Iltavirkut ovat sairaampia kuin aamuvirkut, ihan tutkittu juttu
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iltavirkut on alttiimpia sairauksille, mm. masennukselle ja skitsofrenialle. Tämä johtuu ainakin osaksi siitä, että alkuyön uni jää nukkumatta ja se on se virkistävin osa yöunesta. Koko ilta-/aamunvirkku -kategoriat ovat myös pitkälti pelkästään tapoja ja erityisesti ikään liittyviä asioita. Esim. teinit tarvitsevat enemmän unta, mutta valvovat usein myöhään ja monet illanvirkut huomaavatkin yht'äkkiä olevansakin aamuvirkkuja, kun saavat lapsia ja elämänrytmi, etenkin ateriat, alkavat painottua aikaisemmin päivään. Joillekin on myös tärkeää esittää olevansa jotain luovaa ja intellektuellia iltavirkkuus-kategoriaa ihan vaan oman persoonan esilletuomisen vuoksi.
Oletko koskaan miettinyt, että se kaikkein virkistävin ja palauttavin uni voidaan nukkua myös aamuyön ja varhaisen aamun tunteina? Vai tuliko tämä tieto nyt ihan puskista sinulle?
Kyllä, tämä tieto tuli täysin puskista minulle, koska uni ennen puoltayötä on virkistävintä. Et voi ikävä kyllä vain itse päättää asioita. Näitä on tutkittu.
Ap parka. Sen ainut pätemisen aihe on nyt sitten se, että siltä loppuu unet aamuviideltä.
Vierailija kirjoitti:
Iltavirkut on älykkäämpiä, muistelen tutkimuksissa paljastuneen.
Tämä !
Vierailija kirjoitti:
Iltavirkkuus johtuu passiivisesta elämäntyylistä mikä viivästää unen tulemista. Passiivinen elämä on epäterveellistä ja siksi iltavirkut ovat sairaampia.
Onko lähdettä?
Ai ei? Eipä niin.
Johtuisiko Ap siitä, että aamuvirkut on pakottaneet iltavirkut samaan epäluonnolliseen rytmiin kanssaan?
Inhoan ihmisiä, joiden on pakko päästä kiskomaan joka armas aamu kaupan ovenripaa ennen klo 7. Tai jotka tulee työpaikalle jo kello 6 odottamaan ja vahtaamaan muita, kun kaikkien työaika alkaa vasta tasan 7.30.
Enää ei tarvi herätä aamulypsylle, aamuvirkut!
Vierailija kirjoitti:
Johtuisiko Ap siitä, että aamuvirkut on pakottaneet iltavirkut samaan epäluonnolliseen rytmiin kanssaan?
Inhoan ihmisiä, joiden on pakko päästä kiskomaan joka armas aamu kaupan ovenripaa ennen klo 7. Tai jotka tulee työpaikalle jo kello 6 odottamaan ja vahtaamaan muita, kun kaikkien työaika alkaa vasta tasan 7.30.
Miksi inhoat ihmisiä, jotka käyvät kaupassa seitsemältä? Kuulostaa kieroutuneelta.
Hyvä että olen kumpaakin, menen nukkumaan myöhään ja herään tosi aikaisin.
Nää sitten tasottaa toisensa pois.
Vierailija kirjoitti:
Iltavirkut on älykkäämpiä, muistelen tutkimuksissa paljastuneen.
Muistelet? Minä muistelen, että tällaisia tuloksia ei ole. Sen sijaan on tutkimustuloksia siitä, että myöhään valvovat sairastavat enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Iltavirkut ihmiset pakotetaan elämään aamuvirkkujen aikataulujen mukaan. Olisitko itse sairas jos sinut pakotettaisiin aina heräämää kesken unien. Ihmisillä on oma yksilöllinen vuorokausirytmi, joka määräytyy geeneissä. Tuskimuksissa on myös todetu että kesäkuukausina ja aamulla syntyneet on useimmiten iltavirkkuja.
Tätä Tulin myös sanomaan. Itse olen aamuvirkku ja hyvä n töissä klo 7.00.
Enemmän valinan varaa. Jossain ei saa tehdä edes vakituisesti ylitöitä, vaikka se sopisi työyhteisölle.
Vierailija kirjoitti:
Ketä ne siellä vahtaa, jos muut tulee vasta puoli kahdeksan?
Vierailija kirjoitti:
Jotkut on tuotteliaampia toimistolla, kun siellä on hiljaista ja saa keskityttyä paremmin.
Mielialani on parempi illalla. Jos vaan nukkuisin elämän parhaan palan ohi masentuisin syvästi.
Iltavirkut pakotetaan näiden perkeleellisten aamuvirkkujen elämänrytmiin. Tottakai se sairastuttaa.
Pitäiskö tän aamu-unisen ehkä pukea nyt päälle? Suihkussa kävin jo. Ei ole tarvis kiirehtiä mihinkään kun olen tk-eläkkeellä lukuisien loppuunpalamisten laukaiseman bipolaarihäiriön takia. Loppuelämäni loisin ja makoilen ja ap maksaa sen ja heräilee aamuneljältä jäkättämään paskaa someen.
Elämä on hyvää kun pääsee oravanpyörästä pois, mutta toki terveet aivot olisivat kivat myös. Nyt väsyn aika helposti ja keskittyminen on vaikeaa. Mutta tulipa tehtyä kuten aamuvirkut haluavat. Sitä korjaatte mitä kylvätte, ääliöt, jotka ette tajua, että ihmisillä on paljon olennaisempia geneettisiä eroja kuin ihonväri.
Vierailija kirjoitti:
Kiva maksaa liian vähän nukkuvien terveydenhuoltomenot 🤷
Sinä maksat joka ketjussa muiden terveydenhuoltomenoja. Miksi?
Olen luonnostani iltavirkku, ja sairauksia löytyy. Siitä huolimatta työpäivinä kampean itseni ylös sängystä viimeistään klo 5 aamulla, ja olen viimeistään klo 7 töissä, ja menen aikaisin nukkumaan. Ei se pakotettu aamuvirkkuus ole terveysasioihin auttanut, lol.
Vierailija kirjoitti:
Olen luonnostani iltavirkku, ja sairauksia löytyy. Siitä huolimatta työpäivinä kampean itseni ylös sängystä viimeistään klo 5 aamulla, ja olen viimeistään klo 7 töissä, ja menen aikaisin nukkumaan. Ei se pakotettu aamuvirkkuus ole terveysasioihin auttanut, lol.
Sehän se sairastuttaa. Jos saisi nukkua puolillepäiville ja lampsia töihin klo 14 niin mitään ongelmia ei iltavirkulla olisi.
Ihminen pystyy pilaamaan terveytensä helposti liian vähäisillä yöunilla. Tämän ja muiden sairastumisia lisäävien omien valintojen vuoksi olisi reilua, kun aikuiset ihmiset saisivat valtiolta tietyn pienen summan, esim. 500€ terveydenhuoltoon ja lisäkustannukset pitäisi kustantaa itse.
Iltavirkkuus johtuu passiivisesta elämäntyylistä mikä viivästää unen tulemista. Passiivinen elämä on epäterveellistä ja siksi iltavirkut ovat sairaampia.