Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Mummot riehuivat, haastattelivat ja laittoivat ranttaliksi VR:n Extra Rento -luokassa

Vierailija
15.07.2026 |

Matkustajien tunteet kuumenivat VR:n Extra Rento -luokassa kun kaksi iäkästä rouvaa riehui Oulusta Helsinkiin matkalla olleessa junassa niin, että lopulta tarvittiin paikalle poliisia. Tilanne oli saanut alkunsa, kun juna SP50 Seinäjoelta Helsinkiin peruttiin. Moni matkustajista siirtyi junaan IC26, joka tuli tuntia myöhemmin. Osa matkustajista olivat vaihtaneet vanhat liput Extra Rento -luokkaan ilman lisämaksua, koska juna oli hyvin täynnä. Samaan vaunuun tuli myös kolme iäkästä rouvaa. Ilmeisesti rouvat eivät olleet tehneet samoin, sillä myöhemmin lippuja tarkastamaan tullut Konduktööri pyysi rouvia poistumaan Extra Rento -luokasta ja neuvoi siirtymään korvaavassa junassa saman hintaluokan paikalle kuin alkuperäiset liput. Kaksi rouvista eivät siihen suostuneet ja kolmas liukeni paikalta. Pian tunteet kuumenivat ennestään ja yksi mummoista iski nyrkkiä pöytään ja haistatteli konnarille. Siinä meni konnarin raja ja tämä sanoi heille, että Tampereella loppuu naitten rouvien matka. Vihainen rouva oli puolestaan uhkaillut tekevänsä konduktööristä valituksen. Kun juna kurvasi Tampereelle, oli rouvien aika poistua. Vartija tuli hakemaan pahansisuista kaksikkoa. Rouvat eivät kuitenkaan tätä purematta nielleet vaan vastustivat vartijaa ja soittivat silminnäkijän mukaan hätäkeskukseen. Lopulta rouvat lähtivät junasta oma-aloitteisesti kun myös vartija kutsui paikalle poliisit.

https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000012141902.html

Kommentit (892)

Vierailija
841/892 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rouvat olivat etsineet muita paikkoja, mutta eivät löytäneet. Juna oli täynnä. 

Ei ollut täynnä sillä konduktööri onnistui löytämään heille vapaat paikat ja pyysi sen jälkeen heitä asiallisesti siirtymään uusille istumapaikoille mistä nämä rouvat suivaantuivat ja alkoivat raivoamaan. Rouvat vain olivat laiskoja ja mulkkuja.

Joo, ammattilainen onnistui lopulta löytämään, toisesta vaunusta. Ei voida odottaa että iäkkäät ihmiset kulkevat koko junan läpi ylhäältä ja alhaalta paikkaa etsiessään. 

Ammattilainen etsii asiakkaille paikat, ja saa vastaansa haistattelua.

Asiakkailla olisi vakava itsetutkiskelun paikka.

Asiakas sanoi että siirtyy heti seuraavalla asemalla, eikä liikkuvassa junassa kesken matkan, kun juuri viettänyt aikaa vanhoilla jaloillaan laukkuja raahaten, junaa kierrellen ja paikkaa etsiskellen. 

Kun sanonataan et pitää siirtyä heti niin se myös tarkoittaa sitä että silloin myös siirrytään heti eikä kohta, myöhemmin tai vasta seuraavalla asemalla.

Todella ikävää asiakaspalvelua, jos 76 v asiakkaan pitää siirtyä heti paikalla liikkuvassa junassa, vaikkei kukaan ollut vielä tulossa tälle extrarento paikalle. Ei mitään järkeä konduktöörin käskyssä. Oli enemmänkin kiusaamista kuin asiakaspalvelua. 

Se 76 vuotias voi hyvin siirtyä kun on sinne junaan päässytkin. Liikkuva juna ei ole mikään auto, vaan kulkee tasaisesti. Vanhemmat miehet kulkee rollaattorien kanssa ja eivät huoli apua kun yrität heille ovea pitää auki 

IC-junat heiluvat älyttömästi. Autopahoinvoinnista kärsivät eivät edes pysty matkustamaan IC:n yläkerrassa.

