Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltavirkut ovat sairaampia kuin aamuvirkut, ihan tutkittu juttu

Vierailija
08.07.2026 |

Miksi iltavirkut ei mene ajoissa nukkumaan?

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuisiko Ap siitä, että aamuvirkut on pakottaneet iltavirkut samaan epäluonnolliseen rytmiin kanssaan? 

Inhoan ihmisiä, joiden on pakko päästä kiskomaan joka armas aamu kaupan ovenripaa ennen klo 7. Tai jotka tulee työpaikalle jo kello 6 odottamaan ja vahtaamaan muita, kun kaikkien työaika alkaa vasta tasan 7.30.

Miksi inhoat ihmisiä, jotka käyvät kaupassa seitsemältä? Kuulostaa kieroutuneelta. 

Se ei haittaa että he ovat siellä klo 7, vaan että sitä ovea pitää olla kiskomassa jo ennen sitä ja koputtelemassa ikkunoihin. Olin aiemmin ruokakaupassa töissä ja meillä oli vielä osa tavaroista purkamatta hyllyyn ja pullat jäähtymässä ja matot laittamatta lattioille, kun nämä aamuvirkut hyppivät oven takana nenä kiinni lasissa välittämättä lainkaan aukioloajoista. Jotkut istuivat yli vartin pihamaalla autossa odottamassa ovien aukeamista. Pimeässä talviaamussakin.

Vierailija
42/104 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltavirkut on alttiimpia sairauksille, mm. masennukselle ja skitsofrenialle. Tämä johtuu ainakin osaksi siitä, että alkuyön uni jää nukkumatta ja se on se virkistävin osa yöunesta. Koko ilta-/aamunvirkku -kategoriat ovat myös pitkälti pelkästään tapoja ja erityisesti ikään liittyviä asioita. Esim. teinit tarvitsevat enemmän unta, mutta valvovat usein myöhään ja monet illanvirkut huomaavatkin yht'äkkiä olevansakin aamuvirkkuja, kun saavat lapsia ja elämänrytmi, etenkin ateriat, alkavat painottua aikaisemmin päivään. Joillekin on myös tärkeää esittää olevansa jotain luovaa ja intellektuellia iltavirkkuus-kategoriaa ihan vaan oman persoonan esilletuomisen vuoksi. 

Oletko koskaan miettinyt, että se kaikkein virkistävin ja palauttavin uni voidaan nukkua myös aamuyön ja varhaisen aamun tunteina? Vai tuliko tämä tieto nyt ihan puskista sinulle? 

Kyllä, tämä tieto tuli täysin puskista minulle, koska uni ennen puoltayötä on virkistävintä. Et voi ikävä kyllä vain itse päättää asioita. Näitä on tutkittu. 

Niin, se uni on virkistävintä ennen puolta yötä juurikin niille aamuvirkuille ihmisille, koska heidän elimistö toimii niin. Jos menet iltavirkkuna sänkyyn vaikka yhdeksältä, todennäköisesti kieriskelet hereillä vielä ennen puolta yötä kunnes viimein nukahdat. Aamulla kun kello soi vaikka 6.30 olet juuri päässyt unesi syvinpään ja palauttavimpaan vaiheeseen ja sitten sinut revitäänkin ylös sängystä kesken unien. Se on ihan sama, jos tunnet itsesi väsyneeksi illalla kello 21 ja sinut pakotetaan pysymään hereillä vielä pari kolme tuntia ennen kuin pääset nukkumaan. Kuinka virkeä olet luontaisesti silloin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva maksaa liian vähän nukkuvien terveydenhuoltomenot 🤷 

Sinä maksat joka ketjussa muiden terveydenhuoltomenoja. Miksi?

Haluan asua Suomessa ja joudun maksamaan veroja.

Vierailija
44/104 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen pystyy pilaamaan terveytensä helposti liian vähäisillä yöunilla. Tämän ja muiden sairastumisia lisäävien omien valintojen vuoksi olisi reilua, kun aikuiset ihmiset saisivat valtiolta tietyn pienen summan, esim. 500€ terveydenhuoltoon ja lisäkustannukset pitäisi kustantaa itse.

Nerokas idea. Toki yhteiskunta pitäisi sitten muokata iltavirkuille mieluisaksi, muutenhan asetelma on täysin epäreilu.

Vierailija
45/104 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäiskö tän aamu-unisen ehkä pukea nyt päälle? Suihkussa kävin jo. Ei ole tarvis kiirehtiä mihinkään kun olen tk-eläkkeellä lukuisien loppuunpalamisten laukaiseman bipolaarihäiriön takia. Loppuelämäni loisin ja makoilen ja ap maksaa sen ja heräilee aamuneljältä jäkättämään paskaa someen.

Elämä on hyvää kun pääsee oravanpyörästä pois, mutta toki terveet aivot olisivat kivat myös. Nyt väsyn aika helposti ja keskittyminen on vaikeaa. Mutta tulipa tehtyä kuten aamuvirkut haluavat.  Sitä korjaatte mitä kylvätte, ääliöt, jotka ette tajua, että ihmisillä on paljon olennaisempia geneettisiä eroja kuin ihonväri.

Kiva kuitenkin, että saat iloa ja tyydytystä siitä, että voit laittaa kaiken omassa elämässäsi pilalle menneen jonkun epämääräisen "aamuvirkkuarmeijan" kontolle. Kai se jotain lohtua tuo sekin kun ei tarvitse itse olla vastuussa yhtään mistään. 

Vierailija
46/104 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen pystyy pilaamaan terveytensä helposti liian vähäisillä yöunilla. Tämän ja muiden sairastumisia lisäävien omien valintojen vuoksi olisi reilua, kun aikuiset ihmiset saisivat valtiolta tietyn pienen summan, esim. 500€ terveydenhuoltoon ja lisäkustannukset pitäisi kustantaa itse.

Ajattelitko, että tuo olisi vuosittainen summa, vai koko elämän kestävä? XD Ootko muuten koskaan terveydenhuollon maksukatosta kuullut. Siinä se menee toisinpäin, että ensin joutuu maksamaan itse, ja kun katto täyttyy, saa loput ilmaiseksi. Vuonna 2026 maksukatto on 815 euroa. Kumman haluat oikeasti mielummin, jos vuoden terveysmaksut ovat esim. 3000 €. Että saat 500 € valtiolta apua, ja sen jälkeen maksat itse 2500 €. Vai että maksat ensin 815 €, ja sen jälkeen saat 2185 € arvosta ilmaiseksi terveydenhuoltoa? Tämä on pelkistetty kysymys, ihan kaikki terveyspalvelut eivät kerrytä maksukattoa.

Vierailija
47/104 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuisiko Ap siitä, että aamuvirkut on pakottaneet iltavirkut samaan epäluonnolliseen rytmiin kanssaan? 

Inhoan ihmisiä, joiden on pakko päästä kiskomaan joka armas aamu kaupan ovenripaa ennen klo 7. Tai jotka tulee työpaikalle jo kello 6 odottamaan ja vahtaamaan muita, kun kaikkien työaika alkaa vasta tasan 7.30.

Miksi inhoat ihmisiä, jotka käyvät kaupassa seitsemältä? Kuulostaa kieroutuneelta. 

Se ei haittaa että he ovat siellä klo 7, vaan että sitä ovea pitää olla kiskomassa jo ennen sitä ja koputtelemassa ikkunoihin. Olin aiemmin ruokakaupassa töissä ja meillä oli vielä osa tavaroista purkamatta hyllyyn ja pullat jäähtymässä ja matot laittamatta lattioille, kun nämä aamuvirkut hyppivät oven takana nenä kiinni lasissa välittämättä lainkaan aukioloajoista. Jotkut istuivat yli vartin pihamaalla autossa odottamassa ovien aukeamista. Pimeässä talviaamussakin.

En ole koskaan ollut todistamassa tällaista koputtelua ja kiskomista (olen ollut myös kaupassa töissä). Minua ei jotenkin haitannut se, että jotkut tuli odottamaan kaupan aukeamista aikaisemmin. Itse asiassa en koskaan kiinnittänyt siihen juuri huomiota, miksi olisin? Olen itsekin odotellut milloin minkäkin tapahtuman/liikkeen aukeamista milloin mihinkin vuorokauden aikaan. Ihan normaalia maailmassa. 

Vierailija
48/104 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys aamuvirkuille: kuinka aikaisin te aamuvirkut heräätte? Heräättekö samaan aikaan oli sitten arki tai viikonloppu tai juhlapyhä? Mikä siis on aamuvirkkuuden raja?

Vierailija
49/104 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät heidän olevan aamuvirkkuja? Ehkä ovat yövuorosta tulossa ja ennen nukkumaanmenoa ajattelivat hoitaa päivän ostoksensa. Tyhmää toki koputella oviin ja ikkunoihin ennen kaupan aukeamista, mutta autossa saa kaiketi hyvinkin odotella.

Vierailija
50/104 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuvirkut herää noin kello 5-6.30 ja menevät nukkumaan ennen puolta yötä. Iltavirkut heräävät luontaisesti levänneinä ja virkeinä 7.30-9 ja menevät nukkumaan pari tuntia myöhemmin kuin aamuvirkut.

Vierailija
51/104 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelitko, että tuo olisi vuosittainen summa, vai koko elämän kestävä? XD Ootko muuten koskaan terveydenhuollon maksukatosta kuullut. Siinä se menee toisinpäin, että ensin joutuu maksamaan itse, ja kun katto täyttyy, saa loput ilmaiseksi. Vuonna 2026 maksukatto on 815 euroa. Kumman haluat oikeasti mielummin, jos vuoden terveysmaksut ovat esim. 3000 €. Että saat 500 € valtiolta apua, ja sen jälkeen maksat itse 2500 €. Vai että maksat ensin 815 €, ja sen jälkeen saat 2185 € arvosta ilmaiseksi terveydenhuoltoa? Tämä on pelkistetty kysymys, ihan kaikki terveyspalvelut eivät kerrytä maksukattoa.

Tarkoitin vuosittaista summaa, jolla voisi jotain pieniä terveyspalveluita kustantaa. Haluan, että paljon sairastavat kustantavat itse sairautensa hoidot. Nykysysteemi hyödyttää lähinnä vain kroonisesti sairaita. Suomi on sairaiden paratiisi.

Vierailija
52/104 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin vuosittaista summaa, jolla voisi jotain pieniä terveyspalveluita kustantaa. Haluan, että paljon sairastavat kustantavat itse sairautensa hoidot. Nykysysteemi hyödyttää lähinnä vain kroonisesti sairaita. Suomi on sairaiden paratiisi.

Olethan samaa mieltä sitten, kun sairastut itse vakavasti.

Vierailija
53/104 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamuvirkut herää noin kello 5-6.30 ja menevät nukkumaan ennen puolta yötä. Iltavirkut heräävät luontaisesti levänneinä ja virkeinä 7.30-9 ja menevät nukkumaan pari tuntia myöhemmin kuin aamuvirkut.

Tuttava heräsi ja nousi työvuosina puoli kuudelta mutta nyt eläkkeellä herää ja nousee vasta kahdeksalta. Kumpi hän mahtaa olla? Työvuosinakaan hänen ei siis olisi ollut pakko nousta noin aikaisin.

Itse olen mielestäni iltavirkku, vaikka usein menen nukkumaan ennen puoltayötä. Ollakseni virkeä tarvitsisin unta noin kymmenen tuntia vuorokaudessa.

Vierailija
54/104 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut on tuotteliaampia toimistolla, kun siellä on hiljaista ja saa keskityttyä paremmin. 

Toimistoilla tulee usein hiljaista myös neljän jälkeen. Silloin on iltavirkuille hyvää keskittymisaikaa. Voi olla vaikka kuuteen asti töissä.

Vierailija
55/104 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset pärjäävät jollain 4 tunnin yöunilla, mutta heitä on vähän ja ehkä se sitten ottavat kunnon päikkärit.

Vierailija
56/104 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi? No siksi että kaikilla ei se sisäinen kello toimi samassa tasan 24 tunnin rytmissä. Syy löytyy aivoista hypotalamuksesta. Ihan tutkittu juttu. 

Juuri näin. Ja kun jatkuvasti joutuu niitä omia asetuksiaan vastaan olemaan aamuvirkkujen mukana niin kyllähän sitä sairastelee. 

Ei tuo ole niin vaikeasti ymmärrettävä asia, mutta niin vaan riittää vänkääjiä sanomaan että iltavirkut 'voi vaan opetella' toisenlaisen rytmin. 

Vierailija
57/104 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan sairaita aamuvirkut olisi jos ne pakotettaisiin koko elämänsä käymään koulunsa työnsä myöhään illalla ja yöllä...

Vierailija
58/104 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan sairaita aamuvirkut olisi jos ne pakotettaisiin koko elämänsä käymään koulunsa työnsä myöhään illalla ja yöllä...

Tämä on kyllä hauska ilmiö. :D Auta armias jos jossain mökkireissulla tms. on mukana aamuvirkku. Nukkumaan täytyy päästä viimeistään kymmeneltä ja musiikin täytyy hiljentyä silloin. Ellei aamuvirkku saa nukuttua, koko seuraava päivä on pilalla ja pää särkee ja oksettaa ja huimaa ja voi kamalaa ja ruokakaan ei maistu.

Mutta iltavirkulle ohje kuuluu aina että mene aikaisemmin nukkumaan. Se on avain onneen, joskaan paitsi aamuvirkku ei voi valvoa tuntiakaan myöhempään kuin mihin haluaa.

Vierailija
59/104 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltavirkut ovat pääsääntöisesti myös älykkäämpiä kuin aamuvirkut. Tutkittu juttu sekin.

Vierailija
60/104 |
29.09.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ennen klo 9 virkeinä heräävät ovat aamuvirkkuja. Terveisin iltavirkku

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi