Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voidaanko keskustella polyamoriasta?

Vierailija
18.07.2026 |

Minusta on koomista että monta sitoumusta itselleen ottava ajattelee että on normaaleja vapaampi. Toisaalta ihmettelen miten joku pystyy tuohon. Itse loukkaantuisin syvästi jos minulle ehdotettaisiin tuota.

Kommentit (86)

Vierailija
61/86 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalin terveen valtavirtaan kuuluvan ihmisen psyyke ei sovellu noihin pidemmän päälle,

Eikä edes lievästi nepsyn. Olihan se yksi kirjailija joka muutamia vuosia sitten kirjoitti aiheesta kirjan mutta nyt sanoo että ei myöskään hänelle sopinut.

Itse asiassa terve psyyke soveltuu juurikin polysuhteeseen

Sulla on tieteenvastainen käsitys aiheesta.

Eri. Vittuux sulle kuuluu muiden elämä.  Tee sinä perseelläsi mitä lystäät.  Ketään normaalia ei tuntemattomien sexi elämä todellakaan kiinosta. 🤮🤮🤮🤮

Tuossahan vain viitattiin tieteellisten tutkimusten lopptuloksiin.

Mistä tuo vihamielisyytesi oikein kumpuaa?

Miksi et vain ohittanut tuota kommenttia tai koko ketjua?

Vierailija
62/86 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Kihniössä polyamoriaa on perinteisesti harrastettu perhepiirissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/86 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polyamoria on yleisempää naisia alistavien kulttuurien piirissä.

Vierailija
64/86 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suhteessa Heimoon ja Anssiin. Heimolla on vaimo Aino ja 3 lasta. Anssi on suhteessa Elinaan.

Vierailija
65/86 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan autoon houkuteltu alkoholistinainen saattoi olla polyamoriassa koko seurueen kanssa niin pitkään kuin löytyi viinaa. Ei enää koska woke.

Vierailija
66/86 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Naisia alistavissa kulttuureissahan sitä ei ole ollenkaan, koska naisille ei sallita vapautta useisiin miehiin. 

Vierailija
67/86 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pää kestää kahta tai usemapaa akkaa niin siitä vaan. Ei se pillu kyllä niiiin ihmeellistä oo….

Vierailija
68/86 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Naisia alistavissa kulttuureissahan sitä ei ole ollenkaan, koska naisille ei sallita vapautta useisiin miehiin. 

Miksi olet noin binäärisesti ajatteleva?

Sukupuolia on kymmeniä ellei satoja.

Vierailija
69/86 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin nuorena polyamorinen. Silloin minua kylläkin kutsuttiin häntäheikiksi. Polyamorisilla naisilla oli omat nimityksensä. Ei siinä mitään jos kaikki osapuolet ovat kuviossa vapaaehtoisesti.

Minä kutsun heitä häntäheikeiksi ja muiksi yhä.

Vierailija
70/86 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet noin binäärisesti ajatteleva?

Sukupuolia on kymmeniä ellei satoja.

Jaa niinkö niissä naisia alistavissa kulttuureissa ajatellaan? 

Vierailija
71/86 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo rehellisempää kuin pitää sivusuhteita salaa.

Minusta se on silti yhtä moraalitonta.

Ei eettisessä monisuhteisuudessa ole mitään moraalitonta. Valehtelemisessa ja pettämisessä on. 

Siihen kuuluu myös se että homma selkeä aina heti suhteen alusta lähtien.

Ei valheita, ei manipulointia. Vaan rehellisyyttä.

Tietenkin. Toki joillain myös suhteen avaaminen voi onnistua, mutta siinä lienee paljon enemmän riskejä. 

Kyllä. Harvoin jos koskaan onnistuu.

Siksi minua huvittaa esimerkiksi sarjapettäjien paatos polysuhteista. 

Jos olet valheellinen monosuhteessa niin miten voit olla rehellinen polysuhteessa.

Et mitenkään.

Vierailija
72/86 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni polyamoria voi toimia, mutta se on kyllä varmaan todella harvinaista. Voisin argumentoida vaikka kuinka paljon, mutten oikein jaksa.

Ihmisillä on yleisesti ottaen luontainen taipumus kehitellä tunteita toisiaan kohtaan. Eivätkä tunteet tottele argumentteja.

Toinen on että usein henkilö itse ei välttämättä tiedä mikä on hänelle hyväksi. Ihmiselle ei ole aina hyväksi "saada kaikkea" tai "sitä mitä haluaa". Se, mitä haluat, ei ole useinkaan se, mitä tarvitset.

Siksi: rajat ovat rakkautta.

On totta että ihmiset pettävät toisiaan ja enite ehkä itseään.

Siihenkin oikea lääke olisi selkeä raja. Usein ihmisille liian vaikeaa. Helpompaa kuin kohdata itsensä on vain pettää.

Se on ihmisen luonto sekin.

Totta kai saa elää kuten haluaa ja silleen hienoa jos kokee haluavansa kokeilla tällaistakin.

Mutta itselleen kannattaa olla rehellinen.

Uskon että tällainen polyamoria voi toimia, mutta uskon, että se on erittäin harvinaista.

Vierailija
73/86 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei eettisessä monisuhteisuudessa ole mitään moraalitonta. Valehtelemisessa ja pettämisessä on. 

Tietenkin. Toki joillain myös suhteen avaaminen voi onnistua, mutta siinä lienee paljon enemmän riskejä. 

Jos olet valheellinen monosuhteessa niin miten voit olla rehellinen polysuhteessa.

Et mitenkään.

Joo, pettävä ihminen voi pettää myös polysuhteessa. 

Olen itse elänyt ihan pitkiä aikoja monisuhteisena, mutta monogamisena aloitetun suhteen avaamiseen en olisi koskaan lähtenyt. 

Vierailija
74/86 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni polyamoria voi toimia, mutta se on kyllä varmaan todella harvinaista. Voisin argumentoida vaikka kuinka paljon, mutten oikein jaksa.

Ihmisillä on yleisesti ottaen luontainen taipumus kehitellä tunteita toisiaan kohtaan. Eivätkä tunteet tottele argumentteja.

Toinen on että usein henkilö itse ei välttämättä tiedä mikä on hänelle hyväksi. Ihmiselle ei ole aina hyväksi "saada kaikkea" tai "sitä mitä haluaa". Se, mitä haluat, ei ole useinkaan se, mitä tarvitset.

Siihenkin oikea lääke olisi selkeä raja. Usein ihmisille liian vaikeaa. Helpompaa kuin kohdata itsensä on vain pettää.

Totta kai saa elää kuten haluaa ja silleen hienoa jos kokee haluavansa kokeilla tällaistakin.

Uskon että tällainen polyamoria voi toimia, mutta uskon, että se on erittäin harvinaista.

Polyamoriaanhan nimenomaan kuuluu ne tunteet. Siitä se "amoria". 

Mutta muuten joo, polyamoria voi ihan hyvin toimia, mutta niitä ihmisiä joilla se toimii, ei ole hirveän paljon. 

Vierailija
75/86 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisaita sanoja

Vierailija
76/86 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upup 

Vierailija
77/86 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi jakaa arkea useamman kuin yhden ihmisen kanssa, se yksikin meinaa tehdä tiukkaa...

Ja seksiä en voi harrastaa "vieraampien" kanssa eli...? Ei olisi mitään järkeä minun kohdallani. Siinä vaiheessa kun olisin itseni onnistunut johonkuhun toiseen ihastuttamaan, mihin kokemukseni mukaan menee kuukausia ja olisin valmis seksiin, ei yhteydestäni kumppanini kanssa olisi murustakaan jäljellä. Arvostan myös sitä, että hän on minusta sen verran omapitäväinen, ettei jakaisi. 

Ainoa miksi olen puolison kanssa suostunut muuttamaan yhteen asumaan on että tilaa on niin helkatisti, eikä hän pakota mihinkään normoiluun arjessa, eikä kyhnää kyljessä 247. 

Siltä kannalta että itsellänikin on hieman kaikkein yleisimmästä poikkeavat tarpeet ymmärrän kyllä, että jollekin tuo poly on se juttu. En tajua mikä siinä olisi moraalitonta jos se kaikille sopii. Sehän on vain hyvä, että on avoimesti monisuhteinen jos haluaa joka tapauksessa olla useiden kanssa samaan aikaan. 

Vierailija
78/86 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et mitenkään.

Joo, pettävä ihminen voi pettää myös polysuhteessa. 

Olen itse elänyt ihan pitkiä aikoja monisuhteisena, mutta monogamisena aloitetun suhteen avaamiseen en olisi koskaan lähtenyt. 

Tyttöystäväni petti minua säännöllisesti ja usein muutaman vuoden. Hän oli myös väkivaltaisen mustasukkainen, vaikka olin uskollinen. Aloin kyllästyä. tähän ja hän ehdotti että myös minä saisin olla muiden kanssa. Tein näin ja yllätyksekseni monet naiset halusivat olla kanssani. Ihme kyllä tämä järjestely paransi suhdettamme. Kun oikeasti olin muiden naisten kanssa, tyttöystäväni ei enää ollut mustasukkainen. Häntä jopa kiinnosti kuulla naisseikkailuistani. Minäkään en ollut enää katkera hänen touhuistaan. Olimme tosin myös sopineet että suhteemme loppuisi sitten kun jompikumpi löytää vakituisen suhteen. Ja niin kävi. Nämä polyamorian ajat olivat kuitenkin suhteemme parasta aikaa. 

Vierailija
79/86 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kylällä asuu polyamorinen Aulikki, jonka luona käy usein vieraita. Joskus on kaksikin vierasta autoa pihassa. 

Moni toisaalta itkee yksinäisyyttään. Ole kuin Aulikki :)

Vierailija
80/86 |
19.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt tiedä olenko sen vapaampi kuin kukaan muukaan vaikka suhteita on kaksi yhden sijaan.

Moni perustelee polysuhteet vapaudella.

Ällöttävää.

Jotkut joo. Kunhan tekevät heti alussa selväksi mahdollisille kumppaniehdokkaille että polyamoria on heidän juttunsa ja siitä he eivät ole siitä haluamastaan vapaudesta valmiita tinkimään, minusta se on ok. Mutta jos parisuhde perustetaan monoamoriselle pohjalle ja aletaankin pommittaa polypyynnöillä, se on manipulointia.

Narsistiset ihmiset julistavat kuinka pitkäaikaiset monoamoriset suhteet pitää avata yhtäkkiä ja jos et suostu olet 1950-luvulle jäänyt ehdoton ja mustavalkoinen kontrolloija joka haluaa sitoa toisen patteriin kiinni.

Eiköhän tuollaisten tyyppien aika mennyt jo ohi. Onneksi.

Nykyään ihmiset ovat valveutuneempia ja tunnistavat tuon tyyppiset narsistit helposti. Kun asiasta on puhuttu enemmän ja kovemmalla äänellä eri paikoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi