Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mentori puuttuu, työelämä on siksi mennyt päin pyllyä

Vierailija
23.07.2026 |

Uran alussa olin sellaisissa toksisissa työpaikoissa, joissa asenne oli ettei ketään ruveta perehdyttämään. Ei voinut muuta kuin itsekseen yrittää opetella ja kuunnella kuittailua osaamattomuudesta.

Nyt uraa on paljon takana, mutta ongelmana on edelleen se, että monissa jutuissa ne perustaidot puuttuvat, kun missään ei kukaan ole jaksanut opastaa. Ja sitten sitä samaa kuittailua kuulee edelleen, säestyksellä "odotimme enemmän".

Mitä tällaisessa tilanteessa voi tehdä? Onko ainoa vaihtoehto tehdä uranvaihto?

Kommentit (158)

Vierailija
61/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siis niin, ettet vuosien saatossa ole kyennyt itse opettelemaan mitään?

Ala on sellainen jossa on vaikka mitä eri paikkojen poikkeavianvakiintuneita käytäntöjä, joita et voi pelkästään päättelemällä keksiä. Lisäksi monet vaatimukset tulevat lainsäädännöstä.

Jotain olen itsekseni saanut tehtyä, mutta se on ollut todella hidasta kun kaikki pitää selvittää itse alusta alkaen. Ja sitten perustietoihin on jäänyt selkeitä puutteita.

eihän TUO mikään peruste ole että "monet vaatimukset tulevat lainsäädännöstä". Kyllähän SIIHEN nyt kuka tahansa voi perehtyä. Kun vaihdoin alalta toiselle, niin jo ennen kuin työsuhde alkoi, olin lukenut alaa koskevan lainsäädännön, keskeiset regulaattorin vaatimukset ja suositukset, alaa koskevat muut ohjeistukset jne. Tämä on ihan normaalia toimintaa, eikä kukaan voi olettaa että ne tullaan sinulle kädestä pitäen syöttämään työsuhteessa. 

Vierailija
62/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No turha on uhriutua. Sama mulla jokaisessa työpaikassa. Perehdytys on ollu olematonta ja sitten ihmetellään kun ei homma suju niinkuin haluttaisiin. Syytellää ja syyllistetään. Tätä se suomessa valitettavasti on, kun ei kuulu kenenkään työsopimuksen piiriin se uuden tyypin perehdyttäminen. Ihan insinööritasolla tätä tapahtuu. Naurettavia pellejä. Alaa ei nyt tästä syystä kannata alkaa vaihtamaan.

eikö ole kumma että muitakaan ei perehdytä ja SILTI hommat sujuvat niinkuin haluttaisiin... Missähän mahtaa siis olla vikaa.... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala on sellainen jossa on vaikka mitä eri paikkojen poikkeavianvakiintuneita käytäntöjä, joita et voi pelkästään päättelemällä keksiä. Lisäksi monet vaatimukset tulevat lainsäädännöstä.

Jotain olen itsekseni saanut tehtyä, mutta se on ollut todella hidasta kun kaikki pitää selvittää itse alusta alkaen. Ja sitten perustietoihin on jäänyt selkeitä puutteita.

eihän TUO mikään peruste ole että "monet vaatimukset tulevat lainsäädännöstä". Kyllähän SIIHEN nyt kuka tahansa voi perehtyä. Kun vaihdoin alalta toiselle, niin jo ennen kuin työsuhde alkoi, olin lukenut alaa koskevan lainsäädännön, keskeiset regulaattorin vaatimukset ja suositukset, alaa koskevat muut ohjeistukset jne. Tämä on ihan normaalia toimintaa, eikä kukaan voi olettaa että ne tullaan sinulle kädestä pitäen syöttämään työsuhteessa. 

Jännä juttu miten kokeneetkin henkilöt joutuvat tarkistamaan miten lainsäädäntö on muuttunut ja onko soveltaminen muuttunut oikeustapausten myötä, mitä käytäntöjä työpaikalla on soveltamiseen jne. 

En tiedä millä alalla työskentelet, mutta edes lähellä eläkeikää olevat eivät hallitse koko kokonaisuutta ulkoa, vaan joutuvat säännöllisesti tarkistamaan asioita. Eli täydellistä osaamista on turha odottaa vastavalmistuneelta.

Vierailija
64/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus ei kannata kun siellä ei opi mitään, jokatapauksessa joutuu sitten työelämässä itse opettelemaan hommat alusta lähtien, ilman perehdytystä.

