Kumman valitset: täysin remontoidun kerrostaloasunnon 200 000 € - vai sama asunto 100 000 € rempattavassa kunnossa?
Olemme myymässä isoa kerrostaloasuntoa (120 neliötä) hyvällä paikalla. Asunto kuitenkin tarvitsee remontin. Asunto on asuttavassa kunnossa; kaksi vessaa, parkettilattiat, keittiö käyttökelpoinen. Taloyhtiössä ei ole tulossa putki tms. isoja remontteja. Ollaan myymässä, koska lapset ovat muuttaneet pois ja asuntoon meille liian iso.
Mies haluaa remontoida, minä en millään jaksaisi ryhtyä remonttirumbaan.
Pohdimme nyt sitä, kannattaako itse tehdä remontti (johon pitäisi ottaa lainaa), ja saada enemmän rahaa myynnissä - vai kannattaako myydä asunto edullisesti, mutta remontoitavassa kunnossa?
Mutta: mitä ostaja mieluummin haluaa? Ostaa asunto edullisesti ja tehdä remontti itse - vai ostaa kalliilla, ja saada valmiiksi remontoitu asunto?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa mikä voi kannattaa on pieni pintameikkaus.. uudet maalit, ehkä tapetti johonkin. jos lattia on tosi heikossa kunnossa niin uusi halpa laminaatti päälle... Näin voi saada yli remontin hinnan kun itse tekee paljon.
Tämä. Pieni pintameikkaus voi kannattaa.
Remontti = joudut palkkaamaan tekijät, tavaraa lähtee kaatikselle ja maksat jätemaksut, ravaat rautakaupassa ja ei ne kaakelit ja KPH-kalusteet kuitenkaan tule ajoissa, sähkömies ei tule vasta kuin syyskuussa, putkimies on aina myöhässä ja veloittaa 110 e/h kun juoksee hakemaan liittimiä, isännöitsijä puuttuu peliin ja remonttimiehet on jo sovittu seuraavaan kohteeseen jne.
Tuli mieleen, kun teetin kesällä 2023 oman nuoren asuntoon KPH-remonttia, kun olin kesälomalla ja nuori töissä. 1950-luvun talo.
Seinästä löytyi ylimääräiset putket. Työmaa seis. Isännöitsijä ihmettelemään. LVI-asiantuntija lopulta antoi muutaman pv jälkeen luvan jatkaa. Isännöitsijän suosittelemasta LVI-firmasta otettu putkimies oli AMK-opiskelija ja työtahti mallia Uuno Turhapuro rautakaupassa. Laskutus alkoi klo 07 kun meni firmalle. Matkaa työmaalle 4 km. Harvoin saapui ennen klo 08, kun auton pakkaus kuulemma vei aikaa. Työmaalta oli kiire poistua jo klo 15, koska työpäivä päättyy klo 16 firmalla. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Huonokuntoisten kämppien ostaminen, remppaaminen ja myyminen voitolla on monelle business, joten kaikki kommentit täällä ovat ihan puuta heinää.
Ellei nyt sitten puhuta jostakin paskasta talosta josta ei kukaan halua ostaa oli jinta mikä hyvänsä.
Yksityishenkilö ei voi tehdä asunnoilla bisnestä liukuhihnalla, asunnossa pitää asia 2 v enennkuin saat sen myydä mahdollisella voitolla. Jos olet bisnesmies, voit tietysti rempata ja myydä,ostaa rempata ja myydä. Sillon olet ammatinharjottaja.
Vierailija kirjoitti:
Jos rempattavana on kaksi kosteaa tilaa ja keittiö kokonaan sekä pinnat kaikkialta muualta, se on suurin piirtein ton 100.000€ (keittiö 25-30k, kylppärit 20k per eli 40k ja sit lattian hionnat/ uusimiset, maalaukset yms listat muualta) eli se on ihan sama kumminpäin teette. Valmis asunto todnäk menee nopeammin, kun harva tosiaan haluaa lähteä siihen rempparumbaan. Mutta paljonkaan siitä ei enemmän nettoa.
Jos tekee ihan itte ja halvimmilla materiaaleilla, niin pystyisi tekee ehkä jopa 70.000e tuon. Mutta monia asioita ei nykyään itse saa tehdä.
Jos teidän asuntoanne havittelisin, ostaisin mieluummin remontoimattoman. Saisin sitten remontoida mieleni mukaiseksi.
Todellisuudessa ei ole varaa ostaa kumpaakaan, joten se siitä. Mutta jos olisi se 200kE käytettävissä asunnon hankintaan, niin näin tekisin.
Tempattavassa kunnossa olevan valitsisin.
Vierailija kirjoitti:
Huonokuntoisten kämppien ostaminen, remppaaminen ja myyminen voitolla on monelle business, joten kaikki kommentit täällä ovat ihan puuta heinää.
Ellei nyt sitten puhuta jostakin paskasta talosta josta ei kukaan halua ostaa oli jinta mikä hyvänsä.
Mutta tässä oli kysymys oman asunnon myymisestä.
Ostaisin mieluummin halvemmalla ja remontoisin oman maun mukaan. Monet nykyratkaisut remonteissa ovat sellaisia, etten halua niitä kotiini. Joten asunnon osto jäisi siitä kiinni.
Olemme myyneet omakotitalon, jossa kph+s+khh oli lievän kosteusvaurion vuoksi täysin purettu. Purettiin kaikki siksi, että ostaja näkee ettei kosteutta enää ole, ja voi remontoida mieleisekseen. Kiinnostuneita oli paljon ja talo myytiin alle kuukaudessa. Moni kehui että oli oikea ratkaisu myydä näin.
Ja todella, ostaja remontoi kylppöristä sellaisen, jota emme ikimaailmassa olisi itse tehneet. Makuja kun on monia.
Mistähän löytäisin kiinteistöflippaajan, olisi mörskä myytävänä eikä mitään intoa ryhtyä sitä remontoimaan. Tuntuu, että sekin ala on ihan hiljentynyt.
Monta kertaa asuntoilmoituksia katsellessani olen kiroillut, että ihan piloille remontoitu. Muuten hyvä ja kiinnostava, mutta ei haluaisi ryhtyä heti purkamaan uutuuttaan kiiltävää keittiötä, kylppäriä tai lattiaa, jotta saisi mieleisensä. Ostamatta siis jäävät.
Jos ette ihan neutraalia ole tekemässä, niin remppa ei ole etu. Näkee paljon rempattuja asuntoja, jossa olisi heti pakko laittaa kaikki tapetit uusiksi, ja silti miettisi, pystyykö elämään sen harmaan lattian ja mustien kaappien kanssa. Tai paloauton punaisten. Nyt kaikki laittaa vihreää.
En maksaisi rempasta, jonka joutuisin heti tekemään uudestaan.
Tietysti jos kaikki on 60-luvulta, olisi ne kaapit pitänyt vaihtaa jo aikapäiviä.
Eli, ette saa remontin hintaa myydessä takaisin. Mutta joskus se remppa on pakko tehdä, jotta saa edes myytyä.
Renontoitavana. Älkää itse tehkö yhtään mitään hukkaan menee aika ja vaiva
Ostajana ostan aina mieluummin remontoimattoman, koska erityisesti ns. myyntiremontit on aina tehty halvoilla materiaaleilla ja huonolla maulla. Hölmöä on esimerkiksi peittää vanha hieno lautalattia halvalla laminaatilla, ja suorastaan anteeksiantamatonta on heittää pois vanhat täyspuiset kaapit ja asentaa halpoja mdf-levykaappeja tilalle.
En siis remontoisi myyntiä varten, vaan siivoaisin asunnon hyvin ja myisin remontoimattomana.
Itse remontoisin. Eikä kaikkea tarvitse remontoida heti, vaikka tärkeimmät, kylppärit ja keittiö ekaksi. sitten myöhemmin huone huoneelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityishenkilö ei voi tehdä asunnoilla bisnestä liukuhihnalla, asunnossa pitää asia 2 v enennkuin saat sen myydä mahdollisella voitolla. Jos olet bisnesmies, voit tietysti rempata ja myydä,ostaa rempata ja myydä. Sillon olet ammatinharjottaja.
Tottakai saa myydä voitolla, voitosta vaan pitää maksaa veroa.
Ostin remontoitavan asunnon aikoinaan ja myyn sen remontoitavassa kunnossa eläkkeelle jäädessäni.
Mieheni on raksamies, eli valinta on helppo. Jos olisin sinkku, valitsisin remontoidun kohteen.
Taloyhtiössä ei ole tulossa putki tms. isoja remontteja.
Tähän olisi kiva saada tarkennus, onko putket vielä uudet, putkiremontti jo tehty vai onko ne jätetty nuukuuksissaan kokonaan hoitamatta.
Itse asun vuonna 1984 rakennetussa taloyhtiössä. Käyttövesiputket uusittiin viime vuonna. Lähistöllä on samanikäinen taloyhtiö, jossa on myytävä asunto. Myynti-ilmoituksessa ei ollut mainintaa, että putkiremontti olisi edes 5-vuotissuunnitelmassa. Itse en siitä asuntoa ostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän löytäisin kiinteistöflippaajan, olisi mörskä myytävänä eikä mitään intoa ryhtyä sitä remontoimaan. Tuntuu, että sekin ala on ihan hiljentynyt.
Minä laitoin asunnon välittäjälle, niin flippaaja heti oli kimpussa. Tarjosi 30 k vähemmän, mikä oli pyyntihinta. En hyväksynyt, mutta sain käsityksen, että hintahaarukkani on oikea.
Jos rempattavana on kaksi kosteaa tilaa ja keittiö kokonaan sekä pinnat kaikkialta muualta, se on suurin piirtein ton 100.000€ (keittiö 25-30k, kylppärit 20k per eli 40k ja sit lattian hionnat/ uusimiset, maalaukset yms listat muualta) eli se on ihan sama kumminpäin teette. Valmis asunto todnäk menee nopeammin, kun harva tosiaan haluaa lähteä siihen rempparumbaan. Mutta paljonkaan siitä ei enemmän nettoa.