Lestadiolaiset, kertokaa miksi muut uskovat eivät ole mielestänne uskovia?
Tämä on teologinen ketju. Muut päänaukojat menkööt pois. Perustin uuden ketjun, koska pelkään että tuo yks uhkailuja sisältävä ketju ei säily kauaa.
Mutta jutellaas ystävällisesti, mutta rakentavasti. Ja mode koittakoon tajuta, että teologiset, karultakin kuulistavat linjanvedot eivät ole henkilöihin menevää ivaa. Me saatamme olla hyvissä väleissä keskenämme, vaikka veikkaisimme toistemme menevän kuumalle puolelle.
Eli kysymykseni kuuluu:
-miksi ette pidä muiden seurakuntien uudestisyntyneitä kristittyjä pelastuksen tiellä olevina? Ja älkää pliis sanoko että Jumala vain tuomitsee. Kyllä te käytännössä erottelette.
-mitkä teologiset jutut puuttuu muilta, jotka teidän mielestänne on teillä, eli olennaiset ja erottavat pelastuskysymykset?
Ja ymmärrän että jotkut teistä ajattelee vapaammin kuin muut, mutta nyt puhutaan herätysliikkeenne ydinteologiasta.
Ystävällisin mutta vakavin terveisin,
-Yhteiskristillinen
Kommentit (768)
Älkää nyt ihmeessä antako siitä määräyksiä, mitä saa rukoilla!
59:2 vaan teidän pahat tekonne erottavat teidät Jumalastanne, ja teidän syntinne peittävät teiltä hänen kasvonsa, niin ettei hän kuule. Jesaja
35:13 Ei, turhia ei Jumala kuule, eikä Kaikkivaltias niihin katso, Job
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mutta miksi? Miksi Jeesuksen piti kuolla? Teologit ovat vuosisatoja pohtineet sitä, miksi ihmiskunnan lunastuksen piti tapahtua juuri tällä tavalla."
Rakkaudesta. Kaikkivaltias Jumala olisi voinut pelastaa ihmiset vaikka sormia napsauttamalla, mutta hän valitsi toisin.
Ei Jumala voi/toimi lakiaan vastaan.
Niin.
Paitsi minä kyllä usein toivon (ja rukoilenkin) että kaikkivaltias Jumala heltyisi tuomiopäivänä. Ja ottaisi kaikki ihmiset taivaaseen. Koska Hänelle on kaikki mahdollista.
-vl
Älä rukoile turhia.
Johanneksen evankeliumi:
8:44 Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.
Taivaan Isän lapset vain ovat perillisiä.
Kaikkien ihmisten puolesta saa rukoilla. Oikeastaan pitääkin. Ei se ole turha rukous.
Täysin turha rukous on pyytä Jumalaa ottamaan kaikki taivaaseen, se ei tule tapahtumaan.
Ovatko vain sellaiset rukoukset tarpeellisia, jotka toteutuvat?
1.Timoteuksen kirje:
2:1 Minä kehoitan siis ennen kaikkea anomaan, rukoilemaan, pitämään esirukouksia ja kiittämään kaikkien ihmisten puolesta,
2:2 kuningasten ja kaiken esivallan puolesta, että saisimme viettää rauhallista ja hiljaista elämää kaikessa jumalisuudessa ja kunniallisuudessa.
2:3 Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme,
2:4 joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.
https://srk-radio.s3.amazonaws.com/2026/007433_Kilvoitus_osa_3_usko_ja_… (16 min)
Mikä hallitsee sydäntäni? Raha, työ, ulkonäkö, terveys… vai Jumala?
Mitä jos joku pitää jotain asiaa syntinä ja sinä et (ehdonvallan asioista)?
Roomalaiskirje:
8:26 Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mutta miksi? Miksi Jeesuksen piti kuolla? Teologit ovat vuosisatoja pohtineet sitä, miksi ihmiskunnan lunastuksen piti tapahtua juuri tällä tavalla."
Rakkaudesta. Kaikkivaltias Jumala olisi voinut pelastaa ihmiset vaikka sormia napsauttamalla, mutta hän valitsi toisin.
Ei Jumala voi/toimi lakiaan vastaan.
Niin.
Paitsi minä kyllä usein toivon (ja rukoilenkin) että kaikkivaltias Jumala heltyisi tuomiopäivänä. Ja ottaisi kaikki ihmiset taivaaseen. Koska Hänelle on kaikki mahdollista.
-vl
Älä rukoile turhia.
Johanneksen evankeliumi:
8:44 Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.
Taivaan Isän lapset vain ovat perillisiä.
Kaikkien ihmisten puolesta saa rukoilla. Oikeastaan pitääkin. Ei se ole turha rukous.
Täysin turha rukous on pyytä Jumalaa ottamaan kaikki taivaaseen, se ei tule tapahtumaan.
Kyllä pitää rukoilla.
Valvoa ja rukoilla.
Keiden puolesta pitää rukoilla?
Kaikkien puolesta, sanoo Biblia 1776.
Olen ehdottomasti samaa mieltä.
Lutherkin sanoo, että Jumala suuttuu kovasti, jos emme rukoile.
Tässä rukoilemissa oli kysymys että Jumala muuttaa Raamatussa olevaa tapahtumaa viimeisestä tuomiosta.
(Jumala sanoo että vuohet menee vasemmalle ja tuleen ja lampaat taivaaseen.) Se ei tule tapahtumaan ja on tarpeeton pyyntö.
Joka tapauksessa minä rukoilen kaikkien puolesta.
Rukoilen, että kaikki epäuskoiset saisivat parannuksen armon. Rukoilen, että kaikkien uskovaisten usko vahvistuisi ja että joka ikinen ihminen pääsisi taivaaseen.
En kuvittele itsestäni mitään, mutta kukapa tietää, vaikka minunkin rukouksiani olisi kuultu, koska evankeliumia saarnataan netin kautta koko maapallolle ja monet ovat käsittäneet parannuksen armon.
Raamatussa ilmoitetaan, että rukouksessa pitää olla kärsivällinen
Ei saa antaa periksi. Olen rukoillut sitäkin, että kaikki ne jotka eivät ole uskomassa - tämän ketjun lukijat -saisivat parannuksen armon.
Tehkää ystävät parannus ja uskokaa evankeliumi.
Se rukous on oikein. Sitä et voi muuttaa että kaikki menevät lopulta omaan paikkaansa.
Sille minä en voi mitään, mutta rukoilen silti kaikkien puolesta
Vierailija kirjoitti:
https://srk-radio.s3.amazonaws.com/2026/007433_Kilvoitus_osa_3_usko_ja_… (16 min)
Mikä hallitsee sydäntäni? Raha, työ, ulkonäkö, terveys… vai Jumala?Mitä jos joku pitää jotain asiaa syntinä ja sinä et (ehdonvallan asioista)?
Kuuntelin juuri tuon ohjelman. Tosi hyvä. Kannattaa kaikkien kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
On myös turha rukoilla että lopun ajat eivät tapahtuisi.Kaikki tapahtuu ennalta suunnitelman mukaan.
Jos kaikki tapahtuu suunnitelman mukaan, ovat kaikki muutosta pyytävät rukoukset tuon suunnitelman vastaisia, elleivät ne kuulu jonkinlaiseen korkeamman tason metasuunnitelmaan. Eli esimerkiksi sairaan parantumista pyytävä rukous on jumalan suunnitelman vastainen, sillä jumalan suunnitelmaan kuuluu kyseisen henkilön sairaus. Samoin esimerkiksi henkisen parannuksen toivominen paheelliselle henkilölle olisi suunnitelman vastaista, koska kyseisen henkilön paheellisuus kuuluu suunnitelmaan.
Jos taas ajatellaan, että kaikki jumalan näennäisen suunnitelman vastaisuus on osa jumalan varsinaista suunnitelmaa, niin jumalan esitetyn suunnitelman vastustus ei ole hänen oikean suunnitelmansa vastaista, vaan juuri sen mukaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On myös turha rukoilla että lopun ajat eivät tapahtuisi.Kaikki tapahtuu ennalta suunnitelman mukaan.
Mikä sinusta on rukouksen tarkoitus?
Ja oletko vl vai joku muu?
En ole lestadiolainen, olen seurakuntaruumiin jäsen.
2.Pietarin kirje:
1:3 Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään
Vierailija kirjoitti:
59:2 vaan teidän pahat tekonne erottavat teidät Jumalastanne, ja teidän syntinne peittävät teiltä hänen kasvonsa, niin ettei hän kuule. Jesaja
Jumala on Pyhä Jumala, ihminen on vain ihminen. Mutta ei kai ihminen voi muuta kuin luottaa siihen, että Jumala kuulee rukoukset ja vastaa niihin siten niin kuin haluaa. Eihän se estä rukoilemista, että jokainen ihminen on syntinen.
ei vl
Vierailija kirjoitti:
Onko silti väärin rukoilla sellaisia rukouksia, joita Jumala ei kuule?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Itse näen tuon raamatunkohdan viittaavan siihen, että Jeesus tarvittiin syntien lunastajaksi ja taas jostakin syystä, jonka perustetta emme voi ihmisinä ymmärtää, Jumala toimi poikansa kautta eikä suoraan itse."
Kyllä se perute on selvään sanottu Raamatussa.
Ei ole. Sehän on yleisesti tiedetty teologinen pohdinnanaihe, että miksi Jumala vaati poikansa uhrautumaan ihmisten syntien puolesta. Siihen ei Raamatussa tule vastausta.
10:4 Sillä mahdotonta on, että härkäin ja kauristen veri voi ottaa pois syntejä.
10:5 Sentähden hän maailmaan tullessaan sanoo: "Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit;
10:6 polttouhreihin ja syntiuhreihin sinä et mielistynyt.
10:7 Silloin minä sanoin: 'Katso, minä tulen - kirjakääröön on minusta kirjoitettu - tekemään sinun tahtosi, Jumala'."1.Pietarin kirje:
1:20 hänen, joka tosin oli edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista, mutta vasta viimeisinä aikoina on ilmoitettu teitä varten,Tottakai tulee vastaus, Poika tulee lunastamaan ihmiset, eihän Jumala joka on henki voi tulla maanpäälle ,eikä Jumala kuole vaan ihminen Jeesus kuoleesovituskuoleman.
Ei asia ole ihan noin yksinkertainen
https://hapatusta.net/2019/03/25/miksi-jeesuksen-piti-kuolla/
Raamattu selvästi kertoo asian. Mikä on epäselvää?
Epäselvää on se, MIKSI Jumala vaati ihmisuhrin syntien sovitukseksi. Mutta ei meidän edes tarvitse ymmärtää kaikkea voidaksemme uskoa.
Ihminen on Jumalan kanssa samaa lajia, Jumalan siemenestä ,henki, sielu, ruumis. Enkelit eivät ole samassa asemassa,enkelit ovat luotuja henkiä.
Veri tuo sovituksen,koska elämä on veressä. Sovittajan täytyy olla toinen synnitön Aadam. Jeesus inkarnoitui ihmiseksi .eli ihmisen elämän synnittömänä, kuoli ihmisen kuoleman ja otti päällensä synnin kirouksen. Kaiken täytettyään nousi kuolleista Jumalan taivaaseen. Lunastuksen vastaanottavat perivät iankaikkisen elämän taivaassa.
Jos ihminen olisi Jumalan siemenestä, ihminen olisi syntynyt, ei luotu. Ihminen kuitenkin on luotu olento, kuten ovat enkelitkin. Kun tämä on teologinen ketju niin todettakoon, että teologit ovat sitä sitten kautta aikain ihmetelleet, mitä se Jumalan kuvana ja kaltaisena oleminen voi tarkoittaa. Miten luotu voi olla luomattoman kaltainen?
Ihminen on ihminen , ei Jumala. Ihminen on kolminaisuus henki, sielu, ruumis. Ihminen omistaa Jumalan iankaikkisen hengen.Jumal on myös kolminaisuus Isä, Poika, Pyhähenki.
Enkelit ovat luotuja henkiolentoja. Enkelit eivät ole lunastuksen piirissä ,niinkuin ihmiset.
2.Timoteuksen kirje:
3:15 ja koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.2.Pietarin kirje:
1:21 sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.Minä en ole ikinä ymmärnäyt mitä eroa on hengellä ja sielulla.
Hain kerran netistä vastausta ihan samaan asiaan. Päädyin muistaakseni jollekin kirkolliselle sivulla. Joku pappi tms. taisi kertoa, että teologisesti niillä tarkoitettaisiin samaa asiaa .
Korjatkoon joku, jos olen väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko silti väärin rukoilla sellaisia rukouksia, joita Jumala ei kuule?
Sivusta. Minä en osaa vastata mikä siinä olisi väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2.Pietarin kirje:
1:3 Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään
Voisitko selittää tarkemmin, mitä tarkoitat sanoessasi että olet seurakuntaruumiin jäsen? Kuulutko myös johonkin "maalliseen" seurakuntaan, hengelliseen järjestöön, epäviralliseen porukkaan tms. vai oletko kenties jättäytyt yksin oman Raamattusi kanssa samalla kun koet jonkinlaista näkymätöntä yhteyttä muihin uskoviin?
SK kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki tapahtuu suunnitelman mukaan, ovat kaikki muutosta pyytävät rukoukset tuon suunnitelman vastaisia, elleivät ne kuulu jonkinlaiseen korkeamman tason metasuunnitelmaan. Eli esimerkiksi sairaan parantumista pyytävä rukous on jumalan suunnitelman vastainen, sillä jumalan suunnitelmaan kuuluu kyseisen henkilön sairaus. Samoin esimerkiksi henkisen parannuksen toivominen paheelliselle henkilölle olisi suunnitelman vastaista, koska kyseisen henkilön paheellisuus kuuluu suunnitelmaan.
Jos taas ajatellaan, että kaikki jumalan näennäisen suunnitelman vastaisuus on osa jumalan varsinaista suunnitelmaa, niin jumalan esitetyn suunnitelman vastustus ei ole hänen oikean suunnitelmansa vastaista, vaan juuri sen mukaista.
Kaikkein korkein on käskenyt rukoilla sairaiden , kiusattujen puolesta mm. lähetyskäskyssä, vaikka emme tiedä olisiko tauti kuolemaksi. Jumala haluaa kaikille hyvää, vastustaja pahaa.
"-miksi ette pidä muiden seurakuntien uudestisyntyneitä kristittyjä pelastuksen tiellä olevina? Ja älkää pliis sanoko että Jumala vain tuomitsee. Kyllä te käytännössä erottelette."
Vl-näkökulmasta muissa seurakunnissa ei ole uudestisyntyneitä kristittyjä tai jos onkin, he löytävät tiensä vl:n yhteyteen kuullessaan vl-opetusta. Lammas tunnistaa oman paimenensa äänen eikä seuraa muita paimenia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetetaanko vanhoillislestadiolaispiireissä henkilökohtaisen Raamatun lukemisen tärkeyttä lainkaan? Ainakaan tuntemillani vanhoillislestadiolaisilla ei ole ilmeisesti tapana lukea itse Raamattua, ainakaan Raamattua ei ole missään esillä kuin kirjahyllyssä. Seuroissa kyllä käyvät säännöllisesti. Eikö oma Raamatun lukeminen kuitenkin ole tärkeää?
Opetetaan, ehdottomasti.
Itse kyllä luen Raamattua ja toki paljon myös SRK:n julkaisuja. Ne ovat täynnä Raamatunlainauksia.
Lukisitko joskus vaikka Billy Grahamia?
-Yhteiskristillinen
Billy Graham oli valheopettaja. Kaveerasi paavin kanssa.
Paavista en tiedä, mutta rikas mies oli, varallisuus kuollessaan 25 milj USD, pääosin kiinteistöomistuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaiset ovat tehneet uskomisesta tiedettä. Jotta osaisi elää tätä elämää oikein, siis pysyä taivastiellä, pitää perehtyä tähän uskomisen tieteeseen. Niin vaikeaa on lestadiolaisten taivastie. Lestadiolaiset ovat taivastieteilijöitä.
Tämän takia kannattaa kääntyä Noahidismiin. Seitsemän helppoa lakia joita seuraamalla pääset taivaaseen.
-Noahide
Kyse on siis Nooan liitosta, jonka Jumala solmi aikanaan Nooan kanssa ja jonka juutalaiset katsovat sitovan kaikkia Nooan jälkeläisiä eli koko nykyistä ihmiskuntaa. Juutalaisethan eivät käännytä ketään vaan sen sijaan heidän on usein vaikea ymmärtää, miksi joku pakana haluaa kääntyä juutalaiseksi. Jumalahan on antanut juutalaisille paljon enemmän käskyjä noudatettavaksi kuin pakanoille, joilla on juutalaisten mukaan mahdollisuus pelastua pelkän Nooan liiton avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2.Pietarin kirje:
1:3 Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydelläänVoisitko selittää tarkemmin, mitä tarkoitat sanoessasi että olet seurakuntaruumiin jäsen? Kuulutko myös johonkin "maalliseen" seurakuntaan, hengelliseen järjestöön, epäviralliseen porukkaan tms. vai oletko kenties jättäytyt yksin oman Raamattusi kanssa samalla kun koet jonkinlaista näkymätöntä yhteyttä muihin uskoviin?
Efesolaiskirje:
5:23 sillä mies on vaimon pää, niinkuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja.
Kaikista uskontokunnista kriteerit täyttävä kuuluu Kristuksen seurakuntaan ja Jumalan perheeseen.
(Olen estynyt menemästä seurakunnankokoukseen, fyysinen rajoite.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2.Pietarin kirje:
1:3 Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydelläänVoisitko selittää tarkemmin, mitä tarkoitat sanoessasi että olet seurakuntaruumiin jäsen? Kuulutko myös johonkin "maalliseen" seurakuntaan, hengelliseen järjestöön, epäviralliseen porukkaan tms. vai oletko kenties jättäytyt yksin oman Raamattusi kanssa samalla kun koet jonkinlaista näkymätöntä yhteyttä muihin uskoviin?
Efesolaiskirje:
5:23 sillä mies on vaimon pää, niinkuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja.Kaikista uskontokunnista kriteerit täyttävä kuuluu Kristuksen seurakuntaan ja Jumalan perheeseen.
(Olen estynyt menemästä seurakunnankokoukseen, fyysinen rajoite.)
Ikävä kuulla rajoitteestasi. Oletko löytänyt seuroihin netin kautta? :)
16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
16:17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,
16:18 nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi."
Eikös siinä ollut myös että herättäkää kuolleita?