Hamstraajasukulainen joutui sairaalaan, neuvoja ja kokemuksia asunnon raivaamiseen ja siivoamiseen?
Tämä hamstraus tuli kaikille täytenä yllätyksenä: sukulainen ei ole päästänyt ketään kotiinsa vuosiin, mutta hän on aina ollut aika oikukas ja tavatessa ollut siisteissä pukimissa, kynnet lakattuna ja huulet maalattuna ja ollut muutenkin oma itsensä.
Nyt hän sai sairaskohtauksen ja sen takia asuntoon meni ihmisiä. Ensihoitajat ei meinanneet mahtua hoitamaan ja totesivat, että alkaa olla palokuormaa aika tavalla.
Missään tapauksessa ihmistä ei voida sairaalasta kotiuttaa ennen kuin kämppä on siivottu perusteellisesti. Siellä on pölyäkin niin, että en ole sellaista ennen nähnyt.
Mutta käytännön vinkkejä, miten menettelette kun raivaatte toisen kotia? Tietysti kaikki suoranainen roska hävitetään, kaikki rikkinäinen ja esim. matot on pakko, pölyn ja kuran määrä on sellainen ettei vanhoja mattoja saa millään pesemisellä enää hyviksi.
Vaatteet ja muut tekstiilit minua eniten askarruttaa. Kaikki on niin jumalattomassa pölyssä, että ilman useampaa pesua eivät tule käyttökelpoiseksi, jos silloinkaan, lisäksi vaatehuone on täynnä pesulapesua vaativia vaatteita, kaikki niin pölyisiä että en usko niiden enää pitokelpoiseksi tulevan. Lisäksi haisevat juuri siltä miltä haisee hajuvettä reilusti käyttävän ihmisen vaatteet 20 vuoden jälkeen.
Tekstiilit, sinänsä ehjät, ovat mielestäni niin kauheita etten veisi edes löytöeläintaloon, koska ei se jumalaton pölyn määrä eläimillekään hyväksi ole. Ajattelen että säästäisi 2 lakansetttiä ja 2 pyyhesettiä ja yrittäisi ne pestä käyttökelpoiseksi? Enempäähän ei yksineläjä tarvitse.
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pihalla ihmiset voi olla täällä edunvalvonta-asioista? Jos ihminen halutaan edunvalvontaan, se pitää hakea erikseen dvv:ltä, eikä se ole mikään läpihuutojuttu. Edunvalvoja on yleensä joku perillisistä. Missään nimessä ei kannata mitään yleistä edunvalvojaa ottaa, silloin ne asiat vasta solmuun menevätkin ja niiden hoito hankaloituu, kun joku sanoo työpöytänsä takaa paikalla koskaan käymättä miten asiat hoidetaan.
Mitä oikein selität? Totta kai edunvalvoja voi olla joku läheisistä. Tosi asia kuitenkin on, että sairaalassakin oleva ihminen päättää itse asioistaan, jos ei ole edunvalvonnassa.
Suomessa on voimassa olevia lakeja, joita sairaalassa olijankin on noudatettava. Ensihoito on jo todennut, että asunnossa on liikaa palokuormaa. Pelastusviranomainen voi määrätä asunnon tyhjennettäväksi.
Totta kai. Ei se silti tarkoita, että voit mennä heittämään pois muiden tavaroita ilman lupaa tai määräystä.
Kuvitteletko tosiaan että pelastusviranomaisen määräyksellä toteutettavassa tyhjennyksessä aletaan kysellä tavaroiden omistajalta jokaisesta tavarasta mitä säästetään ja mitä ei.
En kuvittele. Miten sinä noin pöljiä ajattelet? Se lupa tarkoittaa tietysti koko asuntoon kohdistuvaa siivousta, ei yksittäistä tavaraa.
Jos on lupa tai pelastusviranomsisten määräys, niin mitään ongelmaa ei edes ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen pakkosiivous saattaa olla hamsterille ihan vihoviimeinen temppu ja saattaa masentaa hänet kuoliaaksi.
Meidän hamsteri on piristynyt huomattavasti, kun pääsi ensin toiseen asuntoon, jonka myös hamstrasi täyteen ja viimeisimpänä nyt sitten ympärivuorokautiseen hoitoon ja elää nyt parempaa elämää kuin vuosikymmeniin ja on hyväntuulinen, vaikkakin muistisairas. Kyselee kyllä tavaroitaan välillä edelleen ja sanomme vain aina, että kaikki tärkeä on varastossa. Yhtään hamstrattua tavaraansa ei ole vaatinut itselleen, siis esim. niitä rikkinäisiä mukeja ja sukkahousuja.
Sinänsä ärsyttävää, kun hän on aina päässyt kaikesta niin että muut hoitavat hänen aiheuttamansa sotkut ja siitä koituneet kulut, joita tosiaan on kertynyt kymmeniätuhansia euroja. Mutta sairaushan tuo on, keräilypakko.
Näin se on. Nuo hamstraajat valitettavasti pääsevät helpolla ja sukulaiset joutuvat kärsimään. :( Ihan p...seestähän tuo on, mutta prkl kun suomalainen yhteiskunta on näin mätä, että syyttömät aina kärsivät joka asiasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ihmeellistä porukkaa täällä kirjoittaa! Outoja neuvoja, että "huoli-ilmoitus", "sossu hoitaa" ym. typeriä ohjeistuksia. Laiskoja ihmisiä, jotka kuvittelevat valtion olevan vastuussa täysi-ikäisistä ihmisistä! Minun lähisukulainen (en kerro tarkemmin) on nyt sairaalassa ja hänen olotilansa on sellainen, ettei hän todellakaan voi itse päättää mitä heitetään pois ja mitä ei! Siis vastaus siihen kysymykseen, kun jotkut hullut täällä huutelivat, että on rikos heittää pois kaikenlaista turhaa romua sukulaisen kämpästä. No eipä ole ja ketä edes kiinnostaa? Varsinkin kun kyseessä on omassa keississäni pää-ongelmaisen boomerin hamstraus-ongelmasta. Mikä ihme boomereita vaivaa?! Jostain syystä tuo sukupolvi kerää hirveästi romua kämppäänsä useimmiten, tai ainakin huomattavasti useammin kuin nuoremmat sukupolvet. No kuitenkin, poistimme romua tuolta lähisukulaisen kämpästä jo muutama vuosi sitten ja poistamme taas. Säilytämme kuitenkin toimivat ja tärkeimmät asiat. Ylimääräisiä vaatteita olemme vieneet kierrätyskeskukseen ja muutakin käyttökelpoista, mutta ylimääräistä tavaraa. Ja hirveän kasan tavaraa ihan suoraan vain sorttiin. Siis ihan älyttömästi ollaan vuosien mittaan viety. Jossain vaiheessa tulee se perintö-vaihe ja luuletteko tosiaan, että jonkun "lain" vuoksi alkaisimme vasta siinä vaiheessa sitä romua hävittämään?! Olette hulluja jos niin ajattelette. Se on oikeasti suuri palvelus kun sairaan hamstraajan sukulaiset auttavat itsepäistä ja sairasta hamstraajaa pääsemään eroon turhasta romustaan. Ja toki tiedämme mitkä kaikki asiat ovat turhaa romua ja mikä ei, olemmehan hänen lähi-sukuaan. Hän ei itse toki sairaudelleen enää mitään voi, mutta mikään "laki" ei estä meitä tai ketään muutakaan heittämästä sairaan ihmisen ylimääräistä romua pois. Nuo sairaat ihmiset eivät kuitenkaan mitään tule koskaan niillä romuillaan tekemään. Se homma on parasta tehdä ennemmin aikaisin kuin liian myöhään!
On hamstereita nuorissakin, 2-3 prosenttia väestöstä. Sen lisäksi vielä ne, jotka hamstraavat, koska ovat muistisairaita. Kyllä tavaroiden pois heittämisestä voi tulla laillisuusongelmia, jos hamsteri on järjissään ja pahansisuinen tapaus. Monet ovat. Palotarkastajan paikalle kutsuminen on järkevää ennakointia.
Tämä kyseinen tapaus on iän ja ihan myös omien elintapojen vuoksi pehmentänyt päänsä sellaiseen kuntoon, ettei hän ole toimikelpoinen päättämään itse pitääkö kaikki romunsa vai ei. Hän ei oikeasti tule enää täysin palautumaan tuosta ongelmasta ja oli jo vuosia sitten sekaisin kun oli samanlaista ongelmaa, että joutui sairaalaan. Hän on itse edesauttanut ja ollut suuressa roolissa sairaalaan joutumisessa. Valitettavasti. Meittä ei kyllä kiinnosta tippaakaan mitkään lakiasiat asiaan liittyen. Olen satavarma, ettei tästä meille mitään oikeudellista ongelmaa tule koitumaan. Jouduin kyseistä henkilöä hirveästi avustamaan jo asiassa kun hänen erään sukulaisen kuolinpesän hoidossa piti avustaa, sillä hän ei jaksanut sitäkään tehdä kunnolla itse. Oikeasti kehtaatte tulla minulle valittamaan kun olen joutunut hirveästi käyttämään vuosien mittaan aikaani ja energiaani näiden asioiden hoitoon?! Nämä "antaa sossu hoitaa"-ihmiset eivät kyllä ilmeisesti ole mitään elämässään saaneet aikaiseksi, eivätkä koskaan ole auttaneet lähimmäistään. Suomessa ihmiset ovat näköjään täysin uusavuttomia, kun itkevät joka asiaan valtiota apuun. Teidät kaikki pitäisi laittaa edunvalvontaan!
Sellaisiahan suurin osa hamstereista on, mutta ovat myös pahansisuisia. Jos ovat kykeneviä tekemään rikosilmoituksen, niin voivat sen hyvinkin tehdä. Turhaa minulle raivoat, kun olen itsekin tällaisen tapauksen asioita joutunut hoitamaan ja aina on haukut tullut palkaksi :) Puhun kokemuksesta eli saattaa olla käräjöintiin erikoistunut jo ennestään tällainen tyyppi.
Ei riitä pelkkä siivous. Kohta on samannäköistä jälleen. Tarvitsee muutakin apua jatkossa (psykiatria, sosiaalityö).
Sosiaalityö järjestää varattomille raivaussiivouksen. Tämän jälkeen arvioidaan ihmisen arjen toimintakyky eli pystyykö asumaan itsenäisesti, pystyykö asumaan itsenäisesti tuen avulla vai tarvitseeko tuettua asumista. Samalla arvioidaan tarvitseeko edunvalvontaa.
Huom. Sosiaalipuoli ei pysty lain mukaan pakottamaan ihmistä ottamaan vastaan apua. Ainoat pakkokeinot on terveydenhuollolla sekä edunvalvonnalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä pelkkä siivous. Kohta on samannäköistä jälleen. Tarvitsee muutakin apua jatkossa (psykiatria, sosiaalityö).
Sosiaalityö järjestää varattomille raivaussiivouksen. Tämän jälkeen arvioidaan ihmisen arjen toimintakyky eli pystyykö asumaan itsenäisesti, pystyykö asumaan itsenäisesti tuen avulla vai tarvitseeko tuettua asumista. Samalla arvioidaan tarvitseeko edunvalvontaa.
Huom. Sosiaalipuoli ei pysty lain mukaan pakottamaan ihmistä ottamaan vastaan apua. Ainoat pakkokeinot on terveydenhuollolla sekä edunvalvonnalla.
Terveydenhuolto kunnioittaa itsemääräämisoikeutta, ellei kyseessä ole akuutti psykoosi, vain silloin pakkohoito mahdollinen. Meidän hamsteri on järjestelmällisesti kieltäytynyt kaikesta terveydenhuollosta ja siellä tulee vain merkintä kieltäytynyt hoidosta. Huoli-ilmoitus ei johtanut siis mihinkään, ei ottanut apua vastaan ja uusikin asunto täyttyi. Ei hamstereille ole mitään hoitoa edes, vaikka suostuisi sitä vastaanottamaan. Jäävät omaisten vastuulle, jos niitä on.
Käytännön neuvo on, että ole yhteydessä sosiaalityöhön. ( Terveydenhuollon olisi lain mukaan pitänyt asia jo sosiaalihuoltoon ilmoittaa, mutta terveydenhuolto ei aina lakia noudata). On hienoa, että olette päättäneet siivota asunnon itse. Sukulaisesi tarvitsee monenlaista tukea elämäänsä sairaalasta päästyään ja vaikuttaa siltä, että hän tarvitsee voimakkaasti tukea selviytyäkseen tavallisesta elämästä. Tuen tarve voi olla niin voimakas, että suku uupuu totaalisesti auttaessaan yksin ilman viranomaisapua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huom. Sosiaalipuoli ei pysty lain mukaan pakottamaan ihmistä ottamaan vastaan apua. Ainoat pakkokeinot on terveydenhuollolla sekä edunvalvonnalla.Terveydenhuolto kunnioittaa itsemääräämisoikeutta, ellei kyseessä ole akuutti psykoosi, vain silloin pakkohoito mahdollinen. Meidän hamsteri on järjestelmällisesti kieltäytynyt kaikesta terveydenhuollosta ja siellä tulee vain merkintä kieltäytynyt hoidosta. Huoli-ilmoitus ei johtanut siis mihinkään, ei ottanut apua vastaan ja uusikin asunto täyttyi. Ei hamstereille ole mitään hoitoa edes, vaikka suostuisi sitä vastaanottamaan. Jäävät omaisten vastuulle, jos niitä on.
Tiedän kyllä nämä. Ihmisten itsemääräämisoikeus on joskus ihan liian korkea. Raja voi hamstraajalla tulla vastaan vasta silloin, kun lentää asunnosta ulos ja jää asunnottomaksi. Tässä vaiheessa voi olla sitten valmis apua vastaanottamaan. Tässä vaiheessa ollaan jo todella tuhoisassa tilanteessa.
Hävitätte ne mitkä ovat selkeästi täyttä roskaa tai joita ei voi enää puhdistaa ja mikä on selkeästi terveysvaara.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette voi tehdä tyhjennystä millään tavalla kunnioittavasti. Ajattele jos olisit itse sairaalassa ja kun palaisit kotiin, niin kaikki sun tavarat olisi hävitetty. Miltä se tuntuisi?
Miksi alapeukut?
Tämähän on totta. Se mikä muiden mielestä on täyttä roskaa, on omistajalle todennäköisesti hyvin tärkeää ja sen takia hän on ne tavarat säilyttänytkin. Tuollainen yhtäkkinen hävittäminen selän takana on hamstraajalle todella traumaattinen kokemus.
Näinhän se on. Jos vieras ihminen menee "raivaamaan" toisen kotia, todennäköisesti aika monia asia saattaa raivaajan silmissä olla roskaa, vaikka se ei sitä asianomistajalle olekaan. Eikä koskaan voi tietää. Yksistään jo se, että toinen kajoaa toisen tavaroihin ja määrittelee ne roskaksi on loukkavaa. Oli sitten kysymyksessä roska tai ei. Ihminen joka ei kykene luopumaan mistään käyttökelvottomastakaan, tarvitsee ammattiapua. Siinä ei voi vetää mutkia suoraksi. Hamstraaminen on oire jostain isommasta ongelmasta, traumasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette voi tehdä tyhjennystä millään tavalla kunnioittavasti. Ajattele jos olisit itse sairaalassa ja kun palaisit kotiin, niin kaikki sun tavarat olisi hävitetty. Miltä se tuntuisi?
Miksi alapeukut?
Tämähän on totta. Se mikä muiden mielestä on täyttä roskaa, on omistajalle todennäköisesti hyvin tärkeää ja sen takia hän on ne tavarat säilyttänytkin. Tuollainen yhtäkkinen hävittäminen selän takana on hamstraajalle todella traumaattinen kokemus.
