Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voidaanko keskustella polyamoriasta?

Vierailija
18.07.2026 |

Minusta on koomista että monta sitoumusta itselleen ottava ajattelee että on normaaleja vapaampi. Toisaalta ihmettelen miten joku pystyy tuohon. Itse loukkaantuisin syvästi jos minulle ehdotettaisiin tuota.

Kommentit (126)

Vierailija
101/126 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh. Näihin järjestelyihin kannattaa lähteä vain jos on kovempi psykopaatti kuin se ehdottaja. Antaa maistaa omaa lääkettään.

Ei kuulosta nyt rakkaussuhteelta nuo sun jutut

Sinun mielestäsi haaremit ja naisten seksuaaliset hyväksikäytöt ilman äitiyksiä ovat vai? :D Hahah. Samat säännöt kaikille. Jokainen määritelkööt "amoriat" itsekseen omien mieltymystensä mukaisesti ;-)

Tässä puhuttiin polyamoriasta, ei mistään haaremeista ja hyväksikäytöistä. 

Se että rebrandaa haaremit ja hyväksikäytöt polyamoriaksi (ent. polygamia) ei muuta itse sisältöä miksikään. Nyrkillä uhkailu vs. sanoilla saivartelukaan ei tee haaremista ei-haaremia. Harmittaako kun huijauksenne ei mene läpi?

No se, että mulla on naisena ollut useita miessuhteita yhtäaikaa, ei kyllä vastaa mitään entistä polygamiaa. 

Vierailija
102/126 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni polyamoria voi toimia, mutta se on kyllä varmaan todella harvinaista. Voisin argumentoida vaikka kuinka paljon, mutten oikein jaksa.

Ihmisillä on yleisesti ottaen luontainen taipumus kehitellä tunteita toisiaan kohtaan. Eivätkä tunteet tottele argumentteja.

Toinen on että usein henkilö itse ei välttämättä tiedä mikä on hänelle hyväksi. Ihmiselle ei ole aina hyväksi "saada kaikkea" tai "sitä mitä haluaa". Se, mitä haluat, ei ole useinkaan se, mitä tarvitset.

Siksi: rajat ovat rakkautta.

On totta että ihmiset pettävät toisiaan ja enite ehkä itseään.

Siihenkin oikea lääke olisi selkeä raja. Usein ihmisille liian vaikeaa. Helpompaa kuin kohdata itsensä on vain pettää.

Se on ihmisen luonto sekin.

Totta kai saa elää kuten haluaa ja silleen hienoa jos kokee haluavansa kokeilla tällaistakin.

Mutta itselleen kannattaa olla rehellinen.

Uskon että tällainen polyamoria voi toimia, mutta uskon, että se on erittäin harvinaista.

Polyamoriaanhan nimenomaan kuuluu ne tunteet. Siitä se "amoria". 

Mutta muuten joo, polyamoria voi ihan hyvin toimia, mutta niitä ihmisiä joilla se toimii, ei ole hirveän paljon. 

Toimii psykopaateilla. Eläimillä on vaikka kuinka paljon järjestelyjä, missä ei sovita mitään tai rajoiteta himoja muuta kuin voimankäytöllä. Ihmisillä sovittiin ennen monogamiasta, koska huomattiin että itse asiassa tällainen apinamainen sekoilu tuottaa äärimmäisen huonoja tuloksia yhteiskunnallisesti. Ja tuottaahan se nytkin: länsimaissa ei synny lapsia, siellä missä ei ole ehkäisyä syntyy täysin hallitsematta jotain r aiskaus- ja katulapsia. 

Mutta kaikki ihmiset eivät ole vielä kehittyneet kognitioltaan palliensa yläpuolelle ja kun veri valahtaa punttiin niin siellä se pysyy. Vaatii pientä mielen lujuutta ja ehkä jopa sivistystä - muutakin kun siis saivartelua runollisilla sanoilla - tuoda myös keho oikeasti korkeammalle tasolle kuin se vammainen apinahinkutus. Siihen ei moni pysty. Sanojen tasolla ollaan kyllä rationalisteja, taiteilijoita ja hengessäkin, mutta käytännössä ja kehollisesti edelleen niitä apinoita. Tyhmät sitten lankeavat näihin huijauksiin.

Joo joo, ja sun mielestä äideillä tulisi olla oikeus tappaa syntyneet lapsensa. Ei sun juttuja voi ottaa vakavasti. Sulla mielenterveys ei ole kunnossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/126 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin amis soluissa yksi panee kaikkia tyttöjä ovat vieläpä kateellisia ketä eilen pani. amis tytöt ovat kokeneita seksin suhteen muuten eivät mistään mitään tajua

Vierailija
104/126 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut tyytyväinen Dysoniin.

Vierailija
105/126 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polysuhdekuviot ovat valtasuhteita ja riippuvuussuhteita.

Kuka haluaa olla sellaisessa?

Vierailija
106/126 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sun ennakkoluulosi ole mikään totuus. 

Vierailija
107/126 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt tiedä olenko sen vapaampi kuin kukaan muukaan vaikka suhteita on kaksi yhden sijaan.

Moni perustelee polysuhteet vapaudella.

Ällöttävää.

Niin, sillä, että ei rajoita TOISTEN IHMISTEN vapautta. 

En ainakaan itse ole kokenut, että vain yhden ihmisen kanssa suhteessa oleminen rajoittaisi vapauttani. Suhteessa oleminen on nimittäin täysin vapaaehtoista, ja kyllä monosuhteessakin oleva on ihan vapaa ihminen. Vapaa ihminen päättää itse, mitä tekee. Lain puitteissa saa siis toimia ihan kuten tykkää, oli mikä suhde tahansa tai ei suhdetta ollenkaan. En ymmärrä, miten muka parisuhteessa oleminen tarkoittaisi sitä, että minua rajoitetaan.  Miten muka?

Vierailija
108/126 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt tiedä olenko sen vapaampi kuin kukaan muukaan vaikka suhteita on kaksi yhden sijaan.

Ällöttävää.

En ainakaan itse ole kokenut, että vain yhden ihmisen kanssa suhteessa oleminen rajoittaisi vapauttani. Suhteessa oleminen on nimittäin täysin vapaaehtoista, ja kyllä monosuhteessakin oleva on ihan vapaa ihminen. Vapaa ihminen päättää itse, mitä tekee. Lain puitteissa saa siis toimia ihan kuten tykkää, oli mikä suhde tahansa tai ei suhdetta ollenkaan. En ymmärrä, miten muka parisuhteessa oleminen tarkoittaisi sitä, että minua rajoitetaan.  Miten muka?

No monogamisissa suhteissa kai yleensä rajoitetaan toisen vapautta romanttis-seksuaalisiin suhteisiin muiden kanssa? 

Vierailija
109/126 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse ymmärrä miten ei voi muka rakastaa useampia ihmisiä samaan aikaan. Riittähän vanhemmiltakin rakkautta kaikille lapsilleen. Polyamoriassa tuohon rakkauteen toki sittten sisälty usein myös seksuaalisuus, jota ei vanhemman ja lapsen välillä ole, mutta seksuaalisuus ei sinällään olekaan rakkautta, vaikka rakkaus ja kiintyys siihen usein liittykin. 

Voisin itse olla 2m+1n polysuhteessa, ehä jopa 3m+1n, mutta luulen, että käytännössä voisi olla jo aikamoinen sumpliminen kaiken arjen ja vapaa-ajan kanssa neljän ihmisen suhteessa. Naissuhteita en kaipaa elämääni yhtään enempää. 

Rakkaus lapsiin on erilaista kuin rakkaus kumppaniin. Jälkimmäinen on valtaosan kohdalla sillä lailla ulossulkevaa, että ihastuminen ja rakastuminen ei ole mahdollista samaan aikaan kahta eri ihmistä kohtaan, ja myöskään valtaosa ei koe elämänkumppanuutta ja siihen liittyvää rakkautta samaan aikaan kahta kohtaan.

110/126 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkahattutäti kirjoitti:

Monia sitoumuksia? Ei kai polyamoriassa mitään sitoumuksia ole. Mun nuoruudessakin oli ihmisiä, joilla oli useita seksisuhteita tai tapailua monen kanssa. Sitä sanottiin, että sellainen ihminen on vapaa sielu. Tai elää taiteilijaelämää. 
Nyt sille on vaan keksitty uusi nimitys. Ihmiset on erilaisia, ei mitään uutta auringon alla.

Polyamoriassa juuri on monta ihmistä joita kutsuu vaikka tyttöystäviksi. Tunnen sellaisen ihmisen.

No voihan niitä kutsua miksi vaan. Ei näitä ihmisiä kuitenkaan vanhemmille esitellä. 

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
111/126 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ällöttävää.

No monogamisissa suhteissa kai yleensä rajoitetaan toisen vapautta romanttis-seksuaalisiin suhteisiin muiden kanssa? 

Ei rajoiteta, ainakaan oman kokemukseni mukaan. Kyseessä on ainakin omalla kohdallani ollut ihan oma valintani. Olen halunnut olla sen ihmisen kanssa, jonka kanssa olen ollut suhteessa. Ei suinkaan ole ollut tilannetta, että olisin kauheasti halunnut olla muiden kanssa, ja ainoa este olisi ollut kumppani, joka olisi sen jotenkin kieltänyt, estänyt tai muuten rajoittanut. Ja kun en vaan pysty tuntemaan romanttis-seksuaalisia tunteita samaan aikaan kahta eri ihmistä kohtaan.

