Eikö lääkäreille vieläkään opeteta empatiaa? - Käynti gynellä
Asioin kivuissani nuorehkolla gynellä. Itkin vastaanotolla, mutta gyne ei tehnyt elettäkään lohduttaakseen eikä ollut empaattinen. Gyne tutki minut käynnin päätteeksi. Ei selostanut, mitä toimenpiteitä tekee. Olen ollut hyvälläkin gynellä (hän on nyt lomalla, eikä käynti voinut odottaa), joka selosti etukäteen mitä tekee, kysyi sattuuko tutkimus jne. Tämä ei reagoinut mitenkään, vaikka tutkimuksen aikana irvistelin kivusta ja kyyneleet valuivat poskilleni. Lopuksi ojensi paperin ja käski pyyhkiä itse. Ihan perusasia, että käynnin lopuksi itse pyyhitään, mutta mukavimmat gynet ovat pyyhkineet enimmät geelit jo valmiiksi. Kirjoitti pari reseptiä käynnin päätteeksi eikä todellakaan keskustellut, mitä tuumin näistä lääkkeistä ja sopivatko ne minulle. Tämän gynen kuten useammankin muun lääkärin kohdalla on ollut olo, että en ole käynnillä tullut kuulluksi ja kohdatuksi.
Hämmentävää, miten joku ammattikunta nauttii suurta palkkaa, mutta koulutukseen ei saada opintoja empatiasta ja asiakkaan arvostavasta kohtaamisesta.
Ap
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriä pitää kohdella kuin palvelijaa, jos se ei osaa kohdella potilasta asiallisesti tai on ylimielinen. Tiukkaa ja tylyä palautetta heti, kun ei meno miellytä.
Lääkäri ei ole mikään palvelijasi. Jos alat kohdella häntä sellaisena, jää tutkimukset tekemättä ja saat vaikka kuolla vaivaasi.
Sääliksi käy gynejä, kun joutuvat toinen toistaan ihraisempien ihmissikahybridien kanssa operoimaan. Ei ihme, jos ovat töykeitä. Olet ihan itse omilla valinnoillasi kohtelusi ansainnut.
Heh, Suomeen tulleet virolaiset ja venäläistaustaiset lääkärit ne vasta suorapuheisia ovat. Esimerkiksi ylipainosta sanotaan ihan suoraan.
Naiset luulevat että jokainen lääkäri on heille joku lässyttävä terapeutti vaikka ne ovat oikeasti tiedemiehiä eivätkä huuhaapettereitä kuten terapeutit.
"Itse olen hyvinkin itkuherkkä ja helposti paniikkiin menevä lääkärissä,minulla on todettu PTSD ja muutama muu pitkäkestoisen multitraumatisaation tuottama diagnoosi. Traumatisoitumiseni ja perusteltu lääkärikammoni on täysin suora seuraus niistä järkyttävän traumatisoivista toimenpiteistä ja laittomuuksista,joita minulle on aikoinaan terveydenhuollossa tehty usein ja toistuvasti,kestäen vuosia. Tällaiset idiootit,jotka käyttävät ilmaisua "ulina-ulla vinkuja ym ovat todennäköisesti ITSE töissä sotessa ja terveydenhuollossa ja kohtelevat asiakkaitaan eli POTILAITA törkeällä ja ylimielisellä tavalla,erityisesti nuoria naisia ja vanhuksia. Oikeastaan jokaista joka on tarpeeksi heikko puolustaakseen itseään tältä sairaalta käytökseltä. Tämä toiminta,jossa ei ole kyse vain muutamasta satunnaisesta ihmisestä,vaan laajasta joukosta alan työntekijöitä, rikkoo kaikkia eettisyyden periaatteita hoitotyössä. Heidät on saatava vastuuseen ja pois alalta sillä eivät sinne sovi tai kuulu jos perusasiallinen ihmisen ymmärtäminen ja kohtaaminen on liian ylivoimaista."
"Olet täysin psykoottinen ja sekaisin, mene hoitoon."
Tarpeesi kommentoida loukkaavasti näyttää kumouavan siitä,että olet sotelainen tai täysin tietämätön hoitovirheistä ja laittomuuksista terveydenhuollossa. Kummasta on kyse? Reaktiosi ei ole terve. Jos et tiedä,mikä on PTSD ja miten sellainen diagnoosi määritellään, voit aloittaa käyttämällä googlea ensihätään. Psykoosit ja harhaisuudet ovat asia erikseen-tiedätkö edes mitä nuo loukkauksiksi tarkoittamasi dg:t tarkoittavat? Kuvitteletko tosiaan,ettei ihminen,jolle on vakava trauma dg annettu,ole joutunut käymään läpi melkoista prosessia ja hoitomyllyä sellaisen saadakseen? Jos joku täällä siis kärsii harhoista,voit katsoa peiliin. Tyhmyys loistaa hoitoalalla ja palstalla ansiostasi ja kanssasi yhtämieltä olevien ansiosta entistäkin kirkkaammin.
Vierailija kirjoitti:
Heh, Suomeen tulleet virolaiset ja venäläistaustaiset lääkärit ne vasta suorapuheisia ovat. Esimerkiksi ylipainosta sanotaan ihan suoraan.
Heillä on huoli Suomen kansanterveydestä.
Vierailija kirjoitti:
"Itse olen hyvinkin itkuherkkä ja helposti paniikkiin menevä lääkärissä,minulla on todettu PTSD ja muutama muu pitkäkestoisen multitraumatisaation tuottama diagnoosi. Traumatisoitumiseni ja perusteltu lääkärikammoni on täysin suora seuraus niistä järkyttävän traumatisoivista toimenpiteistä ja laittomuuksista,joita minulle on aikoinaan terveydenhuollossa tehty usein ja toistuvasti,kestäen vuosia. Tällaiset idiootit,jotka käyttävät ilmaisua "ulina-ulla vinkuja ym ovat todennäköisesti ITSE töissä sotessa ja terveydenhuollossa ja kohtelevat asiakkaitaan eli POTILAITA törkeällä ja ylimielisellä tavalla,erityisesti nuoria naisia ja vanhuksia. Oikeastaan jokaista joka on tarpeeksi heikko puolustaakseen itseään tältä sairaalta käytökseltä. Tämä toiminta,jossa ei ole kyse vain muutamasta satunnaisesta ihmisestä,vaan laajasta joukosta alan työntekijöitä, rikkoo kaikkia eettisyyden periaatteita hoitotyössä. Heidät on saatava vastuuseen ja pois alalta sillä eivät sinne sovi tai kuulu jos perusasiallinen ihmisen ymmärtäminen ja kohtaaminen on liian ylivoimaista."
Tarpeesi kommentoida loukkaavasti näyttää kumouavan siitä,että olet sotelainen tai täysin tietämätön hoitovirheistä ja laittomuuksista terveydenhuollossa. Kummasta on kyse? Reaktiosi ei ole terve. Jos et tiedä,mikä on PTSD ja miten sellainen diagnoosi määritellään, voit aloittaa käyttämällä googlea ensihätään. Psykoosit ja harhaisuudet ovat asia erikseen-tiedätkö edes mitä nuo loukkauksiksi tarkoittamasi dg:t tarkoittavat? Kuvitteletko tosiaan,ettei ihminen,jolle on vakava trauma dg annettu,ole joutunut käymään läpi melkoista prosessia ja hoitomyllyä sellaisen saadakseen? Jos joku täällä siis kärsii harhoista,voit katsoa peiliin. Tyhmyys loistaa hoitoalalla ja palstalla ansiostasi ja kanssasi yhtämieltä olevien ansiosta entistäkin kirkkaammin.
Tuo hysteerinen pakkomielteesi saada sanoa viimeinen sana todistaa että olen psykoottinen ja tarvitset hoitoa. Sammuta se kone ja soita 112!
Sääliksi käy gynejä, kun joutuvat toinen toistaan ihraisempien ihmissikahybridien kanssa operoimaan. Ei ihme, jos ovat töykeitä. Olet ihan itse omilla valinnoillasi kohtelusi ansainnut.
Vierailija kirjoitti:
Naiset luulevat että jokainen lääkäri on heille joku lässyttävä terapeutti vaikka ne ovat oikeasti tiedemiehiä eivätkä huuhaapettereitä kuten terapeutit.
Normaali inhimillinen kohtaaminen ERITYISESTI gynekologisessa tilanteessa, on erittäin tärkeää ja oleellista. Kyllä tästä aiheesta gynet ovat saaneet opetusta ja ohjausta aivan riittämiin. Miehen on vaikea ymmärtää,mistä gynekologiassa on kyse,joten voitkin vain olla hiljaa asioista,joita et ymmärrä. Tai kenties olet uskonnollinen ja tykkäät esinahkojen ja pikkutyttöjen silpomisesta? Mene ja tiedä sitten ongelistasi.
👵🏻:YHYYY MINULLA ON TRAUMA ETTEKÖ TE TAJUA MITEN ERITYINEN OLEN VAADIN TRAUMATERAPIA YHYYYY!
Sote-alan ammattilaiset selvästi rantautuneet ketjuun kommenteista päätellen.
Vierailija kirjoitti:
Oli trolli tai ei niin kysyn ap:ltä mitä luulet saavasi aikaan postaamalla nettiin nimettömänä nimettömästä lääkäriasemasta? Etkö osaa kirjoittaa ylilääkärille tapauksestasi (cc. asianomainen)?
Miksi ihmeessä kukaan laittaisi sähköpostilla palautetta. Mitä kukaan sillä tekee?
Vierailija kirjoitti:
Gyne on IHAN OMALLA ammatinvalinnallaan tilanteensa valinnut. Oletko niin pihalla todellisuudesta,ettet ymmärrä: ihminen voi vaihtaa työpaikkaa niin halutessaan,jos huomaa,ettei alalle sovellu. Mikä vimma tässä ketjussa kirjoittelijoilla on loukata apta ja hänen myötään jokaista naista,joka kohdannut asiatonta kohtelua terveydenhuollossa erityisesti intiimiasioiden suhteen? Ymmärrättekö,että naisen keho on NAISEN omaisuutta-ei sinun omaisuuttasi sotelainen tai työhösi leipääntynyt gyne eikä edes mahdollisesti uskonnollisen sovinisti trollin.
Vierailija kirjoitti:
Vimoset kolkytvuotta mun oma lääkäreinä on ollut venäläisperäisiä lääkäreitä. Todella raskaalla aksentilla puhuvat. Yksikään heistä ei ole puuttunut mun painooni missään vaiheessa. Ei edes silloin kun kävin asian takia lääkärissä, oli diabetes2 puhjennut ja lääkitystä mietittiin jne. Ei ole tullut puheita elämäntapamuutoksesta tms. Kotimaisen hoitajan kanssa kyllä, mutta ei venäläislääkärien kanssa. Heiltä saa kyllä parhaat särkylääkkeet. "uskaltavat" kirjottaa muutakin kuin buranaa.
Oliko ap sulla jokin sairaus kuten syylä ja saitko lääkkeet?
Jos on pipipääongelmia lisäksi, niin niille on eri lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
https://www.youtube.com/live/wnV0I1TqpTI?is=Okdb9h8cPOo5DD4u
Synnytykseni ei tapahtunut laskettuna aikana 1990 vaan meni viikon yli ja neuvola lähetti minut äitiyspolille Vaasan keskussairaalan jossa miespuolinen Ruotsin kielinen gynekologi ei edes tervehtinyt minua kun makasin tutkimuspritsillä ja kaivoi alapäätäni niin kovakouraisesti että vuosin verta noustessani seisomaan tutkimuksen jälkeen ja gynekologi poistui sanaa sanomatta huoneesta. Minut siirrettiin synnytysosastolle ja synnytys käynnistettiin hormoonitiputuksella. Onneksi en nähnyt enää kyseistä kielipuoli gynekologia sen erän perään.
Vierailija kirjoitti:
Sote-alan ammattilaiset selvästi rantautuneet ketjuun kommenteista päätellen.
Tai sitten eivät. Ihan vapaasti voivat traumapotilaat omissa harhoissaan niin kuvitella kuten kaiken muunkin.
Vierailija kirjoitti:
👵🏻:YHYYY MINULLA ON TRAUMA ETTEKÖ TE TAJUA MITEN ERITYINEN OLEN VAADIN TRAUMATERAPIA YHYYYY!
Vastaa kysymykseeni,trolli: tiedätkö mikä on PTSD? Entä kompleksinen trauma? Tiedätkö mitä naiselle tapahtuu,jos hänet rai skataan tai hänelle tehdään monella eri tasolla vakavaa vahinkoa vuosikausien ajan terveydenhuollon toiminnan kautta? Ymmärrätkö,millaisesta tilanteesta on kyse,kun nainen menee gynekologiselle vastaanotolle? Jos et,pidä pääsi kiinni. Jos olet sotessa/terveydenhuollossa,vaihda alaa VÄLITTÖMÄSTI!
Reuhkasi ei kai ollut kovin ylevää katsottavaa.