Vierailija
65/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No turha on uhriutua. Sama mulla jokaisessa työpaikassa. Perehdytys on ollu olematonta ja sitten ihmetellään kun ei homma suju niinkuin haluttaisiin. Syytellää ja syyllistetään. Tätä se suomessa valitettavasti on, kun ei kuulu kenenkään työsopimuksen piiriin se uuden tyypin perehdyttäminen. Ihan insinööritasolla tätä tapahtuu. Naurettavia pellejä. Alaa ei nyt tästä syystä kannata alkaa vaihtamaan.

eikö ole kumma että muitakaan ei perehdytä ja SILTI hommat sujuvat niinkuin haluttaisiin... Missähän mahtaa siis olla vikaa.... 

Kuka sanoi, että muilta hommat sujuvat? Työterveys joutui puuttumaan kun osaston tulokset olivat niin huonot ja naapuriosastoilla valitettiin miksei meidän osastollamme mikään etene.

Vierailija
66/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vähän samanlainen kokemus "oman alan" hommiin siirtyessä. Itse perustyö ja siihen liittyvät asiat olivat hallussa, mutta sitten firman käyttöjärjestelmien käyttöön ei saanut oikein mitään opastusta ja ohjeistusta. Kaikenlaisia poikkeuksia ja poikkeuksen poikkeuksia jotka johtuivat puhtaasti vain järjestelmäteknisistä asioista, joita olisi pitänyt intran kansioista osata plärätä milloin mistäkin. Nimettyä perehdyttäjää ei ollut. Kaikki piti opetella kantapään kautta.

Ketähän tuokin hyödyttää tässä työelämäkulttuurissa, että yksi uusi henkilö ns. heitetään yksinään altaaseen ja myöhemmin sitten korjataan pahimmat virheet, sen sijaan että joku hetken perehdyttäisi?

Vierailija
67/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi eikö kukaan ole pitämässä kädestä kiinni ja kantamassa vastuuta sinun työstä sinun puolesta? S

ehän riittää että opettaa työn mikä putää tehdä eikö siihen opettamiseen montaa päivää mene. 

Miksi edes heat töihin sanomalla että osaan tehdä kyllä vaikka todellisuudessa et osaa tehdä? Sinä olet juuri yksi ärsyttävimmistä työkavereista kun vaadit että joku toinen tekee omien töiden lisäksi vielä sinun työt tai ainakain kantaa vastuun sinun töistä. Eli sinä ole sille sinun vaatimalla mentorille vain rasite ja taakka kun ei se sinun mentori hyödy siittä.mitenköön että tekee sinun työt. Ja muutenkin nykyinen palkka järjestelmät on tasa-arvo vaatimusten takia mennyt tähän että se sinun mentori ei juurikaan saa edes enempää palkkaa kuin sinä. Itsehän te naiset olette tasa-arvolla vaatineet että kokemattoman pitää saada sama palkka kuin kokenut joka taas tarkoittaa että sinun pitää kokemattoman tehdä lähes sama tulos kuin kokenutkin jotta ansaitse sen saman palkan. Nykypäivänä on vielä yleistynyt työpaikoissa se että juuri taloon tullut saattaa saada enemmän palkkaa kuin se joka on jo vuosia ollut talossa niin siinä vaiheessa ei se kokematon ei todellakaan voi vaatia kokenutta tekemään hänen töitä. 

Vierailija
68/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi eikö kukaan ole pitämässä kädestä kiinni ja kantamassa vastuuta sinun työstä sinun puolesta? S

ehän riittää että opettaa työn mikä putää tehdä eikö siihen opettamiseen montaa päivää mene. 

Miksi edes heat töihin sanomalla että osaan tehdä kyllä vaikka todellisuudessa et osaa tehdä? Sinä olet juuri yksi ärsyttävimmistä työkavereista kun vaadit että joku toinen tekee omien töiden lisäksi vielä sinun työt tai ainakain kantaa vastuun sinun töistä. Eli sinä ole sille sinun vaatimalla mentorille vain rasite ja taakka kun ei se sinun mentori hyödy siittä.mitenköön että tekee sinun työt. Ja muutenkin nykyinen palkka järjestelmät on tasa-arvo vaatimusten takia mennyt tähän että se sinun mentori ei juurikaan saa edes enempää palkkaa kuin sinä. Itsehän te naiset olette tasa-arvolla vaatineet että kokemattoman pitää saada sama palkka kuin kokenut joka taas tarkoittaa että sinun pitää kokemattoman tehdä lähes sama tulos kuin kokenutkin jotta ansaitse sen saman palkan. Nykypäivänä on vielä yleistynyt työpaikoissa se että juuri taloon tullut saattaa saada enemmän palkkaa kuin se joka on jo vuosia ollut talossa niin siinä vaiheessa ei se kokematon ei todellakaan voi vaatia kokenutta tekemään hänen töitä. 

Valivali. Voisit itseksesi miettiä miksi triggeröidyt noin pahasti. Kaikki ei taida olla kunnossa.

Vierailija
69/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat seniilit ei tajua sitä että on heidän velvollisuus palvella ja auttaa meitä parempia nuorempia ihmisiä vaikka tekemällä meidän työt. Seniilit ei tajua sitä että teidän aika on mennyt ja on meidän nuorten aika eikä millään muulla ole merkitystä kun meidän eduilla ja meidän hyödyilla teidän seniilien tekemänä ja maksamana. Itse sai aiheutettua edellisessä työpaikassa eräälle vanhemmalle miehelle potkut kun se ei suostunut tekemään minun töitä kun minulla oli huono päivä enkä olisi jaksanut tehdä itse mitään niin ilmotin tästä miehestä HR:lle että se ahdisteli minua. Tämä in niin hyvä juttu että HR henkilöt on aina naisia ja naisten kuuluu aina pitää toisten naisten puolia

Vierailija
70/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikutat todelliselta asiantuntijalta. Mistähän mahtaakaan johtua, että tuollaisella asenteella varustettu, kaiken päälle kirjoitustaidoton tekijä saa heikompaa palkkaa kuin vastavalmistunut? :-D 

Vierailija
71/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli vähän samanlainen kokemus "oman alan" hommiin siirtyessä. Itse perustyö ja siihen liittyvät asiat olivat hallussa, mutta sitten firman käyttöjärjestelmien käyttöön ei saanut oikein mitään opastusta ja ohjeistusta. Kaikenlaisia poikkeuksia ja poikkeuksen poikkeuksia jotka johtuivat puhtaasti vain järjestelmäteknisistä asioista, joita olisi pitänyt intran kansioista osata plärätä milloin mistäkin. Nimettyä perehdyttäjää ei ollut. Kaikki piti opetella kantapään kautta.

Ketähän tuokin hyödyttää tässä työelämäkulttuurissa, että yksi uusi henkilö ns. heitetään yksinään altaaseen ja myöhemmin sitten korjataan pahimmat virheet, sen sijaan että joku hetken perehdyttäisi?

Oletteko täysin varmoja että sopiva perehdyttäjä olisi ollut saatavilla? Valitettavan monessa firmassa menee niin että asiat ovat vain yhden henkilön takana ja sitten kun hän lähtee syystä tai toisesta, ei ole ketään joka ne asiat hallitsisi. 

Vierailija
72/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä itsekin olen ihmetellyt. Työnantajat eivät tunnu hahmottavan edes sitä, että olisi heillekin järkevämpää käyttää aikaa uuden tyypin neuvomiseen kuin siihen, että uusi tyyppi tahkoaa hitaasti itsekseen, tekee tyhmiä virheitä ja pahimmillaan uupuu. Siinä sitten korjaillaan niitä virheitä ja ihmetellään kuka ne työt nyt hoitaa, kun uusi tyyppi on sairaslomalla tai päätyy irtisanoutumaan.

Vierailija
73/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ikävää. Olen nyt uuden työntekijän mentori. Työpaikan etu on, että jän oppii asiat kunnolla ja nopeasti. 

Vierailija
74/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko täysin varmoja että sopiva perehdyttäjä olisi ollut saatavilla? Valitettavan monessa firmassa menee niin että asiat ovat vain yhden henkilön takana ja sitten kun hän lähtee syystä tai toisesta, ei ole ketään joka ne asiat hallitsisi. 

Minulle tosiaan se yli 10 vuotta talossa työskennellyt avustajastatuksella ollut henkilö ilmoitti ettei hän mitään halua opastaa, kun saa matalammalla koulutuksella ja eri tehtäväkuvalla pienempää palkkaa.

Minulla ei tosin hänen valintojensa kanssa ollut mitään tekemistä.  Mutta ei sitten tehtävänkuvansa mukaisesti avustanut ja pomo vain pyöritteli käsiään ja ihmetteli miksi projekti etenee niin hitaasti.

Vierailija
75/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä porukka puhuu jostain "asiantuntijatyöstä" ja märisee samalla että "ei ole perehdytetty". Silloin ei kyllä olla joko a)oikeasti asiantuntijatyössä tai b)henkilö ei ole kykenevä asiantuntijatyöhön.  Kun minut palkattiin nykyiseen tehtävääni, kukaan talossa ei tiennyt tarkalleen mitä pitää tehdä, saati miten pitää tehdä. Ja juuri tämän sanoittaminen ja selventäminen oli ensimmäinen työni. Asiantuntijatyö on sellaista jossa tarvitaan juurikin asiantuntemusta ja kykyä soveltaa sitä asiantuntemusta kyseiseen organisaatioon ja mahdollisesti jopa muuttaa sitä organisaatiota. Jos työhön voi perehdyttää ja opettaa sen tekeminen, kyse on ihan duunaritason työstä vaikka oltaisiinkin abstraktimpien asioiden äärellä. 

Vierailija
76/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä kuinka meilläkään ei ollut mitään ongelmia opetella töitä ja tehdä töitä ennen kuin gen z alkoi astumaan työelämään niin heti alkoi ongelma ja näiden mielestä vika on perhdytyksessa ja kaikissa muoissa. Onko se vika muissa jotka on pärjännyt työelämässä ja opetellut itse asioita jo vuosia vai onko se vika teissä nuoremmissa kun te itkette että muut ei tee teidän töitä, ei opeta kädestä pitäen teitä viikkotolkulla ja kanna vastuuta teidän tekemästä työstä. Vanhemmat sukupolvet kyllä oppi tekemään töitään nopeasti mutta nuoremmat ei meinaa millään oppia tekemään niitä.  Enkä itse nyt kuitenkaan kiin vanha vielä ole kun olen syntynyt -80 luvun puolivälissä. Kaikki on aina itse vastuussa omasta työstä eikä sitä vastuuta voi muille kaataa vaikka ei itse sitä vastuuta haluaisi kantaa kun haluaa siipeillä muiden vastuulla keräämällä itselle hyötyjä ja valttelee vastuuta

Vierailija
77/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tosiaan se yli 10 vuotta talossa työskennellyt avustajastatuksella ollut henkilö ilmoitti ettei hän mitään halua opastaa, kun saa matalammalla koulutuksella ja eri tehtäväkuvalla pienempää palkkaa.

Minulla ei tosin hänen valintojensa kanssa ollut mitään tekemistä.  Mutta ei sitten tehtävänkuvansa mukaisesti avustanut ja pomo vain pyöritteli käsiään ja ihmetteli miksi projekti etenee niin hitaasti.

Meillä oli kanssa yksi pitkään töissä ollut henkilö, jolla oli tuollainen mentaliteetti. Oli käytännössä ominut tietyt tehtävät itselleen eikä suostunut perehdyttämään niitä muille. Pomot täysin pihalla itse substanssihommista firmassa ja eivät osanneet tai halunneet puuttua. 

Kun tämä töiden omija jäi pitkälle sairaslomalle, ruvettiin kollegan kanssa sitten selvittään miten ne hänen hommansa hoidetaan. Ihmeteltiin että miten h**etissä on mahdollista, että hänellä meni muka koko työaika niiden hoitamiseen, kun muilta se onnistui myöhemmin normitehtävien ohessa. Oli onnistunut täysin myymään johdolle kuvitelman siitä että hän on joku korvaamaton superasiantuntija, jolla ei aika tai kärsivällisyys muka riitä muiden perehdyttämiseen, kun eivät kuitenkaan osaisi.

Vierailija
78/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika vähän on niitä työpaikkoja, missä on perehdytys. Nuorena menin ihan kylmiltään siivoamaan. Perehdytys oli: tuossa on siivouskomero, siivoat käytävät ja vessat. Siinä sitten mietin rättisekamelskan kanssa, millä rätillä olisi tarkoitus siivota mitäkin ja mitä ainetta olisi tarkoitus käyttää mihinkin paikkaan. Yritin tehdä parhaani. Ensimmäisellä viikolla valitettiin kun en ollut siivonnut portaita. Eipä niistä oltu perehdytyksessä mainittu. Sitten valitettiin että hissit ovat siivoamatta, eipä niistäkään mainittu perehdytyksessä. Sitten valitettiin että käsipyyherulla on lopussa. Eipä siitäkään mitään perehdytyksessä mainittu. Vuodessa olin kuitenkin jo oppinut mitä siivousalueeseeni kuului, millä liinalla pyyhitään mitäkin ja mitä aineita käyttää sekä miten käsipyyherulla vaihdetaan uuteen. Opin siinä sivussa paljon muutakin. 

Minä olen ollut joskus siivoamassa ja siihen työhön perehdytettiin aikanaan hyvin, vaikka olin vain kesän töissä.

Valmistumisen jälkeiset asiantuntijatyöt sen sijaan ovat olleet huomattavasti monivaiheisempia, mutta niihin on opastettu paljon vähemmän.

Työpaikalla oli kerran jopa työterveyspsykologi keskustelemassa miksi osaston työilmapiiri on kyselyiden mukaan niin huono. Kun tuli puheeksi perehdytys työtehtäviin, pomo totesi ettei ammattilaisia tarvitse perehdyttää (osa oli ihan suoraan koulusta eikä siellä niitä tehtäviä oltu opinnoissa  käsitelty kuin pintapuolisesti).

Työterveyspsykologi oli pomo klommentista ihan pyöristynyt ja sanoi että kyllä häntä on eri työpaikoissa perehdytetty vaikka hän onkin kokenut ammattilainen.

Tuollainen asenne on kyllä omiaan tuhoamaan koko firman tuottavuuden. Vaikka kuinka koulut käynyt ja kokenut tekijä saataisiin ulkopuolelta rekryttyä, eihän siitä millään saada parasta irti jos henkilöä ei sen vertaa mentoroida, että oppisi heti alkuun oikein miten firma sidosryhmineen toimii.

Vierailija
79/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu miten kokeneetkin henkilöt joutuvat tarkistamaan miten lainsäädäntö on muuttunut ja onko soveltaminen muuttunut oikeustapausten myötä, mitä käytäntöjä työpaikalla on soveltamiseen jne. 

En tiedä millä alalla työskentelet, mutta edes lähellä eläkeikää olevat eivät hallitse koko kokonaisuutta ulkoa, vaan joutuvat säännöllisesti tarkistamaan asioita. Eli täydellistä osaamista on turha odottaa vastavalmistuneelta.

en niin sanonutkaan ettei joutuisi. Sitä vaan ei MYÖSKÄÄN NÄILLE VANHOILLE PEREHDYTETÄ vaan oletus on että asiantuntijat itse pitävät itsensä ajantasalla... 

Minä asiantuntijana jopa nostan organisaatiolleni tulevia muutoksia etukäteen tietoon, jotta niihin voidaan valmistautua ennen kuin lait ja asetukset ovat voimassa. Kyse on siis siitä syötetäänkö sitä tietoa ja kuka on vastuussa asiantuntijan osaamisesta. Itse siitä osaamisesta ollaan vastuussa ja pitää tajuta perehtyä asioihin ihan oma-aloitteisesti. 

Vierailija
80/158 |
24.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä kuinka meilläkään ei ollut mitään ongelmia opetella töitä ja tehdä töitä ennen kuin gen z alkoi astumaan työelämään niin heti alkoi ongelma ja näiden mielestä vika on perhdytyksessa ja kaikissa muoissa. Onko se vika muissa jotka on pärjännyt työelämässä ja opetellut itse asioita jo vuosia vai onko se vika teissä nuoremmissa kun te itkette että muut ei tee teidän töitä, ei opeta kädestä pitäen teitä viikkotolkulla ja kanna vastuuta teidän tekemästä työstä. Vanhemmat sukupolvet kyllä oppi tekemään töitään nopeasti mutta nuoremmat ei meinaa millään oppia tekemään niitä.  Enkä itse nyt kuitenkaan kiin vanha vielä ole kun olen syntynyt -80 luvun puolivälissä. Kaikki on aina itse vastuussa omasta työstä eikä sitä vastuuta voi muille kaataa vaikka ei itse sitä vastuuta haluaisi kantaa kun haluaa siipeillä muiden vastuulla keräämällä itselle hyötyjä ja valttelee vastuuta

Ei ole mikään sukupolvikysymys. Olen samanikäinen kuin sinä. Ehket ole vain huomannut sitä kun sinua on joku opastanut tai sitten sinulle jäänyt käsittelemätöntä katkeruutta vaillejäämisestäsi, jota näin ikävästi täällä purat. Minä olen ollut työpaikoilla, jossa paljon vanhemmatkin ihmiset ovat valittaneet siitä kuinka hankalaa on ettei ole opastettu missään vaiheessa.

-Ap