Kumman valitset: täysin remontoidun kerrostaloasunnon 200 000 € - vai sama asunto 100 000 € rempattavassa kunnossa?
Olemme myymässä isoa kerrostaloasuntoa (120 neliötä) hyvällä paikalla. Asunto kuitenkin tarvitsee remontin. Asunto on asuttavassa kunnossa; kaksi vessaa, parkettilattiat, keittiö käyttökelpoinen. Taloyhtiössä ei ole tulossa putki tms. isoja remontteja. Ollaan myymässä, koska lapset ovat muuttaneet pois ja asuntoon meille liian iso.
Mies haluaa remontoida, minä en millään jaksaisi ryhtyä remonttirumbaan.
Pohdimme nyt sitä, kannattaako itse tehdä remontti (johon pitäisi ottaa lainaa), ja saada enemmän rahaa myynnissä - vai kannattaako myydä asunto edullisesti, mutta remontoitavassa kunnossa?
Mutta: mitä ostaja mieluummin haluaa? Ostaa asunto edullisesti ja tehdä remontti itse - vai ostaa kalliilla, ja saada valmiiksi remontoitu asunto?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Me ostaisimme rempatun asunnon. Kun ostimme nykyisen kotimme, pallottelimme ajatuksissa myös rempattavia kohteita, mutta muuton jälkeen olimme todella tyytyväisiä, että meidän ei tarvinnut rempata yhtään. Olemme olleet todella tyytyväisiä. Tästä taloyhtiöstä naapuri yritti myydä omaa asuntoaan samaan hintaan kuin me olimme omamme ostaneet, mutta joutuivat myymään 30K halvemmalla, koska eivät olleet tehneet mitään remppaa, lattiatkin olivat todella vanhanaikaiset.
Riippuen remontista on varmaan muutenkin vaikea saada voittoa, mutta itse en ostajana haluaisi muuta kuin valmiin kodin.
Sulla ei siis ole mitään väliä väreillä ja materiaaleills? Ihan kaikki käy, kunhan on uutta ja remontoitua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siihen on putkiremontti tulossa, niin harvalle se kelpaa. Pistäkää 60 000e hintaa ja yrittäkää päästä siitä eroon. Eihän siihen pysty edes tekemään remonttia ennen putkiremonttia. Putket tulee pintaan ja niiden päälle kotelo, joka on ihan hirveän näköinen. Sitten sitä ei ainakaan osta kukaan. Jos ei mene 60 000 eurolla, niin jättäkää huoneisto taloyhtiön haltuun ja yhtiövastikkeet maksamatta.
Ei ole tulossa taloon putkiremonttia. Eikä muutakaan suurta remonttia. Vain itse asunnon sisällä tarvitsee remontoida. Pintoja ja keittiön kaapit ja vessojen kaakelit. Parketit 8tammi) pitäisi hioa ja lakata.
Eli putkiremontti on juuri tehty vai.
Jos ei ole tehty, niin sitten se on tulossa. Asunnon kunnosta päätellen myös ihan lähivuosina.
Siis olisitte tekemässä siihen 100 000 euron remontin? Vai olisiko tarkoitus tehdä siis 50 000 euron remontti ja arvella, että se tuplaa asuntonne arvon?
Kyllä minä tuollaisessa tilanteessa ostaisin sen 100 000 euron asunnon, niin saisin sellaisen keittiön, pesuhuoneen ja saunan kun haluaisin sillä jäljelle jäävällä 100 000 eurolla. Ja tuskin menisi sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Hassu, kuinka moni ostaisi remontoimattoman. Kaikki kiinteistövälittäjät kuitenkin sanovat, että viimeisen päälle remontoidut menevät nopeasti.
Niin. Menevät nopeasti. Remontoimattomat menevät nopeasti vain erittäin halvalla tai äärimmäisen hitaasti tai ei ollenkaan.
Minkäikäinen talo? Missä vaiheessa se putkiremontti on odotettavissa?
Meillä tulossa myyntiin täysin remontoitu kerrostalokämppä ja juuri putkiremppa valmistunut. Yli 120 neliötä. Kaupungissa puiston vieressä. Ei isoja remontteja tulossa enää. Mutta vastike on kova putkirempan takia. Meille liian iso nyt.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulossa myyntiin täysin remontoitu kerrostalokämppä ja juuri putkiremppa valmistunut. Yli 120 neliötä. Kaupungissa puiston vieressä. Ei isoja remontteja tulossa enää. Mutta vastike on kova putkirempan takia. Meille liian iso nyt.
Varmasti se iso vastike karkoittaa monet ostajatkin olisi kannattanut olla valot päällä yhtiökokouksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti se iso vastike karkoittaa monet ostajatkin olisi kannattanut olla valot päällä yhtiökokouksissa.
Putkiremppa maksaa sen, mitä maksaa. Tarjouksia pyydetään 5-6 taholta, ja ne hinnat ovat samansuuntaisia.
Minä olen käynyt läpi 4 putkiremppaa. Kalliiksi tulivat, etenkin ne, joissa oli paljon erikokoisia ja muotoisia asuntoja, sekä uima-altaat varmaan nostivat hintaa.
Helsingissä se vain on niin, että joko maksat uudehkosta asunnosta paljon, tai maksat vanhasta asunnosta vähän + putkirempan. Lopputuloksena on kallis asunto.
Eri
Lyhyt ja ytimekäs eksperttivastaus pohdintaanne on: Myykää asunto nykyisessä kunnossaan. Suuren asunnon kohdalla remontointi ennen myyntiä sisältää huomattavan taloudellisen ja henkisen riskin, eikä se pääsääntöisesti kannata.
Tässä ovat keskeiset syyt, miksi myynti remontoitavassa kunnossa on viisaampi valinta:
1. Taloudellinen laskuoppi (ROI eli sijoitetun pääoman tuotto)
120 neliön asunnon kokonaisvaltainen remontti (keittiö, kaksi kylpyhuonetta/vessaa, pinnat, lattiat, sähkötyöt) ammattilaisilla teetettynä maksaa helposti 60 000 - 90 000 €.
Jos otatte remonttia varten lainaa, korkokulut ja remontin aikaiset ylläpitokulut (yhtiövastike tyhjillään olevasta asunnosta) syövät katetta entisestään.
Remontin hinta nousee harvoin suoraan asunnon myyntihintaan euro eurosta -periaatteella. Jos sijoitatte 80 000 € remonttiin, asunnon arvo ei välttämättä nouse vastaavaa summaa.
2. Ostajien makumieltymykset ja kohderyhmä
Isot kerrostaloasunnot (120 m) päätyvät yleensä lapsiperheille tai tilaa hakeville ostajille, joilla on vahvat omat mieltymykset myynti-ilmoituksen materiaalien ja sävyjen suhteen.
Ostajan dilemma: Jos remontoitte asunnon "varman päälle" neutraaliksi, joku ostaja voi silti pitää valintoja väärinä eikä halua maksaa "toiselle tehdystä" priimasta.
Tee se itse -ostajat: Monet ison asunnon ostajat haluavat nimenomaan remontointikuntoisen kohteen, jotta he saavat suunnitella pohjan, materiaalit ja keittiön täysin omien tarpeidensa mukaisiksi.
3. Henkinen kuormitus ja aika
Remonttiprojekti vie aikaa (valmistelu, kilpailutus, toteutus, valvonta) tyypillisesti 3 - 6 kuukautta.
Jos ette itsekään nauti remonttirumbasta, stressi ja vaivannäkö ovat suhteettoman suuria saavutettavaan taloudelliseen hyötyyn nähden.
Asunto on jo nyt asuttavassa kunnossa, mikä on suuri valtti: ostaja voi muuttaa sisään heti ja remontoida tiloja pikkuhiljaa oman budjettinsa mukaan.
Miten etenette? Ekspertin suositus
Laskekaa realistinen myyntihinta nykykunnossa. Kutsukaa alueenne tunteva kiinteistönvälittäjä arviokäynnille. Pyytäkää häneltä kaksi hinta-arviota:
Nykyisessä kunnossa
Täysin remontoituna
Tämän jälkeen näette konkreettisesti erotuksen. Jos arvioiden välinen ero on esimerkiksi 70 000 €, mutta remontti maksaisi 60 000 € + omat vaivat ja korot, remontointiin ei ole mitään järkeä ryhtyä.
Pieni siistiminen riittää!
Koko asunnon remontoimisen sijaan voitte tehdä niin sanotun myyntikunnostuksen:
Perusteellinen syväpuhdistus (erityisesti laattasaumat ja keittiö).
Seinien maalaus raikkaan vaalealla maalinpinnalla (pieni investointi, suuri visuaalinen vaikutus).
Turhan tavaran raivaaminen pois, jotta asunnon suuri neliömäärä ja valoisuus pääsevät oikeuksiinsa.
Kukaan ei viitis lukea ai-vastauksia. Kieltäydyn edes vilkaisemasta sitä.
Asunnon myynnissä kannattaa ajatella näin:
Hinta 100 tonnia. Sen voi ostaa sellainen jolla on just se satku ja asuu kämpässä tekemättä remppaa. Sen voi myös ostaa sellainen jolla on enemmän rahaa ja haluaa tehdä remonttia. Sellainen joka haluaa rempata 5000 eurolla tai vaikka sillä sadalla tunnilla ja kaikki siltä väliltä. Laaja ostajakunta.
Asunnon hinta 200 tonnia.
Sen ostaa sellainen jolla on rahaa ostaa se sellaisenaan. Sitä ei osta sellainen ihminen jolla on rahaa alle 200 tonnia. Sitä ei osta nekään, joilla olisi halua teettää remonttia, koska sellainen haluaa itse päästä valitsemaan materiaalit ym.
Huomattavasti kapeampi ostajakunta.
Ja minä olen onnellinen, että minulla on halvimpaan juuri ja juuri varaa. Realiteettien puitteissa täytyy toimia.