Kumman valitset: täysin remontoidun kerrostaloasunnon 200 000 € - vai sama asunto 100 000 € rempattavassa kunnossa?
Olemme myymässä isoa kerrostaloasuntoa (120 neliötä) hyvällä paikalla. Asunto kuitenkin tarvitsee remontin. Asunto on asuttavassa kunnossa; kaksi vessaa, parkettilattiat, keittiö käyttökelpoinen. Taloyhtiössä ei ole tulossa putki tms. isoja remontteja. Ollaan myymässä, koska lapset ovat muuttaneet pois ja asuntoon meille liian iso.
Mies haluaa remontoida, minä en millään jaksaisi ryhtyä remonttirumbaan.
Pohdimme nyt sitä, kannattaako itse tehdä remontti (johon pitäisi ottaa lainaa), ja saada enemmän rahaa myynnissä - vai kannattaako myydä asunto edullisesti, mutta remontoitavassa kunnossa?
Mutta: mitä ostaja mieluummin haluaa? Ostaa asunto edullisesti ja tehdä remontti itse - vai ostaa kalliilla, ja saada valmiiksi remontoitu asunto?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on raksamies, eli valinta on helppo. Jos olisin sinkku, valitsisin remontoidun kohteen.
Ostin sinkkuna remontoitavan kohteen. Kysyisin suosituksia remppafirmasta ja sellainen löytyi sitten. Asunnosta tuli niin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa mikä voi kannattaa on pieni pintameikkaus.. uudet maalit, ehkä tapetti johonkin. jos lattia on tosi heikossa kunnossa niin uusi halpa laminaatti päälle... Näin voi saada yli remontin hinnan kun itse tekee paljon.
Tämä. Pieni pintameikkaus voi kannattaa.
Remontti = joudut palkkaamaan tekijät, tavaraa lähtee kaatikselle ja maksat jätemaksut, ravaat rautakaupassa ja ei ne kaakelit ja KPH-kalusteet kuitenkaan tule ajoissa, sähkömies ei tule vasta kuin syyskuussa, putkimies on aina myöhässä ja veloittaa 110 e/h kun juoksee hakemaan liittimiä, isännöitsijä puuttuu peliin ja remonttimiehet on jo sovittu seuraavaan kohteeseen jne.
Jännä miten putkimiehet ei osaa mitenkään ennakoida mitä johonkin hommaan tarvitsee vaan jokaista nippeliä ja työkalua haetaan erikseen autosta kuin kukkaislapsi ja aikaa kuluu..
Remontoiminen on kallista. Vanhoissa asunnoissa rappaukset on irti, seinät väärissä paikoissa ja sähköt asennettu ajalta jolloin sähköä käytettiin kattovaloihin. Ammattimiehet laskuttaa kuin kirurgit. Rakennusalalla on näkyy suomalainen hinnoittelu kun on vähemmän työtä nostetaan hintoja. Luvataan halpa hinta mutta eihän se nyt sitten sitä ole ollenkaan..Pyytäkää urakkahintoja.
No 100k€ kämpän tietysti. Paskasti ja ylihintaisesti remontoitu asunto on ihan järjetön ostos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on raksamies, eli valinta on helppo. Jos olisin sinkku, valitsisin remontoidun kohteen.
Ostin sinkkuna remontoitavan kohteen. Kysyisin suosituksia remppafirmasta ja sellainen löytyi sitten. Asunnosta tuli niin hyvä.
Toki, mutta kallis remppa tulee, kun ei itse osaa tehdä eikä saa hyviä alennuksia tavaroista.
Ostaisin remontoitava. Flippaajan tekemään asuntoa en ostaisi ikinä!
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu täysin siitä, paljonko minulle on kertynyt varallisuutta, eli onko minulla varaa maksaa kahden asunnon ylläpitokustannukset (ml. kotivakuutukset) samanaikaisesti.
Mieluiten tietysti valmiiksi remontoitu - ainakaan en itse pöyhisi mitään asbestirakenteita yms.
Kotivakuutusta taloyhtiössä ei tarvita sellaiseen asuntoon jossa itse ei asuta, koska vakuutus korvaa tällaisissa tapauksissa ainoastaan irtaimiston ja sitähän ei sellaisessa asunnossa juurikaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, onko asunto flippaajan tekemä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu täysin siitä, paljonko minulle on kertynyt varallisuutta, eli onko minulla varaa maksaa kahden asunnon ylläpitokustannukset (ml. kotivakuutukset) samanaikaisesti.