Vierailija
842/892 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä riehumista se on, jos hermostuu konduktöörille ja haistattelee? Eikö riehuessa ja ranttaliksi laitettaessa käydä toiseen käsiksi ja hajoiteta paikkoja?

Totta. Ip-lehdet ovat vajonneet noin alas. Kävin juuri kaupassa. Mummot taitavat olla lööpeissä koko viikonlopun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/892 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko toisen nimi Daalia ja toisen Hyacinth?

Tai Rosita ja Tamara?

Vaikka olisikin, niin mielestäni 76-vuotias mummo voisi olettaa saavansa odottaa seuraavalle pysäkille ennen kuin lähtee raahaamaan matkalaukkuaan eri vaunuun vapaille paikoille. 

Maassa maan tavalla. Noin ehkä toimitaan Kanadassa, mutta Suomessa jos konnari sanoo että pers*et ylös ja paikan vaihto niin sitten noustaan ja mennään niilleepaikoille jonka kyseinen työntekijä osoittaa eikä ala latelemaan mutkuja ja selittelemään että siirtyy ehkä kohta, myöhemmin, seuraavalla pysäkillä ja jne.

Liikkuvassa junassa liikkuminen ei ole helppoa mummoikäiselle. Olisi voinut odottaa Tampereelle, ettei seuraavaksi olisi soiteltu ambulanssia lonkkamurtuman takia. Nyt näytti poliisin soittelukin onnistuvan. Ihan käsittämätöntä touhua. 

No sitten ne mummot olisvat voineet vaikkawvatsalleen ryömiä sinne omille paikoilleen junan ollessa liikkeellä. Vatsallaan maaten ei voi kaatua ja murtaa luita. Kuitenkin sama millä tavalla he sinne menevät kunhan he olisivat sinne menneet ja noudattaneet ohjeita.

IC:n portaat ovat aika jyrkät. Pitääkö mennä pää vai peppu edellä?

Vierailija
844/892 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa ollut hauska näky mummo ryömimässä ei muuten välttämättä edes onnistu vanhalta vaunujen halki ja vaunujen välissä. Miten painaa nappia että väliovet aukeaa kun ei ole ryömimiskorkeudella napit. Joku varmaan painaa ja vaunujen väliseen tilaan niin voi sitten jäädä ja jalat ovien väliin kun ovet sulkeutuu miten sattuu. Miten se ryömien onnistuu matkatavaroiden vetäminen.

Vierailija
845/892 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän nuo mitään raihnaisia mummeleita ole olleet, jos ovat roudanneet itsensä ja tavaransa kakkoskerrokseen junan parhaille paikoille. Varmaan oikein rynnineet sinne, kuten eläkeläisillä on tapana rynniä julkisiin liikennevälineisiin, mutta pettymys on sitten vaan ollut liian kova, kun ne parhaat paikat ovatkin vaihtuneet heippa-lappuun.

Tämä 😄 Ja mitä ottaa liian raskaita laukkuja junaan + olisi asiallisesti voinut pyytää apua laukkujen kanssa eikä rähjätä. 

Harva matkustaa Atlantin yli lomalle pelkällä käsilaukulla. Useimmiten pitkillä matkoilla on mukana aika iso matkalaukku.

Vierailija
846/892 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ookoo tunkea kahden junan väki yhteen junaan ja jättää osa ilman istumapaikkaa  

Semmoista on hyvä asiakaspalvelu Suomessa 

Tuostakin olisi saanut todella näyttävän tosi-TV formaatin. 

Vierailija
847/892 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämän takia ei mummoja ja pappoja junaan

Olen samaa mieltä. Toki, jos liikkumismuotoa ei ole tarkoitetu kaikille, niin valtion pitää olla tasa-arvoinen, ja lakata tukemasta tällaista junaliikennettä. Jos tuet poistetaan, niin jäljelle jäisivät vain Turkusta lähtevät ja Turkuun menevät junat, jotka kulkevat markkinaehtoisesti.

Vierailija
848/892 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En hyväksy haistattelua ja huonoa käytöstä minkään ikäisiltä. Tosin tuntuu, että kun nuoret meluavat ja kiroilevat junassa, niin ei heitä poisteta junasta, hyvä jos ees heitä mitenkään ojennetaan. Usein saa myös lukea humalaisten remuamisesta, jopa niin että ahdistelevat muita matkustajia, eikä konnari puutu mitenkään. Mutta jos pari mummoa istuu väärillä paikoilla (jotka muuten olisivat tyhjinä!), niin silloin konduktööri uskaltaa topakasti puuttua tilanteeseen. Nuoret osaavat puhelimillaan nopeasti muuttaa tai uusia sen paikkavarauksen. Nytkinhän näin oli osa perutusta junavuorosta tulleista tehnyt ja saanut ilman lisäkorvausta sen extra rento-paikan. Liki 80 vuotiaalta sama ei välttämättä onnistu. Siksi en ymmärrä konduktöörin paikanvaihtovaatimusta. Jos kerran paikat olivat tyhjillään ja mummojen oma juna oli peruttu. Korvauksena olisi pitänyt saada ne paremmat paikat, varsinkin kun se oli okei, jos sen vaihdon oli kännykällä tehnyt.

Toinen naisista oli 76 ja toinen 60. Kuusikymppinen on vielä monta vuotta työikäinen.  Ei voi vedota ikään. Eikä ikä huonoa käytöstä selitä. 

Hieno logiikka. Minä en mitenkään nuorene, vaikka vieressäni olisi sylivauva. Jos nuorenisin, niin ryhtyisin välittömästi lastenhoitajaksi.

Vierailija
849/892 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain suomessa tälläisestä tapauksesta voi tulla kohu - uutinen. IP - lehtien höpö uutisointia. Pahempaa tapahtuu arjessa joka päivä.  

Daily Mailissä on aina joskus juttuja, kun esim. sairaalan parkkipaikalle on eksynyt pysäköinninvalvoja, joka sakottanut ensiavun potilasta tms. Hirveä paheksunta natz imaista toimintaa kohtaan. Siellä ei tosin kukaan koskaan kommentoi, että oikein meni, mitäs ei ollut pysäköintilupaa! Oikeastaan mahdoton edes kuvitella, että Englannissa potkittaisiin mummot junasta tämmöisen asian takia.

Minulle kävi kerran Heathrow:lla hauska juttu. Olin asianmukaisesti tilannut pyörätuolin vaihdolle Helsingin koneesta Edinburgin koneeseen, koska vaihto oli hiukan tiukka minun jaloilleni. Intialainen kaveri saapasteli hakemaan minua putken päästä tuolin kanssa, ja kesken kärräyksen hän istahti penkille ja sanoi, etten ehdi enää Edinburgin koneeseen. Tiesin koneen lähtöajan sekä portin ja pidin kaverille melkoisen ripityksen, jolloin hän nousi penkiltä ja jatkoi työntämistä.

Minä ehdin koneeseen, mutta mahtaakohan englannissa kiertää juttu hävyttömästä turistimummosta, joka sätti lentokentän kilttiä ja viatonta työntekijää.

Ei kuitenkaan kutsunut poliisia hakemaan sinua putkaan. :)

Vierailija
850/892 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ookoo tunkea kahden junan väki yhteen junaan ja jättää osa ilman istumapaikkaa  

Semmoista on hyvä asiakaspalvelu Suomessa 

Tuostakin olisi saanut todella näyttävän tosi-TV formaatin. 

Elokuvahan tästä jo onkin: Heitä mami junasta.

Vierailija
851/892 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän nuo mitään raihnaisia mummeleita ole olleet, jos ovat roudanneet itsensä ja tavaransa kakkoskerrokseen junan parhaille paikoille. Varmaan oikein rynnineet sinne, kuten eläkeläisillä on tapana rynniä julkisiin liikennevälineisiin, mutta pettymys on sitten vaan ollut liian kova, kun ne parhaat paikat ovatkin vaihtuneet heippa-lappuun.

