IS: Mummot riehuivat, haastattelivat ja laittoivat ranttaliksi VR:n Extra Rento -luokassa
Matkustajien tunteet kuumenivat VR:n Extra Rento -luokassa kun kaksi iäkästä rouvaa riehui Oulusta Helsinkiin matkalla olleessa junassa niin, että lopulta tarvittiin paikalle poliisia. Tilanne oli saanut alkunsa, kun juna SP50 Seinäjoelta Helsinkiin peruttiin. Moni matkustajista siirtyi junaan IC26, joka tuli tuntia myöhemmin. Osa matkustajista olivat vaihtaneet vanhat liput Extra Rento -luokkaan ilman lisämaksua, koska juna oli hyvin täynnä. Samaan vaunuun tuli myös kolme iäkästä rouvaa. Ilmeisesti rouvat eivät olleet tehneet samoin, sillä myöhemmin lippuja tarkastamaan tullut Konduktööri pyysi rouvia poistumaan Extra Rento -luokasta ja neuvoi siirtymään korvaavassa junassa saman hintaluokan paikalle kuin alkuperäiset liput. Kaksi rouvista eivät siihen suostuneet ja kolmas liukeni paikalta. Pian tunteet kuumenivat ennestään ja yksi mummoista iski nyrkkiä pöytään ja haistatteli konnarille. Siinä meni konnarin raja ja tämä sanoi heille, että Tampereella loppuu naitten rouvien matka. Vihainen rouva oli puolestaan uhkaillut tekevänsä konduktööristä valituksen. Kun juna kurvasi Tampereelle, oli rouvien aika poistua. Vartija tuli hakemaan pahansisuista kaksikkoa. Rouvat eivät kuitenkaan tätä purematta nielleet vaan vastustivat vartijaa ja soittivat silminnäkijän mukaan hätäkeskukseen. Lopulta rouvat lähtivät junasta oma-aloitteisesti kun myös vartija kutsui paikalle poliisit.
Kommentit (892)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta kokemuksestani pidän VR:n konduktöörejä hyvin "diplomaattisina". Olen useamman kerran tehnyt virheen ja aina saanut apua tilanteen korjaamiseen, mistä iso kiitos. Viimeisin virhe, jonka tein tällä viikolla, oli se, että ostin lipun väärälle päivälle. Matkustin siis 15. päivä, mutta verkkokaupassa olin ruksannut 14. päivän. No, QR-koodi ei sitten mennyt läpi. Konduktööri mietti hetken tilannetta ja totesi, että asia on ok.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Sitä saa mitä tilaat.
Minullepa kävi niin että minulla oli lippu oikeaan junaan mutta paikan vallanneilla teineillä ei. Osa oli ostanut väärään junaan mutta eivät suostuneet antamaan yli 60 vuotiaalle paikkaa vaikka minulla oli nimenomaan siihen junaan ostettu paikka ja niille paikoille Ja jopa konduktööri kertoi tämän minulle kun kerroin että eivät anna paikkaa niin konduktööri ohjasi minulle paikan vain lemmikkieläin vaunuun jossa vapaata vaikka allergia ja pelkään koiria. Ja matka oli satoja kilometejä. Että tällaista kohtelua ikääntyneet saa VR toimesta. Ja tapahtui vasta vuosi sitten Tampere Oulu välillä. Eli en saanut omaa maksettua palkkaani. Lopulta jonkun ajan kuluttua konduktööri löysi paikan vielä toisaalta johon matkalaukkujen kanssa jouduin siirtymään vielä kolmannen kerran ja vaikka kärsin kolme kuukautta aikaisrmmin saamasta vammasta. Ja en ole trolli. Eli ostettukaan oikea paikka ei takaa ikäihmisellä omaa istumapaikkaa junassa vaan liikkuvassa junassa pitää raahata matkalaukkuja edestakaisin.
Konnari aivan varmasti ajaa paikallasi istuvat henkilöt pois jos sinulla on näyttää lippu, joka on ostettu juuri siihen vuoroon ja juuri sille istumapaikalle.
Ei siis raaskinut ajaa pois kun samaa seuruetta eli osa oli erehtynyt ostamaan eri junaan. Näin kertoi konduktööri kun odottelin lähettyvillä tuota lipun tarkastusta. Eikä ensimmäinen kerta kun on omaa paikkaansa ei ole meinannut saada mutta nyt ei saanut ollenkaan. Matkustan tuhansia kilometrejä vuodessa junilla joten kokemusta on pitkältä ajalta ja muualtakin kuin Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta kokemuksestani pidän VR:n konduktöörejä hyvin "diplomaattisina". Olen useamman kerran tehnyt virheen ja aina saanut apua tilanteen korjaamiseen, mistä iso kiitos. Viimeisin virhe, jonka tein tällä viikolla, oli se, että ostin lipun väärälle päivälle. Matkustin siis 15. päivä, mutta verkkokaupassa olin ruksannut 14. päivän. No, QR-koodi ei sitten mennyt läpi. Konduktööri mietti hetken tilannetta ja totesi, että asia on ok.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Sitä saa mitä tilaat.
Minullepa kävi niin että minulla oli lippu oikeaan junaan mutta paikan vallanneilla teineillä ei. Osa oli ostanut väärään junaan mutta eivät suostuneet antamaan yli 60 vuotiaalle paikkaa vaikka minulla oli nimenomaan siihen junaan ostettu paikka ja niille paikoille Ja jopa konduktööri kertoi tämän minulle kun kerroin että eivät anna paikkaa niin konduktööri ohjasi minulle paikan vain lemmikkieläin vaunuun jossa vapaata vaikka allergia ja pelkään koiria. Ja matka oli satoja kilometejä. Että tällaista kohtelua ikääntyneet saa VR toimesta. Ja tapahtui vasta vuosi sitten Tampere Oulu välillä. Eli en saanut omaa maksettua palkkaani. Lopulta jonkun ajan kuluttua konduktööri löysi paikan vielä toisaalta johon matkalaukkujen kanssa jouduin siirtymään vielä kolmannen kerran ja vaikka kärsin kolme kuukautta aikaisrmmin saamasta vammasta. Ja en ole trolli. Eli ostettukaan oikea paikka ei takaa ikäihmisellä omaa istumapaikkaa junassa vaan liikkuvassa junassa pitää raahata matkalaukkuja edestakaisin.
Konnari aivan varmasti ajaa paikallasi istuvat henkilöt pois jos sinulla on näyttää lippu, joka on ostettu juuri siihen vuoroon ja juuri sille istumapaikalle.
Ei siis raaskinut ajaa pois kun samaa seuruetta eli osa oli erehtynyt ostamaan eri junaan. Näin kertoi konduktööri kun odottelin lähettyvillä tuota lipun tarkastusta. Eikä ensimmäinen kerta kun on omaa paikkaansa ei ole meinannut saada mutta nyt ei saanut ollenkaan. Matkustan tuhansia kilometrejä vuodessa junilla joten kokemusta on pitkältä ajalta ja muualtakin kuin Suomesta.
MItä sä siihen konnaria tarvit? Olisit heittänyt teinin pois väärältä paikalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ihan oikeesti luullut, että junassa saa istua millä vain tyhjällä paikalla siihen asti, kunnes paikan varannut henkilö siihen tulee??? Ohjeistin näin oppilaitanikin, kun menimme luokkaretkelle junalla ja paikkoja varatessa en tajunnut ottaa vierekkäisiä paikkoja kaveruksille, vaan sattumanvaraisesti tuli paikat. Herranjestas, jos joku 9-luokkalainen ois pistetty junasta ulos kesken matkan. Mitä haittaa siitä muuten on, jos istuu paikalla, jota kukaan ei oo varannut?
Ihan oikeasti, onko meillä opettajan virassa tällainen taukki? Ihmekös jos PISA-tulokset laskevat.
No mä oon luullut näin kanssa. Jos en mene mihinkään erikoisvaunuun, niin oletan että vapaa paikka on vapaa, kunnes siihen joku tulee. Eihän junaan ole pakko ostaa paikkalippua lainkaan välttis.
Vierailija kirjoitti:
Nämä iäkkäät ajattelevat, että heillä on oikeus käyttäytyä miten rumasti haluavat. Nyrkin iskeminen pöytään, huutaminen ja haistattelu ovat väkivallan muotoja. Ei ikä tuonut kärsivällisyyttä ja viisautta, loppujen lopuksi tunnin myöhästyminen on pientä.
Onko äänen korottaminen nykyään väkivaltaa?
Haluan pois tästä hullujen maailmasta.
Vierailija kirjoitti:
jos varaa paikan junaan a ja juna a sitten perutaankin syyn x, y tai z vuoksi ja junan a asiakkaat siirretään junaan b, niin ei voi mitenkään olettaa, että junassa b ei ole muita matkustajia tai että ei joutuisi etsimään itselleen istumapaikkaa. Tuollaisia asioit vain tapahtuu, kun kuljetaan millä tahansa liikennevälineellä.
äja mitä tulee mummojen uhkailuun, että junaan eivät koskaan enää mene, niin varmasti hyvä päätös. Kun ei osaa junassa olla ja matkustaa, niin silloin sitä ei pidä käyttää.
käytän itse sekä junaa, että kaukoliikenteen busseja ja useammin kaukoliikenteen busseissa on ollut ongelmia ja toisinaan tulee ylläribussinvaihto keskellä matkaa. junat taas on useammin myöhässä, hassua oikeastaan, kun ajattelee asiaa. Ei siinä tarvi alkaa haistattelemaan kuskille, vaan kerätä kamansa ja siirtyä sinne minne pyydetään sirtymään. Harmittaahan se vähän, kun on kerrankin päässyt bussissa omalle lempipaikalleen ja sitten uudessa bussissa joku toinen ehtiikin viemään sen nenän edestä .Sellaista se on, kun matkustaa minkäänlaisella kulkupelillä.
Aijaa, mä oon mun autossa aina mun lempipaikalla, kuskin paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä iäkkäät ajattelevat, että heillä on oikeus käyttäytyä miten rumasti haluavat. Nyrkin iskeminen pöytään, huutaminen ja haistattelu ovat väkivallan muotoja. Ei ikä tuonut kärsivällisyyttä ja viisautta, loppujen lopuksi tunnin myöhästyminen on pientä.
Onko äänen korottaminen nykyään väkivaltaa?
Haluan pois tästä hullujen maailmasta.
Mulla kanssa sähti korvaan tuo, jos ei enää saa huutaa, niin mitäs jos jollekin tallukalle ei mene sana perille puhumalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohdipa, ap, asiaa toisin. Mitä kirjoittaisit ja mihin, jos isoäitiäsi olisi nuori tytöntypkkä konnari kohdellut noin virkaintoisesti ja huonosti?
Isoäitini osasi käyttäytyä ihan normaalista ja ei olisi alkanut haistattelemaan konnaria.
Jos vielä toimittajallekin julistetaan että "Se oli sille nuorelle plikalle liikaa, että joku uskalsi sanoa sille ei. Se ei vaan kestänyt sitä" niin ei siinä hirveästi herää sympatia tälle vanhusparille tästä tilanteesta.
On todellakin väärin alkaa ketään haistattelemaan, oli tuo haistattelun kohde sitten vanha tai nuori, mies tai nainen, mutta on myös väärin vr:n puolelta alkaa häätämään tuon ikäisiä ihmisiä jos kerran moka on vr:n
Oletko joskus kuvannut englanniksi jotain hyvää, kaunista tai mukavaa sanalla "nice"? Tiedoksesi, että se on suoranaista kettuilua. Samoin joku suomea vieraana kielenä puhuva voi luulla puhuvansa korrektisti, koska ei ymmärrä vieraan kielen vivahteita ja niihin latautuneita stereotypioita.
Esim. Nice guys -leffan kovaotteiset ja väkivaltaiset hemmot oli yksityisetsiviä, jotka eivät keinojaan kaihtaneet etsivähommissa. Tosi nice guys.
Vierailija kirjoitti:
Ohjeemme on että asiakas on aina väärässä! Tavoitteena on kehittää 200 erilaista lisämaksuluokkaa ja kun perumme junan, saa istua toisessa junassa vain ja tasan samassa luokassa mihin oma lippu oli! Sitten kierrämme vartijoiden kanssa siirtelemässä ihmisiä kuin shakkinappuloita. Tavoitteena myös säästää 100 miljoonaa perumalla mahdollisimman monta junaa ensi vuonna.
t. VR
Ja junamme eivät pysähdy turhaan väliasemilla, että ehtivät edes joskus perille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VR käsittelee mummokohuja ja kehittelee erilaisia lisämaksuluokkia.... Mitenhän sen perustoiminnan saisi kuntoon, että junat kulkisivat, ja vielä ajallaan??? VR käyttäytyy kuin siinä ei olisi mitään ihmeellistä, eivät edes kommenteissa mainitse että olivat taas kerran peruneet junan ja näin mokanneet aivan törkeällä tavalla, kommentoivat vaan miten henkilökuntaa kohtaan pitää käyttäytyä.
Ja olisi myös kiva, jos juna olisi siivottu esim. kerran päivässä. Itse välttelen nykyään junia, koska ne ovat aina aivan saastaisia. Viimeksi otin pefletin mukaan, ja tarpeeseen tuli.
Joo ja vessassa ei kannata edes haaveilla käyvänsä.
Jotkut ihmiset luulevat saavansa parempaa palvelua haukkumalla ja huutamalla, vaatimalla ja kiristämällä. Mutta eihän se niin mene. Esim. minä olen niin herkkä, että menen ihan lukkoon, jos joku tuntematon ihminen huutaa mulle, varsinkin jos mulla ei ole osaa eikä arpaa virheeseen. Tämä lukkoon meneminen johtuu aikaisemmista elämänkokemuksistani, ja tunnistan sen kyllä, mutta en voi sille traumalle yhtään mitään. Riehumisen jälkeen saattaa olla, että multa ei saa mitään asiakaspalvelua.
Kyllähän tuo kuulostaa siltä, että käyttäytyivät huonosti..Mutta totta on, että vanhan ihmisen voi olla vaikea vaihtaa paikkaa liikkuvassa junassa painavia matkalaukkuja kuljettaen. Eli silleen aika tökeröä toimintaa myös nuorelta konnarilta.
Ei ajanut vaan kertoi ettei raaski kun samaa seuruetta mutta luulivat ostaneensa samaan junaan mutta toisilla oli eri aikaan lähteneeseen junaan.