Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hamstraajasukulainen joutui sairaalaan, neuvoja ja kokemuksia asunnon raivaamiseen ja siivoamiseen?

Vierailija
09.07.2026 |

Tämä hamstraus tuli kaikille täytenä yllätyksenä: sukulainen ei ole päästänyt ketään kotiinsa vuosiin, mutta hän on aina ollut aika oikukas ja tavatessa ollut siisteissä pukimissa, kynnet lakattuna ja huulet maalattuna ja ollut muutenkin oma itsensä. 

Nyt hän sai sairaskohtauksen ja sen takia asuntoon meni ihmisiä. Ensihoitajat ei meinanneet mahtua hoitamaan ja totesivat, että alkaa olla palokuormaa aika tavalla. 

Missään tapauksessa ihmistä ei voida sairaalasta kotiuttaa ennen kuin kämppä on siivottu perusteellisesti. Siellä on pölyäkin niin, että en ole sellaista ennen nähnyt. 

Mutta käytännön vinkkejä, miten menettelette kun raivaatte toisen kotia? Tietysti kaikki suoranainen roska hävitetään, kaikki rikkinäinen ja esim. matot on pakko, pölyn ja kuran määrä on sellainen ettei vanhoja mattoja saa millään pesemisellä enää hyviksi. 

Vaatteet ja muut tekstiilit minua eniten askarruttaa. Kaikki on niin jumalattomassa pölyssä, että ilman useampaa pesua eivät tule käyttökelpoiseksi, jos silloinkaan, lisäksi vaatehuone on täynnä pesulapesua vaativia vaatteita, kaikki niin pölyisiä että en usko niiden enää pitokelpoiseksi tulevan. Lisäksi haisevat juuri siltä miltä haisee hajuvettä reilusti käyttävän ihmisen vaatteet 20 vuoden jälkeen. 

Tekstiilit, sinänsä ehjät, ovat mielestäni niin kauheita etten veisi edes löytöeläintaloon, koska ei se jumalaton pölyn määrä eläimillekään hyväksi ole. Ajattelen että säästäisi 2 lakansetttiä ja 2 pyyhesettiä ja yrittäisi ne pestä käyttökelpoiseksi? Enempäähän ei yksineläjä tarvitse. 

Kommentit (122)

Vierailija
41/122 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suostuisin olemaan aktiivinen ainoastaan roskien viennissä. Eli pakkausjäte, vanhat lehdet, likaiset tekstiilit, loppuun käytetyt matot jne. roskiin jätelajin mukaisesti. Muu irtotavara jätesäkkeihin pois tieltä, pinnat esiin ja sitten sitä pesua, josta ap niin kertoi tykkäävänsä. Jos tilaa ei ole, nurkka kerrallaan säkkejä siirrellen.

Tavarat eivät kuulu teille, ja esimerkiksi papereiden joukossa on sellaista, joka oikeasti lasten täytyy käydä huolella läpi.

Vierailija
42/122 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette voi tehdä tyhjennystä millään tavalla kunnioittavasti. Ajattele jos olisit itse sairaalassa ja kun palaisit kotiin, niin kaikki sun tavarat olisi hävitetty. Miltä se tuntuisi?

Miksi alapeukut?

Tämähän on totta. Se mikä muiden mielestä on täyttä roskaa, on omistajalle todennäköisesti hyvin tärkeää ja sen takia hän on ne tavarat säilyttänytkin. Tuollainen yhtäkkinen hävittäminen selän takana on hamstraajalle todella traumaattinen kokemus.

Ja naapurille on traumaattista kun koti palaa kun hamstraajatäti rikkoo turvallisuusmääräyksiä. Mielen sairaudet on ikävä juttu mutta ei niiden pillin mukaan tanssiminen asiaa auta tai ole kunnioittavaa sekään. Sä varmaan kannat nistillekin piriä kun on traumatisoivaa olla ilman?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/122 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pihalla ihmiset voi olla täällä edunvalvonta-asioista? Jos ihminen halutaan edunvalvontaan, se pitää hakea erikseen dvv:ltä, eikä se ole mikään läpihuutojuttu. Edunvalvoja on yleensä joku perillisistä. Missään nimessä ei kannata mitään yleistä edunvalvojaa ottaa, silloin ne asiat vasta solmuun menevätkin ja niiden hoito hankaloituu, kun joku sanoo työpöytänsä takaa paikalla koskaan käymättä miten asiat hoidetaan. 

