Saako lapsen kaverin jättää toiseen huoneeseen, kun perhe syö päivällistä? Tätä mieltä on perheneuvolan psykologi.
Milloin meistä on tullut kansa jolla ei ole lainkaan ajattelukykyä ja mielipahaa saadaan kaikesta mikä ei mene juuri niinkuin minulle sopisi parhaiten ...
JA
vastauksena otsikon kysymykseen:
On koh-te-li-as-ta tarjota kaverille sapuskaa.
Pakko ei ole mutta se on hyvän tavan mukaista.
Kommentit (724)
Vierailija kirjoitti:
Aika harvalla työttömällä jotkaa saa vain pätkätöitä on varaa tarjota vieraille pullaa ja kahvia. Vieraita ei käy. Olen jäänyt ystäväpiireistä pois.
Vakituiset ja pätkätyöläiset elävät täysin eri maailmoissa. Sen kuulee jo työpaikan kahvitauoilla, mutta yleensä pätkätyöläinen on hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Aika harvalla työttömällä jotkaa saa vain pätkätöitä on varaa tarjota vieraille pullaa ja kahvia. Vieraita ei käy. Olen jäänyt ystäväpiireistä pois.
Minä ainakin aina tarjoan työttömille ystävilleni ja pyrin aktiivisesti huolehtimaan siitä, että pysyvät piireissä.
Ja tässä keskustelussa ei ole kyse siitä, että moititaan työttömiä siitä, että raha ei riitä, vaan siitä, että keskituloiset ihmiset pihiyttään, kylmyyttään ja epävieraanvaraisuuttaan päättävät jättäa tarjoamatta lapsen kaverille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä lohdullista, että täälläkin 80 % näyttää olevan normaalin inhimillisen vuorovaikutuksen omaavia ihmisiä, jotka tarjoavat muille, ja 20 % on niitä moukkia, jotka vakavissaan saattavat laittaa lapsen viereiseen huoneeseen ruokailun ajaksi.
Lokkilapsen äityli ragesi 🙈
Lokkilapsen määritelmä av:lla: lapsi joka ei ole tullut minun toosastani, ja jota näen kerran kuussa jos silloinkaan. Kerran söi vanukkaan ja mies ei ehtinyt! Perheemme ei ikinä toipinut tästä. Lokkilapsi laitetaan huoneeseen ja haistelee ruuantuoksuja sieltä, kunnes suljemme oven ettei se lokkeile aromeja ruuasta
Osallistut nyt keskusteluun, jonka perusasioitakaan et ymmarra.
Lokkilapsen maaritelma ei ole tuo.
Lokkilapsi on huonojen vanhempien lapsi. Lapsi, josta ei viitsita huolehtia ja jota ei viitsita kasvattaa. Ja lopputulos on sitten lokkeilu ikaan kuin perintona vanhemmilta.
Ei tarvitse jättää ketään yksinään odottamaan kun perhe syö, kun meille ei ole mitään asiaa ruoka-aikoina. Lapset tulevat tiettyyn kellonlyömään mennessä kotiin, jotta ovat ruoka-aikaan pöydässä ja kaverit lähetetään kotiin tätä ennen. Saavat tulla/mennä koulun jälkeen kun läksyt on tehty ja välipala syöty ja illalla tullaan/lähdetään kotiin kun illallinen lähestyy. Miksi teillä vieraat lapset norkoilee 247 nurkissa? Eikö teillä tehdä esim. Läksyjä ja vietetä oman porukan kanssa aikaa lainkaan? Meillä koti on myös rentoutumis paikka meille aikuisillekkin, eikä täällä ramppaa jatkuvasti väkeä kuin jossain juna-asemalla. Hyvin ehtivät syödä ihan kotonaan kun ei meillä ole avoimet ovat 247.
En tiedä nykylapsista, omia ei ole. Mutta kun itse olin lapsi (1990-luvulla ja 2000-luvun alussa) niin oli yleinen käytäntö, että kun perhe syö niin lapsen kaveri odottaa lapsen huoneessa. Ainakin minun ala-asteen kaverien kanssa oli aina näin, enkä pitänyt sitä mitenkään omituisena. Jotain leivonnaisia tms. joskus tarjottiin kaverillekin mutta pääruokaa ei. Yläasteella tutustuin nykyiseen parhaaseen ystävääni ja yllätyin kun heillä taas minutkin kutsuttiin ruokapöytään mukaan. Ala-asteella tosin se aika joka kaverin luona oltiin, oli lyhyempi ja yleensä kotiintuloaika oli perheen päivällisaika. Yläasteella kaverien luona oltiin illalla paljon myöhempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakituiset ja pätkätyöläiset elävät täysin eri maailmoissa. Sen kuulee jo työpaikan kahvitauoilla, mutta yleensä pätkätyöläinen on hiljaa.
Kun vakituinen puhuu remonteista tai lomamatkoista niin ei voi osallistua kumpaankaan keskusteluun. Vuokra-asuntoa ei remontoida eikä ole rahaa tehdä mitään ulkomaanmatkoja.
Minä lähden nyt naapuriin, menen syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokin omani, se riittää. Muut eivät ruoki minun lapsiani, enkä minä muiden. En ole koko kylän ruokapankki, leipäjono, enkä välipala automaatti. Minulla ei ole siihen rahaa, eikä halua. Haluan pitää ruokailu hetket ihan oman perheen yhteisinä hetkinä ja lähetän vieraat lapset matkoihinsa kun meillä aletaan syömään. Kylään saa tulla mutta välipaloja ja aterioita en minä järjestele vaan kun nälkä on, mennään kotiin syömään. Nykyään kun lapset ovat isompia osaavat jo itsekkin sanoa että nyt pitää kaverin lähteä, kun ruoka-aika lähestyy. Omat syövät vain kotona ja oletan muidenkin lasten syövän siellä kotonaan.
Kyllä tässäkin on itsekäs ja kylmä ihminen.
Mutta juntti mikä juntti.
Ajattelee vain itseään, eikä halua olla kohtelias muille. Ja vielä ruoan evääminen lapsilta osoittaa, että kyse on jostain opitusta kulttuurisesta kylmyydestä, epäkohteliaisuudesta.
"Minulla ei ole siihen rahaa, eikä halua. Haluan pitää ruokailu hetket ihan oman perheen yhteisinä hetkinä ja lähetän vieraat lapset matkoihinsa kun meillä aletaan syömään."
Kannattaisi vähän olla kiinnostunut muustakin kuin omasta perheestä. Ja luoda sellaista hyvää mieltä ympärillään.
Mutta ei. Minulla on oikeus olla antamatta ruokaa. Pidän rajoistani kiinni ja käytän tuota oikeutta.
Kohteliaat ihmiset kunnioittaa toisten tapoja ja meillä on tapana syödä arkena vain oman perheen kesken. Voi ihminen hyvä, ei minua tippaakaan liikuta minä minua pidät. Meillä ruokailut on OMAN perheen omaa aikaa ja jos se sinusta on junttia niin sitten on. Ei ole minulta millään tavalla pois. Minun ei myöskään ole mitään mielenkiintoa ajatella kenenkään muun ruokailuita tai lasten ruokkimisia kuin omiamme. En siis todellakaan ole tippaakaan kiinnostunut muiden perheiden syömisistä tai syömättä jättämisistä. Jokainen tavallaan, minulla on tapana huolehtia omat ennen muita ja omille riittää varaa ostaa ruoat, muille ei. Jos lähetät lapsesi vatsa tyhjänä kylään niin sehän on sinun ongelmasi, ei kenenkään muun. Minusta äärimmäisen junttia lähettää mukulansa toisten ruokapöytiin norkoilemaan. Huolehtisit etteivät ole nälkäisiä kun lähtevät kotoa, muut eivät ole velvollisia näitä sinun hommiasi hoitamaan. Ajattelisit itse muita ja syöttäisit itse lapsesi.
Kohteliaat ihmiset jättää vieraat nälkäiseksi, ja vielä vittuilee päälle.
Onko ihmisellä siis velvollisuus ruokkia joka ikinen vieras, mitä kotoa löytyy kun tulee töistä kotiin? Molemmilla lapsilla on kaksi kaveria kylässä? Ihan oikeasti? Ei ruokapöydässä edes ole tilaa noin monelle, saati että olisi varautunut noin suureen määrään ruokaa. Miksi noiden lasten omat vanhemmat eivät huolehdi lapsistaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä aikuisvieraat? Tarjoatteko edes kahvin/teen kun juotte, vai pitääkö sen vieraan lähteä kotiin hörppimään?
Jos joku ystävä joskus tulee kylään, niin tarjoan kahvin sekä jotain makeaa tai suolaista kahvileipää. Miten se liittyy asiaan?
Siten että miksi lapsivieras on vähemmän arvoinen, ja ei voi mitään pientä edes tarjota. Ihminen se lapsikin on, ja sinun lapsesi ystävä vaikkei sinun.
Lapsi on kutsunut kaverinsa LEIKKIMÄÄN luokseen. Ruokkimiset hoitaa kunkin lapsen oma perhe.
Jos vanhemmat eli sinä ja ne muut olette sopineet vaikka että koko lauantai ollaan kylässä, ja se on sopinut niin oletus on että lapsi saa siellä jtn suupalaa. Jos mtn annettavaa ei ole, ei suostuta koko päivän/useiden tuntien leikkitreffeihin.
Edelleen epäinhimillistät lapsia että eihän ne voi tulla nälkäiseksi tai tarvita mitään, kuten aikuisvieraat koska leikkivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä aikuisvieraat? Tarjoatteko edes kahvin/teen kun juotte, vai pitääkö sen vieraan lähteä kotiin hörppimään?
Jos joku ystävä joskus tulee kylään, niin tarjoan kahvin sekä jotain makeaa tai suolaista kahvileipää. Miten se liittyy asiaan?
Siten että miksi lapsivieras on vähemmän arvoinen, ja ei voi mitään pientä edes tarjota. Ihminen se lapsikin on, ja sinun lapsesi ystävä vaikkei sinun.
Lapsi on kutsunut kaverinsa LEIKKIMÄÄN luokseen. Ruokkimiset hoitaa kunkin lapsen oma perhe.
Meillä ilman muuta tarjotaan ruoka kaverille, jos on leikkimässä.
Pitäisin suorastaan julmana jättää tarjoamatta.
Hys nyt, olen kesälomalla laittanut lapset eri kavereilleen syömään viitenä päivänä viikossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun vakituinen puhuu remonteista tai lomamatkoista niin ei voi osallistua kumpaankaan keskusteluun. Vuokra-asuntoa ei remontoida eikä ole rahaa tehdä mitään ulkomaanmatkoja.
Ehkä voisi mainita vuokranantajan nimen ja kertoa kuinka rumaa asuntoa hän vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokin omani, se riittää. Muut eivät ruoki minun lapsiani, enkä minä muiden. En ole koko kylän ruokapankki, leipäjono, enkä välipala automaatti. Minulla ei ole siihen rahaa, eikä halua. Haluan pitää ruokailu hetket ihan oman perheen yhteisinä hetkinä ja lähetän vieraat lapset matkoihinsa kun meillä aletaan syömään. Kylään saa tulla mutta välipaloja ja aterioita en minä järjestele vaan kun nälkä on, mennään kotiin syömään. Nykyään kun lapset ovat isompia osaavat jo itsekkin sanoa että nyt pitää kaverin lähteä, kun ruoka-aika lähestyy. Omat syövät vain kotona ja oletan muidenkin lasten syövän siellä kotonaan.
Kyllä tässäkin on itsekäs ja kylmä ihminen.
Mutta juntti mikä juntti.
Ajattelee vain itseään, eikä halua olla kohtelias muille. Ja vielä ruoan evääminen lapsilta osoittaa, että kyse on jostain opitusta kulttuurisesta kylmyydestä, epäkohteliaisuudesta.
"Minulla ei ole siihen rahaa, eikä halua. Haluan pitää ruokailu hetket ihan oman perheen yhteisinä hetkinä ja lähetän vieraat lapset matkoihinsa kun meillä aletaan syömään."
Kannattaisi vähän olla kiinnostunut muustakin kuin omasta perheestä. Ja luoda sellaista hyvää mieltä ympärillään.
Mutta ei. Minulla on oikeus olla antamatta ruokaa. Pidän rajoistani kiinni ja käytän tuota oikeutta.
Kohteliaat ihmiset kunnioittaa toisten tapoja ja meillä on tapana syödä arkena vain oman perheen kesken. Voi ihminen hyvä, ei minua tippaakaan liikuta minä minua pidät. Meillä ruokailut on OMAN perheen omaa aikaa ja jos se sinusta on junttia niin sitten on. Ei ole minulta millään tavalla pois. Minun ei myöskään ole mitään mielenkiintoa ajatella kenenkään muun ruokailuita tai lasten ruokkimisia kuin omiamme. En siis todellakaan ole tippaakaan kiinnostunut muiden perheiden syömisistä tai syömättä jättämisistä. Jokainen tavallaan, minulla on tapana huolehtia omat ennen muita ja omille riittää varaa ostaa ruoat, muille ei. Jos lähetät lapsesi vatsa tyhjänä kylään niin sehän on sinun ongelmasi, ei kenenkään muun. Minusta äärimmäisen junttia lähettää mukulansa toisten ruokapöytiin norkoilemaan. Huolehtisit etteivät ole nälkäisiä kun lähtevät kotoa, muut eivät ole velvollisia näitä sinun hommiasi hoitamaan. Ajattelisit itse muita ja syöttäisit itse lapsesi.
Kohteliaat ihmiset jättää vieraat nälkäiseksi, ja vielä vittuilee päälle.
Onko ihmisellä siis velvollisuus ruokkia joka ikinen vieras, mitä kotoa löytyy kun tulee töistä kotiin? Molemmilla lapsilla on kaksi kaveria kylässä? Ihan oikeasti? Ei ruokapöydässä edes ole tilaa noin monelle, saati että olisi varautunut noin suureen määrään ruokaa. Miksi noiden lasten omat vanhemmat eivät huolehdi lapsistaan?
Yllätysvieraat asia erikseen. Heidät voi lähettää kotiin ennen kuin alkaa ruokaa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ilman muuta tarjotaan ruoka kaverille, jos on leikkimässä.
Pitäisin suorastaan julmana jättää tarjoamatta.
Ok, meillä on pelkkää makaroonia. Voin tarjota sitä.
Vierailija kirjoitti:
Minä lähden nyt naapuriin, menen syömään.
Sama täällä. Naapuri on juntti ja moukka, jos ei tarjoa minulle ruokaa. Samalla haen pari pultsaria pihalta mukaan. Eihän siinä mitään ongelmaa ole, naapuri vaan jatkaa jauhelihakastikettaan ja keittää isomman määrän perunoita, puolittaa perheelle varatut kananrinnat ja käväisee äkkiä kaupassa ostamassa lisää leipää ja jälkiruokaa, että kaikille riittää.
Siis onko Suomessa aikuisten oikeasti näitä ihmisiä, jotka antavat vieraan lapsen olla nälissään, jos oma perhe syö?
Kertokaa, ettei pidä paikkaansa? Että ovat sittenkin trolleja?
Normaalia ainakin ennen oli että odottelin kaverin huoneessa kun tämä kävi syömässä. Kotona oli sitten oma ruoka. Yökyläilyt erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin aina tarjoan työttömille ystävilleni ja pyrin aktiivisesti huolehtimaan siitä, että pysyvät piireissä.
Ja tässä keskustelussa ei ole kyse siitä, että moititaan työttömiä siitä, että raha ei riitä, vaan siitä, että keskituloiset ihmiset pihiyttään, kylmyyttään ja epävieraanvaraisuuttaan päättävät jättäa tarjoamatta lapsen kaverille.
Viimeinen virkkeesi on peraton. Ilmeisesti et huolehdi lapsestasi ja tarjoa hanelle saannollisesti ruokaa. Et myoskaan opeta hanelle hyvia tapoja. Perheessasi ei nayta olevan minkaanlaisia ruokailutapoja.
Ota vastuu vanhemmuudestasi ja lapsistasi. Aseta ruoka-ajat ja tee niista perheen yhteista aikaa, jolloin kaikki istuvat saman poydan aareen syomaan ja keskustelemaan asioista rauhassa. Tee lapsellesi koti, eika vain asuntoa. Anna lapsellesi perhe, jossa kasvaa ja olla turvassa, eika vain joukkoa kamppakavereita.