Eikö lääkäreille vieläkään opeteta empatiaa? - Käynti gynellä
Asioin kivuissani nuorehkolla gynellä. Itkin vastaanotolla, mutta gyne ei tehnyt elettäkään lohduttaakseen eikä ollut empaattinen. Gyne tutki minut käynnin päätteeksi. Ei selostanut, mitä toimenpiteitä tekee. Olen ollut hyvälläkin gynellä (hän on nyt lomalla, eikä käynti voinut odottaa), joka selosti etukäteen mitä tekee, kysyi sattuuko tutkimus jne. Tämä ei reagoinut mitenkään, vaikka tutkimuksen aikana irvistelin kivusta ja kyyneleet valuivat poskilleni. Lopuksi ojensi paperin ja käski pyyhkiä itse. Ihan perusasia, että käynnin lopuksi itse pyyhitään, mutta mukavimmat gynet ovat pyyhkineet enimmät geelit jo valmiiksi. Kirjoitti pari reseptiä käynnin päätteeksi eikä todellakaan keskustellut, mitä tuumin näistä lääkkeistä ja sopivatko ne minulle. Tämän gynen kuten useammankin muun lääkärin kohdalla on ollut olo, että en ole käynnillä tullut kuulluksi ja kohdatuksi.
Hämmentävää, miten joku ammattikunta nauttii suurta palkkaa, mutta koulutukseen ei saada opintoja empatiasta ja asiakkaan arvostavasta kohtaamisesta.
Ap
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Multa otettiin kolmen kuukauden välein koepala kohdunkaulasta,ei siis papa vaan leikattiin paloja irti, Puudutusneula koski aivan järkyttävästi ja jälkeenpäin vatsaa supisteli sekä vihloi. Kun menin uuteen koepalojen ottoon,tiesin mitä olin tulossa ja itkuinen sekä hysteerinen enkä halunnut laittaa jalkoja jalustimiin. Tämä ihanan empaattinen gyne kysyi töykeästi haluanko kuolla. Kyllä,oikeasti. Tarkoitti että pitää saada näytteet koska epäilivät syöpää,mutta asian olisi helvetti sentään voinut ilmaista toisin! :(
Höpön höpön, nykyaikaiset puudutusneulat eivät tunnu missään.
Kuule kyllä tuntuvat kun se neula työnnetään herkkään kohdunkaulaan! Sattuu jopa enemmän kuin näyte ilman puudutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä taas yksi lapsen tasolla mieleltään oleva ulina-Ulla jolle jopa lekurinkin pitää taipua äidin korvikkeeksi paapomaan ja hyysäämään sen sijaan että tekee tarvittavat tutkimukset, selvittää mikä vialla ja löytää oikean avun vaivaan. Voimia vaan gyneille ym. näiden aikuisvauvojen kanssa.
Itse olen hyvinkin itkuherkkä ja helposti paniikkiin menevä lääkärissä,minulla on todettu PTSD ja muutama muu pitkäkestoisen multitraumatisaation tuottama diagnoosi. Traumatisoitumiseni ja perusteltu lääkärikammoni on täysin suora seuraus niistä järkyttävän traumatisoivista toimenpiteistä ja laittomuuksista,joita minulle on aikoinaan terveydenhuollossa tehty usein ja toistuvasti,kestäen vuosia. Tällaiset idiootit,jotka käyttävät ilmaisua "ulina-ulla vinkuja ym ovat todennäköisesti ITSE töissä sotessa ja terveydenhuollossa ja kohtelevat asiakkaitaan eli POTILAITA törkeällä ja ylimielisellä tavalla,erityisesti nuoria naisia ja vanhuksia. Oikeastaan jokaista joka on tarpeeksi heikko puolustaakseen itseään tältä sairaalta käytökseltä. Tämä toiminta,jossa ei ole kyse vain muutamasta satunnaisesta ihmisestä,vaan laajasta joukosta alan työntekijöitä, rikkoo kaikkia eettisyyden periaatteita hoitotyössä. Heidät on saatava vastuuseen ja pois alalta sillä eivät sinne sovi tai kuulu jos perusasiallinen ihmisen ymmärtäminen ja kohtaaminen on liian ylivoimaista.
Kuulut mielisairaalaan.
Mulla on päinvastainen kokemus. Olin vastikään sairaalan päivystyksessä yleislääkärillä ja naistentautien yksikössä kahdella gynellä vaikeiden vuotohäiriöiden vuoksi. Kaikki lääkäreistä olivat noin kolmekymppisiä naisia. Kaikki yrittivät parhaansa, jotta tutkimukset olisivat mahdollisimman kivuttomia. Minulta kysyttiin aina saako koskea ennen kuin koskettiin. Ei yksikään lääkäri vielä jokunen vuosi sitten kysynyt mitään lupia etukäteen. Sain myös esittää kysymyksiä rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä taas yksi lapsen tasolla mieleltään oleva ulina-Ulla jolle jopa lekurinkin pitää taipua äidin korvikkeeksi paapomaan ja hyysäämään sen sijaan että tekee tarvittavat tutkimukset, selvittää mikä vialla ja löytää oikean avun vaivaan. Voimia vaan gyneille ym. näiden aikuisvauvojen kanssa.
Itse olen hyvinkin itkuherkkä ja helposti paniikkiin menevä lääkärissä,minulla on todettu PTSD ja muutama muu pitkäkestoisen multitraumatisaation tuottama diagnoosi. Traumatisoitumiseni ja perusteltu lääkärikammoni on täysin suora seuraus niistä järkyttävän traumatisoivista toimenpiteistä ja laittomuuksista,joita minulle on aikoinaan terveydenhuollossa tehty usein ja toistuvasti,kestäen vuosia. Tällaiset idiootit,jotka käyttävät ilmaisua "ulina-ulla vinkuja ym ovat todennäköisesti ITSE töissä sotessa ja terveydenhuollossa ja kohtelevat asiakkaitaan eli POTILAITA törkeällä ja ylimielisellä tavalla,erityisesti nuoria naisia ja vanhuksia. Oikeastaan jokaista joka on tarpeeksi heikko puolustaakseen itseään tältä sairaalta käytökseltä. Tämä toiminta,jossa ei ole kyse vain muutamasta satunnaisesta ihmisestä,vaan laajasta joukosta alan työntekijöitä, rikkoo kaikkia eettisyyden periaatteita hoitotyössä. Heidät on saatava vastuuseen ja pois alalta sillä eivät sinne sovi tai kuulu jos perusasiallinen ihmisen ymmärtäminen ja kohtaaminen on liian ylivoimaista.
Kuulut mielisairaalaan.
Sinnepä hyvinkin. Tuollaiset riesa ja rasite kaikille jotka heidän kanssaan tekemisiin joutuvat.
Vierailija kirjoitti:
Muissa maissa empatia on sisäsyntyistä. Se opitaan jo vauvasta alkaen. Suomessa valtaosa on autisteja, narsisteja, psykopaatteja, tunnekylmiä.
Täähän se ois.
Oli trolli tai ei niin kysyn ap:ltä mitä luulet saavasi aikaan postaamalla nettiin nimettömänä nimettömästä lääkäriasemasta? Etkö osaa kirjoittaa ylilääkärille tapauksestasi (cc. asianomainen)?
Lääkäriä pitää kohdella kuin palvelijaa, jos se ei osaa kohdella potilasta asiallisesti tai on ylimielinen. Tiukkaa ja tylyä palautetta heti, kun ei meno miellytä.
Minulta piti ottaa kerran päivystyksessä valtimoverikoe ja se voi helkkari, että teki kipiää.
Lääkäri ärähti vaan että älä huua siinä! Sanoin että anna kun miä isken tuon neulan siun ranteeseen niin sitten se kutsui vartijan, kun muka uhkailin. Jee jee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet täysin psykoottinen ja sekaisin, mene hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Minä itkin kerran kivusta ja gyne huokaisi tympääntyneeseen sävyyn "Kun tämä tutkimus pitää nyt tehdä", Kun nousin ja vuodin verta,gyne kivahti "älä tiputtele lattioille!" Tuli olo että anteeksi nyt kun olen olemassa ja sotken arvon rouvan lattiat.
Ja yleislääkäri päivystyksessä ähisi ja huokaili turhautuneena "Näin vaikeat vaatteet pitää olla!" kun en saanut (vetoketjutonta) hupparia pois jotta olisi voinut tutkia murtunutta rannettani. Ikäänkuin olisin tahallani valinnut vaatteen jossa tiukat hiharesorit ja kaatunut,
Ootas kun kohdallesi osuu hermostunut tohelo joka laittaa valmiiksi vedduuntuneena sinulle kierukkaa . . .
Vierailija kirjoitti:
Joo. Minä itkin kerran kivusta ja gyne huokaisi tympääntyneeseen sävyyn "Kun tämä tutkimus pitää nyt tehdä", Kun nousin ja vuodin verta,gyne kivahti "älä tiputtele lattioille!" Tuli olo että anteeksi nyt kun olen olemassa ja sotken arvon rouvan lattiat.
Ja yleislääkäri päivystyksessä ähisi ja huokaili turhautuneena "Näin vaikeat vaatteet pitää olla!" kun en saanut (vetoketjutonta) hupparia pois jotta olisi voinut tutkia murtunutta rannettani. Ikäänkuin olisin tahallani valinnut vaatteen jossa tiukat hiharesorit ja kaatunut,
Viimeinen lause on oma tulkintasi, josta sitten pahastui. Hän ähisi vaan paidan hankaluutta. Ihmettelen kyllä miksi se riisuttiin, eikä vaan leikattu irti, kuten yleensä tehdään. Kyselemättä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkikseen pääsee jos osaa matematiikkaa ja muita luonnontieteitä. Psykologia ei kuulu pääsyvaatimuksiin.
Ja sen huomaa lääkärien käytöksestä.
"Joo. Minä itkin kerran kivusta ja gyne huokaisi tympääntyneeseen sävyyn "Kun tämä tutkimus pitää nyt tehdä", Kun nousin ja vuodin verta,gyne kivahti "älä tiputtele lattioille!" Tuli olo että anteeksi nyt kun olen olemassa ja sotken arvon rouvan lattiat."
Tiedätkös,mitä minä olisin tuollaisessa tilanteessa sanonut? Jotain seuraavaa: "ja älä sinä ala minulle tiuskimaan-sillä on seurauksensa,jos et tee työtäsi kuten potilaslaissa määrätään. Minulla on nauhuri tässä ollut koko käynnin ajan päällä ja kaikki sanomasi on tallennettu. Toivottavasti asenneongelmasi korjaantuu välittömästi,niin kantelu on tarpeeton." Tuosta tilanteesta nimittäin olisi pitänyt tehdä esimiehelle valitus,täysin asiatonta käytöstä hoitotilanteen laatu ja herkkyys huomioiden. Törkeää.
Niillähän menis aivan tolkuttomasti aikaa, jos ne kaikkia itkuisia draamakuningattaria alkaisi lohduttelemaan.
Yleislääkäri siunaili kovan ääneen : nyt on , joo, tämä on, nyt on paha reuma sinulla.
Olin loukannut jalkapallo-ottelussa nilkkani (jonka kerroin heti - ja joka aikanaan parani ihan ok). Jalkapallo siis osui täysillä suoraan mun nilkkaan.
Ai että on ihana työ tämä
lääkärin työ, kun saa kohdata teidänlaisia saatanan hysteerisiä ja iTkUhErKKiÄ luulotautisia muijia päivä toisensa jälkeen. Huoh!
Vierailija kirjoitti:
"Joo. Minä itkin kerran kivusta ja gyne huokaisi tympääntyneeseen sävyyn "Kun tämä tutkimus pitää nyt tehdä", Kun nousin ja vuodin verta,gyne kivahti "älä tiputtele lattioille!" Tuli olo että anteeksi nyt kun olen olemassa ja sotken arvon rouvan lattiat."
Tiedätkös,mitä minä olisin tuollaisessa tilanteessa sanonut? Jotain seuraavaa: "ja älä sinä ala minulle tiuskimaan-sillä on seurauksensa,jos et tee työtäsi kuten potilaslaissa määrätään. Minulla on nauhuri tässä ollut koko käynnin ajan päällä ja kaikki sanomasi on tallennettu. Toivottavasti asenneongelmasi korjaantuu välittömästi,niin kantelu on tarpeeton." Tuosta tilanteesta nimittäin olisi pitänyt tehdä esimiehelle valitus,täysin asiatonta käytöstä hoitotilanteen laatu ja herkkyys huomioiden. Törkeää.
:D Joojoo! Eihän tuokaan lääkäri mitään väärää tehnyt. Siellä ovat tutkimassa ja tekemässä diagnosia. Ei niiden lässyttää tarvitse, kun tekevät sen "potilaslain" määräämän työnsä. :D
Vierailija kirjoitti:
Niillähän menis aivan tolkuttomasti aikaa, jos ne kaikkia itkuisia draamakuningattaria alkaisi lohduttelemaan.
Ei me muuta tekiskään siellä. Siinä jäisi vaivat ja hoidon tarpeetkin selvittämättä ja tuhlaantuisi turhaan aikaa itkupilleihin ym. trauma-Riittoihin.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti seuraava lääkäri injektoi sinun suoneesi ilmakuplan.
Ai että olet empaattinen nainen.