Tämä 😄 Ja mitä ottaa liian raskaita laukkuja junaan + olisi asiallisesti voinut pyytää apua laukkujen kanssa eikä rähjätä. 

Harva matkustaa Atlantin yli lomalle pelkällä käsilaukulla. Useimmiten pitkillä matkoilla on mukana aika iso matkalaukku.

Jonka siis tämä mummo oli hävittänyt, kun sitä ei hänen mukanaan poistettu junasta. Arvaa korvaako VR? Sieltä tulee vastaukseksi, että emme tässä yksittäistapauksessa voi auttaa, mutta kehotamme ottamaan yhteyttä matkavakuutuksen myöntäneeseen vakuutusyhtiöön.

Vierailija
852/892 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelussa meinaa unohtua, että ydinajatus on se, että mummot itse mokasivat jutun. He käyttäytyivät rumasti ja häiritsevästi. 

Konduktöörin pitää vaikka vartijoiden ja poliisin avulla poistaa häiriköt junasta. Hän on vastuussa matkustajien viihtyvyydestä ja turvallisuudesta. Hän toimi täysin oikein. Mummot häiriköivät muiden matkustajien matkaa. Häpeä pistää nyt valehtelemaan kaiken muitten syyksi. Viisas olisi vaiennut ja ottanut vastuun teoistaan.

Oletko varma, ettet koskaan itse ulkomailla toimi vahingossa niin, että joku paikallinen kokee toimintasi häiritseväksi? Espanjassa et ainakaan ole käynyt, koska siellä paikalliset kokevat kaikki turistit häiritseviksi.

Ja luuletko että tuossa tilanteessa espanjalaiset anteeksipyydellen antaa sinun jatkaa sekoiluasi muita häiriten?

Kaikesta mediajulkisuudesta poiketen, Espanjassa saa turisti oikein hyvää palvelua, myös ilmaisissa junissa.

Vierailija
853/892 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ihan oikeesti luullut, että junassa saa istua millä vain tyhjällä paikalla siihen asti, kunnes paikan varannut henkilö siihen tulee??? Ohjeistin näin oppilaitanikin, kun menimme luokkaretkelle junalla ja paikkoja varatessa en tajunnut ottaa vierekkäisiä paikkoja kaveruksille, vaan sattumanvaraisesti tuli paikat. Herranjestas, jos joku 9-luokkalainen ois pistetty junasta ulos kesken matkan. Mitä haittaa siitä muuten on, jos istuu paikalla, jota kukaan ei oo varannut?

Vierailija
854/892 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain suomessa tälläisestä tapauksesta voi tulla kohu - uutinen. IP - lehtien höpö uutisointia. Pahempaa tapahtuu arjessa joka päivä.  

Daily Mailissä on aina joskus juttuja, kun esim. sairaalan parkkipaikalle on eksynyt pysäköinninvalvoja, joka sakottanut ensiavun potilasta tms. Hirveä paheksunta natz imaista toimintaa kohtaan. Siellä ei tosin kukaan koskaan kommentoi, että oikein meni, mitäs ei ollut pysäköintilupaa! Oikeastaan mahdoton edes kuvitella, että Englannissa potkittaisiin mummot junasta tämmöisen asian takia.

Minulle kävi kerran Heathrow:lla hauska juttu. Olin asianmukaisesti tilannut pyörätuolin vaihdolle Helsingin koneesta Edinburgin koneeseen, koska vaihto oli hiukan tiukka minun jaloilleni. Intialainen kaveri saapasteli hakemaan minua putken päästä tuolin kanssa, ja kesken kärräyksen hän istahti penkille ja sanoi, etten ehdi enää Edinburgin koneeseen. Tiesin koneen lähtöajan sekä portin ja pidin kaverille melkoisen ripityksen, jolloin hän nousi penkiltä ja jatkoi työntämistä.

Minä ehdin koneeseen, mutta mahtaakohan englannissa kiertää juttu hävyttömästä turistimummosta, joka sätti lentokentän kilttiä ja viatonta työntekijää.

"Tiesin koneen lähtöajan sekä portin ja pidin kaverille melkoisen ripityksen, jolloin hän nousi penkiltä ja jatkoi työntämistä."

suomalaistyypillistä mul kkuutta alkaa hyökkäämään aggressivisesti "ripittämällä" toista, kun varmasti kohtelias puhekin olisi tuonut ihan saman tuloksen. 

Vierailija
855/892 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ollut tietoa tarkemmin mummoista? Mietin, että sattuisivatko olemaan romaneita.

Tuskin. Muuten olisi jo moneen kertaan uutisoitu, että vr:n junassa rasismia harjoittava konduktööri.

Vierailija
856/892 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos varaa paikan junaan a ja juna a sitten perutaankin syyn x, y tai z vuoksi ja junan a asiakkaat siirretään junaan b, niin ei voi mitenkään olettaa, että junassa b ei ole muita matkustajia tai että ei joutuisi etsimään itselleen istumapaikkaa. Tuollaisia asioit vain tapahtuu, kun kuljetaan millä tahansa liikennevälineellä. 

äja mitä tulee mummojen uhkailuun, että junaan eivät koskaan enää mene, niin varmasti hyvä päätös. Kun ei osaa junassa olla ja matkustaa, niin silloin sitä ei pidä käyttää. 

käytän itse sekä junaa, että kaukoliikenteen busseja ja useammin kaukoliikenteen busseissa on ollut ongelmia ja toisinaan tulee ylläribussinvaihto keskellä matkaa. junat taas on useammin myöhässä, hassua oikeastaan, kun ajattelee asiaa.  Ei siinä tarvi alkaa haistattelemaan kuskille, vaan kerätä kamansa ja siirtyä sinne minne pyydetään sirtymään. Harmittaahan se vähän, kun on kerrankin päässyt bussissa omalle lempipaikalleen ja sitten uudessa bussissa joku toinen ehtiikin viemään sen nenän edestä .Sellaista se on, kun matkustaa minkäänlaisella kulkupelillä. 

Vierailija
857/892 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Tiesin koneen lähtöajan sekä portin ja pidin kaverille melkoisen ripityksen, jolloin hän nousi penkiltä ja jatkoi työntämistä."

suomalaistyypillistä mul kkuutta alkaa hyökkäämään aggressivisesti "ripittämällä" toista, kun varmasti kohtelias puhekin olisi tuonut ihan saman tuloksen. 

Niinkö? Miten itse reagoit kun olet myöhästymässä lennolta jonkun sluibailun takia, johon oikeasti ehtisit? 

-ohis

Vierailija
858/892 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti mummoille oli sanottu että seisokaa jos ei paikkoja ole.

Konnari hoiti alusta asti tilanteen alentuvasti ja huonosti.

Inhimillistä jos iäkkäämmältä naiselta meni hermot.

Just luin että konnari ei suostunut siihen että mummot olisivat maksaneet lisämaksun.

Konnari aiheutti tilanteen eskaloitumisen.

Nyt sitten valkopestään ja kerjätään sympatiaa lehtijutuilla.

Vierailija
859/892 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkö? Miten itse reagoit kun olet myöhästymässä lennolta jonkun sluibailun takia, johon oikeasti ehtisit? 

-ohis

kehotan häntä ihan kohteliaasti laittaa tossua toisen eteen, koska vielä olisi kuitenkin mahdollisuus ehtiä. En ala ripittämään ketään tai muutenkaan kohtelemaan häntä alentavasti. jos kohtelias puhe ei auta, niin sitten reklamaatio oikealle taholle, joka sen kuljettajan esimies on. 

Vierailija
860/892 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennne piti julkisissa pelätä teinejä ja miehiä, nykyisin näköjään mummojakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi