Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako lapsen kaverin jättää toiseen huoneeseen, kun perhe syö päivällistä? Tätä mieltä on perheneuvolan psykologi.

Vierailija
21.07.2026 |

Milloin meistä on tullut kansa jolla ei ole lainkaan ajattelukykyä ja mielipahaa saadaan kaikesta mikä ei mene juuri niinkuin minulle sopisi parhaiten ...

JA 

vastauksena otsikon kysymykseen:

On koh-te-li-as-ta tarjota kaverille sapuskaa.

Pakko ei ole mutta se on hyvän tavan mukaista.

Kommentit (724)

Vierailija
581/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen mentiin ensin koulusta kotiin, jossa syötiin ja sitten vasta kaverille kylään.

Ehkä jossain kerrostalolähiössä, mutta maalla tai väljemmillä omakotitaloalueilla ei toimi kun matkaa helposti kilometrejä.

Maallahan on mentävä kotiin joka tapauksessa koulun jälkeen. Ei taksi voi jättää lapsia minne sattuu.

Vierailija
582/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä aikuisvieraat? Tarjoatteko edes kahvin/teen kun juotte, vai pitääkö sen vieraan lähteä kotiin hörppimään?

Jos joku ystävä joskus tulee kylään, niin tarjoan kahvin sekä jotain makeaa tai suolaista kahvileipää. Miten se liittyy asiaan?

Siten että miksi lapsivieras on vähemmän arvoinen, ja ei voi mitään pientä edes tarjota. Ihminen se lapsikin on, ja sinun lapsesi ystävä vaikkei sinun.

Lapsi on kutsunut kaverinsa LEIKKIMÄÄN luokseen. Ruokkimiset hoitaa kunkin lapsen oma perhe. 

Meillä ilman muuta tarjotaan ruoka kaverille, jos on leikkimässä.

Pitäisin suorastaan julmana jättää tarjoamatta.

Totta. Kommenteista huomaa asenteet "pitääkö ruokkia" "onko velvollisuus ruokkia"  Suurin osa kuitenkin HALUAA TARJOTA lapsensa ystäville mahdollisuuden ruokailla jos on/ovat ruoka-aikana paikalla, joten eiköhän sallita se, vaikka joku siitä palstalla kovin koittaa kiukuta. ; )

Eihän se mitään kiukuttelua ole todeta, että meidän perheessä on tällaiset säännöt. Niin kuin moni täällä on todennut. Ei sille mitään voi, jos sinua kiukuttaa, että lapsesi lähetetään kotiinsa syömään sen sijaan, että saisi vähän väliä ilmaisen aterian toisten luona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokin omani, se riittää. Muut eivät ruoki minun lapsiani, enkä minä muiden. En ole koko kylän ruokapankki, leipäjono, enkä välipala automaatti. Minulla ei ole siihen rahaa, eikä halua. Haluan pitää ruokailu hetket ihan oman perheen yhteisinä hetkinä ja lähetän vieraat lapset matkoihinsa kun meillä aletaan syömään. Kylään saa tulla mutta välipaloja ja aterioita en minä järjestele vaan kun nälkä on, mennään kotiin syömään. Nykyään kun lapset ovat isompia osaavat jo itsekkin sanoa että nyt pitää kaverin lähteä, kun ruoka-aika lähestyy. Omat syövät vain kotona ja oletan muidenkin lasten syövän siellä kotonaan. 

Kyllä tässäkin on itsekäs ja kylmä ihminen.

Mutta juntti mikä juntti.

Ajattelee vain itseään, eikä halua olla kohtelias muille. Ja vielä ruoan evääminen lapsilta osoittaa, että kyse on jostain opitusta kulttuurisesta kylmyydestä, epäkohteliaisuudesta.

"Minulla ei ole siihen rahaa, eikä halua. Haluan pitää ruokailu hetket ihan oman perheen yhteisinä hetkinä ja lähetän vieraat lapset matkoihinsa kun meillä aletaan syömään." 

Kannattaisi vähän olla kiinnostunut muustakin kuin omasta perheestä. Ja luoda sellaista hyvää mieltä ympärillään.

Mutta ei. Minulla on oikeus olla antamatta ruokaa. Pidän rajoistani kiinni ja käytän tuota oikeutta. 

Voi ei, tuliko lapset itkuntuhruisin silmin kotiin kaverilta, kun siellä ei tarjottu heille ruokaa, eikä sinulla köyhänä yyhoona ole varaa tarjota kui Xtra-paahtoleipää ja jukurttia? Kauheita ne muut ihmiset, kun eivät ruoki sinun lapsiasi.

Tulee mieleen eräs yh äiti joka pyytää joka kuukausi ruoka apua eikä ikinä ole varaa mihinkään, lisäks kaikki pitäis oven eteen tuoda koska polvi/selkä/mikä lie pskana aina. Ja aina kaapeissa ei ole joko mitään tai sitten muka pelkkää kaurahiutaleita, eläimiäkin on ja niillekin pitäis aina joka kuukausi ostaa milloin kissanhiekkaa, milloin ruokaa ja milloin mitäkin. 

Jos ei yh mamma joka työtön ja saa tukia sen vertaa viitti ostaa pahanpäivän varalle kuiva aineita, yms kun on joskus sitä rahaa niin saavatkin kuolla nälkään. 

Vierailija
584/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin ysärillä jouduin odottamaan kaverin huoneessa tai pihamaalla kun kaveri söi ja sit leikit jatkui. Välipalaa saatettiin tarjolla mut oletuksena oli aina että jos koulun jälkeen tuli ettö olk syönyt kouluruokaa sen verran ettei nälkä yllättänyt illemmalla ja sit vaan omaan kotiin syömään. 

No jos omassa kodissa ruoka, niin sitten on ja sitten syödään siellä.

Mutta EI TULISI MIELEENKÄÄN laittaa lapsen kaveria johonkin toiseen huoneeseen, kun itse syödään.

Eihän tuo ole edes inhimillistä ja osoittaa syvää moukkamaisuutta ja sydämen sivistyksen puutetta.

Todella kummallista, että jotkut pitävät tällaista normaalina, että laitetaan lapsi toiseen huoneeseen odottamaan, kun oma perhe syö. 

Jos minulle aikuisena tehtäisiin noin, en varmana tulisi enää ikinä käymään. 

Täyttä v---ttuilua.

Kai sinä aikuinen ihminen itse osaat mennä kylään joko ennen tai jälkeen päivällisen? Ja ennen kaikkea osaat varmasti sopia vierailusta etukäteen, etkä pölähdä ruoka-aikaan paikalle, tai notku tuntikausia kylässä odottaen, että milloin syödään?

Vierailija
585/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole varaa muiden lapsia ruokkia, omat on. Olen siis julma, kylmä, epäkohtelias ja paha ihminen kun en pidä omiani nälässä että naapuri saa syödä. 

Vierailija
586/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä aikuisvieraat? Tarjoatteko edes kahvin/teen kun juotte, vai pitääkö sen vieraan lähteä kotiin hörppimään?

Jos joku ystävä joskus tulee kylään, niin tarjoan kahvin sekä jotain makeaa tai suolaista kahvileipää. Miten se liittyy asiaan?

Siten että miksi lapsivieras on vähemmän arvoinen, ja ei voi mitään pientä edes tarjota. Ihminen se lapsikin on, ja sinun lapsesi ystävä vaikkei sinun.

Lapsi on kutsunut kaverinsa LEIKKIMÄÄN luokseen. Ruokkimiset hoitaa kunkin lapsen oma perhe. 

Totta. Kommenteista huomaa asenteet "pitääkö ruokkia" "onko velvollisuus ruokkia"  Suurin osa kuitenkin HALUAA TARJOTA lapsensa ystäville mahdollisuuden ruokailla jos on/ovat ruoka-aikana paikalla, joten eiköhän sallita se, vaikka joku siitä palstalla kovin koittaa kiukuta. ; )

Kohteliaisuudesta jotkut sitä saattavat tehdä, vaikkeivät aina niin haluaisikaan. Entäpä kysymys sinulle itsellesi: Mikset SINÄ huolehdi oman lapsesi syömisistä? Miksei sinun lapsesi ole kotona ruoka-aikaan, vaan huitelee jossain ties missä?

Vierailija
587/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole varaa muiden lapsia ruokkia, omat on. Olen siis julma, kylmä, epäkohtelias ja paha ihminen kun en pidä omiani nälässä että naapuri saa syödä. 

Hyvä antaa vähästäkin, paha ei paljostakaan. 

Vierailija
588/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä siis salli vieraita useiksi tunneiksi. Vain siksi aikaa ettei niille ehdi tilla nälkä, ja lähtevät kotiin.

Vierailija
589/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä siis salli vieraita useiksi tunneiksi. Vain siksi aikaa ettei niille ehdi tilla nälkä, ja lähtevät kotiin.

Jos lapsi on niin tyhmä, ettei osaa lähteä kotiin kun tulee nälkä, niin sitten ei kai voi mitään.

Vierailija
590/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokin omani, se riittää. Muut eivät ruoki minun lapsiani, enkä minä muiden. En ole koko kylän ruokapankki, leipäjono, enkä välipala automaatti. Minulla ei ole siihen rahaa, eikä halua. Haluan pitää ruokailu hetket ihan oman perheen yhteisinä hetkinä ja lähetän vieraat lapset matkoihinsa kun meillä aletaan syömään. Kylään saa tulla mutta välipaloja ja aterioita en minä järjestele vaan kun nälkä on, mennään kotiin syömään. Nykyään kun lapset ovat isompia osaavat jo itsekkin sanoa että nyt pitää kaverin lähteä, kun ruoka-aika lähestyy. Omat syövät vain kotona ja oletan muidenkin lasten syövän siellä kotonaan. 

Kyllä tässäkin on itsekäs ja kylmä ihminen.

Mutta juntti mikä juntti.

Ajattelee vain itseään, eikä halua olla kohtelias muille. Ja vielä ruoan evääminen lapsilta osoittaa, että kyse on jostain opitusta kulttuurisesta kylmyydestä, epäkohteliaisuudesta.

"Minulla ei ole siihen rahaa, eikä halua. Haluan pitää ruokailu hetket ihan oman perheen yhteisinä hetkinä ja lähetän vieraat lapset matkoihinsa kun meillä aletaan syömään." 

Kannattaisi vähän olla kiinnostunut muustakin kuin omasta perheestä. Ja luoda sellaista hyvää mieltä ympärillään.

Mutta ei. Minulla on oikeus olla antamatta ruokaa. Pidän rajoistani kiinni ja käytän tuota oikeutta. 

Voi ei, tuliko lapset itkuntuhruisin silmin kotiin kaverilta, kun siellä ei tarjottu heille ruokaa, eikä sinulla köyhänä yyhoona ole varaa tarjota kui Xtra-paahtoleipää ja jukurttia? Kauheita ne muut ihmiset, kun eivät ruoki sinun lapsiasi.

Tulee mieleen eräs yh äiti joka pyytää joka kuukausi ruoka apua eikä ikinä ole varaa mihinkään, lisäks kaikki pitäis oven eteen tuoda koska polvi/selkä/mikä lie pskana aina. Ja aina kaapeissa ei ole joko mitään tai sitten muka pelkkää kaurahiutaleita, eläimiäkin on ja niillekin pitäis aina joka kuukausi ostaa milloin kissanhiekkaa, milloin ruokaa ja milloin mitäkin. 

Jos ei yh mamma joka työtön ja saa tukia sen vertaa viitti ostaa pahanpäivän varalle kuiva aineita, yms kun on joskus sitä rahaa niin saavatkin kuolla nälkään. 

Ostan kyllä vähistäni ennemmin lemmikeilleni ruokaa kuin että ruokkisin niillä rahoilla sinun lapsesi. Meillä ruokitaan katsos omat kun niitä on tehty ja hankittu, muut ruokkivat omansa. Minulla on varaa ruokkia niin omat lapseni kuin lemmikkinikin, se ettei minulla ole varaa niiden lisäksi ruokkia myös sinun lapsiasi, on sinun, ei minun ongelmani. Olen tehnyt lapsia ja ottanut lemmikeitä sen verran kun minulla on varaa, halua ja aikaa hoitaa. Sinähän olet omasi tehnyt ihan itse? Joten ne varmasti myös ihan itse ruokit, ei lie minun vastuullani. Kaappiemme sisältö ei myöskään kuulu sinulle millään tavalla, kuten ei mikään muukaan asiamme. 

Vierailija
591/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinun lapsesi sen on jo kertonut moneen kertaan kavereilleen, kaverien äideille, päiväkodissa, maikalle, kummeille ettei kenellekään ole jäänyt asia epäselväksi, ole huoleti.  Semmosia pieniä totuudentorvia ovat.  ;D

Vierailija
592/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohteliaisuudesta jotkut sitä saattavat tehdä, vaikkeivät aina niin haluaisikaan. Entäpä kysymys sinulle itsellesi: Mikset SINÄ huolehdi oman lapsesi syömisistä? Miksei sinun lapsesi ole kotona ruoka-aikaan, vaan huitelee jossain ties missä?

Mitä jos loppuisi moiset kyläilyt täysin, kaikki olisivat vaan kotonaan. Ei saranat kulu, tai vessaa huuhdota ylimääräistä ja kulu ylimääräistä vettä. Lapsen lelutkin naarmuuntuvat ylimääräistä.

Ei ketään minnekään!

Vierailija
593/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en todellakaan salli, älä huoli. Meiltä lähtee vieraat viimeistään silloin kotiin kun meillä on ruoka-aika. Jos nälkä yllättää aijemmin, niin ei täällä todellakaan väkisin pidetä vaan ohjataan kotiin syömään ellei itse tälläistä älyä tehdä. 

Vierailija
594/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelu katsos on juuri tasta "pitaako" "onko velvollisuus" asiasta.

Ihan oikeasti, et tieda, haluaako suurin osa tarjota ruokaa lapsen kaverille.  Tuo on vain sinun mielikuvasi, eika ole edes tietoa, kuinka moni tarjoajistakaan ihan oikeasti haluaa tehda niin.

Jos haluaa tarjota, niin sitten siita sovittakoon sen lapsen vanhemman kanssa. Kunnioitetaan sen vierailevan lapsen kodin tapoja (esim perheen yhteista ruokailua, johon kaikki osallistuvat ja jarjestavat myos menonsa niin, etta ovat paikalla. - Kylla, tallaisiakin perheita on, joissa vaalitaan perhe-elamaa ja perheen sisaista kanssa kaymista, yhteisia keskusteluja, jokaisen kuulemista ja kohtaamista rauhassa ruoan aaressa  - ruokailu on muutakin kuin syomista).

Vierailija
595/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinun lapsesi sen on jo kertonut moneen kertaan kavereilleen, kaverien äideille, päiväkodissa, maikalle, kummeille ettei kenellekään ole jäänyt asia epäselväksi, ole huoleti.  Semmosia pieniä totuudentorvia ovat.  ;D

Hyvä jos ovat. Tosin minä aikuisena olen kokenut ihan omaksi tehtäväkseni kertoa milloin meillä on ruoka-aika ja että meiltä lähdetään ennen sitä kotiin. Minä kun olen tässä talossa se joka määrään kellon ajat, ei lapset, ei omat eikä vieraat. 

Vierailija
596/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vanhemmat eli sinä ja ne muut olette sopineet vaikka että koko lauantai ollaan kylässä, ja se on sopinut niin oletus on että lapsi saa siellä jtn suupalaa. Jos mtn annettavaa ei ole, ei suostuta koko päivän/useiden tuntien leikkitreffeihin.

Edelleen epäinhimillistät lapsia että eihän ne voi tulla nälkäiseksi tai tarvita mitään, kuten aikuisvieraat koska leikkivät.

No me emme ainakaan ole koskaan sopineet, että joku lapsi tulee meille koko päiväksi leikkimään. Jos sovimme, että lapsen päiväkotikaveri tulee meille leikkitreffeille vaikkapa klo 17 jälkeen, niin oletan kyllä, että ovat syöneet kotona päivällisen sitä ennen ja lähtevät kotiin iltapalalle.

Vierailija
597/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mistä sinä näet että juuri minun lapseni huitelee ties missä, eikä ole ruoka-aikana himassa?  Vähän nyt laatua näihin raivosyötteihin, kiitos.  ;D

Vierailija
598/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko sinä että häpeän jollain tavalla vähävaraisuuttani? En todellakaan häpeä. Minulle on aivan sama vaikka kirjoittaisivat hesarin etusivulla. En koe että on noloa tai häpeä olla köyhä. Päinvastoin, pidän ihan normaalina että meitä on niin rikasta kuin köyhääkin tällä pallolla ja saman olen opettanut myös lapsilleni. Mitä hävettävää köyhyydessä on? Minulle ainakaan ei yhtään mitään.

-Eri

Vierailija
599/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos loppuisi moiset kyläilyt täysin, kaikki olisivat vaan kotonaan. Ei saranat kulu, tai vessaa huuhdota ylimääräistä ja kulu ylimääräistä vettä. Lapsen lelutkin naarmuuntuvat ylimääräistä.

Ei ketään minnekään!

Olipa taas lapsellista! Nayttaa olevan elamanhallinta taysin hukassa.

Vierailut onnistuvat kylla ilman ruokatarjoiluakin oikein hyvin. Ei ole mikaan pakko vierailla ruoka-aikaan. Syo kotonasi ja ruoki myos lapsesi. Opettele hyvat tavat ja opeta myos lapsellesi. Lahtokohta on se, ettei lasten vierailu tarkoita lasten taysihoitoa ja omien vanhempien korvaamista, eika etenkaan kasvatusvelvoitteen siirtymista.

Vierailija
600/724 |
21.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko sinä että häpeän jollain tavalla vähävaraisuuttani? En todellakaan häpeä. Minulle on aivan sama vaikka kirjoittaisivat hesarin etusivulla. En koe että on noloa tai häpeä olla köyhä. Päinvastoin, pidän ihan normaalina että meitä on niin rikasta kuin köyhääkin tällä pallolla ja saman olen opettanut myös lapsilleni. Mitä hävettävää köyhyydessä on? Minulle ainakaan ei yhtään mitään.

-Eri

ERINOMAINEN KOMMENTTI tyhman ihmisen kirjoitteluun.