Onko suomalainen identiteetti syntynyt muka vasta 1800-luvulla?
Onhan meillä ollut esimerkiksi oma kieli jo paljon pidempään. Emme me koskaan ole olleet aivan ruotsalaisia tai venäläisiä, vaikka kyseisten valtioiden alaisuudessa olemme olleetkin.
Kommentit (1393)
Johannes Messeniuksen opus suomen historiasta , julkaistu jo 1600-luvulta, käsitteli suomea ja suomalaisia yhtenäisenä kansana.
Asia on lppuunkäsitelty.
Vierailija kirjoitti:
Ennen 1800-lukua ei oikein ollut kansallisuusaatetta. Ihmiset olivat lähinnä jonkin hallitsijan alamaisia ja uskontokunnan edustajia.
Valtiot eivät ennen 1900 lukua juuri muodostuneet kansoista (kansallisvaltio), oli vain erilaisia ihmisiä jotka kuuluivat johonkin valtioon. Esimerkiksi osa nykyisestä Ranskasta kuului Britannian (Englannin) kuninkaan alaisuuteen, alamaiset puhuivat eri kieliä... Oli silti olemassa kansoja ja kansat (muu kuin eliitti) saattoivat esimerkiksi kapinoida kokien suurtakin yhtenäisyyttä.
Suomessa oli eri kansoja. Vaikkapa hämäläiset ja karjalaiset. Nämä eivät kokeneet olevansa "suomalaisia", mutta saattoivat kokea hyvin paljon yhtenäisyyttä oman "heimonsa" kanssa.
Afrikassa on edelleen paljon suuria heimoja jotka elävät yhdessä tai useammassa maassa, kokien ensisijassa "heimoyhteisyyttä". Monet heimot ovat aiemmin hallinneet omia rajojaan ja sotineet raja-alueista. Länsimaiden kolonnialismin alaisuudessa heimosodat päättyivät, mutta ihmiset ovat nykyäänkin ennemminkin heimojensa edustajia, kuin Länsimaiden piirtämien valtioiden kansalaisia. Ruotsin valtakunta otti hallintaansa nykyisen pohjois-Ruotsin suomalaisia heimoja ja Venäjä otti haltuunsa karjalaisia heimoja. Suomen hallinnon alueeseen kuuluu saamelaisia heimoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä keskustelun rönsyilyä on joskus vaikea seurata. Yksi väite on, että idän ja lännen välillä on suuri geneettinen ero. Tätä vastaan argumentoidaan sillä, että savolaiset ovat sukua hämäläisille, mutta ei karjalaisille (olettaen että karjalaiset-käsite ymmärretään laajasti, tarkoittaen sekä karjalankielisiä että Suomen karjalaismurteisia). Sitten kun joku sanoo että savolaiset ovat sukua sekä hämäläisille että karjalaisille, tätä vastaan kiukuttelevat ja alapeukuttavat nähtävästi juuri ne, joiden mielestä idän ja lännen välistä eroa ei ole. Eli onko heimojen välillä geneettistä eroa vai ei?
Minä en perusta väitteitäni tunnepohjalle, vaan tutkimuksiin joista mm. DNA - tutkimukset ovat kovaa luonnontiedettä. Siinä ei jää enää mitään tilaa fantasislle eikä tunteille. Siinä on pelkkä karu totuus kaikessa alastomuudessaan.
Täällä oli ja ehkä vieläkin on ketju Savolaisten sukujen salat avautuvat. Joku tekee väitöskirjaa yliopistossa. Hän kuuluu ryhmään joka on tutkinut jo 90 prosenttia savolaisista suvuista. DNA - tutkimukset paljastivat totuuden.
Tutkijat haluaisivat nyt testata kaikkien suomalaisten DNA:n, koska se avaisi ainutlaatuisen aikaikkunan kansamme historiaan.
Savolaiset ovat sama ns. etninen porukka hämäläisten kanssa. Karjalaiset ihan oma porukka. Sieltä löytyi mm. yksi sukunimi jonka luulin olevan karjalainen, koska jo edesmenneellä tuntemallani ihmisellä oli sama sukunimi. Kun luin tutkimuksen, tajusin, että hän onkin hämäläinen.
Jutussa korjattiin myös väärinkäsityksiä joidenkin sukujen sukunimistä. Erittäin kiinnostava artikkeli.
Kannattaa lukea!!
Koska keskustelu on anonyymiä, on vaikea tietää kuka on kirjoittanut mitäkin. Kirjoitat kovin samalla tavalla kuin se, joka ei pitänyt siitä ajatuksesta, että itäisen ja läntisen Suomen asukkaiden välillä olisi geneettisiä eroja. Sinun kirjoituksessasi kuitenkin kirjoitat, että savolaiset ja karjalaiset ovat eri porukkaa, ja jos kerran savolaiset rinnastuvat hämäläisiin, silloin he olisivat osa läntistä puolta. Jos olet sama kirjoittaja, niin miten ajatus geneettisten erojen olemattomuudesta Suomen sisällä siis perustuu? Vai puhummeko me molemmat lopulta ristiin ihan eri asioista?
Minä ajattelen, että sinä taidat olla venäläinen. Osaatko hakea netistä tietoa? Kokeile tätä: Maaseudun Tulevaisuus, Savolaisten sukujen salat avautuvat. Siellä kerrotaan tutkimustuloksista.
Jos olet suomalainen, sinulla täytyy sitten olla jokin kognitiivinen sulkeuma.
Et kykene sulattamaan uusinta tietoa, koska se horjuttaa sinua liikaa. Aiemmat rakennelmat horjuvat ja et osaa ottaa siihen aikuisen asennetta.
Kolehmaisen DNA-tutkimukset eivät ole paljastaneet totuutta, koska tuloksia ei ole julkaistu. Vasta tulosten julkaisemisen jälkeen voidaan puhua uudesta tiedosta. Sinällään on ihan ymmärrettävää, että tutkija hehkuttaa tutkimustaan lehtihaastattelussa. Sinällään menetelmä vaikuttaa ihan kiinnostavalta, mutta sen toimivuus täytyisi vielä osoittaa.
Pitää myös sisäistää tästä keskeinen yksityiskohta: "Kolehmainen pyrkii kartoittamaan kaikki Savon 1600-luvun tekstilähteisiin, kuten veroluetteloihin ja maakirjoihin, kirjatut talonpoikaissuvut."
Selvitettävänä on siis 1600-luvun Savon väestön tausta. Se ei ole sama kuin 1800, 1900- tai 2000-luvun Savon väestön tausta. Väki on liikkunut, sekoittunut ja uudistunut moneen otteeseen. Sadan vuoden takaistenkin keskivertosavolaisten perimä on voinut olla kovin erilainen kun tuossa tutkittavan valikoidut porukan.
Tämä on hyvä huomio ja ehkä sekoittaa ihmisiä (tai ainakin erästä). Savossahan oli tyypillisesti hämäläisten muinaisia nautinta-alueita. Joten siihen aikaan kun siellä ei vielä pysyvästi ollut juurikaan porukkaa, niin siellä liikkui etupäässä hämäläisiä ja ehkä satunnaisemmin karjalaisia. Kuitenkin ne, joita nykyään pidetään savolaisina, ovat sekoitus hämäläisiä ja karjalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus siis siksi, koska eräs tuttu väitti että suomalaisilla ei ole ennen 1800-lukua ollut kansallista identiteettiä.
-ap
Vasemmistolla ei ole identiteettiä vieläkään.
Yhä edelleen puolustavat omaa uskontoaan.
Haluavat kuulua jonkun muun valtion alaisuuteen ja siksi yrittävät jatkuvasti sylkeä suomalaisen historian ja perinteiden päälle
oikeisto on tehnyt tuota pitkään. Niin Venäjän ja Ruotsin kanssa. Koska eliitillä on kaupankäyntiä ja sopimukset heidän kanssaan.
Ei ihme että itse Marskikaan ei ollut innoissaan itsenäistymisestä kuten koko muukaan oikeiston eliitti aikoinaan. Koska kauppasuheet olisi tulehtuneet. Esiksi oikeisto näännytti nälkävuosina suuren osan kansasta nälkäkuolemaan koska velkaa ei saa ottaa tai eivät osaneet ottaa??? Autonomia oli silloin. Sitten toinen kerta kun köyhiä alettiin tappaa oli sisällissota.
Tän kaiken jälkeen vielä puhuttiin yhteen hiileen puhaltamisesta Venäjää vastaan. Olisko ollut enemmän puolustajia jos olisi otettu velkaa nälkävuosina ja olisi jätetty ne lahtaamiset väliin? Naisia ja lapsia vedettiin ihan paloiksi surutta Hans Kalmin johdolla ilman oikeudenkäyntiä ja asiaa selitettiin rodunjalostuksellisella toiminnalla.
Tässäkin keskustelussa haisee pahasti tämä Kalmilainen tunnelma ja asioiden vääristely mikä tietysti tietylle sakille on yleistä. Miksi tässä keskustelussa ei mainita venäläisyyttä ja sitä miten venäläisyysin on osana suomalaisuutta ollut pitkään ja kuinka paljon on perheitä ja sukuja joissa on paljon venäläisiä ja perheet on eheitä ja tiiviitä sukuyhteisöjä? Tässä keskustelussa kalskataa pahasti venäjävastaisuus. Asioista tieteellisesti keskustelu on ihan väistetty ja venäjän osuus uupuu täysin tai sitä vähätellään suuresti.
Äskettäin tuli tutkimus missä seliettiin mistä suomalaisten alkuperä on ja samalla Unkarilaistenkin. Siperiasta.