Vierailija
112/126 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, tiedän kymmeniä tarinoita aiheesta. Eli ei mikään ennakkoluulo,

Vierailija
113/126 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monogamiset parisuhteet ovat valtasuhteita ja riippuvuussuhteita. Tiedän satoja ja tuhansia tarinoita aiheesta. Ei ole mikään ennakkoluulo. 

Vierailija
114/126 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monogamiset parisuhteet ovat valtasuhteita ja riippuvuussuhteita. Tiedän satoja ja tuhansia tarinoita aiheesta. Ei ole mikään ennakkoluulo. 

Ehkä joillain jotka ovat jättäneet lapsuuden kokemukset kunnolla käsittelemättä ennen parisuhteiluaan. 

Ehkä joillain läheisriippuvaisilla jotka menevät parisuhteisiin esittäen valheellista kuvaa itsestään.

Ehkä joillain joiden terapia epäonnistui niin että alkoivat lähisuhdeväkivaltaisiksi ainakin henkisellä tasolla.

Ehkä joillain jotka eivät pysty olemaan vakaasti keskitiellä ja tekemään työtä suhteen eteen,

Siinäpä ainekset parisuhteilun epäonnistujalle ja rikkoo matkallaan mahdollisten lastensakin henkisen tilan.

Mutta jatka vaan valitsemallasi tiellä.

Vierailija
115/126 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä joillain jotka ovat jättäneet lapsuuden kokemukset kunnolla käsittelemättä ennen parisuhteiluaan. 

Ehkä joillain läheisriippuvaisilla jotka menevät parisuhteisiin esittäen valheellista kuvaa itsestään.

Ehkä joillain joiden terapia epäonnistui niin että alkoivat lähisuhdeväkivaltaisiksi ainakin henkisellä tasolla.

Ehkä joillain jotka eivät pysty olemaan vakaasti keskitiellä ja tekemään työtä suhteen eteen,

Siinäpä ainekset parisuhteilun epäonnistujalle ja rikkoo matkallaan mahdollisten lastensakin henkisen tilan.

Jos huomasit, niin vastasin vain samoin sanoin tuohon pöljään väitteeseen polyamoriasta. En minä ole niin yksinkertainen, että uskoisin kaikkien monogamisten suhteiden ovat jotain samaa. 

Esimerkkisi sopivat toki molempiin yhtä hyvin. 

Vierailija
116/126 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos huomasit, niin vastasin vain samoin sanoin tuohon pöljään väitteeseen polyamoriasta. En minä ole niin yksinkertainen, että uskoisin kaikkien monogamisten suhteiden ovat jotain samaa. 

Niinhän ne sopivat.

Jos esimerkit ilmentyvät yhdessä ja samassa ihmisessä niin kyseessä on mihin tahansa ihmissuhteisiin ja erityisesti vanhemmuuteen soveltumaton tyyppi.

Rikkoo kaiken ennemmin tai myöhemmin. Koska ei osaa rakastaa millään tavalla. Teatteria kulisseineen ja vuorosanoineen osaa näytellä.

-eri

Vierailija
117/126 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän ne sopivat.

Jos esimerkit ilmentyvät yhdessä ja samassa ihmisessä niin kyseessä on mihin tahansa ihmissuhteisiin ja erityisesti vanhemmuuteen soveltumaton tyyppi.

Rikkoo kaiken ennemmin tai myöhemmin. Koska ei osaa rakastaa millään tavalla. Teatteria kulisseineen ja vuorosanoineen osaa näytellä.

-eri

Niin, tällaisessahan ei ole kyse suhdemuodosta, vaan ihmisistä. 

Vierailija
118/126 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän ne sopivat.

-eri

Niin, tällaisessahan ei ole kyse suhdemuodosta, vaan ihmisistä. 

Niin on.

Poleeminen ja sarkastinen viha ydinperheitä kohtaan kertoo että kaikki ei ole tasapainossa ihmisessä.

Yleensä taustalla häpeä, syyllisyys ja viha itseään kohtaan joka vain projisoidaan noin. Kun niitä pohjatunteita ei pystytä käsittelemään.

Vierailija
119/126 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi polyamoristit on lähes aina ulkoisesti vähemmän viehättäviä ihmisiä? Muutenkin elämäm koulu vahvasti läsnä. En ole tainnut koskaan julkisuudessa törmätä esim. korkeasti koulutettuihin ja hyvännäköisiin monisuhteilijoihin.

Vierailija
120/126 |
20.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi polyamoristit on lähes aina ulkoisesti vähemmän viehättäviä ihmisiä? Muutenkin elämäm koulu vahvasti läsnä. En ole tainnut koskaan julkisuudessa törmätä esim. korkeasti koulutettuihin ja hyvännäköisiin monisuhteilijoihin.

Poikkeus oli se entisen Kokoomusjohtajan tytär joka kirjoitti aiheesta kirjan ”suhteellisen vapaata”.

Mutta jälkeenpäin sanoi että monisuhteiauua ei sovi hänelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän