Lestadiolaiset, kertokaa miksi muut uskovat eivät ole mielestänne uskovia?
Tämä on teologinen ketju. Muut päänaukojat menkööt pois. Perustin uuden ketjun, koska pelkään että tuo yks uhkailuja sisältävä ketju ei säily kauaa.
Mutta jutellaas ystävällisesti, mutta rakentavasti. Ja mode koittakoon tajuta, että teologiset, karultakin kuulistavat linjanvedot eivät ole henkilöihin menevää ivaa. Me saatamme olla hyvissä väleissä keskenämme, vaikka veikkaisimme toistemme menevän kuumalle puolelle.
Eli kysymykseni kuuluu:
-miksi ette pidä muiden seurakuntien uudestisyntyneitä kristittyjä pelastuksen tiellä olevina? Ja älkää pliis sanoko että Jumala vain tuomitsee. Kyllä te käytännössä erottelette.
-mitkä teologiset jutut puuttuu muilta, jotka teidän mielestänne on teillä, eli olennaiset ja erottavat pelastuskysymykset?
Ja ymmärrän että jotkut teistä ajattelee vapaammin kuin muut, mutta nyt puhutaan herätysliikkeenne ydinteologiasta.
Ystävällisin mutta vakavin terveisin,
-Yhteiskristillinen
Kommentit (2125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa on tätä teidän tennisotteluanne seurata, yhtä hupsuja olette kaikki.
Milloin itse tarvitset elävää Jumalaa?
Ongelma lienee siinäkin,että jos hän haluaisi pelastua jossain vaiheessa,hänen pitäisi tietää,kumpi osapuoli täällä on oikeassa,vl:t vai muut Jeesukseen uskovat🤔
Itse voisin kertoa kommentoijalle,että muista että Raamattu ei koskaan missään mainitse sellaista kuin vanhoillislestadiolaiset. Ei missään kohdassa ;D
Ei se mainitse esim. helluntalaisia, metodisteja tai ortodoksejakaan.
UT:ssa kaikessa näkyy uskon suhteen vapaaehtoisuus.
-Jeesus kehotti 70? seuraajaansa julistustyöhön ja toivottamaan rauhaa jollekin talolle, ja jos eivät ottaneet sanomaa vastaan, niin se rauha palasi opetuslapselle ja he jatkoivat matkaa. Ei siinä ketään nirhattu, jos ei ollut vastaanottavaista väkeä.
-Ja jos joku kaupunki ei ottanut vastaan sanomaa Jeesuksesta, piti apostolien pudistella jalkansa sen kaupungin tomusta ja mennä eteenpäin. Toki se kaupunki saattoi jäljestäpäin saada Jumalan tuomiot.
....kas kummaa, miksei Jeesus ei sanonut opetuslapsille: pistäkääs kastepaljut lapsille valmiiksi kun kätilöt/synnyttäjät on saaneet vauvat pihalle!
Tää on hyvä UT:n sivulause: "Pitäen tarjolla Elämän Sanaa."
Pitäen tarjolla, ei pakottaen.
Tehkääs VL:t kierros teidän puolivuotiaiden vauvojen parissa vaikkapa Suviseuroilla.
Kysykää heiltä: uskotko Jeesukseen? Se vauva tuijottaa teitä, mutustaa sit sen suviseurakentän nurmikkoa suuhunsa ja kuolaa sinne ruohoon. Sit puhkeaa siinä mahallaan itkemään kun äitiä tuli ikävä.
-Yhteiskristillinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kopioi vain pääasia.
Mikä niissä videoissa on ongelmana?
Mielestäni se että 2kertaa, +pitkät pätkät toistoa.
Ap:n kannattaa pitää taukoa.
Ei kannata kiivastuneena kirjoitella. <3
Vierailija kirjoitti:
Viimeisimpiä viestejä lukiessa on herännyt kysymys. Miksi nimimerkki Yhteiskristillinen ei noudata enää omia toiveitaan ystävällisestä ja rakentavasta ketjusta?
Mitä oikeasti loukkaavaa on ollut viimeisimmissä viesteissäni?
En ole Paavali, mutta hänkin sanoi "oi te älyttömät galatalaiset."
Aloitin kyllä rauhallisemmin. Mutta nyt olen pöyristynyt ja äimänä lestadiolaisten röyhkeästäkin Raamatun vääristelystä viimeisten 10 sivun aikana. Mutta, he ulkoistavat ajattelunsa seurakunnan johtajilleen eivätkä puntaroi avoimesti itse Raamattua ja uskalla kyseenalaistaa lestadiolaisuutta, joten ei ihme.
Suunnilleen kaikkien kirkkohistorian "hyvien tyyppien" kutsuminen ja omiminen lestadiolaisiksi on vain...röyhkeää. Kaikilla käytöksen mittareilla arvioituna.
-Yhteiskristillinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos uskoon tulo on näin tarkkaan määriteltyä ja protokollan mukaista, niin sopii kyllä hyvin Sääntö-Suomen oloihin.
Ihan kamalaa jos uskovaiseksi tuleminen tapahtuisi väärällä tavalla, eihän sitä silloin ole uskovainen ollenkaan.
Aivan. Vl-väki varmaan itse ylläpitää ajatusta yksinkertaisesta uskosta, mutta tässäkin ketjussa nähty raamatunlauseiden ruotiminen on merkki siitä, että on paljon mutkia uskontiellä. Ja minulla on se käsitys, että koska uskominen on monimutkaista, niin Raamattuakin olisi hyvä vain puhujien ym. tietäjien tulkita, ettei tuli maallikoiden vääriä ymmärryksiä.
Papit ovat parhaita tulkitsijoita.
Maallikkosaarnaajien tulkinnat voi olla mitä sattuu, kuten se "ei tässä raamatuita tarvita" - tyyppi. Ja kun opeteaan, että seurapuheet ovat tärkeämpiä kuin omatoiminen raamatun lukeminen, niin ollaan kyllä niin harhateillä ja kaukana raamatun opeista.
Itse olen aina tykännyt nimenomaan maallikkojen tulkinnoista. Ne ovat syvällisiä.
Ovatko? Eivätkö juuri maallikkopuhujien omituiset tulkinnat johtaneet 70- ja 80-lukujen kammottaviin hoitokokouksiin.
Yleistät tuon kaikkiin puhujiin.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kannattaa pitää taukoa.
Ei kannata kiivastuneena kirjoitella. <3
Parempi kiivastuneena totuutta (kuten Jeesus ja Paavali, vaikken uskalla heihin itseäni verratakaan), kuin lempeästi puhua osittaista schaibaa.
-Yhteiskristillinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ef 1:23 "Seurakunta on Kristuksen ruumis ja hänen täyteytensä, hänen, joka kaiken kaikessa täyttää."
Miten maailmanlaajuiseen seurakuntaruumiiseen pääsee jäseneksi ?
Kasteen kautta. Jollei sinua ole jo kastettu, hakeudut johonkin seurakuntaan, joka kastaa sinut Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Mahdollisesti he haluavat ensin opettaa sinulle kristinuskon perusteet, jollet niitä jo osaa. Ilmeisesti et, kun tuota jäseneksi pääsyä kyselet. Käytännön järjestelyt on eri seurakunnissa erilaiset, kertovat kyllä lisää.
Uskomaton ihminen tulee maailmanlaajuiseen Kristuksenruumiiseen uudestisyntymisen kautta. Se on eri asia kun kaste.
3:3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa"
Sitten voidaankin ryhtyä vänkäämään siitä syntyikö kyseinen ihminen uudesti oikealla tavalla vai luuleeko hän vain niin. Kaikilla on joku käsitys, ketä siihen Kristuksen seurakuntaan kuuluu ja kuka nyt ei ainakaan. Joistakin ollaan sitä mieltä, että ei voi oikein varmaksi sanoa. Selvyyttä ei tule ikinä. Paitsi kaikki ovat omasta mielestään oikeassa.
Raamattu on täydellisen selvä. Vaikka sinut olisi kastettu 10 kertaa ja osaat Raamatun ulkoa se ei riitä uudestisyntymiseen. Mikä lihasta on syntynyt on liha , joka hengestä on syntynyt on henki.
Raamattu on täydellisen selvä myös Jehovan todistajille ja monille muille, jotka tulkitsevat sitä eri tavalla kuin sinä. Miksi juuri sinun tulkintasi olisi oikea?
Jehovantodistajat eivät kuulu kristinuskoon, eivätkä jaa Raamatun sanaa vaan muuntelevat sitä itsellensä.
Raatattu edellyttää uskoa siihen.
Olet väärässä väittäessäsi Raamattua täysin selväksi, jos Raamattu on selvä vain niille jotka uskovat siihen.
Jehovan todistajien raamatuntulkintaa ei voi osoittaa vääräksi toteamalla, että he eivät ole kristittyjä. Et siis ole antanut mitään syytä sille, miksi kenenkään muun pitäisi uskoa ennemmin sinua kuin Jehovan todistajia.
Jehovan todistajat osaa ainakin perustella, miksi he tulkitsevat Raamattua niin kuin tulkitsevat. Se on paljon uskottavampaa kuin joku epämääräinen "Näin se nyt kuulkaas on. Kyllä minä tiedän, koska Raamattu on täydellisen selvä!"
"Tehkääs VL:t kierros teidän puolivuotiaiden vauvojen parissa vaikkapa Suviseuroilla.
Kysykää heiltä: uskotko Jeesukseen? Se vauva tuijottaa teitä, mutustaa sit sen suviseurakentän nurmikkoa suuhunsa ja kuolaa sinne ruohoon. Sit puhkeaa siinä mahallaan itkemään kun äitiä tuli ikävä. "
En ole VL mutta siteeraan kasvatustieteiden tradition profesoria Tapio Puolimatkaa, joka viittaa tutkimuksiin että vastasyntyneet ovat järjestään :) Jumalaan uskovia.
Vierailija kirjoitti:
"Tehkääs VL:t kierros teidän puolivuotiaiden vauvojen parissa vaikkapa Suviseuroilla.
Kysykää heiltä: uskotko Jeesukseen? Se vauva tuijottaa teitä, mutustaa sit sen suviseurakentän nurmikkoa suuhunsa ja kuolaa sinne ruohoon. Sit puhkeaa siinä mahallaan itkemään kun äitiä tuli ikävä. "
En ole VL mutta siteeraan kasvatustieteiden tradition profesoria Tapio Puolimatkaa, joka viittaa tutkimuksiin että vastasyntyneet ovat järjestään :) Jumalaan uskovia.
Onko Puolimatka kenties luterilainen?
-Yhteiskristillinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kopioi vain pääasia.
Mikä niissä videoissa on ongelmana?
Mielestäni se että 2kertaa, +pitkät pätkät toistoa.
Voisitko selittää tarkemmin? Käytän itse sellaista selainta, jolla keskusteluun upotetut videot ei näy eikä niitä pystyisi katsomaan vaikka tahtoisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeisimpiä viestejä lukiessa on herännyt kysymys. Miksi nimimerkki Yhteiskristillinen ei noudata enää omia toiveitaan ystävällisestä ja rakentavasta ketjusta?
Aloitin kyllä rauhallisemmin. Mutta nyt olen pöyristynyt ja äimänä lestadiolaisten röyhkeästäkin Raamatun vääristelystä viimeisten 10 sivun aikana. Mutta, he ulkoistavat ajattelunsa seurakunnan johtajilleen eivätkä puntaroi avoimesti itse Raamattua ja uskalla kyseenalaistaa lestadiolaisuutta, joten ei ihme.
Suunnilleen kaikkien kirkkohistorian "hyvien tyyppien" kutsuminen ja omiminen lestadiolaisiksi on vain...röyhkeää. Kaikilla käytöksen mittareilla arvioituna.
-Yhteiskristillinen
Ei he tietenkään lestadiolaisen nimellä ole kulkeneet. Mutta heidän (esim. Luther) uskonsa on sama apostolinen usko, mikä meilläkin on.
Ei siitä kannata loukkaantua. Tee sinäkin parannus <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Yhteiskristillinen
Ei he tietenkään lestadiolaisen nimellä ole kulkeneet. Mutta heidän (esim. Luther) uskonsa on sama apostolinen usko, mikä meilläkin on.
Menkää ihmeessä Saksan maalle esittelemään koko oppinne heille.
Kertokaa miten kävi.
-Yhteiskristillinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Yhteiskristillinen
Menkää ihmeessä Saksan maalle esittelemään koko oppinne heille.
Kertokaa miten kävi.
-Yhteiskristillinen
Saksassa järjestetään kyllä seuroja, siellä asuu uskovaisia.
Siis jos on lesta ped of * li niin rukoilemalla saa anteeksi? Ajatellen jo tekonsa aikana, että kun rukoilen jumala antaa anteeksi. Sen sijaan, se, joka tekee koko elämänsä ajan hyviä tekoja, auttaa muita, ei tuhoa luontoa ja on kiltti ja ystävällinen, mutta ei usko eikä rukoile, jotuu helkuttiin? Jumala on kyllä täysin typerä tyyppi, jos näin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaisia on suomalaisistakin vain noin 2% ja maailman väestöstä lestadiolaisten osuus on minimaalinen. Miksi jumala pelastaisi vain näin pienen osuuden ihmisistä ja nekin vain pääosin Suomesta tai muista Pohjoismaista?
Jeesus puhuu tästä Vuorisaarnassa:
Matteus 7:13–14
“Menkää sisälle ahtaasta portista. Sillä avara on portti ja lavea on tie, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät. Mutta ahdas on portti ja kapea on tie, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.”
Jokainen lapsi syntyy tähän maailmaan uskovaisena. Kaikki lapset, jotka kuolevat lapsuususkossaan, pääsevät taivaaseen.
Tällä hetkellä herätyksen ajat ovat Aasiassa. Afrikassa on jo sellaisia rippikouluikäisiä, jotka ovat olleet uskovaisia koko ikänsä, eli siellä herätys on ollut yli 10 vuotta sitten.
”Euroopassa lähetysseuroja järjestetään Espanjassa, Isossa-Britanniassa, Latviassa, Norjassa, Ruotsissa, Saksassa, Sveitsissä/Ranskassa, Unkarissa, Venäjällä ja Virossa. Afrikassa kohdemaita ovat Ghana, Gambia, Guinea, Kenia, Ruanda, Senegal, Sierra Leone ja Togo. Seuroja järjestetään myös Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Ecuadorissa sekä Pakistanissa.”
Ihanko tosissaan väität, että kaikista maailman kristityistä vain pieni lestadiolaisuusjoukko pelastuisi? Lestadiolaisilta on tainnut unohtua kristinuskon tärkein oppi eli armo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vielä selvennän, miksi en hyvin todennäköisesti tule seuroihinne. Siis voisin mä niissä käväistä, mutta pari syytä:
-En tee osakristillisyydellä mitään. Joku VL-pomo katsoisi mua vinoon, kun sanoisin "hei mä näin yhden ilmestyksen viime viikonloppuna, voinko jakaa sen seurakunnalle?" (Raamatussa nainen saa kertoa seurakunnassa ilmestystietoa, mä saan joskus ilmestyksiä)
-Lisäksi te yrittäisitte saada mua liikkeesenne, ja siinä taustalla teidän pelkonne, että joudun helvettiin ilman lestadiolaista uskoa. Käännyttäisitte siis mua omaan uskoonne.
Sellaista ei tapahdu yhteiskristillisissä piireissä: ei mua yritetä vapareissa käydessäni käännyttää vapaakirkolliseksi, hellareissa hellariksi tai metodisteissa metodistiksi. Meillä on yhteinen usko, eri painotuksista huolimatta, ja se riittää. Toki jotkut pienet seurakunnat ovat halunneet mut seurakuntaansa väkimääräänsä lisätäkseen ja kiintymyksestä, mutta he hyväksyvät jos valitsenkin jonkun toisen yhteiskristillisen puljun.
-Yhteiskristillinen
Sinua ei tietenkään koiteta käännyttää yhteiskristillisissä piireissä, koska kuulut samaan yhteiskristilliseen lahkoon kuin muutkin siellä olevat. Mutta jos johonkin tilaisuuteenne tulee uteliaana joku kirkkonsa opin mukaisesti uskova katolilainen, ortodoksi tai vaikka lapsikasteessa uskon saanut Suonen Tunnustuksellisen Luterilaisen Kirkon jäsen (joista jälkimmäiselle viimeisen päälle oikea oppi on erittäin tärkeää), koittaisiko joku käännyttää hänet?
Yhteiskristillinen ei ole vieläkään vastannut tähän.
Mutta, mä meen muihin juttuihin tänä iltana, palaan ehkä myöhemmin. Olen vaan pettynyt ja surullinen johtajillenne, jotka on teidät eksyttäneet osittain.
Teillä pystyy pelastumaan. Mutta mitä sen jälkeen? Vääristelette röyhkeästi Raamattua, ja yritätte omia kaikki hurskaat muka-lestadiolaisiksi 2000 vuoden ajalta, vaikka niiden liikkeiden edustajat ja asiantuntijat voisivat aikalailla älähtää röyhkeydestänne.
Sen kaiken puette herttaisiin hymiöihin ja lempeisiin lauseisiin. Kuitenkin muille vilpittömille aktiiviuskoville piut paut antaen.
Sorry. Ei mene läpi. Mutta alkuseurakuntalaisia ette voi omia, koska heillä oli usko elävämpää, Pyhän Hengen voimassa elämistä.
Gal.5
19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
-Yhteiskristillinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Yhteiskristillinen
Vastaan sivusta. Kyllä itselläni on läpi ketjun ollut fiilis, että et ole pohjimmiltasi kovinkaan vilpittömästi kiinnostunut vl - uskosta, vaan sinulla on jokin muu motiivi.
Ehkä saatan vielä tänä iltana jutella täällä, mutta sitten lähden tästä ketjusta.
Lahja pitää ottaa VASTAAN.
Edelleen, Jeesus kysyy jokaiselta hänen omaa tahtoaan: Tahdotko?
Tai: "Minä seison ovella ja kolkutan, ja joka avaa niin käyn sisälle." Eli ei ole pakko avata.
Eikä
"Mä rynnistän väkipakolla sisällen, pakotan uskovaiseksi ja tungen kastepaljuun."
No, miekkalähetys oli jälkimmäistä.
-Yhteiskristillinen