Mitä oikein selität? Totta kai edunvalvoja voi olla joku läheisistä. Tosi asia kuitenkin on, että sairaalassakin oleva ihminen päättää itse asioistaan, jos ei ole edunvalvonnassa.

Vierailija
44/122 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me siivosimme valtavan talon ja pihan, molemmat likaisempia kuin kaatopaikka eli yhtään roskaa ei oltu roskiin viety 30 vuoteen ja sinne oli haalittu roskia myös muiden roskiksista. Jyrsijäongelma hankala, myös valtavasti turkiskuoriaisia, lattia pilalla jne.

Siivouksessa oli pääpiruina lapset ja lapsenlapset eli he ottivat vastuun siitä, jos ihminen olisikin tehnyt rikosilmoituksen. Ennen siivousta otimme runsaasti kuvia asunnon kunnosta ja lähetimme ne vanhustyön johtajalle ambulanssin tekemän huoli-ilmoituksen tueksi. Ensimmäinen asia josta hamstraaja kyseli oli hänen tavaransa emmekä tietenkään sanoneet, että siivous on meneillään. Hän oli vastustanut sitä aina ja viimeisinä vuosina ei päästänyt ketään asuntoonsa.

Hän meni sairaalasta toiseen asuntoon, joka täyttyi samalla tavalla roskasta, mutta oli onneksi pieni. Siivouksen linja oli se, että kävimme läpi tavarat ja vain pieni kuorma arvokasta jäi, hirveä hommahan siinä oli, kun ei tiennyt mitä kaikkea papereissa oli roskan joukossa. Satojathuhansia kauppalippuja esim. oli säästetty. Kotitalousjätteet sekaisin kultasormusten kanssa. Säilöimme tavarat varastoon ja sanoimme, että kaikki arvokas on varastoitu. 

Teidän tapauksessanne potilas saattaa palata vielä kotiinsa, joten kehotan selvittämään tarkasti laillisen asiat. Asuntoa ei voi tyhjentää ilman viranomaisten määräystä asuinkelvottomuudesta, huoli-ilmoitusta tms. Ja silti kannattaa ottaa huolella kuvat asunnon kunnosta. Meidän tapauksessa ei ryhtynyt käräjöimään omia lapsiaan vastaan mutta sekin on mahdollista. Edunvalvontaan kannattaa hakeutua, jos on siihen perusteet. Kriteerit siihen ovat korkealla eli hamstraus ja jokin pieni sairaus ei siihen vielä oikeuta.

Vierailija
45/122 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia pitäisi pari lakanaa ja pari pyyhettä säästää. Ei kovin montaa kymppiä maksa ostaa uudet.

Onhan siinä helkkarinmoinen vaiva ensin lajitella ja kierrättää kaikki ja sitten ostaa tilalle uudet. Puhumattakaan siitä, mikä järkytys on tulla kotiinsa, jos joka ainoa tuttu esine ja esimerkiksi itse käsityönä tehdyt liinavaatteet on korvattu kiinakrääsällä. 

Vierailija
46/122 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että nyt on turha huudella, että "ei toisen ihmisen tavaroita saa hävittää". Tilanne on se, että jos me sukulaiset emme hävitä, viranomaiset hävittää tai käytännössä siis taloyhtiön hommaama siivousfirma ja lasku tulee omaiselle. 

