Jee! Viimeinen asuntolainan erä maksettu!
Ihan mahtavaa! 1300€/kk jää tästä eteenpäin lisää rahaa käteen! Ei oikein edes keksi mitä näillä voisi tehdä! 15 600€ vuodessa!
Ainakin varataan luksusloma loppuvuodelle! Ja sijoituksiin osa! Onpa ihana ja kevyt olo!
Kommentit (111)
Mä olen kohta 60 v. nainen ja yksinasuja. Velkaa omistusasunnosta on reilu 200 000 t. Noin viiden vuoden sisään on velka maksettu pois. Hetki on siis vielä velattomuuteen.
Onnea heille, joilla velka on kuitattu jo huimattavasti aiemmin. Itse otin velan vasta reilu 40 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä velka painaa, vaikka sitä ei huomaa. Kun sain remppalainan maksettua, tuli kevyempi olo. Varsinkin näinä aikoina, kun kukaan ei tiedä, mitä huominen tuo.
kellä painaa, kellä ei... Minulla on 100 k€ velkaa, eikä mitään kiireitä maksella pois vaikka voisin sen 2 päivän sisällä milloin tahansa maksaa ne pois. En maksa koska olen ottanut lainat vaikka en olisi niitä edes tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kohta 60 v. nainen ja yksinasuja. Velkaa omistusasunnosta on reilu 200 000 t. Noin viiden vuoden sisään on velka maksettu pois. Hetki on siis vielä velattomuuteen.
Onnea heille, joilla velka on kuitattu jo huimattavasti aiemmin. Itse otin velan vasta reilu 40 vuotiaana.
50 000 e vuodessa maksat?
Tsemppiä.
45-54-vuotiaiden ikäryhmässä omistusasunnossa asuu noin kaksi kolmasosaa asuntokunnista.
Suurimmalla osalla suomalaisia tuo iloinen päivä jossain vaiheessa elämää tulee vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis oliko koko velka 200t vai vielä jäljellä 200t? Veikkaan jälkimmäistä, koska muuten olisi miljoonan asunto…
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista olisi nähdä, minkälainen tyyppi on tuo yksi ainoa joka on aloitusta alapeukuttanut. 😁
Mahtaa olla aika katkera ihminen.
Se on palstalla jankaava potkulaki kusipää!
vuokran maksu kun lähenee niin tältä tyypiltä tulee sarja jankutusta kuinka omistusasunnosta menee putket ja siihen ei saa toimeentulotukea ja tulee potkulaki.
Vierailija kirjoitti:
Aivan mahtavaa!!! Mekin tehdään ylimääräisiä lyhennyksiä, jotta päästäisiin samaan n 5 vuoden päästä. Ehkä olisi järkevämpää sijoittaa kaikki ylimääräinen raha, mutta jos nyt vaikka toinen (tai molemmat!) jäisi työttömäksi, niin kolaus olisi paljon pienempi ilman lainoja.
nettovelattomaksi pääsee nopeammin nimenomaan sijoittamalla, eikä lainoja ylimääräisesti maksaen. ja entä jos se työttömyys tulee ennen kuin lainat saatte loppuun? sijoituksissa teillä on "käteispuskuri" seinistä niitä rahoja ette saa...
Toi on kyllä hienoa! Mekin maksettiin muutama v sitten laina pois. Sen jälkeen rempattiin taloa aika isosti, matkusteltiin ja sijoitettiin. Tänä kesänä ehkä hieman säikähdettiin noita Euroopan hirmuhelteitä, meille ei sovi liian lämpöiset kelit. Molemmilla myös palkka noussut niin paljon, että rahat alkoi polttelemaan taskuissa. Ostettiin siis mökki ja nyt ollaan mökkeilty ja maksettu tyytyväisinä taas lainaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt ymmärsin oikein, niin maksoit 1300e kk asuntolainaasi? Aikamoinen nettopalkka sulla sitten. Tosin, enpä usko, että sulla mitään omaa asuntoa on. Sellaiset ihmiset ei yleensä käy täällä asiasta kertoilemassa ja tuohon tyyliin vielä. Herää unestasi.
Mitä tarkoitat unella? Ihan normi keskiluokkainen elämä.
Meitä on täällä sellaisiakin aika paljon, ihan realismia on, ei unta.
Tulee monelle tapatyöttömälle yllätyksenä kato et suurinosa aikuisista suomalaisista käy töissä.
Tulee monelle keskiluokkaiselle yllätyksenä, että monella alalla kuukausipalkka voi olla 1200€. Esim kaupassa, siivoojana, ravintolassa yms. Varsinkin jos ei saa täysiä tunteja ja harva saa. Monet alat pyörii osa-aikaisilla tuntityöläisillä ja sesonkityöläisillä. Siinä jää laihat ansiot, joilla ei tuommoisia lainoja pankista yksin saada eikä lyhennellä.
Vierailija kirjoitti:
No miltä se tuntui maksaa toinen talo itelle ja toinen talo pankille?
Jaahas... Taas mistään mitään tietämätön koittaa päteä.
Meidän asuntolainan korkoihin meni yhteensä 12 398,24 €. Minkä asunnon olen tuolla pankille ostanut täältä espoosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt ymmärsin oikein, niin maksoit 1300e kk asuntolainaasi? Aikamoinen nettopalkka sulla sitten. Tosin, enpä usko, että sulla mitään omaa asuntoa on. Sellaiset ihmiset ei yleensä käy täällä asiasta kertoilemassa ja tuohon tyyliin vielä. Herää unestasi.
Tulee monelle tapatyöttömälle yllätyksenä kato et suurinosa aikuisista suomalaisista käy töissä.
Tulee monelle keskiluokkaiselle yllätyksenä, että monella alalla kuukausipalkka voi olla 1200€. Esim kaupassa, siivoojana, ravintolassa yms. Varsinkin jos ei saa täysiä tunteja ja harva saa. Monet alat pyörii osa-aikaisilla tuntityöläisillä ja sesonkityöläisillä. Siinä jää laihat ansiot, joilla ei tuommoisia lainoja pankista yksin saada eikä lyhennellä.
Entä sitten? Aivan normaalia tuo kuitenkin on. Ei mikään uni, vaan täysin keskiverron suomalaisen normaali tilanne.
Kyllä. Saan perinnön, jolla maksan kaikki velkani ja yli jää elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten? Aivan normaalia tuo kuitenkin on. Ei mikään uni, vaan täysin keskiverron suomalaisen normaali tilanne.
Sitä, että joku väitti, ettei kukaan voi tienata työssä niin vähän, ettei selviäisi tuosta lainalyhennyksestä. Varsinkaan millään Kelan 500e/kk tt-tuilla ei tuollaisia maksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän asuntolainan korkoihin meni yhteensä 12 398,24 €. Minkä asunnon olen tuolla pankille ostanut täältä espoosta?
Potkulaki mulkku maksaa vaan vuokraa ja kateellisena kiukuttelee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen keskiluokkainen eikä mulle tule yllätyksenä siivoojan pieni palkka. Äitini oli siivooja, ja patisti ja kannusti aina opiskelemaan mahdollisimman ahkerasti. Myös kaveripiiri oli sellainen, että juteltiin jo yläkoulussa mille alalle kannattaa mennä. Halusin opettajaksi, joten ohjasin kaikenlaisia harrastuksia enkä roikkunut kylillä. Ahkeroin nuorena kouluhommia kun ikätoverit oli bilettämässä. Pääsin hyvillä todistuksilla korkeakouluun (silloin ehti sitten itsekin juhlia). Nyt mulla on 4500 euron palkka ja koen että se on omaa ansiotani, olen ollut ahkera ja järkevä. Katsoin myös tuon puolisovalinnan ajan kanssa ja järkevästi.
Onneksi olkoon!
Minulla on vielä asuntolainaa jäljellä, mutta toisaalta jostakin ihme syystä en myynyt asuntoa koskaab muuttaessa vaan laitoin ne aina vuokralle. Ja hups, nyt onkin useampi velaton asunto vuokralla tuottamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et mitään. Kenkälaatikon olet velaksi ostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et mitään. Kenkälaatikon olet velaksi ostanut.
Mites sun työnhaku?
Velattomuus on kyllä mukavaa. Itse aion hoitaa lapseni kotona kolmevuotiaaksi asti. Eipä onnistuisi, jos olisi vielä asuntolainaa jäljellä.
Mielenkiintoista olisi nähdä, minkälainen tyyppi on tuo yksi ainoa joka on aloitusta alapeukuttanut. 😁
Mahtaa olla aika katkera ihminen.