Suomalaisten alkuperä on Ruotsista. Ruotsin puolelta muutti itään ihmisiä joista tuli myöhemmin me suomalaiset. Tästä on ollut paljon geenitutkimuksia ja siitä miten me olemme geneettisesti lähempänä ruotsalaisia kuin vitolaisia ja karjalaisia. Itäistä perimää ei suomalaisissa pääasiassa ole tai sitä on joillekin vain hyvin vähän.
Ei, vaan ruotsalaisten yksi merkittävä alkuperä on nykyisen Suomen alueella. Suomen alue asutettiin ensin. Sitä tosin ei varmuudella tiedetä keitä ja mistä nämä ensimmäiset asukkaat olivat. Ja suomalaiset heimot olivat alunperin paljon laajemmalla alueella kuin nykyään. Enkä puhu mistään savolaisista metsäsuomalaisista, jotka siirtyivät Ruotsiin myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitus siis siksi, koska eräs tuttu väitti että suomalaisilla ei ole ennen 1800-lukua ollut kansallista identiteettiä.
-ap
Vasemmistolla ei ole identiteettiä vieläkään.
Yhä edelleen puolustavat omaa uskontoaan.
Haluavat kuulua jonkun muun valtion alaisuuteen ja siksi yrittävät jatkuvasti sylkeä suomalaisen historian ja perinteiden päälle
oikeisto on tehnyt tuota pitkään. Niin Venäjän ja Ruotsin kanssa. Koska eliitillä on kaupankäyntiä ja sopimukset heidän kanssaan.
Ei ihme että itse Marskikaan ei ollut innoissaan itsenäistymisestä kuten koko muukaan oikeiston eliitti aikoinaan. Koska kauppasuheet olisi tulehtuneet. Esiksi oikeisto näännytti nälkävuosina suuren osan kansasta nälkäkuolemaan koska velkaa ei saa ottaa tai eivät osaneet ottaa??? Autonomia oli silloin. Sitten toinen kerta kun köyhiä alettiin tappaa oli sisällissota.
Tän kaiken jälkeen vielä puhuttiin yhteen hiileen puhaltamisesta Venäjää vastaan. Olisko ollut enemmän puolustajia jos olisi otettu velkaa nälkävuosina ja olisi jätetty ne lahtaamiset väliin? Naisia ja lapsia vedettiin ihan paloiksi surutta Hans Kalmin johdolla ilman oikeudenkäyntiä ja asiaa selitettiin rodunjalostuksellisella toiminnalla.
Tässäkin keskustelussa haisee pahasti tämä Kalmilainen tunnelma ja asioiden vääristely mikä tietysti tietylle sakille on yleistä. Miksi tässä keskustelussa ei mainita venäläisyyttä ja sitä miten venäläisyysin on osana suomalaisuutta ollut pitkään ja kuinka paljon on perheitä ja sukuja joissa on paljon venäläisiä ja perheet on eheitä ja tiiviitä sukuyhteisöjä? Tässä keskustelussa kalskataa pahasti venäjävastaisuus. Asioista tieteellisesti keskustelu on ihan väistetty ja venäjän osuus uupuu täysin tai sitä vähätellään suuresti.
Äskettäin tuli tutkimus missä seliettiin mistä suomalaisten alkuperä on ja samalla Unkarilaistenkin. Siperiasta.
Suomalaisten alkuperä on Ruotsista. Ruotsin puolelta muutti itään ihmisiä joista tuli myöhemmin me suomalaiset. Tästä on ollut paljon geenitutkimuksia ja siitä miten me olemme geneettisesti lähempänä ruotsalaisia kuin vitolaisia ja karjalaisia. Itäistä perimää ei suomalaisissa pääasiassa ole tai sitä on joillekin vain hyvin vähän.
Ei, vaan ruotsalaisten yksi merkittävä alkuperä on nykyisen Suomen alueella. Suomen alue asutettiin ensin. Sitä tosin ei varmuudella tiedetä keitä ja mistä nämä ensimmäiset asukkaat olivat. Ja suomalaiset heimot olivat alunperin paljon laajemmalla alueella kuin nykyään. Enkä puhu mistään savolaisista metsäsuomalaisista, jotka siirtyivät Ruotsiin myöhemmin.
Kommenttini meni jostain syystä moderointiin. 🙄
Halusin lisätä, että g e r maanit tulivat P o h j o l a an vasta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole kansallista identiteettiä. Ei tule koskaan olemaan. Näen Suomen kartan ja olemattoman identiteettini joka on pelkkää ilmaa.
Tässä etnonationalisteille esimerkki. Jos Geni on totta, laitan tähän tietoja kuvitellusta "suomalaisuudesta "
Olen enenmän sukua tsaari Nikolai kakkoselle, tai prinssi Williamille, kuin monelle suomalaiselle.
Tsar Nikolai Ii is my 11th cousin once removed.
Prince William is my 13th cousin once removed.
Sama pätee kaikkiin Euroopan kuningashuoneisiin. Olen verisukua kaikille. Keille enemmän, keille vähemmän. Mikä selittää tämän? Saksan kautta. Esim. Sursillit eivät liitty tähän, vaikka minulla on niin monta Sursill - esivanhempaa, etten muista
Saksalaisia esivanhempia paljon. Joku Ruotsissa asuva tavis - riikonruotsalainen voi olla minulle yhtä paljon tai enemmän sukua kuin suomalainen.
...
Monelle suomalaiselle olen vielä etäisempi serkku.
Tietenkin toisille lähempi, kuten lähisuvulleni.
Joillekin suomalaisille en ole mitään verisukua.
Keille? En ole oikeille karjalaisille ollenkaan verisukua.
...
Mitä tästä siis pitäisi ajatella?
Ajattelen niin, että koska Suomessa on kauhea synti ja rikos edes mainita tästä, olen ihminen joka asuu vieraalla maalla.
Kuitenkin lukemattomien suomalaisten ihmisten "suomalaisuus" on tuota.
Myös etnonationalistien, kuten Purra ja Halla - aho. Käväisin tarkistamassa.
--
Hei kaukainen sukulainen,
Genin mukaan kuningatar Elisabeth II oli 14 serkkuni. Myös hänen puolisonsa, Edinburghin herttua Prinssi Philip oli sukulaiseni (11th cousin once removed). Tsaari Nikolai II oli taas 11 serkkuni. Olen suoraan alenevaa polvea Moskovan perustajalle, Prinssi Yuri Dolgorukiylle (24th great grandfather), sekä Rurikille (30th great grandfather) - ja tietenkin Kaarle Suurelle, kuten puoli Eurooppaa (32nd great grandfather). Pitäsi varmaan tehdä geenitesti ihan huvikseen.
Miksi sinusta ei kuitenkaan tullut oikein mitään? Vai onko se niin näissä sukupuiden hommissa että jos esivanhemmat teki jo kaiken, niin nyt voi vain olla ja höpötellä suvun suuruuksista tarinoita?
Sivusta. Hänestä varmasti tuli, kuten minustakin.
Hän on verisukulaiseni.
Kyllä se varmaan niin on, että kansallisuusaatteen ja -tunteen herättäjinä toimivat ne jotka alkoivat vaatia suomen kielelle, omalle rahalle, postimerkeille, ynnä muulle sijaa.... Ei se kansallisuustunne yksittäisen ihmisen sielusta pitkälle leviä, siihen tarvitaan joku jolla on kyky, mahdollisuus lähteä asiaa eteenpäin viemään.
Ja tarvitaan myös sen hallitsevan tekijän suopeutta, jotta asia ja liike pääsee kasvamaan.... Toki Venäjällähän oli myös tavoitetta iskeä nouseva suomalaisuus maahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole kansallista identiteettiä. Ei tule koskaan olemaan. Näen Suomen kartan ja olemattoman identiteettini joka on pelkkää ilmaa.
Tässä etnonationalisteille esimerkki. Jos Geni on totta, laitan tähän tietoja kuvitellusta "suomalaisuudesta "
Olen enenmän sukua tsaari Nikolai kakkoselle, tai prinssi Williamille, kuin monelle suomalaiselle.
Sama pätee kaikkiin Euroopan kuningashuoneisiin. Olen verisukua kaikille. Keille enemmän, keille vähemmän. Mikä selittää tämän? Saksan kautta. Esim. Sursillit eivät liitty tähän, vaikka minulla on niin monta Sursill - esivanhempaa, etten muista
Saksalaisia esivanhempia paljon. Joku Ruotsissa asuva tavis - riikonruotsalainen voi olla minulle yhtä paljon tai enemmän sukua kuin suomalainen.
...
...
Ajattelen niin, että koska Suomessa on kauhea synti ja rikos edes mainita tästä, olen ihminen joka asuu vieraalla maalla.
--
Genin mukaan kuningatar Elisabeth II oli 14 serkkuni. Myös hänen puolisonsa, Edinburghin herttua Prinssi Philip oli sukulaiseni (11th cousin once removed). Tsaari Nikolai II oli taas 11 serkkuni. Olen suoraan alenevaa polvea Moskovan perustajalle, Prinssi Yuri Dolgorukiylle (24th great grandfather), sekä Rurikille (30th great grandfather) - ja tietenkin Kaarle Suurelle, kuten puoli Eurooppaa (32nd great grandfather). Pitäsi varmaan tehdä geenitesti ihan huvikseen.
Moi hyvä serkku!
Olemme verisukulaisia.
Prince Yuri Dolgoruki is my 29th great uncle.
Rurik Carl the great Rurik Rurikov ( n.830 ) is my 35th grandfather.
Igor Rurikov of Kiev ( n. 877 Novgorod ) is my 34th great grandfather.
Svajtoslav Rurik, Ukraine ( n.920 ) is my 33th great grandfather.
Voisiko joku selvittää tuota, koska minusta Ukrainaan ja Venäjään liittyvä historia on niin sekavaa.
Eric the Victorians ( The First King of Sweden n. 920 ) is my 33th great grandfather.
Vladimir Monomakh Vsevolodich Great Prince of Kiev is my 29th great grandfather.
Kaarle Suuri ( n. 837 ) on 38. esi - isäni.
Katarina Romanov is my fourth cousin 9. times removed.
Edward I Elder ( n. 874 ) is my 35th great grandfather. ( Ilm. Englannin 1. kuningas.)
Tsar Nikolai II is my 11th cousin twice removed
Prince Philip is my 12th cousin removed.
Queen Elizabeth II is my 15th cousin removed.
Prince Haakon is my 16th cousin removed.
Carl XVI Gustav Kung av Sverige is my 13th cousin once removed.
Ja niin edelleen ja niin edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Johannes Messeniuksen opus suomen historiasta , julkaistu jo 1600-luvulta, käsitteli suomea ja suomalaisia yhtenäisenä kansana.
Asia on lppuunkäsitelty.
Varmasti. Eurooppalaisten kuninkaiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu kun kaikki joiden tiedän tehneen dna-testin selvittääkseen juuriaan ovat sukua Ruotsin ja Saksan kuninkaille.
Se kertoo paljon kansakunnasta. Seitkytluvulla kun kertoi muille lapsille että käytiin Espanjassa aurinkolomalla neljä päivää, niin olin koulun maailman seitsemäs ihme. Kaikki palvoi maata jalkojeni alla ja luulivat että opin espanjan kielenkin. Kaikki muualta tullut on heikkoitsetuntoiselle kansalle hienoa. Ne krääsät ulkomailta turistirysistä oli muille lapsille arvokkaimpia aarteita vuosiin ja he säilyttivät niitä visusti salassa. Yksi merkittävin seikka on se että harva tietää omia isovanhempia pidemmälle omaa sukua tai sukupuuta. Se tekee meistä rentoja ja antaa merkityksen sille, että "sinä olet oman onnesi seppä". Se keitä ennen sinua oli ja mitä ne oli, ei ole merkitystä ja ihmisiä ei kiinnostakaan se. Sinä olet sinä.
Yksi jännä vinouma on juuri tämä kun henkilö pääsee nykyaikana selaamana omaa sukupuutaan helposti netissä, niin hänelle syntyy suuruusvinouma. Kusi nousee eräällä tavalla päähän. Erityisen pahasti jos taustalla on jotain aikaisempia mt-ongelmia. Näille ihmisille ei saa nauraa vaan heitä pitää kohdella hellästi ja palauttaa maan pinnalle.
Sinulla itselläsi taitaa olla suuruusvinouma.
Kävit Espanjassa ja kuvittelit, että sen jälkeen ihmiset palvoivat sinua.
Sinua pitää kohdella hellästi, koska sinulta puuttuu suhteellisuudentaju.
Se, että joku on käynyt Espanjassa, on ollut normaalia elämää jo 70 - luvulla.
Noin 20% kansasta kävi ulkomailla sihen aikaan lomalla. Eli aika pieni osa.
Ystäväni oli opiskellut yliopistossa antropologiaa.
Kerroin hänelle, että tiedätkö, että Kalevala ei kerro suomalaisten historiasta?
Hänelle se tuli yllätyksenä.
Voiko joku yliopistossa opiskeleva luulla, että Kalevala on totta?
No, Pekka Ervast kirjoitti Kalevalan avain kirjan aikoinan, niin öööh.
Kirjan, joka on puhdasta soopaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...
...
--
Moi hyvä serkku!
Olemme verisukulaisia.
Voisiko joku selvittää tuota, koska minusta Ukrainaan ja Venäjään liittyvä historia on niin sekavaa.
Eric the Victorians ( The First King of Sweden n. 920 ) is my 33th great grandfather.
Vladimir Monomakh Vsevolodich Great Prince of Kiev is my 29th great grandfather.
Edward I Elder ( n. 874 ) is my 35th great grandfather. ( Ilm. Englannin 1. kuningas.)
Jos Geni on totta, olemme esim. heille enemmän sukua, kuin jollekin suomalaiselle. Saatamme olla enemmän sukua monille saksalaisille kuin suomalaisille. Joillekin suomalaisille emme ole ollenkaan verisukulaisia.
Etnonationalisteille nämä tiedot suomalaisesta yhtenäisestä kansasta ovat myrkkyä. Samoin venäläisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisuus on sekoitus ruotsalaisuutta ja venäläistyyttä. Suomen kulttuurissa on paljon samaa kuin venäläisessä ja ruotsalaisessa kulttuurissa.
Moi. Mistä sinä sen venäläisyyden olet Suomen kulttuuriin haalinut?
Suomalaisessa kulttuurissa ei ole mitään venäläisyyttä.
Minusta Suomen työelämä on hyvnkin paljon nykyisellään todella venäläinen. Työnantajaan ei voi luottaa ja sinua vedätetään aina.
Ihan lohduton tilanne. Toiseksi monet kansantanssit ja musikaalinen viehtymys melankolisiin sävelmiin on hyvin slaavimaista.
Rakastan ruotsalaisia kansanlauluja.
Joissakin ruotsalaisissa kansanlauluissa suru ja kaipaus on ilmaistu riipaisevammin ja syvemmin kuin suomalaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalevala sisältää kulttuuria satojen vuosien ajalta. Ensimmäinen suomenkielinen kirja on 1500-luvulta.
Kansallisuusaate syntyi 1800-luvulla, mutta suomalainen kulttuuri on kyllä vanhempaa. Me suomalaiset olemme mestareita vähättelemään itse omia juurijamme ja täällä nyökytellään kiivasti, kun joku lausuu täällä eläneen aivottomia apinazombieita vailla minkäänlaista sielunmaisemaa kun ruotsalaiset tulivat maansa lunastamaan.
Kalevalan runot ovat Vienasta, Inkeristä ja Aunukselta varastettua, ei pitäisi ylpeillä sellaisesta jokaeei ole meidän omaa vaan vietyä.
Höpöhöpö. Niitä on kerätty myös Länsi-Suomesta ja todella paljon Pohjois-Pohjanmaalta. Myös jotkut tunnetut karjalaiset runonlaulajat oppivat runonsa näiltä pohjoispohjalaisilta. Syy miksi niitä on kerätty enemmän idästä, on se että ortodoksiusko oli sallivampi kuin luterilaisuus, ja siksi ne säilyivät idässä paremmin. Toinen syy liittyy jotenkin Lönnrotiin, jostain syystä hän halusi kerätä niitä Vienasta. Ehkä hän ajatteli, että runot ovat siellä säilyneet paremmin ilman esim. germaanivaikutusta. Nimittäin monet kansantarinat tunnetaan "kaikkialla" vähän erilaisina versioina.
En usko tuota.
Pohjanmaan ja Pohjois - Pohjanmaan ihmisen mentaliteetilla tuo ei onnistu.
Se on puhtaasti karjalaista runoutta. Tuon tyyppinen ilmaisu on venäläistä, slaavilaista.
Siis sanan parhaassa mielessä.
Voi jeesus nyt sentään. Nyt väität suomalais-ugrilaista perinnettä jo venäläiseksi. Suomensukuiset asuttivat nykyisen Venäjän aluetta jo kauan ennen mitään slaaveja tai Venäjä-nimistä valtiota. Sinusta ei kyllä ota selvää oletko sellainen paljon puhuttu tatjana vaiko joku håkan. Miten kukaan suomalainen voisi väheksyä omaa kulttuuriaan noin paljon?
Suomalaisuutta yritetään syödä pois. Että semmoista ei ole muka ollutkaan. Vaikka millaisilla tarinoilla. Ihan vaan tyhjästä pompsahti jopa itsenäiseksi valtioksi. Toisaalta hösätään että suomalaiset sitä, suomalaiset tätä, vain suomalaiset sitä ja tätä, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään ja oma kieli todistaa sen.
Tuota kansallisuusaatteen nuoruutta on toitotettu kulttuurintutkimuksessa mutta oma kieli ja oma kansanrunous todistavat Suomen olleen oma kansallinen alue jo kauan. Sitäpaitsi on ollut melkoinen saavutus säilyttää oma kieli ja oma alue Venäjän kupeessa.
Juha Hurme sanoi, että kauan sitten kaikki Itämeren alueella asuvat kansat ymmärsivät toisiaan, koska he puhuivat samaa kieltä.
..
Suomen kieli oli ilmiselvästi sama viron kanssa. Olenkin sanonut monta kertaa, että pappi Agricola sekä byrokraatit pilasivat kielemme. Tuossa oli sormensa pelissä niillä jotka puhuivat ruotsia. Itselläni ei ole mitään ruotsia puhuvia vastaan. Mutta he pilasivat alkuperäisen kielemme. Siitä tuli kylmä keinotekoinen mongerruskieli.
Suomen kieli on nuori ja ruma kieli. Se on keinotekoinen. Kuten suomalainen identiteetti on myös keinotekoinen.
Aitous ja rehellisyys on jostain syystä kovin vaikeaa Suomessa.
Agricola oli suomenkielinen, tarkemmin puhui sen ajan varsinaissuomen murretta, mutta joutui pakko- opettelemaan pakkoruotsia, saksaa, latinaa ja kreikkaa koska halusi papiksi ja suomenkieliset eivät saaneet olla pappeina ja kirkon viroissa siihen aikaan. Mikael Olavinpoika Agricola oli syntynyt Pernajan Tuurinkylässä (nk. Torsby) ja heidän perheensä olivat köyhiä maanviljelijöitä, Agricola pääsi kouluun koska hänellä löydettiin varakas tukija, Pernajan seurakunnan kirkkoherra, joka maksoi opiskelut ja taivutteli pojan vanhemmat lähettämään pojan 1510-luvun lopulla Viipuriin. Ja vielä ollessaan Turun piispana, Agricola joutui kiusatuksi ja piikitellyksi perhe- ja kielitaustansa takia.
Oletko varma tuosta Agricolan murteesta? Hän oli kotoisin itäisen Uudenmaan Pernajasta, ei Varsinais-Suomesta.
Olen. Uusimaa asutettiin Varsinais-Suomesta käsin eikä alueen puhekieli ollut vielä eriytynyt sen ajan varsinaissuomen murteesta. Ja ennen uudisasutusta virolaiset käyttivät Uudenmaan metsiä ja jokia eränkäyntialueena. Ymmärtääkseni Ruotsissa pelättiin että jos näin ei olisi tehty niin Uusimaa olisi päätynyt Tanskalaisten kasiin aivan kuten Tallinna ja Viron rannikko.
Onko sinulla lähdettä tuohon väitteeseen Varsinais-Suomesta tulleesta asutuksesta? Perinteinen käsityshän on ollut, että ennen ruotsalaisten tuloa Uudenmaan rannikko oli hämäläisten aluetta, ja että hämäläisten maan sanottiin ulottuvan "merestä mereen", eli Pohjanlahdelta Suomenlahdelle. Sen vuoksi myös nykyisen Kymenlaakson murteet kuuluvat hämäläismurteisiin, vaikka niissä on paljon itäistä vaikutusta.
Todennäköisesti ennen ruotsalaisten tuloa varsinaiset ja hämäläiset olivat samaa porukkaa. Varsinaiset erosivat hämäläistä sitten varhaisemman ruotsalaismiehityksen vuoksi.
Hämäläisten reitti on onnistuttu jäljittämään. He tulivat Baltian kautta ensin Ruotsin itärannikolle. Sieltä he menivät Varsinais - Suomeen.
Osa jatkoi matkaa Hämeeseen.
Suomalaiset tulivat Ruotsista, eivät Baltiasta ja idästä. Olemme geneettisesti samaa porukkaa kuin ruotsalaiset ja muu germaanit vaikka meidän kieli on eri ja muilta lainattu.
Luuletko, että Ruotsissa puhuttiin aikojen alusta ruotsia tai jotain muinaisskandia? Se on vielä varmemmin tuontitavaraa kuin suomen kieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...
...
--
Moi hyvä serkku!
Olemme verisukulaisia.
Joten näiden jälkeläisenä pyydän venäläisiltä ja ukrainalaisilta, että lopettakaa se typerä toistenne t a p p a m i n e n!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...
...
--
Moi hyvä serkku!
Olemme verisukulaisia.
Jos Geni on totta, olemme esim. heille enemmän sukua, kuin jollekin suomalaiselle. Saatamme olla enemmän sukua monille saksalaisille kuin suomalaisille. Joillekin suomalaisille emme ole ollenkaan verisukulaisia.
Etnonationalisteille nämä tiedot suomalaisesta yhtenäisestä kansasta ovat myrkkyä. Samoin venäläisille.
Etnonationalisesti olet noille geeneiltäsi vähemmän sukua kuin suomalaisille, mikäli on ollenkaan suomalaisiakin sukulaisia. Se että nimiä voi jäljittää jonnekin vuosisatojen tai tuhansien päähän, ei sano mitään muuta. Kulttuurisesti olet tietenkin omaksunut arvoasetelman, miten joku on jotain enemmän kuin joku toinen. Päätellen että jätit mainitsematta ns. rahvaan nimiä sukupuussasi. Moni ei pidä rahvasta minään, mutta sekin on erittäin arvokasta työllään historiassa. Tuossa aiemmassa kommentissa joku akateeminen hesalainen töni kainuulaista työtöntä jorpakkoon, kuin wanhan ajan aatelinen köyhää päivätyöläistään silloin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalevala sisältää kulttuuria satojen vuosien ajalta. Ensimmäinen suomenkielinen kirja on 1500-luvulta.
Kansallisuusaate syntyi 1800-luvulla, mutta suomalainen kulttuuri on kyllä vanhempaa. Me suomalaiset olemme mestareita vähättelemään itse omia juurijamme ja täällä nyökytellään kiivasti, kun joku lausuu täällä eläneen aivottomia apinazombieita vailla minkäänlaista sielunmaisemaa kun ruotsalaiset tulivat maansa lunastamaan.
Kalevalan runot ovat Vienasta, Inkeristä ja Aunukselta varastettua, ei pitäisi ylpeillä sellaisesta jokaeei ole meidän omaa vaan vietyä.
Höpöhöpö. Niitä on kerätty myös Länsi-Suomesta ja todella paljon Pohjois-Pohjanmaalta. Myös jotkut tunnetut karjalaiset runonlaulajat oppivat runonsa näiltä pohjoispohjalaisilta. Syy miksi niitä on kerätty enemmän idästä, on se että ortodoksiusko oli sallivampi kuin luterilaisuus, ja siksi ne säilyivät idässä paremmin. Toinen syy liittyy jotenkin Lönnrotiin, jostain syystä hän halusi kerätä niitä Vienasta. Ehkä hän ajatteli, että runot ovat siellä säilyneet paremmin ilman esim. germaanivaikutusta. Nimittäin monet kansantarinat tunnetaan "kaikkialla" vähän erilaisina versioina.
En usko tuota.
Pohjanmaan ja Pohjois - Pohjanmaan ihmisen mentaliteetilla tuo ei onnistu.
Se on puhtaasti karjalaista runoutta. Tuon tyyppinen ilmaisu on venäläistä, slaavilaista.
Siis sanan parhaassa mielessä.
Voi jeesus nyt sentään. Nyt väität suomalais-ugrilaista perinnettä jo venäläiseksi. Suomensukuiset asuttivat nykyisen Venäjän aluetta jo kauan ennen mitään slaaveja tai Venäjä-nimistä valtiota. Sinusta ei kyllä ota selvää oletko sellainen paljon puhuttu tatjana vaiko joku håkan. Miten kukaan suomalainen voisi väheksyä omaa kulttuuriaan noin paljon?
Suomalaisuutta yritetään syödä pois. Että semmoista ei ole muka ollutkaan. Vaikka millaisilla tarinoilla. Ihan vaan tyhjästä pompsahti jopa itsenäiseksi valtioksi. Toisaalta hösätään että suomalaiset sitä, suomalaiset tätä, vain suomalaiset sitä ja tätä, jne.
Minulla on edelleenkin tämä teoria.
Suomeen tulivat nämä porukat: Ruotsalaiset, skandinaavit, germaanit ym. kansoja Euroopasta.
Ja balttilaiset. Läheisimmät veljeskansamme ovat 1. Ruotsalaiset 2. Virolaiset
...
Tämä kansa tuli idästä. Karjalaiset:
DNA :
3. Mordva
4. Venäjä
5. Ukraina
6. Puola
7. Latvia
8. Liettua
Ja vain karjalaiset ovat todellisia runonlaulajia.
Ruotsalaiset omivat Kalevalan ja väittivät sen olevan koko kansan Kalevala.
En edelleenkään usko sitä. Kalevala kuuluu karjalaisille - ei muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia on lppuunkäsitelty.
Varmasti. Eurooppalaisten kuninkaiden kanssa.
Sivusta. Messeniuksen teos on sisällöltään toki kiistanalainen, mutta se, että hän on tuohon aikaan käsitellyt kirjassaan suomalaisia kansana, on kyllä aivan validi pointti alkuperäiseen keskustelunaiheeseen. Kun täällä väitetään, ettei muka mitään suomalaisuutta olisi vielä edes ollut. No onhan se ollut ja Messeniuksen kirja on siitä yksi todiste.
Ja itseasiassa Pietari Brahen tittelissäkin taidetaan muistaakseni mainita Suomi alueena, pitäisi tosin tarkistaa, että voisi varmasti sanoa. Brahe myös perusteli kaupunkeja ympäri Suomea. Ei silloin 1600-luvullakaan missään tynnyrissä eletty. Myös merenkulkua harjoitettiin jo, vaikkei ehkä vielä menty Itämerta kauemmas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...
...
--
Moi hyvä serkku!
Olemme verisukulaisia.
Etnonationalisesti olet noille geeneiltäsi vähemmän sukua kuin suomalaisille, mikäli on ollenkaan suomalaisiakin sukulaisia. Se että nimiä voi jäljittää jonnekin vuosisatojen tai tuhansien päähän, ei sano mitään muuta. Kulttuurisesti olet tietenkin omaksunut arvoasetelman, miten joku on jotain enemmän kuin joku toinen. Päätellen että jätit mainitsematta ns. rahvaan nimiä sukupuussasi. Moni ei pidä rahvasta minään, mutta sekin on erittäin arvokasta työllään historiassa. Tuossa aiemmassa kommentissa joku akateeminen hesalainen töni kainuulaista työtöntä jorpakkoon, kuin wanhan ajan aatelinen köyhää päivätyöläistään silloin ennen.
Kike elomaa, persu, on 13. serkkuni.
Prinssi Philip, on 12. serkkuni once removed.
Tsaari Nikolai toinen, on 11. serkkuni twice removed.
Millä perusteella pidät Elomaata minulle verisukulaisena, mutta et henkilöitä Philip sekä Nikolai ym? Saksalaisten kautta. Kaikki nuo ovat verisukulaisiani.
Revi tuosta.
Joku suomalainen voi olla 25. serkkuni. Joku suomalainen ei ollenkaan mitään sukua.
Edelleenkin toistan, että Suomen historia pitää kirjoittaa uudelleen.
Minusta on liioittelua sanoa, että varsinaisesti edes on mitään suomalaista kulttuuria. -eri