Näinhän se on. Jos vieras ihminen menee "raivaamaan" toisen kotia, todennäköisesti aika monia asia saattaa raivaajan silmissä olla roskaa, vaikka se ei sitä asianomistajalle olekaan. Eikä koskaan voi tietää. Yksistään jo se, että toinen kajoaa toisen tavaroihin ja määrittelee ne roskaksi on loukkavaa. Oli sitten kysymyksessä roska tai ei. Ihminen joka ei kykene luopumaan mistään käyttökelvottomastakaan, tarvitsee ammattiapua. Siinä ei voi vetää mutkia suoraksi. Hamstraaminen on oire jostain isommasta ongelmasta, traumasta.
Selkeä roska, kuten rikkinäinen muki tai pilalle mennyt tekstiili, nyt kuitenkin on roska. Samaten kuin vuosia vanhat mainoslehdet, tyhjät jogurttipurkit tai shampoopullot.
Hamstraus ei parane terapialla. Saattaa helpottaa, mutta ei parane. Eikä se kotikaan siivoudu asumiskuntoiseksi terapialla.
Se on totta, että toisten tavaroiden arvottaminen ja roskiin heittäminen on loukkaus. Tässä ei nyt kuitenkaan ole kyse siitä, että esim. joku naistenlehti on säästetty siksi, että siinä on hyvä resepti tai henkilöhaastattelu, ja jonka joku innokas siivooja heittäisi pois.
Vierailija kirjoitti:
No ei mikään ikäloppu haudan partaalla horjuva vanhus millään terapialla enää mitään tee, valoja päälle nyt
Kiertäisin kaukaa, ei parane sotkeutua mt-ongelmaisen juttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tuon sukulaisen edunvalvoja?
Hän ei ole aikaisemmin ollut edunvalvojan tarpeessa, vaan on vaikuttanut täysin kykenevältä hoitamaan asiansa. Siisti (siis henkilönsä), menevä, harrastava eläkeläisrouva.
En ole edes kaikkein läheisin sukulainen, lupauduin vain auttamaan hänen lapsiaan raivauksessa koska olen sellaisessa hyvä ja tehokas.
ap
Jos et ole kaikkein läheisin sukulainen, sitä suuremmalla syyllä nyt olisi hyvä astua takavasemmalle ja odottaa läheisempien sukulaisten päätöksiä.
Päätös on tehty jo. Sukulaiset menevät siivoamaan ja minut on pyydetty talkoisiin.
Minä. Kysyin. Käytännön. Neuvoja.
-ap-
No sukulaiset varmasti itse päättävät? Asunnon tyhjentäminen on kuin kaatopaikan tyhjentämistä. Lisäksi pitää seuloa viralliset paperit ja rahat talteen. Hamstraajalla voi olla mystisiä jemmoja sen rojun keskellä.
Tämä kyseinen tapaus on iän ja ihan myös omien elintapojen vuoksi pehmentänyt päänsä sellaiseen kuntoon, ettei hän ole toimikelpoinen päättämään itse pitääkö kaikki romunsa vai ei. Hän ei oikeasti tule enää täysin palautumaan tuosta ongelmasta ja oli jo vuosia sitten sekaisin kun oli samanlaista ongelmaa, että joutui sairaalaan. Hän on itse edesauttanut ja ollut suuressa roolissa sairaalaan joutumisessa. Valitettavasti. Meittä ei kyllä kiinnosta tippaakaan mitkään lakiasiat asiaan liittyen. Olen satavarma, ettei tästä meille mitään oikeudellista ongelmaa tule koitumaan. Jouduin kyseistä henkilöä hirveästi avustamaan jo asiassa kun hänen erään sukulaisen kuolinpesän hoidossa piti avustaa, sillä hän ei jaksanut sitäkään tehdä kunnolla itse. Oikeasti kehtaatte tulla minulle valittamaan kun olen joutunut hirveästi käyttämään vuosien mittaan aikaani ja energiaani näiden asioiden hoitoon?! Nämä "antaa sossu hoitaa"-ihmiset eivät kyllä ilmeisesti ole mitään elämässään saaneet aikaiseksi, eivätkä koskaan ole auttaneet lähimmäistään. Suomessa ihmiset ovat näköjään täysin uusavuttomia, kun itkevät joka asiaan valtiota apuun. Teidät kaikki pitäisi laittaa edunvalvontaan!