Sinänsä tuo varsinainen työn osuus on helppoa, se on vaan iso urakka raivokasta siivoamista ja sellaisesta suorastaan nautin. Mutta mietin päätöksentekoa, kun kaikenlaista pikkukrääsää ja sälää ja rojua on niin määrättömästi. Keskeneräisiä käsitöitäkin lienee muuttolaatikollinen, kaikki niin pölyisiä ettei kukaan sellaista käsityötä voi jatkaa saati että päällensä pukisi jos se joskus valmistuisi. 

ap

Mun täytyy sanoa, että valitsisin tuossa tilanteessa sen siivousfirman ja tosiaan vaikka maksaisin. Ihan siitä syystä, että lähiomainen todennäköisesti muuttuu itse pirulaiseksi, jos hänellä on lähipiirissään joku, jota syyttää siivouksesta.

Tämä on tiedossa. Lapsensa eivät halua ottaa siivoojaa, vaan pitävät velvollisuuteenaan hoitaa homman itse. 

Minä olen jo tarjoutunut syntipukiksi, siis oikeasti sanoin että syyttävät sitten kaikesta minua, koska minulle on yksi lysti jos olen epäsuosiossa tai en. Näin siis välit lapsiin pysyisivät hyvinä. 

ap

Jos heität pois jotain, mikä on erityisen arvokasta asukkaalle, se voi mennä rikoksen puolelle, kun henkilö ei ole edinvalvonnassa.

Joten vaikuttaa provolta tai tyhmältä.

Rikos tuo on, vaikka hävitettävä tavara ei olisikaan arvokasta.

Tarkoitin sitä, että voi mennä poliisiasiaksi, jos asukas sitä haluaa.

Vierailija
47/122 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otatte kuvia. Kutsutte taloyhtiön edustajan toteamaan tilanteen. Tämä kutsuu hallituksen koolle ehdollisen häätöhakemuksen tekemiseksi (huoneisto raivattava n.n.nnnn mennessä, tai haetaan häätöä ja huoneiston haltunottoa).  Tämä saatetaan tiedoksi hamsterille, joka, jos on järjissään, valtuuttaa haluamansa henkilön raivaamaa kämpän. Jos ei ole järjissään, hänelle haetaan kiireesti edunvalvoja.

https://www.suomi.fi/oppaat/edunvalvonta

Vierailija
48/122 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette voi tehdä tyhjennystä millään tavalla kunnioittavasti. Ajattele jos olisit itse sairaalassa ja kun palaisit kotiin, niin kaikki sun tavarat olisi hävitetty. Miltä se tuntuisi?

Miksi alapeukut?

Tämähän on totta. Se mikä muiden mielestä on täyttä roskaa, on omistajalle todennäköisesti hyvin tärkeää ja sen takia hän on ne tavarat säilyttänytkin. Tuollainen yhtäkkinen hävittäminen selän takana on hamstraajalle todella traumaattinen kokemus.

Ja naapurille on traumaattista kun koti palaa kun hamstraajatäti rikkoo turvallisuusmääräyksiä. Mielen sairaudet on ikävä juttu mutta ei niiden pillin mukaan tanssiminen asiaa auta tai ole kunnioittavaa sekään. Sä varmaan kannat nistillekin piriä kun on traumatisoivaa olla ilman?

Nistille pirin kantamisen kantamisen kanssa analogista olisi viedä hamstraajalle omia vanhoja tavaroitaan.

Vierailija
49/122 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalasta huolehditaan (sosiaalihoitajan kautta)  raivaussiivouksen järjestäminen, ottakaa yhteys osastolle ja sopikaa menettelytavasta. 

Vierailija
50/122 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tuon sukulaisen edunvalvoja?

Hän ei ole aikaisemmin ollut edunvalvojan tarpeessa, vaan on vaikuttanut täysin kykenevältä hoitamaan asiansa. Siisti (siis henkilönsä), menevä, harrastava eläkeläisrouva. 

En ole edes kaikkein läheisin sukulainen, lupauduin vain auttamaan hänen lapsiaan raivauksessa koska olen sellaisessa hyvä ja tehokas.  

ap

Jos et ole kaikkein läheisin sukulainen, sitä suuremmalla syyllä nyt olisi hyvä astua takavasemmalle ja odottaa läheisempien sukulaisten päätöksiä.

