Kumman valitset: täysin remontoidun kerrostaloasunnon 200 000 € - vai sama asunto 100 000 € rempattavassa kunnossa?
Olemme myymässä isoa kerrostaloasuntoa (120 neliötä) hyvällä paikalla. Asunto kuitenkin tarvitsee remontin. Asunto on asuttavassa kunnossa; kaksi vessaa, parkettilattiat, keittiö käyttökelpoinen. Taloyhtiössä ei ole tulossa putki tms. isoja remontteja. Ollaan myymässä, koska lapset ovat muuttaneet pois ja asuntoon meille liian iso.
Mies haluaa remontoida, minä en millään jaksaisi ryhtyä remonttirumbaan.
Pohdimme nyt sitä, kannattaako itse tehdä remontti (johon pitäisi ottaa lainaa), ja saada enemmän rahaa myynnissä - vai kannattaako myydä asunto edullisesti, mutta remontoitavassa kunnossa?
Mutta: mitä ostaja mieluummin haluaa? Ostaa asunto edullisesti ja tehdä remontti itse - vai ostaa kalliilla, ja saada valmiiksi remontoitu asunto?
Kommentit (53)
Sen remontoidun pitäisi olla täysin omaan makuun, jotta siitä maksaisi tuplahinnan ja silti kuulostaa kalliille. Ostaisin halvemman, teettäisin kylppärit ja keittiön 40 t€ ja tapetit/lattiat itse tehden.
Toki kerroskin vaikuttaa, maantasalta en kaupungissa asuntoa ottaisi edes ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi siivota viimesen päälle, vaikka palkata ammattilainen siivoamaan ja sitten myydä siinä kunnossa kuin on. Remontoi unelmiesi kodiksi ja mieleiseksi ilmoituksella. Näin me tehtiin kuolinpesän asunnon kanssa, ja meni heti kaupaksi. Halvempi hintaa lisää potentiaalisten ostajien määrää, koska pankit antavat nykyjään nihkeämmin lainaa.
Totta kai menee huonokuntoisena halvalla kaupaksi, koska puliveivarit ja jobbarit ostelevat ja remppaavat ja käärivät voitot sitten myydessä. Tämähän on ollut kuvio maailman sivu.
Ne puliveijarit ja jobbarit remontoivat ammatikseen ja heillä on suhteita firmoihin, joista saa halvemmalla tarvikkeet sun muut. Ei joku sunnuntairemontoija saa tuplattua asunnon hintaa toistaitoisella remontillaan.
Vierailija kirjoitti:
Ohis. Möin yksiön. Teetin ennen myyntiä pienen pintaremontin. Maalautin ja vaihdatin tapetit. Kun ihan kaikki kulut ynnättiin, jäi minulle noin 3000e enemmän remontista vaivan palkkaa. Eli remontti ei juuri kannattanut, kun ottaa riesan huomioon (rautakaupassa juoksu, materiaalien kuskaus, remonttimiesten kanssa tappelu jne.)
Näin laskettu.
Välittäjä arvioi 77 te, ennen remonttia.
Remonttiin 3 te (maalia ja tapettia ja yksi mies tuntipalkallla). Eli 80 te.
Välittäjän palkkion jälkeen jäi 84 te, siitä tonni veroihin ja lopputulema = 3 te voittoa.
Jos ei muuta hyötyä ollut, niin meni nopeasti kaupaksi.
Varaa remppaan minimissään 500e/m2, eli noin 60.000e teidän tapauksessa. Keittiö ja KPH maksaa tietty lisää + yllätykset, joita tulee eteen.
Vierailija kirjoitti:
Huonokuntoisten kämppien ostaminen, remppaaminen ja myyminen voitolla on monelle business, joten kaikki kommentit täällä ovat ihan puuta heinää.
Ellei nyt sitten puhuta jostakin paskasta talosta josta ei kukaan halua ostaa oli jinta mikä hyvänsä.
Remppaaminen on tunnetusti sitä, että kiinteistöflippaajan venäläissyntyinen isä tulee maalaamaan seinät valkoisiksi. Apuna ovat palkattomat työkokeilijat ja harjoittelijat. Sitten sen kämpän ostaa joku, jolla ei ole mitään ymmärrystä.
Tosielämässä remontti on muutakin kuin maalia. Esimerkiksi siistit jalkalistat tuntuvat olevan flippaajille luksusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis. Möin yksiön. Teetin ennen myyntiä pienen pintaremontin. Maalautin ja vaihdatin tapetit. Kun ihan kaikki kulut ynnättiin, jäi minulle noin 3000e enemmän remontista vaivan palkkaa. Eli remontti ei juuri kannattanut, kun ottaa riesan huomioon (rautakaupassa juoksu, materiaalien kuskaus, remonttimiesten kanssa tappelu jne.)
Näin laskettu.
Välittäjä arvioi 77 te, ennen remonttia.Remonttiin 3 te (maalia ja tapettia ja yksi mies tuntipalkallla). Eli 80 te.
Välittäjän palkkion jälkeen jäi 84 te, siitä tonni veroihin ja lopputulema = 3 te voittoa.
Jos ei muuta hyötyä ollut, niin meni nopeasti kaupaksi.
Tuohon sisältyy kalusteasentajan vaihtamat KPH kaapin ovet. Muutama satanen.
Ainoa mikä voi kannattaa on pieni pintameikkaus.. uudet maalit, ehkä tapetti johonkin. jos lattia on tosi heikossa kunnossa niin uusi halpa laminaatti päälle... Näin voi saada yli remontin hinnan kun itse tekee paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa mikä voi kannattaa on pieni pintameikkaus.. uudet maalit, ehkä tapetti johonkin. jos lattia on tosi heikossa kunnossa niin uusi halpa laminaatti päälle... Näin voi saada yli remontin hinnan kun itse tekee paljon.
Tämä. Pieni pintameikkaus voi kannattaa.
Remontti = joudut palkkaamaan tekijät, tavaraa lähtee kaatikselle ja maksat jätemaksut, ravaat rautakaupassa ja ei ne kaakelit ja KPH-kalusteet kuitenkaan tule ajoissa, sähkömies ei tule vasta kuin syyskuussa, putkimies on aina myöhässä ja veloittaa 110 e/h kun juoksee hakemaan liittimiä, isännöitsijä puuttuu peliin ja remonttimiehet on jo sovittu seuraavaan kohteeseen jne.
Ostaisin mieluummin remontoitavassa kunnossa, niin saan sellaisen kuin haluan. Jos keittiössä kaapistot ns. vuokrakämppä-tasoa, integroitu uuni, tasapohjainen tiskiallas, niin ne jopa laskee asunnon arvoa verrattuna remppaamattomaan.
Tämä riippuu ihan sijainnista ja erityisesti siitä kuinka paljon remonttiin on aikeissa käyttää rahaa. Halvoilla materiaalivalinnoilla voi remontointi olla hyvinkin kannattavaa. Kannattaa miettiä sitä onko valmis käyttämään aikaa siihen remontoimisden vai ei, monesti nämä tee-se-itse projektit venyy ja venyy, eikä valmista tunnu tulevan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä riippuu ihan sijainnista ja erityisesti siitä kuinka paljon remonttiin on aikeissa käyttää rahaa. Halvoilla materiaalivalinnoilla voi remontointi olla hyvinkin kannattavaa. Kannattaa miettiä sitä onko valmis käyttämään aikaa siihen remontoimisden vai ei, monesti nämä tee-se-itse projektit venyy ja venyy, eikä valmista tunnu tulevan.
ja juuri tästä syystä en itse koskaan osta näitä "juuri remontoitu" kohteita... ne ovat flipperien kunnostamia, näyttävät hyvältä aluksi mutta kun laatu on halvinta paskaa niin eivät kestä elämistä. ei niiden ole tarkoituskaan vaan flipperin on tarkoitus ostaa kämppä halvalla, meikata se ja myydä meikattu sika maksimivoitolla. Jokainen euro käytettynä materiaaleihin on pois voitosta, kestävyydellä ei ole mitään väliä kun tarkoitus että on vain myyntiajan kunnossa ja siisti.
Oletteko itse taitavia? Onko aitoa sisustussilmää? Kyllä remonttikin voi kannattaa, jos osaa itse tehdä ammattilaistasolla ja on hyvä sisustussilmä. Muuten ei kyllä kannata. Onhan näitä asunnon flippaajiakin ja ne elää sillä. Moni kuitenkin etsii valmista ratkaisua. Mutta jos osaaminen päättyy itseltä, niin älkää tehkö mitään. Yhtälailla se ostaja voi tilata sitten makunsa mukaisen remontin.
Osaako omat kädet mennä vain taskuun eli olette teettämässä koko remonttia ulkopuolisilla tekijöillä? Onko asunto tyhjillään eli remonttia olisi periaateessa helppo tehdä? Onko luotettavat tekijät tiedossa niihin hommiin joita varten tarvitaan ns. ammattilainen LVI/sähkö? Tuossa muutama kysymys joka tulee mieleen kun miettii remonttia ennen myyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos siihen on putkiremontti tulossa, niin harvalle se kelpaa. Pistäkää 60 000e hintaa ja yrittäkää päästä siitä eroon. Eihän siihen pysty edes tekemään remonttia ennen putkiremonttia. Putket tulee pintaan ja niiden päälle kotelo, joka on ihan hirveän näköinen. Sitten sitä ei ainakaan osta kukaan. Jos ei mene 60 000 eurolla, niin jättäkää huoneisto taloyhtiön haltuun ja yhtiövastikkeet maksamatta.
Osaaksä lukea
Jos asunnon pinnat ja kiinteät kalusteet ovat käyttökelpoisia (pientä kulumaa saa olla), ei kannata rempata, varsinkaan jos asunto ei ole millään erityisen halutulta sijainnilta. Jos vaikka tapetissa on kissan raapimajälkiä, voi sen vaihtamista harkita. Todennäköisesti ostaja haluaa kuitenkin tehdä asuntoon remontin; esim. eri ikäluokkien maku pintamateriaalien ja värien suhteen on harvoin samanlainen. Mieluummin perusteellinen siivous, erityisesti ikkunanpesu vaikuttaa jo paljon.
olemme ostaneet talon halvalla ja remppasimme itse sen mieleiseksemme, nyt asuttu siinä yli 40v. Tyytyväiset ratkaisuumme. Puoliso oli ammatiltaan rakentamisen moniosaaja ja minä hanakasti kaikkeen toimeen tarttuva joten hommat sujui ilman riitoja ja sitä monesti rempan aiheuttamaa avioeroa. Meistä on mukavaa itse tehdä kaikkea, se on ollut samalla iloa tuottava harrastuskin tavallaan. Ja mikä tärkeintä, tietää ainakin miten kaikki on tehty ilman nykyistä tyyliä, kunhan nyt jotain ollaan tekevinään ja rahat pois.
Jos kädentaidot riittää tai pinna kestää opetella, niin mikä ettei, suosittelen kokemuksen pohjalta. Ja rahaa säästyy kun itse tekee ja hankkii materiaalit, joista ne vieraat tekijät kiskoo paljon kovemman hinnan kuin itse hankkien.
Asunnon hintaan vaikuttaa enemmän sijainti kuin suunnittelemanne remontti. Jos olette myymässä niin ei kannata remontoida, sillä missään ei luvata että saatte remonttiin käyttämänne rahat ja vaivan takaisin parempana myyntihintana. Missään tapauksessa remontti ei tuplaa myyntihintaa.
Ainoastaan, jos on kovin kuluneet tai erikoisen väriset pinnat tai kovin räikeät tapetit niin ne kannattaa poistaa ja maalata seinä neutraalilla vaalealla värillä. Monet ihmiset rakastavat värejä, mutta hekin haluavat valita värinsä itse. Myyntikuvat ovat paremmat, kun seinät ovat vaaleat. Ostaja voi sitten värittää ne oman makunsa mukaisiksi.
Varmaan järkevämpi olisi ostaa rempattava kohde. Sittenhän just sellaisen kun tykkää. Itse en vain jaksa sitä showta, enkä osaa remontoidakaan.
Milloin putket on uusittu sinne? Vai ovatko alkuperäiset? Miltä vuodelta?