Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mentori puuttuu, työelämä on siksi mennyt päin pyllyä

Vierailija
23.07.2026 |

Uran alussa olin sellaisissa toksisissa työpaikoissa, joissa asenne oli ettei ketään ruveta perehdyttämään. Ei voinut muuta kuin itsekseen yrittää opetella ja kuunnella kuittailua osaamattomuudesta.

Nyt uraa on paljon takana, mutta ongelmana on edelleen se, että monissa jutuissa ne perustaidot puuttuvat, kun missään ei kukaan ole jaksanut opastaa. Ja sitten sitä samaa kuittailua kuulee edelleen, säestyksellä "odotimme enemmän".

Mitä tällaisessa tilanteessa voi tehdä? Onko ainoa vaihtoehto tehdä uranvaihto?

Kommentit (158)

Vierailija
1/158 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis niin, ettet vuosien saatossa ole kyennyt itse opettelemaan mitään?

Vierailija
2/158 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siis niin, ettet vuosien saatossa ole kyennyt itse opettelemaan mitään?

Ala on sellainen jossa on vaikka mitä eri paikkojen poikkeavianvakiintuneita käytäntöjä, joita et voi pelkästään päättelemällä keksiä. Lisäksi monet vaatimukset tulevat lainsäädännöstä.

Jotain olen itsekseni saanut tehtyä, mutta se on ollut todella hidasta kun kaikki pitää selvittää itse alusta alkaen. Ja sitten perustietoihin on jäänyt selkeitä puutteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/158 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No turha on uhriutua. Sama mulla jokaisessa työpaikassa. Perehdytys on ollu olematonta ja sitten ihmetellään kun ei homma suju niinkuin haluttaisiin. Syytellää ja syyllistetään. Tätä se suomessa valitettavasti on, kun ei kuulu kenenkään työsopimuksen piiriin se uuden tyypin perehdyttäminen. Ihan insinööritasolla tätä tapahtuu. Naurettavia pellejä. Alaa ei nyt tästä syystä kannata alkaa vaihtamaan.

Vierailija
4/158 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No turha on uhriutua. Sama mulla jokaisessa työpaikassa. Perehdytys on ollu olematonta ja sitten ihmetellään kun ei homma suju niinkuin haluttaisiin. Syytellää ja syyllistetään. Tätä se suomessa valitettavasti on, kun ei kuulu kenenkään työsopimuksen piiriin se uuden tyypin perehdyttäminen. Ihan insinööritasolla tätä tapahtuu. Naurettavia pellejä. Alaa ei nyt tästä syystä kannata alkaa vaihtamaan.

Tämä on alkanut vaikuttaa mielenterveyteen. Loppuvaiheessa on tehnyt mieli sanoa työpaikalla pomolle että ellet sinä viitsi perehdyttää täällä lainkaan, miksi oletat että jossain muualla niin olisi haluttu tehdä.

Vierailija
5/158 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri niin laiska että ei jaksa soitella työpaikkoihin ja kysellä olisko työttömälle töitä

Vierailija
6/158 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri niin laiska että ei jaksa soitella työpaikkoihin ja kysellä olisko työttömälle töitä

Miten tämä mielestäsi liittyy aloitukseen? Kertoisitko?

Vierailija
7/158 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ala?

Vierailija
8/158 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossei sitä.työtä itsekseen tekemällä pysty oppimaan vuosienkaan jälkeen niin ehkä alan vaihto johonkin selkeästi helpompaan olisi aiheellista

Vierailija
9/158 |
23.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmissa työpaikoissa perehdytys ei ole kovin kattavaa, ja monet työt ovat niin monimutkaisia, ettei niitä ihan hetkessä pystyisi opettamaankaan. (Uuden) Työntekijän pitää itse uskaltaa kysyä neuvoa kokeneemmilta kollegoilta, vaikka se voi tuntua nololta. Useimmat auttavat ihan mielellään. Itsekin kysyn neuvoa tarvittaessa, vaikka työuraa on runsaasti takana, ja ehdottomasti autan aina muita, kun kysyvät neuvoa

Vierailija
10/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole tällaista kokemusta, että ihmiset auttaisivat mielellään, kun vain kysyy neuvoa.

Olen itse reippaasti kysynyt apua, mutta sitten on valitettu että häiritsen ja alettu ihmetellä miksen osaa.

Eräässä työpaikassa pitkään talossa ollut kollega jonka kanssa piti tehdä yhteistyötä jopa ilmoitti että hän ei opasta minua talon käytäntöihin, koska hänellä on pienempi palkka.

Vierailija
11/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekniikan ala, asiantuntijatehtävät.

Vierailija
12/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään muu ala ei vain kiinnosta minua yhtä paljon. Harmittaa että työura on mennyt näin.

Vierailija
13/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet toiminut jos olet päätynyt työssäsi samaan tilanteeseen? En opiskellessa tiennyt että alalla on tällainen työkulttuuri, että työntekijältä vaaditaan vaikka mitä mutta missään ei kunnolla vaivaannuta kertomaan miten kyseisissä paikassa työt hoidetaan.

Vierailija
14/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossei sitä.työtä itsekseen tekemällä pysty oppimaan vuosienkaan jälkeen niin ehkä alan vaihto johonkin selkeästi helpompaan olisi aiheellista

Asiantuntijatyössä tämä ei useinkaan pidä paikkaansa. Monesti asiantuntijatyö on teoreettista, mutta hyvästäkin koulutuksesta huolimatta työ opitaan työtä tekemällä ja silloin mentorointi on todellakin avainasemassa. Mikäli tämä jää uupumaan, työntekijä oppii pahimmillaan mallintamalla teknisen perussuorituksen, mutta ei ymmärrä kokonaisuutta ja osaa soveltaa sitä. Tästä seuraa juurikin tuo, että työvuosia kertyy, mutta osaaminen pysyy aloittelijatasolla. Työnantaja tuijottaa kokemusvuosia ja pettyy kun luulee saavansa kokemusvuosien perusteella ammattilaisen, mutta saakin juuri ja juuri peruspalikan pyörittämiseen kykenevän aloittelijan.

Teen itse paljon mentorointeja, eikä ole lainkaan tavatonta, että meille tulee esim. yrityskauppojen myötä työntekijöitä joiden osaaminen ei vastaa millaan tavalla kokemusvuosia. Poikkeuksetta tämä johtuu siitä, että alun perehdytys on jäänyt tekemättä tai hoidettu jopa osaamista haittaavalla tavalla. Tälloin ammattitaitoa aletaan rakentamaan uudelleen aivan perusasioista. Monella asiantuntija-alalla kun sellainen muutaman viikon teknisen suorituksen opettaminen ei riitä, vaan aloittelevan työntekijän mukana on kuljettava kokonainen vuosi. Laajoja kokonaisuuksia ja pitkiä projekteja pyörittäessä ensimmäinen vuosi kun menee helposti opetteluun.

Vierailija
15/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin tähän kommentteja. Tämä tuntuu henkilökohtaiselta epäonnistumiselta vaikka ymmärrän etten itse olisi voinut toimia toisin.

Työuraa on vielä paljon jäljellä, mutta pelkään etten pysty työskentelemään tällä alalla kun työkulttuuri on tällainen. Eikä minulla ole mitään muutakaan ideaa mitä voisin tehdä.

Vierailija
16/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kateus. Työssä ei saa olla kivaa. Kivaa -> aiheuttaa kateutta. 

Vierailija
17/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntijatyössä tämä ei useinkaan pidä paikkaansa. Monesti asiantuntijatyö on teoreettista, mutta hyvästäkin koulutuksesta huolimatta työ opitaan työtä tekemällä ja silloin mentorointi on todellakin avainasemassa. Mikäli tämä jää uupumaan, työntekijä oppii pahimmillaan mallintamalla teknisen perussuorituksen, mutta ei ymmärrä kokonaisuutta ja osaa soveltaa sitä. Tästä seuraa juurikin tuo, että työvuosia kertyy, mutta osaaminen pysyy aloittelijatasolla. Työnantaja tuijottaa kokemusvuosia ja pettyy kun luulee saavansa kokemusvuosien perusteella ammattilaisen, mutta saakin juuri ja juuri peruspalikan pyörittämiseen kykenevän aloittelijan.

Teen itse paljon mentorointeja, eikä ole lainkaan tavatonta, että meille tulee esim. yrityskauppojen myötä työntekijöitä joiden osaaminen ei vastaa millaan tavalla kokemusvuosia. Poikkeuksetta tämä johtuu siitä, että alun perehdytys on jäänyt tekemättä tai hoidettu jopa osaamista haittaavalla tavalla. Tälloin ammattitaitoa aletaan rakentamaan uudelleen aivan perusasioista. Monella asiantuntija-alalla kun sellainen muutaman viikon teknisen suorituksen opettaminen ei riitä, vaan aloittelevan työntekijän mukana on kuljettava kokonainen vuosi. Laajoja kokonaisuuksia ja pitkiä projekteja pyörittäessä ensimmäinen vuosi kun menee helposti opetteluun.

14: kiitos viestistäsi. Olisi hienoa jos tämä ymmärrettäisiin työpaikoilla paremmin. Toivottavasti vielä jonakin päivänä itsekin pääsen sellaiseen työpaikkaan, jossa jollain on kärsivällisyyttä opastaa työhön eikä pelkästään moittia.

Vierailija
18/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole ollut kivaa. Vuosien aikana on ahdistanut todella paljon.

- Ap

Vierailija
19/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto 

Vierailija
20/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä vanhat työntekijät eivät halua petehdyttää, koska eivät halua sinusta tulevan heitä etevämpi työntekijä.

Työpaikan johto on typerä, jos ei huolehdi kunnollisesta perehdytyksestä. Työntekijän potentiaali jää toteutumatta.