Päätös on tehty jo. Sukulaiset menevät siivoamaan ja minut on pyydetty talkoisiin. 

Minä. Kysyin. Käytännön. Neuvoja. 

-ap- 

Kantakaa ensin ulos kaikki selvä roska, rikkinäinen, likainen jne. Sen jälkeen sitten jatkatte riippuen siitä kuinka paljon tavaraa on jäljellä. Onko lasten mahdollista vuokrata varasto johon viedä vaikka vaatteita jne jotka sinänsä vielä pelastettavissa vaikka niitä olisi liikaa? Ja venyttää näin poisheittoa vaikka muutamalla kuukaudella kunnes tilanne selkiytyy

Vierailija
51/122 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että nyt on turha huudella, että "ei toisen ihmisen tavaroita saa hävittää". Tilanne on se, että jos me sukulaiset emme hävitä, viranomaiset hävittää tai käytännössä siis taloyhtiön hommaama siivousfirma ja lasku tulee omaiselle. 

Sinänsä tuo varsinainen työn osuus on helppoa, se on vaan iso urakka raivokasta siivoamista ja sellaisesta suorastaan nautin. Mutta mietin päätöksentekoa, kun kaikenlaista pikkukrääsää ja sälää ja rojua on niin määrättömästi. Keskeneräisiä käsitöitäkin lienee muuttolaatikollinen, kaikki niin pölyisiä ettei kukaan sellaista käsityötä voi jatkaa saati että päällensä pukisi jos se joskus valmistuisi. 

ap

Mun täytyy sanoa, että valitsisin tuossa tilanteessa sen siivousfirman ja tosiaan vaikka maksaisin. Ihan siitä syystä, että lähiomainen todennäköisesti muuttuu itse pirulaiseksi, jos hänellä on lähipiirissään joku, jota syyttää siivouksesta.

Tämä on tiedossa. Lapsensa eivät halua ottaa siivoojaa, vaan pitävät velvollisuuteenaan hoitaa homman itse. 

Minä olen jo tarjoutunut syntipukiksi, siis oikeasti sanoin että syyttävät sitten kaikesta minua, koska minulle on yksi lysti jos olen epäsuosiossa tai en. Näin siis välit lapsiin pysyisivät hyvinä. 

ap

Jos heität pois jotain, mikä on erityisen arvokasta asukkaalle, se voi mennä rikoksen puolelle, kun henkilö ei ole edinvalvonnassa.

Tuollainen hamstraus on itsessään jo laitonta ja poliisiasia. 

Vierailija
52/122 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään ei ainakaan saa heittää pois ilman lupaa. Hamstraus on mielenterveyden sairaus. Ja se pahenee , jos sen yli kävellään 

Vierailija
53/122 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse suostuisin olemaan aktiivinen ainoastaan roskien viennissä. Eli pakkausjäte, vanhat lehdet, likaiset tekstiilit, loppuun käytetyt matot jne. roskiin jätelajin mukaisesti. Muu irtotavara jätesäkkeihin pois tieltä, pinnat esiin ja sitten sitä pesua, josta ap niin kertoi tykkäävänsä. Jos tilaa ei ole, nurkka kerrallaan säkkejä siirrellen.

Tavarat eivät kuulu teille, ja esimerkiksi papereiden joukossa on sellaista, joka oikeasti lasten täytyy käydä huolella läpi.

Minä olen yhden kuolinpesän hamstratut paperit käynyt läpi. Ne olivat lähes kaikki siististi mapeissa. Vain ihan viimeisten aikojen paperit olivat sairauden pahenemisen vuoksi irrallaan siellä täällä.

Papereita oli kokonainen kirjahyllyllinen. Ja ne olivat ihan pelkkää roskaa. Siellä oli kaikki, siis oikeasti kaikki, veroilmoitukset ja tiliotteet vuosikymmenten ajalta.

Niiden läpikäyntiin käytetty aika oli hukkaan heitettyä aikaa, mutta samalla ne tuli plärättyä, kun ne irrotti kansioista tuhoamista varten.

Kunhan pääsen eläkkeelle, kuolinsiivoan kaikki omat paperini. En jätä yhtäkään työtodistusta tms. läpikäytäväksi kenellekään.

Vierailija
54/122 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hamstraaja tilaa siivoojan ja maksaa sen.

Ei sil oo rahaa. Ulosotossa 40 000 egee. Ei tuloja.

Saako häädön vuokranantajalta?

Vierailija
55/122 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Tuollainen hamstraus on itsessään jo laitonta ja poliisiasia. 

Siinä tapauksessa asiasta löytyy viranomaisen päätös eikä asunnon tyhjentämisessä ole ongelmaa. Aloittajan tapauksessa näin ei kuitenkaan taida olla.

Vierailija
56/122 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään ei ainakaan saa heittää pois ilman lupaa. Hamstraus on mielenterveyden sairaus. Ja se pahenee , jos sen yli kävellään 

Lupaa ei heru kuin ehkä yhdelle yksittäiselle tavaralle. Joten sillä metodilla ei päästä ollenkaan eteenpäin.

Ei tässä ole muuta mahdollisuutta kuin heittää lähes kaikki pois, vaikka se sairautta pahentaakin. Tupaten täysi asunto on terveys- ja turvallisuusriski sekä asukkaalle itselleen että naapureille.

Vierailija
57/122 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pihalla ihmiset voi olla täällä edunvalvonta-asioista? Jos ihminen halutaan edunvalvontaan, se pitää hakea erikseen dvv:ltä, eikä se ole mikään läpihuutojuttu. Edunvalvoja on yleensä joku perillisistä. Missään nimessä ei kannata mitään yleistä edunvalvojaa ottaa, silloin ne asiat vasta solmuun menevätkin ja niiden hoito hankaloituu, kun joku sanoo työpöytänsä takaa paikalla koskaan käymättä miten asiat hoidetaan. 

Hain läheiselle yleistä edunvalvontaa. Prosessiin ja oikeuden päätökseen meni 7 kk ja se on kai ihan keskivertoaika noissa. Tapaus oli myös ihan selkeä ja henkilö tarvitsi edunvalvojan

Vierailija
58/122 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lupaa ei heru kuin ehkä yhdelle yksittäiselle tavaralle. Joten sillä metodilla ei päästä ollenkaan eteenpäin.

Ei tässä ole muuta mahdollisuutta kuin heittää lähes kaikki pois, vaikka se sairautta pahentaakin. Tupaten täysi asunto on terveys- ja turvallisuusriski sekä asukkaalle itselleen että naapureille.

Se lähes kaiken tavaran poisheittäminen ei kuitenkaan ole sinun tehtäväsi. Sinulle on tässä annettu neuvoja. On kehotettu sinua keskittymään siivoamiseen ja roskien viemiseen jatkosijoituspaikkoihin. Mutta toistelet vain, miten melkein kaikki pitää saada ulos.

Tulee mieleen: oletko trolli?

Vierailija
59/122 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On sairaus, mutta se pahenee joka tapauksessa, koska toimivaa hoitoa ei ole. Vain jos hamstraaja saa nuorena hoitoa, on toivoa paranemisesta. 

Nämä asunnot ovat asuinkelvottomia palokuorman takia eli soittakaa palotarkastaja, niin virallinen määräys tyhjentämisestä tulee kaikkein vähimmällä vaivalla. Sen lisäksi pitää kuvata asunto.

Vierailija
60/122 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä oikein selität? Totta kai edunvalvoja voi olla joku läheisistä. Tosi asia kuitenkin on, että sairaalassakin oleva ihminen päättää itse asioistaan, jos ei ole edunvalvonnassa.

Suomessa on voimassa olevia lakeja, joita sairaalassa olijankin on noudatettava. Ensihoito on jo todennut, että asunnossa on liikaa palokuormaa. Pelastusviranomainen voi määrätä asunnon tyhjennettäväksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi