Saako lapsen kaverin jättää toiseen huoneeseen, kun perhe syö päivällistä? Tätä mieltä on perheneuvolan psykologi.
Milloin meistä on tullut kansa jolla ei ole lainkaan ajattelukykyä ja mielipahaa saadaan kaikesta mikä ei mene juuri niinkuin minulle sopisi parhaiten ...
JA
vastauksena otsikon kysymykseen:
On koh-te-li-as-ta tarjota kaverille sapuskaa.
Pakko ei ole mutta se on hyvän tavan mukaista.
Kommentit (724)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä aikuisvieraat? Tarjoatteko edes kahvin/teen kun juotte, vai pitääkö sen vieraan lähteä kotiin hörppimään?
Jos joku ystävä joskus tulee kylään, niin tarjoan kahvin sekä jotain makeaa tai suolaista kahvileipää. Miten se liittyy asiaan?
Siten että miksi lapsivieras on vähemmän arvoinen, ja ei voi mitään pientä edes tarjota. Ihminen se lapsikin on, ja sinun lapsesi ystävä vaikkei sinun.
Lapsi on kutsunut kaverinsa LEIKKIMÄÄN luokseen. Ruokkimiset hoitaa kunkin lapsen oma perhe.
Meillä ilman muuta tarjotaan ruoka kaverille, jos on leikkimässä.
Pitäisin suorastaan julmana jättää tarjoamatta.
Eli vaikka joka päivä? Ja kaikkien lasten kavereille? Tarjotaanko iltapalakin? Olisihan suorastaan julmaa lähettää lapsi kotiinsa oman perheensä luo.
Jokainen syököön omassa kodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lähden nyt naapuriin, menen syömään.
Sama täällä. Naapuri on juntti ja moukka, jos ei tarjoa minulle ruokaa. Samalla haen pari pultsaria pihalta mukaan. Eihän siinä mitään ongelmaa ole, naapuri vaan jatkaa jauhelihakastikettaan ja keittää isomman määrän perunoita, puolittaa perheelle varatut kananrinnat ja käväisee äkkiä kaupassa ostamassa lisää leipää ja jälkiruokaa, että kaikille riittää.
Vertaat puolituntemattomalle änkemistä ja pultsareita tavalliseen lapseen, joka on oman lapsen ystävä, ja luultavasti sovitusti kylässä..? Mmhm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä aikuisvieraat? Tarjoatteko edes kahvin/teen kun juotte, vai pitääkö sen vieraan lähteä kotiin hörppimään?
Jos joku ystävä joskus tulee kylään, niin tarjoan kahvin sekä jotain makeaa tai suolaista kahvileipää. Miten se liittyy asiaan?
Siten että miksi lapsivieras on vähemmän arvoinen, ja ei voi mitään pientä edes tarjota. Ihminen se lapsikin on, ja sinun lapsesi ystävä vaikkei sinun.
Lapsi on kutsunut kaverinsa LEIKKIMÄÄN luokseen. Ruokkimiset hoitaa kunkin lapsen oma perhe.
Jos vanhemmat eli sinä ja ne muut olette sopineet vaikka että koko lauantai ollaan kylässä, ja se on sopinut niin oletus on että lapsi saa siellä jtn suupalaa. Jos mtn annettavaa ei ole, ei suostuta koko päivän/useiden tuntien leikkitreffeihin.
Edelleen epäinhimillistät lapsia että eihän ne voi tulla nälkäiseksi tai tarvita mitään, kuten aikuisvieraat koska leikkivät.
Opettele kirjoittamaan. Ei tekstistäsi saa kunnolla selvää.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko Suomessa aikuisten oikeasti näitä ihmisiä, jotka antavat vieraan lapsen olla nälissään, jos oma perhe syö?
Kertokaa, ettei pidä paikkaansa? Että ovat sittenkin trolleja?
On perheitä, missä äiti ei anna lapselleen ruokaa ja lapsi pyytää joka päivä ruokaa naapurilta. Äiti on pe ja la illat karaokebaarissa, missä kuulemma poliisit tarjoavat juomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vaikka joka päivä? Ja kaikkien lasten kavereille? Tarjotaanko iltapalakin? Olisihan suorastaan julmaa lähettää lapsi kotiinsa oman perheensä luo.
Lapsien kavereita ei ole pakko ottaa joka päivä. Aikuinen päättää milloin on vieraita ja milloin saa tuoda kavereita..vai annatko lapseai hyppiä silmillesi ja tehdä mitä lystää, eikä edes kysy lupaa sinulta?
Vierailija kirjoitti:
Siis onko Suomessa aikuisten oikeasti näitä ihmisiä, jotka antavat vieraan lapsen olla nälissään, jos oma perhe syö?
Tietenkin. Miksi pitäisi ruokkia toisten lapset? Et selvästikään ole kasvattanut omia lapsiasi kohteliaisiin käytöstapoihin, mihin kuuluu se, että lähdetään kotiin kun ruoka-aika alkaa, eikä jäädä toisten nurkkiin kärkkymään ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lähden nyt naapuriin, menen syömään.
Sama täällä. Naapuri on juntti ja moukka, jos ei tarjoa minulle ruokaa. Samalla haen pari pultsaria pihalta mukaan. Eihän siinä mitään ongelmaa ole, naapuri vaan jatkaa jauhelihakastikettaan ja keittää isomman määrän perunoita, puolittaa perheelle varatut kananrinnat ja käväisee äkkiä kaupassa ostamassa lisää leipää ja jälkiruokaa, että kaikille riittää.
Vertaat puolituntemattomalle änkemistä ja pultsareita tavalliseen lapseen, joka on oman lapsen ystävä, ja luultavasti sovitusti kylässä..? Mmhm.
No teini joskus toi mulle tuntemattomia kavereita mukanaan koulusta että ei tuo nyt niin metsään mennyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa että aihe on niin tunteisiin menevä. Oma veikkaukseni, että osalla tämä että ei haluta lapsen kavereita pöytään liittyy jonkinsortin kotihäpeään. Että eihän sen minttupetterin vanhemmat vaan pidä meitä moukkina kun tarjotaan joskus pussiranskiksia ja kalapuikkoja. Ja toisin päin vieraillessa taas tämä ajatus, että ei kai vaan meidän mukulaa pidetä köyhänä kun se Syö kyläillessä. :D Pahimmassa tapauksessa menee vielä santsaamaan.
Monessa tapauksessa voisi ottaa vähän rennommin omasta mielestäni. Se on mun mielestä kanssa tapakasvatusta miten kylässä syödään ja toimitaan.
Mutta toki. Huomioin kohdeperheen toiveet. Siksi kysynkin yleensä että syökö oma mukulani ennen kun tulee kylään jos jotain sovitaan. Toisin päin kysyn, että mitä vierailija syö jos on tulossa kylään. Mutta meillä on vielä helppoa kun on vasta 6 ja 8v Niin harvoin noita edes ihan ilmoittamatta pelmahtaa paikalle, paitsi naapurista. Mutta se on molemmin puolin ok.
Teinien kanssa varmaan vaikeempaa kun he sopii keskenään tulemisensa ja menemisensä. Mutta vanhempien tehtävä sitten opettaa haluttu malli mukulalleen joka kertoo kodin säännöt vierailleenkin / vanhemmat kertoo jos sääntöjä alkavat asettelemaan. Ei voi olettaa, että kaikille olisi itsestään selvää miten kukin haluaa toimia, tai jotenkin ihan yleispätevää tapakulttuuria. Joka olisi kaikille sama / itsestään selvä. Tässä on vanhemmilla vastuu sitten kertoa niistä kodin säännöistä ulkopuolisille jos niitä haluavat ympärilleen kylvää.Vai kotihäpeä? Ihme kyökkipsykologiaa.
Meillä syödään oikein hyvin, ja kutsun mielelläni ruokavieraita. KUTSUN.
Mutta homma menee niin, että minä päätän, kuka ja koska pöytäni ääressä istuu.
Yhteinen arkipäivällinen on minulle tärkeää, perheenkeskistä yhteistä aikaa, jossa jutellaan kuulumisia ja muuta tärkeää. Siihen ei sovi joku vieras räkänokka, joka ei ole tottunut siihen eikä ole tottunut tähän, hyvä jos on lautasliinan elämässään nähnyt ja jota ei ole ylipäänsä kutsuttu.
Vieraissa lapsissa on sekin ongelma, että kun niillä ei ole juurikaan pöytätapoja, ainakaan ravintoloissa. Meillä taas on ranskalainen kuri, mitä siihen tulee. En halua katsella pöydässäni ketään joka syö suu auki, hölisee aikuisten puheen päälle, ei osaa käytellä aterimia tai mainittua lautasliinaa. Toisaalta ei myöskään kiinnosta kenenkään muun kasvatuspuutteita paikkailla.
Sukulaisten ja tuttujen lapsia on toki joskus vanhempiensa kanssa. KUTSUTTUNA. Silloin ne vanhemmat yleensä katsovat perään.
Olet oikein mukavan kuuloista pöytäseuraa... :D
Ääh. Mee hakee lisää ranskiksia pakkasesta ja pari pirkka ööliä niin sujuu trolling paremmin
Joo. Jestas. Mietin samaa.
Miten joku voi suhtautua tuttaviinsa ja lapsensa ystäviin noin?
Itse ajattelen, että minä ja lapsen kavereiden vanhemmat kasvatetaan yhdessä näitä lapsia. Ruokitaan ja kuunnellaan mitä on meneillään ja järjestetään kivaa tekemistä. Välillä skannataan iltamyöhällä lapsen koulukirjasta sivuja kun kaverilla on kirja koulussa ja seuraavana päivänä koe.
Ne ovat oikeasti pieniä ja rasittavia tosi lyhyen aikaa. Siitä on tosi paljoa hyötyä ja iloa myöhemmin, jos silloin saa solmittua hyvät välit lapsen kavereihin ja heidän perheisiinsä.
Meillä on puolestaan niin hyvät välit lasten kaveriporukan vanhempiin, että olemme ihan yhteistuumin sopineet, että mihin aikaan lapset tulevat kukin omaan kotiinsa syömään ja myös sen, mihin aikaan on kaikilla kotiintuloaika illalla. Ei hyviin väleihin vaadita sitä, että pitää istua saman pöydän ääressä syömässä jauhelihasoppaa, johon on kiireessä lisätty pari perunaa ja porkkana naapurin Aadaa varten :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhemmat eli sinä ja ne muut olette sopineet vaikka että koko lauantai ollaan kylässä, ja se on sopinut niin oletus on että lapsi saa siellä jtn suupalaa. Jos mtn annettavaa ei ole, ei suostuta koko päivän/useiden tuntien leikkitreffeihin.
Edelleen epäinhimillistät lapsia että eihän ne voi tulla nälkäiseksi tai tarvita mitään, kuten aikuisvieraat koska leikkivät.
Jtn
Mtn
Wannabe-teinix siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokin omani, se riittää. Muut eivät ruoki minun lapsiani, enkä minä muiden. En ole koko kylän ruokapankki, leipäjono, enkä välipala automaatti. Minulla ei ole siihen rahaa, eikä halua. Haluan pitää ruokailu hetket ihan oman perheen yhteisinä hetkinä ja lähetän vieraat lapset matkoihinsa kun meillä aletaan syömään. Kylään saa tulla mutta välipaloja ja aterioita en minä järjestele vaan kun nälkä on, mennään kotiin syömään. Nykyään kun lapset ovat isompia osaavat jo itsekkin sanoa että nyt pitää kaverin lähteä, kun ruoka-aika lähestyy. Omat syövät vain kotona ja oletan muidenkin lasten syövän siellä kotonaan.
Kyllä tässäkin on itsekäs ja kylmä ihminen.
Mutta juntti mikä juntti.
Ajattelee vain itseään, eikä halua olla kohtelias muille. Ja vielä ruoan evääminen lapsilta osoittaa, että kyse on jostain opitusta kulttuurisesta kylmyydestä, epäkohteliaisuudesta.
"Minulla ei ole siihen rahaa, eikä halua. Haluan pitää ruokailu hetket ihan oman perheen yhteisinä hetkinä ja lähetän vieraat lapset matkoihinsa kun meillä aletaan syömään."
Kannattaisi vähän olla kiinnostunut muustakin kuin omasta perheestä. Ja luoda sellaista hyvää mieltä ympärillään.
Mutta ei. Minulla on oikeus olla antamatta ruokaa. Pidän rajoistani kiinni ja käytän tuota oikeutta.
Kohteliaat ihmiset kunnioittaa toisten tapoja ja meillä on tapana syödä arkena vain oman perheen kesken. Voi ihminen hyvä, ei minua tippaakaan liikuta minä minua pidät. Meillä ruokailut on OMAN perheen omaa aikaa ja jos se sinusta on junttia niin sitten on. Ei ole minulta millään tavalla pois. Minun ei myöskään ole mitään mielenkiintoa ajatella kenenkään muun ruokailuita tai lasten ruokkimisia kuin omiamme. En siis todellakaan ole tippaakaan kiinnostunut muiden perheiden syömisistä tai syömättä jättämisistä. Jokainen tavallaan, minulla on tapana huolehtia omat ennen muita ja omille riittää varaa ostaa ruoat, muille ei. Jos lähetät lapsesi vatsa tyhjänä kylään niin sehän on sinun ongelmasi, ei kenenkään muun. Minusta äärimmäisen junttia lähettää mukulansa toisten ruokapöytiin norkoilemaan. Huolehtisit etteivät ole nälkäisiä kun lähtevät kotoa, muut eivät ole velvollisia näitä sinun hommiasi hoitamaan. Ajattelisit itse muita ja syöttäisit itse lapsesi.
Toivottavasti teillä ei käy vieraita yhtään, jos oletus on että vieraan tulee tulla vatsa täynnä kylään, ja on moukka jos odottaa että saisi edea lasin kraanavettä tai suolakeksin.
Lopeta nyt martyyrin esittaminen. Jos sinua ei ole kutsuttu syomaan, niin silloin hoidat ruokailusi ihan itse ennen virailua. Kaiken huippu on kraanavesi ja suolakeksi -juttusi, kun saisit itkupotkuraivarin semmoisesta tarjoilusta.
En nyt puhunut kutsumatta vierailusta. Vaan ihan jos on KUTSUTTU. MIKÄ siinä ei mene jakoon? En tarkoita että yllätysvieraille on pakko tarjota mitään.
Olisin ollut onnessani kaverilla jos olisi edes sitä kraanavettä ja suolakeksin saanut, mutta ei yhtikäs mitään.
Leipää ja juotavaa saavat meillä kaikki jos kelpaa. Niille kavereille tarjotaan ruoka, joiden luona oma lapsikin saa ruokaa. Teini ja kaverinsa käyvät yleensä yhdessä syömässä jossain ulkona. Se yksi ärsyttävä, rajaton lapsi lähetetään kotiin syömään. Sille kaverille tarjotaan jätski, joka joskus on vuorostaan tarjonnut omalle lapselle. Eli vastavuoroisuus kunniaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Kommenteista huomaa asenteet "pitääkö ruokkia" "onko velvollisuus ruokkia" Suurin osa kuitenkin HALUAA TARJOTA lapsensa ystäville mahdollisuuden ruokailla jos on/ovat ruoka-aikana paikalla, joten eiköhän sallita se, vaikka joku siitä palstalla kovin koittaa kiukuta. ; )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jtn
Mtn
Wannabe-teinix siellä.
Ihan normaaleja lyhenteitä suomen kielessä. Kirjakieltäkö pitää suoltaa että kelpaa nettifoorumilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin mainittiin, ettei kannata ottaa kavereita kylään, jos heille ei voi tarjota. Onko teillä niin, että lapset kiltisti soittavat ja kysyvät, että saako kaveri/t tulla kylään? Osa lapsistani soittaa ja kysyy, osa taas vaan pölähtää kotiin kaverin tai parin kanssa. Ja on käynyt niin, että lapsellekin on täysi yllätys, että ovikello soi ja kaveri tulee. Joskus juuri ruoka-aikaan. On todella hauskaa tulla väsyneenä töistä kotiin ja olohuone on täynnä lasten kavereita ja jääkaapista syöty koko perheelle varatut ruoat ja vielä lisää. Sekin on koettu.
Siis ainakin siskonpoikani kaverit kysyvät ensin häneltä ja hän kysyy sitten siskoltani voiko kaveri tulla kylään, sitten joko voi tai ei. Pistä jotkut rajat ettei yllätysvieraita.
Ja vierailuajankin voi ilmoittaa etukateen.
Ihan normaalia. Silloin vierailevan lapsen vanhempienkin on helpompi suunnitella omat ruokailunsa ja menonsa, kun on tiedossa nama asiat omasta lapsestaan. Kylla, vanhemmilla on vastuu lapsistaan, myos ruokailujen suhteen.
Minulle on itsestään selvää että lapset tulevat kotiin syömään ja lasten kaverit menevät syömään sinne omaansa. Tämä onneksi on myös lasten kavereiden vanhemmille yhtä selvää ja yhdessä sovittu asia. Haluavat ihan itse ruokkia omiaan, kuten minäkin omiani. Jos on joku spessu päivä esim. Yökyläily tai vastaava niin silloin asia on eri ja yhtälailla itsestään selvä. Häpeäisin silmät päästäni jos lapseni hengailisi muiden ruokapöydissä syötettävänä kun kotonakin on ruokaa tarjolla.
Totta. Kommenteista huomaa asenteet "pitääkö ruokkia" "onko velvollisuus ruokkia" Suurin osa kuitenkin HALUAA TARJOTA lapsensa ystäville mahdollisuuden ruokailla jos on/ovat ruoka-aikana paikalla, joten eiköhän sallita se, vaikka joku siitä palstalla kovin koittaa kiukuta. ; )
Suurin osa HALUAA TARJOTA? Lähde väitteellesi? Taitaa olla lokkimamman tieteellinen tutkimus AV-ammattikorkeakoulussa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokin omani, se riittää. Muut eivät ruoki minun lapsiani, enkä minä muiden. En ole koko kylän ruokapankki, leipäjono, enkä välipala automaatti. Minulla ei ole siihen rahaa, eikä halua. Haluan pitää ruokailu hetket ihan oman perheen yhteisinä hetkinä ja lähetän vieraat lapset matkoihinsa kun meillä aletaan syömään. Kylään saa tulla mutta välipaloja ja aterioita en minä järjestele vaan kun nälkä on, mennään kotiin syömään. Nykyään kun lapset ovat isompia osaavat jo itsekkin sanoa että nyt pitää kaverin lähteä, kun ruoka-aika lähestyy. Omat syövät vain kotona ja oletan muidenkin lasten syövän siellä kotonaan.
Kyllä tässäkin on itsekäs ja kylmä ihminen.
Mutta juntti mikä juntti.
Ajattelee vain itseään, eikä halua olla kohtelias muille. Ja vielä ruoan evääminen lapsilta osoittaa, että kyse on jostain opitusta kulttuurisesta kylmyydestä, epäkohteliaisuudesta.
"Minulla ei ole siihen rahaa, eikä halua. Haluan pitää ruokailu hetket ihan oman perheen yhteisinä hetkinä ja lähetän vieraat lapset matkoihinsa kun meillä aletaan syömään."
Kannattaisi vähän olla kiinnostunut muustakin kuin omasta perheestä. Ja luoda sellaista hyvää mieltä ympärillään.
Mutta ei. Minulla on oikeus olla antamatta ruokaa. Pidän rajoistani kiinni ja käytän tuota oikeutta.
Voi ei, tuliko lapset itkuntuhruisin silmin kotiin kaverilta, kun siellä ei tarjottu heille ruokaa, eikä sinulla köyhänä yyhoona ole varaa tarjota kui Xtra-paahtoleipää ja jukurttia? Kauheita ne muut ihmiset, kun eivät ruoki sinun lapsiasi.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko Suomessa aikuisten oikeasti näitä ihmisiä, jotka antavat antavat oman lapsen olla nälissään, ja olettavat että kaverin perhe ruokkii?
Jos et ole vanukas saagasta kuullut olet palstaillut liian vähän