Mieluiten tietysti valmiiksi remontoitu - ainakaan en itse pöyhisi mitään asbestirakenteita yms.Kotivakuutusta taloyhtiössä ei tarvita sellaiseen asuntoon jossa itse ei asuta, koska vakuutus korvaa tällaisissa tapauksissa ainoastaan irtaimiston ja sitähän ei sellaisessa asunnossa juurikaan ole.
Vakuutus korvaa myös keittiön kaapit, lattian yms. Tulee niistäkin useita kymmeniä tuhansia, jos asunto palaa.
Mä myin aikoinaan kämppää ja mietin vähän samaa asiaa. Päädyin siihen etten tee remonttia, muuta kuin maalasin kaikki seinät ja katot valkoisella ja uusin kaikki jalkalistat ja ovien pielukset, halvimmalla mahdollisella materiaalilla. Niihin meni noin 400€ ja pyöreästi viikko aikaa itse turaten töiden ohella.
Kämppä meni kuin kuumille kiville.
Vierailija kirjoitti:
Jos ette ihan neutraalia ole tekemässä, niin remppa ei ole etu. Näkee paljon rempattuja asuntoja, jossa olisi heti pakko laittaa kaikki tapetit uusiksi, ja silti miettisi, pystyykö elämään sen harmaan lattian ja mustien kaappien kanssa. Tai paloauton punaisten. Nyt kaikki laittaa vihreää.
En maksaisi rempasta, jonka joutuisin heti tekemään uudestaan.
Tietysti jos kaikki on 60-luvulta, olisi ne kaapit pitänyt vaihtaa jo aikapäiviä.
Eli, ette saa remontin hintaa myydessä takaisin. Mutta joskus se remppa on pakko tehdä, jotta saa edes myytyä.
Minä taas olisin erityisesti kiinnostunut kämpästä, jossa on kaapit 60-luvulta.
100 000 eurolla teen jo huippuremontin joten remontoimaton ilman muuta jos talon putket ja sähköt ovat ok.
Mutta meille rakentaminen ja remontointi on tuttua ja pystymme siihen itse (rakennettu 3 taloa ja remontoitu 1 ulkomailla). Kaikki eivät pysty eivätkä halua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaikka osakekirjan merkinnöistä näkee koska kukakin on ostanut ja myynyt. Jos on täys remppa tehty ja omistusaika ollut muutamia kuukausia, tuskin on muu kuin flippaaja kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka siitä, ettei myyjä itse asu asuonnossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, mutta kallis remppa tulee, kun ei itse osaa tehdä eikä saa hyviä alennuksia tavaroista.
Hyvä tulee, kun saa itse valita materiaalit ja värit. Valmiiksi remontoitu on yleensä haaleeta vaaleeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vaan pintaremontoitu halvimmilla materiaaleilla juosten kusten.
Vierailija kirjoitti:
Mä myin aikoinaan kämppää ja mietin vähän samaa asiaa. Päädyin siihen etten tee remonttia, muuta kuin maalasin kaikki seinät ja katot valkoisella ja uusin kaikki jalkalistat ja ovien pielukset, halvimmalla mahdollisella materiaalilla. Niihin meni noin 400€ ja pyöreästi viikko aikaa itse turaten töiden ohella.
Varmaan 20v sitten et pelkkiä maalien hintoja tiedä ne pohjatyöt on aikaavieviä.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein saman ihan viime aikoina. Maksoi 3000 e, ammattilaiset hoitivat. Parkettia en hiotuttanut, koska se olisi ollut niin kallista. Kämppä herätti kiinnostusta, mutta parketista kitistiin. Myyntiaika oli 2-3 kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rempattavana on kaksi kosteaa tilaa ja keittiö kokonaan sekä pinnat kaikkialta muualta, se on suurin piirtein ton 100.000€ (keittiö 25-30k, kylppärit 20k per eli 40k ja sit lattian hionnat/ uusimiset, maalaukset yms listat muualta) eli se on ihan sama kumminpäin teette. Valmis asunto todnäk menee nopeammin, kun harva tosiaan haluaa lähteä siihen rempparumbaan. Mutta paljonkaan siitä ei enemmän nettoa.
Jos tekee ihan itte ja halvimmilla materiaaleilla, niin pystyisi tekee ehkä jopa 70.000e tuon. Mutta monia asioita ei nykyään itse saa tehdä.
Kerrostalossa et tee "ihan itte" kylppäreitä. Etkä mitään sähkötöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vaan pintaremontoitu halvimmilla materiaaleilla juosten kusten.
Pintaremontonti tarkoittaa vain maalausta ja ehkä listojen vaihtoa. Miten näkee halvan maalin?
Hassu, kuinka moni ostaisi remontoimattoman. Kaikki kiinteistövälittäjät kuitenkin sanovat, että viimeisen päälle remontoidut menevät nopeasti.