailma ei vaan pyöri sillai.

Syytä tuoda esille ihmisen oma vastuu tekemisistään ja tekemättä jättämisistään. Ihan omista valinnoista monet asiat kumpuavat.

Nykyään pitää olla niin tasa-arvoista mutta kun me ihmiset ollaan erilaisia.

Sekin kuuluu hyväksyä että toiset osaa ja menestyy ja siitä pitää ottaa kannustusta omiin toimiin. 

Vierailija
92/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syytä tuoda esille ihmisen oma vastuu tekemisistään ja tekemättä jättämisistään. Ihan omista valinnoista monet asiat kumpuavat.

Sekin kuuluu hyväksyä että toiset osaa ja menestyy ja siitä pitää ottaa kannustusta omiin toimiin. 

Ja ihan niillä korteilla pitää pelata tämä elämä jotka sattunut saamaan.

Suomessa on kuitenkin hyvä perusta hyvään elämään kaikille.

Vierailija
93/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisia myös nostetaan siinä missä toisia painetaan alas. Ehkä sinua joku tuki ja kannusti kotona vaikket sitä miksikään laskekaan tai korkeintaan osoitukseksi omasta erinomaisuudestasi. Joku toinen taas sai heti alussa reppuunsa niukemmat eväät, mutta silti sinä teeskentelet kuin kisa olisi aloitettu samalta viivalta.

Vierailija
94/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ihan niillä korteilla pitää pelata tämä elämä jotka sattunut saamaan.

Suomessa on kuitenkin hyvä perusta hyvään elämään kaikille.

Ai Vilja-Erikallakin? Ei tainnut olla eikä ole monella muullakaan.

Vierailija
95/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kukaan organisaatiossa ei tiennyt mitä sinun pitää tehdä, työ kuulostaa enemmänkin suojatyöpaikalta kuin miltään asiantuntija pestiltä. 

Lähtökohtaisesti harvassa on sellaiset organisaatiot ja alat, joihin suoraa koulunpenkiltä tullaan oikeaan asiantuntijatyöhön. Se asiantuntija on yleensä aivan hyödytön, ns. saunakaveri konsultti, jos hänellä ei ole minkäänlaista kokemusta siitä organisaation duunaritason työstä, toisin sanoen ei ole koskaan perehdytetty työpaikan perusasioihin. 

Vierailija
96/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei opastajaa löydy niin suosittelen, että itseopiskelet asioita, netissä voi oppia melkeinpä mitä vain.

Vierailija
98/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei opastajaa löydy niin suosittelen, että itseopiskelet asioita, netissä voi oppia melkeinpä mitä vain.

Voi toki oppia melkein mitä vain, mutta ei jonkin tietyn työpaikan käytäntöjä ja toimintamalleja. Kun hiljainen tieto ei siirry, niin sitten uudelle työntekijälle juputetaan miksi asiat on hoidettu miten sattuu.

Jos olisin varakas, en enää koskaan täsä elämässä hakeutuisi mihinkään työpaikkaan ilkeiden ihmisten kusitolpaksi.

Vierailija
99/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toden totta. Ihme vässyköitä ja lumihiutaleita. Työnantajan pitäisi varmaan lusikalla syöttää.

Vierailija
100/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvassa taitaa olla ne työpaikat, joissa saa kunnon perehdytyksen.