Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö lääkäreille vieläkään opeteta empatiaa? - Käynti gynellä

Vierailija
09.07.2026 |

Asioin kivuissani nuorehkolla gynellä. Itkin vastaanotolla, mutta gyne ei tehnyt elettäkään lohduttaakseen eikä ollut empaattinen. Gyne tutki minut käynnin päätteeksi. Ei selostanut, mitä toimenpiteitä tekee. Olen ollut hyvälläkin gynellä (hän on nyt lomalla, eikä käynti voinut odottaa), joka selosti etukäteen mitä tekee, kysyi sattuuko tutkimus jne. Tämä ei reagoinut mitenkään, vaikka tutkimuksen aikana irvistelin kivusta ja kyyneleet valuivat poskilleni. Lopuksi ojensi paperin ja käski pyyhkiä itse. Ihan perusasia, että käynnin lopuksi itse pyyhitään, mutta mukavimmat gynet ovat pyyhkineet enimmät geelit jo valmiiksi. Kirjoitti pari reseptiä käynnin päätteeksi eikä todellakaan keskustellut, mitä tuumin näistä lääkkeistä ja sopivatko ne minulle. Tämän gynen kuten useammankin muun lääkärin kohdalla on ollut olo, että en ole käynnillä tullut kuulluksi ja kohdatuksi.

Hämmentävää, miten joku ammattikunta nauttii suurta palkkaa, mutta koulutukseen ei saada opintoja empatiasta ja asiakkaan arvostavasta kohtaamisesta.

Ap

Kommentit (145)

Vierailija
21/145 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä taas yksi lapsen tasolla mieleltään oleva ulina-Ulla jolle jopa lekurinkin pitää taipua äidin korvikkeeksi paapomaan ja hyysäämään sen sijaan että tekee tarvittavat tutkimukset, selvittää mikä vialla ja löytää oikean avun vaivaan. Voimia vaan gyneille ym. näiden aikuisvauvojen kanssa. 

Kannattaa huomata että ap on itse copypastannut liki kaikki naisviha viestit tänne. 

Trollilla trollin huvit. 

Vierailija
22/145 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Minä itkin kerran kivusta ja gyne huokaisi tympääntyneeseen sävyyn "Kun tämä tutkimus pitää nyt tehdä", Kun nousin ja vuodin verta,gyne kivahti "älä tiputtele lattioille!" Tuli olo että anteeksi nyt kun olen olemassa ja sotken arvon rouvan lattiat.

Ja yleislääkäri päivystyksessä ähisi ja huokaili turhautuneena "Näin vaikeat vaatteet pitää olla!" kun en saanut (vetoketjutonta) hupparia pois jotta olisi voinut tutkia murtunutta rannettani. Ikäänkuin olisin tahallani valinnut vaatteen jossa tiukat hiharesorit ja kaatunut,

Jos kerran on loukannut raajan, ja vaatetta ei saa riisuttua, niin silloin se vaate leikataan. Vai ehkä se ei niin paha se loukkaantunåminen ollutkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/145 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä alkaisi pelottaa että jostain  syövästä on vähintään kysymys, jos lääkäri alkaisi itkeä ja voivotella tutkiessaan empaattisesti.

Tietysti pitää kertoa mitä tekee, ja vaikka että tämä voi vähän sattua.

Vierailija
24/145 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetetaanko empatiaa erikseen joillekin muille ammattiryhmille? On ikävä, jos lääkärikäynti ei ole mukava, mutta lopulta tärkeintä on lääkärin lääketieteellinen osaaminen. Toivottavasti saat seuraavalla kerralla ymmärtäväisemmän gynekologin.

Vierailija
25/145 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Minä itkin kerran kivusta ja gyne huokaisi tympääntyneeseen sävyyn "Kun tämä tutkimus pitää nyt tehdä", Kun nousin ja vuodin verta,gyne kivahti "älä tiputtele lattioille!" Tuli olo että anteeksi nyt kun olen olemassa ja sotken arvon rouvan lattiat.

Ja yleislääkäri päivystyksessä ähisi ja huokaili turhautuneena "Näin vaikeat vaatteet pitää olla!" kun en saanut (vetoketjutonta) hupparia pois jotta olisi voinut tutkia murtunutta rannettani. Ikäänkuin olisin tahallani valinnut vaatteen jossa tiukat hiharesorit ja kaatunut,

Jos kerran on loukannut raajan, ja vaatetta ei saa riisuttua, niin silloin se vaate leikataan. Vai ehkä se ei niin paha se loukkaantunåminen ollutkaan.

Leikattiin,kyllä kunhan lääkäri oli ensin keskustellut kanssani ja sitten  seurannut noin 5min miten yritin ensin saada hihaa ylös,sitten hupparia pois päältä.

Vai luuletko että hyökkäävät heti sakset tanassa potilasta vastaan ja leikkaavat samantien vaatteet pois päältä?

Vierailija
26/145 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Positiivista tuossa on, että pääsit lääkärille, jos oli julkinen.

Itse en pääse kuin yksityiselle, koska ne "empaattiset" hoitsut ilmeisesti nauravat kippurassa, miten taas saatiin yksi valittaja pois jonosta.

Olen sitä mieltä, että oikeasti julkiset palvelut eivät ole ainakaan halvempia kuin yksityiset, koska hukataan terveyskeskuksen resursseja ja potilaan aikaa turhiin puheluihin.

Tuleehan tämä yksityisen kautta hoitoon pääsy kalliiksi asiakkaalle, mutta jotain kuitenkin myös tapahtuu.

Vierailija
27/145 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muissa maissa empatia on sisäsyntyistä. Se opitaan jo vauvasta alkaen. Suomessa valtaosa on autisteja, narsisteja, psykopaatteja, tunnekylmiä. 

Vierailija
28/145 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että empatiaa voidaan kouluttaa millään kurssilla. Jos aikuinen ihminen ei ole oppinut empatiaa, tuskin hän sitä oppiikaan. Lääketieteelliseen pitäisi olla pääsykokeissa myös persoonallisuustestit. Lääkärin ammatti on ammatti, jossa käytetään valtaa ja jossa kohdataan heikossa asemassa olevia ihmisiä. 

Vierailija
29/145 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä taas yksi lapsen tasolla mieleltään oleva ulina-Ulla jolle jopa lekurinkin pitää taipua äidin korvikkeeksi paapomaan ja hyysäämään sen sijaan että tekee tarvittavat tutkimukset, selvittää mikä vialla ja löytää oikean avun vaivaan. Voimia vaan gyneille ym. näiden aikuisvauvojen kanssa. 

Itse olen hyvinkin itkuherkkä ja helposti paniikkiin menevä lääkärissä,minulla on todettu PTSD ja muutama muu pitkäkestoisen multitraumatisaation tuottama diagnoosi. Traumatisoitumiseni ja perusteltu lääkärikammoni on täysin suora seuraus niistä järkyttävän traumatisoivista toimenpiteistä ja laittomuuksista,joita minulle on aikoinaan terveydenhuollossa tehty usein ja toistuvasti,kestäen vuosia. Tällaiset idiootit,jotka käyttävät ilmaisua "ulina-ulla vinkuja ym ovat todennäköisesti ITSE töissä sotessa ja terveydenhuollossa ja kohtelevat asiakkaitaan eli POTILAITA törkeällä ja ylimielisellä tavalla,erityisesti nuoria naisia ja vanhuksia. Oikeastaan jokaista joka on tarpeeksi heikko puolustaakseen itseään tältä sairaalta käytökseltä. Tämä toiminta,jossa ei ole kyse vain muutamasta satunnaisesta ihmisestä,vaan laajasta joukosta alan työntekijöitä, rikkoo kaikkia eettisyyden periaatteita hoitotyössä. Heidät on saatava vastuuseen ja pois alalta sillä eivät sinne sovi tai kuulu jos perusasiallinen ihmisen ymmärtäminen ja kohtaaminen on liian ylivoimaista.

Vierailija
30/145 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa otettiin kolmen kuukauden välein koepala kohdunkaulasta,ei siis papa vaan leikattiin paloja irti, Puudutusneula koski aivan  järkyttävästi ja jälkeenpäin vatsaa supisteli sekä vihloi. Kun menin uuteen koepalojen ottoon,tiesin mitä olin tulossa ja itkuinen sekä hysteerinen enkä halunnut laittaa jalkoja jalustimiin. Tämä ihanan empaattinen gyne kysyi töykeästi haluanko kuolla. Kyllä,oikeasti. Tarkoitti että pitää  saada näytteet koska epäilivät syöpää,mutta asian olisi helvetti sentään voinut ilmaista toisin! :( 

Vierailija
31/145 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen aikuinen vollottaa kuin vauva lääkärin vastaanotolla?!

Tyypillinen nainen, taitaa ap olla tässä videolla

Vierailija
32/145 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen, johon sattuu.

Kokeile sairastua endometrioosiin.

ohis

Vierailija
33/145 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetetaanko empatiaa erikseen joillekin muille ammattiryhmille? On ikävä, jos lääkärikäynti ei ole mukava, mutta lopulta tärkeintä on lääkärin lääketieteellinen osaaminen. Toivottavasti saat seuraavalla kerralla ymmärtäväisemmän gynekologin.

Kyllä niitä opetetaan ja sosiaaliset- ja vuorovaikutus taidot lääkärillä on yhtä tärkeitä,  kuin lääketiett. osaaminen. Vähän huulipyöreänä olen lukenut, kuinka moni vähättelee niitä, vaikka ne ovat lääkärin ammattutaidon perusta, niin kuin kaikissa ammateissa jossa kohtaa ihmisen.  Ja ap. nyt palautetta, ihan muiden asiakkaiden puolesta, jos et itsesi.

https://helda.helsinki.fi/items/872bcb8e-90e3-4db8-8b2a-2b806f45c78e

Vierailija
34/145 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa otettiin kolmen kuukauden välein koepala kohdunkaulasta,ei siis papa vaan leikattiin paloja irti, Puudutusneula koski aivan  järkyttävästi ja jälkeenpäin vatsaa supisteli sekä vihloi. Kun menin uuteen koepalojen ottoon,tiesin mitä olin tulossa ja itkuinen sekä hysteerinen enkä halunnut laittaa jalkoja jalustimiin. Tämä ihanan empaattinen gyne kysyi töykeästi haluanko kuolla. Kyllä,oikeasti. Tarkoitti että pitää  saada näytteet koska epäilivät syöpää,mutta asian olisi helvetti sentään voinut ilmaista toisin! :( 

Ai kauhia. 🙈. 

Vierailija
35/145 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pimppisi nyt hellänä. Toivottavasti miehesi pitää sitä hyvänä, sitähän varten sitä huollatatkin :)

Vierailija
36/145 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa lääkäriopiskelijoille jaetaan vttuilun käsikirja heti eka päivänä. Eli jos oli mykkä lääkäri ilman vttuilua niin vähälläpä pääsit.

Vierailija
37/145 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpön höpön, nykyaikaiset puudutusneulat eivät tunnu missään.

Vierailija
38/145 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

porvoon gyne

Vierailija
39/145 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä alkaisi pelottaa että jostain  syövästä on vähintään kysymys, jos lääkäri alkaisi itkeä ja voivotella tutkiessaan empaattisesti.

Tietysti pitää kertoa mitä tekee, ja vaikka että tämä voi vähän sattua.

Ymmärräthän että myötätuntoinen lähestyminen ja kohtelu potilaan suhteen on täysin eri asia kuin itkeminen? Oletko yksinkertainen vai miksi provosoit? 

Vierailija
40/145 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen, johon sattuu.

Kokeile sairastua endometrioosiin.

ohis

Nyyh😢

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan