Mies jätti lyhyellä ilmoituksella 16 vuoden avioliitosta ja lähti kahdessa tunnissa ovesta ulos
Oli tavallinen kevättalven sunnuntai-ilta. Mari seisoi keittiötason äärellä, aviomiehensä hänen rinnallaan. Mies ja lapset olivat juuri palanneet hiihtolomareissulta ja pariskunta valmisti perheelle iltapalaa kotona.
Kun puoliso kertoi olevansa todella rakastunut, oli Mari ensin imarreltu. Hän muiskautti suukon poskelle ja vastasi rakkaudentunnustukseen. Viikossa toista oli ehtinyt jo kaivata.
Tomaattiveitsi pysähtyi matkallaan puoliväliin, kun mies tokaisikin, ettei rakkauden kohteena suinkaan ollut Mari, vaan toinen nainen. Kuudentoista vuoden suhde oli tulossa päätökseen.
Nykyään Mari kutsuu illan tapahtumia kahden tunnin avioeroksi.
Alkušokin jälkeen hän kiirehti vessaan, jossa romahti lattialle. Mies soitti Marin ystävälle, joka saapui paikalle, kun mies jo pakkasi tavaroitaan.
Kahdessa tunnissa mies oli jo lähtenyt kasseineen. Neljään kuukauteen Mari tai lapset eivät saaneet häneen mitään yhteyttä. Isä ei tavannut lapsiaan eikä asioista keskusteltu.
Koko ajan perheen kolme lasta olivat kuunnelleet yläkerrassa.
Marin isä hankki asianajajan ositusta varten ja ystävä kehotti selvittämään lasten huoltajuuskysymyksen lastenvalvojalla. Työnantaja mahdollisti pidemmän poissaolon ja rauhassa toipumisen.
Samalla ystävä talutti suihkuun, vaihtoi lakanat sänkyyn, kävi kotona pesemässä pyykkiä ja laittamassa ruokaa. Lopulta hän myös passitti Marin sairaanhoitajan puheille, mistä alkoi pitkä terapiapolku.
Terapeutin kanssa purettiin eron aiheuttamaa syyllisyydentunnetta siitä, ettei Mari ollut huomannut merkkejä uskottomuudesta aiemmin. Jälkikäteen oli käynyt ilmi, että miehen sivusuhdetta oli kestänyt ennen eroa jo monta vuotta.
Mari oli huomannut miehen käytöksessä muutoksia, joita hän ei kuitenkaan aiemmin ollut osannut epäillä. Mies oli yllättäen alkanut ostaa uusia vaatteita ja hygieniarutiinit tarkentuivat. Myös puhelin vaikutti liimaantuvan miehen käteen, eikä hän jättänyt sitä hetkeksikään vahtimatta.
– En tänä päivänäkään tiedä syytä miehen lähdölle tai sivusuhteelle, enkä koskaan saa tietää. Terapiassa opin, ettei minun tarvitsekaan tietää syytä. Muodostan omat arvoni ja oman käsitykseni siitä, mitä tapahtui. En voi kantaa syyllisyyttä toisen ratkaisuista, vaan omat ratkaisuni ovat ne tärkeimmät.
https://www.iltalehti.fi/suhteet/a/40e6455a-b06e-4804-8f46-a96e6be1115b
Kommentit (556)
Vierailija kirjoitti:
Meillä äiti vain katosi ja mitään ilmoittamatta tai varoittamatta etukäteen ei tullut kotiin takaisin...ei vastannut puheluihin.....myöhemmin kävi ilmi että oli toinen mies.
. Minä isänä jäin kahden pienen lapsen yhäriksi...toinen vielä vauva. Lastenvalvojalle ilmoitti että ei nyt juuri ehdi tavata pieniä lapsiaan lainkaan...on lomakiireitä. Mulle myöhemmin ehdotti seksisuhteen jatkamista vaikka kerran viikkoon...kun en kuitenkaan lasten js työn takia ehdi uutta naista hankkia. Minä kun luulin et erossa se nainen haluaa lapset ja just lopettaa sen seksuhteen. Kun myöhemmin en ottanut takas tätä äitiä kun oli kuulemma tullut ikävä meitä.. niin heilui ja uhkailli puukon kanssa mun ja lasten edessä. Ja niin...lapsia halus alun perin vain äiti ja tehtiin vielä koeputkihedelmöityksellä...mutta lapsiarki ei näemmä oikein innostanut. Että kyllä se meidän äiti ainakin osas.... tästä muuten olen muodotanut yleiskäsitykseni äideistä.....
Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä äiti vain katosi ja mitään ilmoittamatta tai varoittamatta etukäteen ei tullut kotiin takaisin...ei vastannut puheluihin.....myöhemmin kävi ilmi että oli toinen mies.
. Minä isänä jäin kahden pienen lapsen yhäriksi...toinen vielä vauva. Lastenvalvojalle ilmoitti että ei nyt juuri ehdi tavata pieniä lapsiaan lainkaan...on lomakiireitä. Mulle myöhemmin ehdotti seksisuhteen jatkamista vaikka kerran viikkoon...kun en kuitenkaan lasten js työn takia ehdi uutta naista hankkia. Minä kun luulin et erossa se nainen haluaa lapset ja just lopettaa sen seksuhteen. Kun myöhemmin en ottanut takas tätä äitiä kun oli kuulemma tullut ikävä meitä.. niin heilui ja uhkailli puukon kanssa mun ja lasten edessä. Ja niin...lapsia halus alun perin vain äiti ja tehtiin vielä koeputkihedelmöityksellä...mutta lapsiarki ei näemmä oikein innostanut. Että kyllä se meidän äiti ainakin osas.... tästä muuten olen muodotanut yleiskäsitykseni äideistä.....
Höpö höpö.
Miksi suhtaudut alaspainaen tuohon tarinaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Koska se ei ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Koska se ei ole totta.
Mistä voit tietää itsellesi tuntemattomien tarinoista ovatko ne totta?
Merkitystä on vain tarinalla ja sillä mitä sen lähettäjä haluaa sillä sanoa,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Koska se ei ole totta.
Vaikka niin jos se oloasi parantaa
Eikös Anne Sällylän mies aikanaan lähtenyt kioskille tms. eikä sut tullut takasin. Neljä lasta tais olla heillä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös Anne Sällylän mies aikanaan lähtenyt kioskille tms. eikä sut tullut takasin. Neljä lasta tais olla heillä.
Kyllä. Mies lähti maitoa ostamaan kioskilta eikä ikinä tullu takas. Oli unohtanu jopa lompakkonsaki hattuhyllylle.
Jätti koko perheensä puhumatta.
Näillä salasuhteilevilla yllätyseroajilla (joskus jopa sarjassa) on useimmiten hoitamattomia mielenterveyden ongelmia joihin mikään hoito tai terapia, edes kokeelliset sellaiset, eivät tehoa.
Vierailija kirjoitti:
Ikävää, mutta sellaista vain tapahtuu. Ei me ihmiset mitään joutsenia olla jotka on ikuisesti yhdessä. Ihmisen elämä on pitkä (jos nyt oletetaan näin), miten ihmeessä siinä jaksaa katsoa vuosikymmeniä samaa puolisoa? Ei mitenkään.
No voisiko sille puolisolle kertoa vähän aikaisemmin, eikä unohtaa vuosikaudet mainita, että on jo vaihtanut toiseen suhteeseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Mies lähti maitoa ostamaan kioskilta eikä ikinä tullu takas. Oli unohtanu jopa lompakkonsaki hattuhyllylle.
Jätti koko perheensä puhumatta.
Jotkut miehet eivät kestä omilla jaloillaan seisovaa menestyvää naista. Siksi pakenevat lennosta uuteen suhteeseen hoivattavaksi.
Taustalla lähes aina miehen heikko itsetunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisessa ketjussa joku kirjoitti, että ei miehet rakasta. He ovat vain parisuhteessa, että saa pillua, joku huolehtii kodista jne.
Uskon, että moni mies ei oikeasti osaa rakastaa. Jotkut osaa, mutta suurin osa ei. Me naiset olemme heille vain käyttötavaraa.
Kyllä, olen katkera ja sydän on palasina.Sitten kun tulee ikää, naisen primäärifunktio on hoitaminen.
Ei auta itku markkinoilla. Voihan se olla, että minun on pakko kestää ja mennä jonkun vaimonhakkaajan, naisvihaajan tai pettäjän kanssa joskus yhteen, mutta ennenkuin on pakko, niin täytyy vielä yrittää jotain inhimillisempää. Deittiohjelmissa on paljon eronneita naisia, jotka etsivät naista kumppanikseen. Sitten on miehiä, jotka hakevat "kolmen kimppaa" ja ties mitä ehdotuksia. Sitten miehet haluavat tosi nopeasti sänkyyn ja suhteeseen eron jälkeen. Ethän sä voi naisena jonkun miehen, josta et tiedä mitään, hypätä tuosta noin vain yhteen?
Anteeksi nyt vain, mutta mitä ihmettä oikein selität? Oletko ihan sekaisin?
Naisen primäärifunktio ei todellakaan ole hoitaminen. En huoli enää yhtäkään miestä enkä ole niin säälittävä, että ottaisin kenet tahansa kunhan vain on joku. Olen hetero joten en todellakaan huolisi naista. Enkä todellakaan ole koskaan hypännyt sänkyyn tai yhteen kenen tahansa kanssa.
Puuttuivat kappalejaot.
Käsitin, että et huoli miestä etkä ole "puolenvaihtaja" eli nainen, joka ottaa eron jälkeen naisen.
Toivon mukaan sulla on sitten riittävästi rahaa, ettet tarvitse välttämättä miestä.
Mulla ei ole hyvin palkattua työtä, ellen muuta pois Suomesta. Tarvitsen miehen, jonka kanssa maksaa puolet menoista. Valitettavasti baareista löytyy juoppoja, tinderistä ja muualta seuranhakupalstoilta vaimonhakkaajia, peli- ja seksiriippuvaisia, pettäjiä tai pervoja.
Vierailija kirjoitti:
Kahdessa tunnissa mies oli jo lähtenyt kasseineen
Järkevä mies ettei jättänyt kassejaan sinne exän luo.
Se oliskin ollut kun vaimo olisi joutunut vielä kasseja tyhjentelemään miehen mentyäkin.
Naiset ottavat elämän turhan vakavasti. Parisuhteen kaatuminen ei pitäisi ottaa noin koville.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ottavat elämän turhan vakavasti. Parisuhteen kaatuminen ei pitäisi ottaa noin koville.
No ei siihen parisuhteeseen kannata alkaa eikä panostaa, jos sillä ei ole merkitystä. Ja kun sillä on merkitystä, sen yllättävä loppuminen sattuu.
Sun kaltaisten ei pitäisi koskaan hankkia lapsia. Tai ainakaan olla huoltovastuussa millään tavalla.