Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jee! Viimeinen asuntolainan erä maksettu!

Vierailija
22.07.2026 |

Ihan mahtavaa! 1300€/kk jää tästä eteenpäin lisää rahaa käteen! Ei oikein edes keksi mitä näillä voisi tehdä! 15 600€ vuodessa! 

Ainakin varataan luksusloma loppuvuodelle! Ja sijoituksiin osa! Onpa ihana ja kevyt olo! 

Kommentit (113)

Vierailija
101/113 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jee! Ei ole asuntolainaa koskaan ollutkaan.

Joo ei teillä kela tyypeillä ole  neukkukuutiossa vaan asutaan vuokralla.

Ihan omassa olen asunut yli kymmenen vuotta. Eikä kelalla ole mitään tekemistä asumiseni kanssa. Sitähän ei persaukiset voi käsittää. Ymmärretään näköjään vain asuntolainoista ja ' neukkukuutioista '.

Vierailija
102/113 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea! 

Me saatiin myös omamme pois maksettua tällä viikolla! Me oltiin kyllä.lyhennetty lainaa ylimääräisiä könttäsummia useita kertoja tässä 15 vuoden aikana, mutta niin että laina-aika pysyi samana. Viimeisen parin vuoden aikana lainan lyhennys oli siten pienentynyt enää 150€-80€/kk, eli nyt lopussa enää 40€/hlö. Eli leveämpi elämä oli jo päässyt makuun. Toki siinä samalla sai aina säästettyä aika nopeasti ja taas sai lyhennettyä lainaa extrasti.

Me ei oikein tiedetä,mitä nyt tekisi rahalla.. ei ole mitään maksullisia unelmia. Mökki toisaalta,mutta on siinä se vastuu ja työkin sitten...

Sijoittaminen tuntuu jotenkin vaikealta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/113 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kohta 60 v. nainen ja yksinasuja. Velkaa omistusasunnosta on reilu 200 000 t. Noin viiden vuoden sisään on velka maksettu pois. Hetki on siis vielä velattomuuteen.

Onnea heille, joilla velka on kuitattu jo huimattavasti aiemmin. Itse otin velan vasta reilu 40 vuotiaana.

Aika iso velka, jos olet tasaisesti maksanut samalla tahdilla ;) Mutta ei taida olla noin, muutenhan alkuvelka olisi ollut noin miljoona, enkä usko että yhdelle ihmiselle olisi myönnetty noin isoa velkaa.

Vierailija
104/113 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miltä se tuntui maksaa toinen talo itelle ja toinen talo pankille?

Jaahas... Taas mistään mitään tietämätön koittaa päteä. 

Meidän asuntolainan korkoihin meni yhteensä 12 398,24 €. Minkä asunnon olen tuolla pankille ostanut täältä espoosta?

Et mitään. Kenkälaatikon olet velaksi ostanut.

Ainoastaan ensiostaja ottaa asunnolleen täyden lainan. Silloin kun siitä asunnosta on muuttamassa pois, niin sen myydessä saa rahaa seuraavaan asuntoon. 

Me maksettiin nykyisestä asunnosta noin 600 000€, ja lainaa tähän otettiin 90 000€. Oli hieman säästöjä, ja edellisen asunnon myynnistä käteen jäi noin 450 000€.

Lainaa ei kannata ylimitoittaa jos ei halua maksella niitä korkoja liikaa. 

Vierailija
105/113 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vielä 15 vuotta 😩

t. lapseton sinkku 

Vierailija
106/113 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miltä se tuntui maksaa toinen talo itelle ja toinen talo pankille?

Jaahas... Taas mistään mitään tietämätön koittaa päteä. 

Meidän asuntolainan korkoihin meni yhteensä 12 398,24 €. Minkä asunnon olen tuolla pankille ostanut täältä espoosta?

Et mitään. Kenkälaatikon olet velaksi ostanut.

Ainoastaan ensiostaja ottaa asunnolleen täyden lainan. Silloin kun siitä asunnosta on muuttamassa pois, niin sen myydessä saa rahaa seuraavaan asuntoon. 

Me maksettiin nykyisestä asunnosta noin 600 000€, ja lainaa tähän otettiin 90 000€. Oli hieman säästöjä, ja edellisen asunnon myynnistä käteen jäi noin 450 000€.

Lainaa ei kannata ylimitoittaa jos ei halua maksella niitä korkoja liikaa. 

Lainaa ja tarkemmin sanottuna laina-aikaa. Korkojen osuus kasvaa huomattavasti sitä mukaan kun laina-aika pitenee.

Vierailija
107/113 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kohta 60 v. nainen ja yksinasuja. Velkaa omistusasunnosta on reilu 200 000 t. Noin viiden vuoden sisään on velka maksettu pois. Hetki on siis vielä velattomuuteen.

Onnea heille, joilla velka on kuitattu jo huimattavasti aiemmin. Itse otin velan vasta reilu 40 vuotiaana.

Aika iso velka, jos olet tasaisesti maksanut samalla tahdilla ;) Mutta ei taida olla noin, muutenhan alkuvelka olisi ollut noin miljoona, enkä usko että yhdelle ihmiselle olisi myönnetty noin isoa velkaa.

Sinähän et voi tietää, mihin tahtiin ap on velkaansa maksellut? 

Ehkä on saanut perinnön, myynyt yrityksensä tai saanut ylennyksen palkankorotuksineen ja pystynyt kiihdyttämään maksuaikatauluaan?

Ja ei se miljoonan velkakaan mitenkään tavaton ole. 

Vierailija
108/113 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varallisuus lähtee supernousuun kun velat on maksettu. Tai siis käytettävät tulot ennemminkin kun niitä pystyy reilusti enemmän sijoittelemaan. Onhan se varallisuus toki koko ajan noussut lainaa maksaessakin... 

Vierailija
109/113 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, onpas ihmisillä isoja kk eriä..Makselin itse aikanaan 380€/ kk..On varmaan kyllä erilaiset tulotkin ja tää tämmönen kaksio lähiössä

Vierailija
110/113 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnea! 

Me saatiin myös omamme pois maksettua tällä viikolla! Me oltiin kyllä.lyhennetty lainaa ylimääräisiä könttäsummia useita kertoja tässä 15 vuoden aikana, mutta niin että laina-aika pysyi samana. Viimeisen parin vuoden aikana lainan lyhennys oli siten pienentynyt enää 150€-80€/kk, eli nyt lopussa enää 40€/hlö. Eli leveämpi elämä oli jo päässyt makuun. Toki siinä samalla sai aina säästettyä aika nopeasti ja taas sai lyhennettyä lainaa extrasti.

Me ei oikein tiedetä,mitä nyt tekisi rahalla.. ei ole mitään maksullisia unelmia. Mökki toisaalta,mutta on siinä se vastuu ja työkin sitten...

Sijoittaminen tuntuu jotenkin vaikealta.

Ilman muuta kannattaa ottaa sijoittaminen haltuun! Itse kuuntelin podcasteja ja opiskelun netistä asian, mies oli meillä kylläkin sijoittanut jo aiemminkin, kun vielä lainaa makseltiin. Me päätettiin ostaa myös mökki muutama vuosi talolainan maksamisen jälkeen. Valittiin sellainen, joka on hyväkuntoinen eikä mikään työleiri, koska asutaan ok-talossa.

Vierailija
111/113 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho, onpas ihmisillä isoja kk eriä..Makselin itse aikanaan 380€/ kk..On varmaan kyllä erilaiset tulotkin ja tää tämmönen kaksio lähiössä

No me maksettiin tonnia tai jopa 1300 joskus muutamia vuosia sitten. Näin saatiin 140k laina maksettua n. 15 vuodessa. Kannatti maksaa nopsasti, velattomuus on niin huoletonta.

Vierailija
112/113 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten säilytät jatkossa osakekirjat / panttikirjat?

Vierailija
113/113 |
22.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten säilytät jatkossa osakekirjat / panttikirjat?

Eikös ne nykyään ole digitaalisia? 

Meillä on vielä pankin tallelokerossakin, vaikka digitaaliseenkin muotoon on siirretty. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan