Mies jätti lyhyellä ilmoituksella 16 vuoden avioliitosta ja lähti kahdessa tunnissa ovesta ulos
Oli tavallinen kevättalven sunnuntai-ilta. Mari seisoi keittiötason äärellä, aviomiehensä hänen rinnallaan. Mies ja lapset olivat juuri palanneet hiihtolomareissulta ja pariskunta valmisti perheelle iltapalaa kotona.
Kun puoliso kertoi olevansa todella rakastunut, oli Mari ensin imarreltu. Hän muiskautti suukon poskelle ja vastasi rakkaudentunnustukseen. Viikossa toista oli ehtinyt jo kaivata.
Tomaattiveitsi pysähtyi matkallaan puoliväliin, kun mies tokaisikin, ettei rakkauden kohteena suinkaan ollut Mari, vaan toinen nainen. Kuudentoista vuoden suhde oli tulossa päätökseen.
Nykyään Mari kutsuu illan tapahtumia kahden tunnin avioeroksi.
Alkušokin jälkeen hän kiirehti vessaan, jossa romahti lattialle. Mies soitti Marin ystävälle, joka saapui paikalle, kun mies jo pakkasi tavaroitaan.
Kahdessa tunnissa mies oli jo lähtenyt kasseineen. Neljään kuukauteen Mari tai lapset eivät saaneet häneen mitään yhteyttä. Isä ei tavannut lapsiaan eikä asioista keskusteltu.
Koko ajan perheen kolme lasta olivat kuunnelleet yläkerrassa.
Marin isä hankki asianajajan ositusta varten ja ystävä kehotti selvittämään lasten huoltajuuskysymyksen lastenvalvojalla. Työnantaja mahdollisti pidemmän poissaolon ja rauhassa toipumisen.
Samalla ystävä talutti suihkuun, vaihtoi lakanat sänkyyn, kävi kotona pesemässä pyykkiä ja laittamassa ruokaa. Lopulta hän myös passitti Marin sairaanhoitajan puheille, mistä alkoi pitkä terapiapolku.
Terapeutin kanssa purettiin eron aiheuttamaa syyllisyydentunnetta siitä, ettei Mari ollut huomannut merkkejä uskottomuudesta aiemmin. Jälkikäteen oli käynyt ilmi, että miehen sivusuhdetta oli kestänyt ennen eroa jo monta vuotta.
Mari oli huomannut miehen käytöksessä muutoksia, joita hän ei kuitenkaan aiemmin ollut osannut epäillä. Mies oli yllättäen alkanut ostaa uusia vaatteita ja hygieniarutiinit tarkentuivat. Myös puhelin vaikutti liimaantuvan miehen käteen, eikä hän jättänyt sitä hetkeksikään vahtimatta.
– En tänä päivänäkään tiedä syytä miehen lähdölle tai sivusuhteelle, enkä koskaan saa tietää. Terapiassa opin, ettei minun tarvitsekaan tietää syytä. Muodostan omat arvoni ja oman käsitykseni siitä, mitä tapahtui. En voi kantaa syyllisyyttä toisen ratkaisuista, vaan omat ratkaisuni ovat ne tärkeimmät.
https://www.iltalehti.fi/suhteet/a/40e6455a-b06e-4804-8f46-a96e6be1115b
Kommentit (556)
Vierailija kirjoitti:
Narsisti kääntää aina syyn eroon puolisonsa viaksi. Vaikka on pettänyt ja salasuhteillut.
Niin, mutta miksi?
Meillä äiti vain katosi ja mitään ilmoittamatta tai varoittamatta etukäteen ei tullut kotiin takaisin...ei vastannut puheluihin.....myöhemmin kävi ilmi että oli toinen mies.
. Minä isänä jäin kahden pienen lapsen yhäriksi...toinen vielä vauva. Lastenvalvojalle ilmoitti että ei nyt juuri ehdi tavata pieniä lapsiaan lainkaan...on lomakiireitä. Mulle myöhemmin ehdotti seksisuhteen jatkamista vaikka kerran viikkoon...kun en kuitenkaan lasten js työn takia ehdi uutta naista hankkia. Minä kun luulin et erossa se nainen haluaa lapset ja just lopettaa sen seksuhteen. Kun myöhemmin en ottanut takas tätä äitiä kun oli kuulemma tullut ikävä meitä.. niin heilui ja uhkailli puukon kanssa mun ja lasten edessä. Ja niin...lapsia halus alun perin vain äiti ja tehtiin vielä koeputkihedelmöityksellä...mutta lapsiarki ei näemmä oikein innostanut. Että kyllä se meidän äiti ainakin osas.... tästä muuten olen muodotanut yleiskäsitykseni äideistä.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti kääntää aina syyn eroon puolisonsa viaksi. Vaikka on pettänyt ja salasuhteillut.
Niin, mutta miksi?
Siksi. Koska. Ei. Kykene. Kohtaamaan. Itseään. Ja. Tekojaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä äiti vain katosi ja mitään ilmoittamatta tai varoittamatta etukäteen ei tullut kotiin takaisin...ei vastannut puheluihin.....myöhemmin kävi ilmi että oli toinen mies.
. Minä isänä jäin kahden pienen lapsen yhäriksi...toinen vielä vauva. Lastenvalvojalle ilmoitti että ei nyt juuri ehdi tavata pieniä lapsiaan lainkaan...on lomakiireitä. Mulle myöhemmin ehdotti seksisuhteen jatkamista vaikka kerran viikkoon...kun en kuitenkaan lasten js työn takia ehdi uutta naista hankkia. Minä kun luulin et erossa se nainen haluaa lapset ja just lopettaa sen seksuhteen. Kun myöhemmin en ottanut takas tätä äitiä kun oli kuulemma tullut ikävä meitä.. niin heilui ja uhkailli puukon kanssa mun ja lasten edessä. Ja niin...lapsia halus alun perin vain äiti ja tehtiin vielä koeputkihedelmöityksellä...mutta lapsiarki ei näemmä oikein innostanut. Että kyllä se meidän äiti ainakin osas.... tästä muuten olen muodotanut yleiskäsitykseni äideistä.....
Tällä logiikalla sit yleisesti miehet ja naiset ovat kykenemättömiä kuspäitä. Sellainen yleiskäsitys sit. Kun kerran sun vaimo ja marin mies...
Näin se vain on, että kukaan ei ole turvassa pettämiseltä ja miehen ailahtelevaiselta käytökseltä. Minä olen saanut kuraa niskaan, vaikka en ollut naimisissa. Se on se vastuu, että mies ei ota vastuuta naisen tunteista. Yksin olen saanut surra sydänsuruni. Kyllä se on kasvattanutkin, mutta sanotaanko näin, etten luota keneenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä logiikalla sit yleisesti miehet ja naiset ovat kykenemättömiä kuspäitä. Sellainen yleiskäsitys sit. Kun kerran sun vaimo ja marin mies...
Ja hänen oli tietenkin pakko avautua ja näyttää että kyl ne naisetkin...
Vierailija kirjoitti:
Näin se vain on, että kukaan ei ole turvassa pettämiseltä ja miehen ailahtelevaiselta käytökseltä. Minä olen saanut kuraa niskaan, vaikka en ollut naimisissa. Se on se vastuu, että mies ei ota vastuuta naisen tunteista. Yksin olen saanut surra sydänsuruni. Kyllä se on kasvattanutkin, mutta sanotaanko näin, etten luota keneenkään.
Monet miehet on henkisesti ja emotionaalisesti vajaita, eivät kypsiä suhteeseen saatikka sitten avioliittoon ja isäksi.
Kopion oman tekstin toisesta ketjusta. Jotkut eivät selvästikään ymmärrä miten traumatisoivaa tuollainen yhtäkkinen jättäminen on.
Itsellä on erosta vähän yli kolme vuotta enkä usko koskaan enää olevani valmis parisuhteeseen. Eroon ei liittynyt kolmansia osapuolia vaan mies hoiti eron todella julmalla tavalla. Eli kanssasi aivan normaalisti ja sitten sain yhtäkkä sähköisesti avioerohakemuksen. Ilman mitään ennakkovaroituksia.
Ihan turha alkaa soittamaan suutaan, että olen niin kamala ja siksi mies jätti. Mies on mykkäkoulun mestari eikä osaa puhua vaikeista asioista. Monesti yritin puhua täysin asiallisesti, mutta miten puhut, kun toinen pitää mykkäkoulua. En edes aina tiennyt miksi piti mykkäkoulua. Olin miehen tukena onnettomuuden jälkeen ja tein kaikkeni, että saadaan talouden menot maksettua. Kiitos sitten tässä. Eron jälkeen selvisi, että mies oli tehnyt saman exälleen. Eli miehen tyyli on vain paeta, kun ei osaa puhua ja selvittää, jos jokin painaa mieltä.
Eron musersi minut aivan täysin. Meni ihan totaalisesti matto jalkojen alta. Olen ollut muutenkin elämässä kovilla niin tuo syöksi lopullisesti syvälle pohjamutiin. Välillä on käynyt itsemurhakin mielessä. Keskivaikea masennus on todettu ja sen kanssa kamppailen.
Meni ihan totaalisesti usko rakkauteen ja parisuhteeseen. En usko, että mua voi kukaan rakastaa kun kerran voi noin julmasti vain hylätä eikä edes kasvotusten puhu asiasta. Itkien nyt tätäkin kirjoitan. Olisi pitänyt tajuta aikoinaan lopettaa suhde heti, kun tajusin, että mies pitää mykkäkouluja eikä osaa puhua asioista. Eron jälkeen vaadin vastauksia ja niitä sain. Myöhäistähän se siinä vaiheessa oli, mutta sain edes jotakin purettua.
Tiedän, että saan paskaa tästä niskaani, mutta se kertoo vain näistä ihmisistä itsestään eikä minusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet miehet on henkisesti ja emotionaalisesti vajaita, eivät kypsiä suhteeseen saatikka sitten avioliittoon ja isäksi.
Niin ovat. Kommenttini "en luota keneenkään" koskee myös naisia. Arvaatteko, millaisia naisia nämä avioliitoissaan petetyt naiset ovat esim. työpaikalla? He ovat hirveitä. He kostavat kaiken toisille naisille, ihan kuin se olisi minun vikani, että heidän ukkonsa pettivät. Joten käykää terapiassa, selvittäkää pääkoppanne älkääkä kostako. Ja viina ei auta. Eikä muiden haukkuminen.
Sen takia en luota keneenkään. Ja nuoremmat naiset, jotka yrittävät kropallaan viedä ukkomiehen, niin se sama p*ska on teilläkin edessä. Aikansa mies on kiinnostunut ja sitten vaihtaa kohdetta.
Äitini yritti myös puhua isäni kanssa avioliiton ongelmista, isä piti usein mykkäkouluja äitille, näytti keskaria ja kieltä kuin joku uhmata 10 wee kakara me lapset oltiin ristitulessa puhui meidän kautta äitille tyyliin: sanoppa tuolle ksipäälle että tuo mulle ruokaa/vettä/ ei tule makkariin yms. Joo tosi "kivaa" olla viestinviejä 8 vuotiaana ja stressata milloin taas räjähdetään ja valita puolensa.
Vanhemmat: älkää tehkö lapsia jos muutenkin ongelmia liitossa jonka luulette lapsen korjaavan asian tai älkää yksinkertaisesti sotkeko lapsianne avioliittonne sotkuihin.
Onneksi vanhempien erosta jo aikaa 20 vuotta, isää ei kiinnostanut olla enää isä sen eron jälkeen, äiti jäi yksinhuoltajaksi joka purki katkeraa eroa meihin lapsiin ja torppas myöhemmin teini iässä ollessani muiden lasten parisuhteet, piti olla ilmaisena "terapeuttinen", tuoda särkylääkettä apteekista ja keksi aina syitä ettei vaan olis ollut sosiaalista elämää lapsilla. Äiti muuttui täysin siis eron myötä sitä ennen oli tuki ja turva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ovat. Kommenttini "en luota keneenkään" koskee myös naisia. Arvaatteko, millaisia naisia nämä avioliitoissaan petetyt naiset ovat esim. työpaikalla? He ovat hirveitä. He kostavat kaiken toisille naisille, ihan kuin se olisi minun vikani, että heidän ukkonsa pettivät. Joten käykää terapiassa, selvittäkää pääkoppanne älkääkä kostako. Ja viina ei auta. Eikä muiden haukkuminen.
Sen takia en luota keneenkään. Ja nuoremmat naiset, jotka yrittävät kropallaan viedä ukkomiehen, niin se sama p*ska on teilläkin edessä. Aikansa mies on kiinnostunut ja sitten vaihtaa kohdetta.
Useasti noin käy. Koska pettäjä ei kykene uskollisuuteen uusissakaan suhteissa.
Toisessa ketjussa joku kirjoitti, että ei miehet rakasta. He ovat vain parisuhteessa, että saa pillua, joku huolehtii kodista jne.
Uskon, että moni mies ei oikeasti osaa rakastaa. Jotkut osaa, mutta suurin osa ei. Me naiset olemme heille vain käyttötavaraa.
Kyllä, olen katkera ja sydän on palasina.
Vierailija kirjoitti:
Toisessa ketjussa joku kirjoitti, että ei miehet rakasta. He ovat vain parisuhteessa, että saa pillua, joku huolehtii kodista jne.
Uskon, että moni mies ei oikeasti osaa rakastaa. Jotkut osaa, mutta suurin osa ei. Me naiset olemme heille vain käyttötavaraa.
Olit varmaan naarasnalkutin joka ei saanut aikaan kuplivaa tunnetta miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun tulee ikää, naisen primäärifunktio on hoitaminen.
Ei auta itku markkinoilla. Voihan se olla, että minun on pakko kestää ja mennä jonkun vaimonhakkaajan, naisvihaajan tai pettäjän kanssa joskus yhteen, mutta ennenkuin on pakko, niin täytyy vielä yrittää jotain inhimillisempää. Deittiohjelmissa on paljon eronneita naisia, jotka etsivät naista kumppanikseen. Sitten on miehiä, jotka hakevat "kolmen kimppaa" ja ties mitä ehdotuksia. Sitten miehet haluavat tosi nopeasti sänkyyn ja suhteeseen eron jälkeen. Ethän sä voi naisena jonkun miehen, josta et tiedä mitään, hypätä tuosta noin vain yhteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, olen katkera ja sydän on palasina.Olit varmaan naarasnalkutin joka ei saanut aikaan kuplivaa tunnetta miehelle.
En ollut. Lue tuosta muutaman viestin päästä mun julma ero. Mies oli mykkäkoulun mestari eikä osannut puhua vaikeista asioista. Vaikka miten asiallisesti ja rauhallisesti yritti saada selville mikä on vialla niin toinen ei puhunut. Selvitä siitä sitten asioita. Ihan turhaan kaadat mun syyksi tätä, kun mä olin se joka koki henkistä väkivaltaa. Mies esim. suuttui mulle siitä, kun mun aikuinen lapsi lainasi miehen autoa ja siitä meni jarrut lopullisesti hajalle. Ne jarrut jotka miehen olisi pitänyt korjauttaa jo aiemmin, mutta antoi tilanteen edetä liian pitkälle. Yhtälailla ne jarrut olisi voinut miehen kohdalla hajota lopullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, olen katkera ja sydän on palasina.Sitten kun tulee ikää, naisen primäärifunktio on hoitaminen.
Ei auta itku markkinoilla. Voihan se olla, että minun on pakko kestää ja mennä jonkun vaimonhakkaajan, naisvihaajan tai pettäjän kanssa joskus yhteen, mutta ennenkuin on pakko, niin täytyy vielä yrittää jotain inhimillisempää. Deittiohjelmissa on paljon eronneita naisia, jotka etsivät naista kumppanikseen. Sitten on miehiä, jotka hakevat "kolmen kimppaa" ja ties mitä ehdotuksia. Sitten miehet haluavat tosi nopeasti sänkyyn ja suhteeseen eron jälkeen. Ethän sä voi naisena jonkun miehen, josta et tiedä mitään, hypätä tuosta noin vain yhteen?
Anteeksi nyt vain, mutta mitä ihmettä oikein selität? Oletko ihan sekaisin?
Naisen primäärifunktio ei todellakaan ole hoitaminen. En huoli enää yhtäkään miestä enkä ole niin säälittävä, että ottaisin kenet tahansa kunhan vain on joku. Olen hetero joten en todellakaan huolisi naista. Enkä todellakaan ole koskaan hypännyt sänkyyn tai yhteen kenen tahansa kanssa.
No en nyt tiedä miksi mies on tässä ketjussa täysin lynkattu. Parempi repäistä laastari kerralla, kuin koettaa pitkittää juttua. Lopputulos on kuitenkin ollut selvä.
Ketään ihmistä emme voi maailmassa omistaa ja jokaisella on oikeus päättää kenen kanssa elämänsä haluavat viettää.
Lasten kannalta olisi asian toki voinut hoitaa hienommin, mutta Mari on käytöksellään yhtä lailla syypää jos traumoja on tullut.
Ja olen nainen, jos sillä nyt on mitään väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, olen katkera ja sydän on palasina.Olit varmaan naarasnalkutin joka ei saanut aikaan kuplivaa tunnetta miehelle.
En ollut. Lue tuosta muutaman viestin päästä mun julma ero. Mies oli mykkäkoulun mestari eikä osannut puhua vaikeista asioista. Vaikka miten asiallisesti ja rauhallisesti yritti saada selville mikä on vialla niin toinen ei puhunut. Selvitä siitä sitten asioita. Ihan turhaan kaadat mun syyksi tätä, kun mä olin se joka koki henkistä väkivaltaa. Mies esim. suuttui mulle siitä, kun mun aikuinen lapsi lainasi miehen autoa ja siitä meni jarrut lopullisesti hajalle. Ne jarrut jotka miehen olisi pitänyt korjauttaa jo aiemmin, mutta antoi tilanteen edetä liian pitkälle. Yhtälailla ne jarrut olisi voinut miehen kohdalla hajota lopullisesti.
Niin. Tuota termiä naarasnalkutin käyttävät miehet jotka ovat henkisesti sadistisen väkivaltaisia naisia kohtaan.
Verhoavat sen ”huumoriin” joka on alaspainavaa naisvihamielistä sarkasmia.
Vierailija kirjoitti:
No en nyt tiedä miksi mies on tässä ketjussa täysin lynkattu. Parempi repäistä laastari kerralla, kuin koettaa pitkittää juttua. Lopputulos on kuitenkin ollut selvä.
Ketään ihmistä emme voi maailmassa omistaa ja jokaisella on oikeus päättää kenen kanssa elämänsä haluavat viettää.
Lasten kannalta olisi asian toki voinut hoitaa hienommin, mutta Mari on käytöksellään yhtä lailla syypää jos traumoja on tullut.
Ja olen nainen, jos sillä nyt on mitään väliä.
Olet kuvottava ihminen.
Niitä merkkejä on helppo huomata jälkijättöisesti. Varsinkin pitkissä liitoissa, missä kukaan ei pysy tismalleen samanlaisena vuodesta toiseen.