Iltavirkut ovat sairaampia kuin aamuvirkut, ihan tutkittu juttu
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? No siksi että kaikilla ei se sisäinen kello toimi samassa tasan 24 tunnin rytmissä. Syy löytyy aivoista hypotalamuksesta. Ihan tutkittu juttu.
Sekin on tutkittu juttu, että väärin toimiva hypotalamus tahdistuu ihan jokaisella, kun menee kahdeksi viikoksi telttailemaan ilman keinovaloa sopiville leveysasteille. Itse asiassa kaikki uniongelmat poistuu sillä. Kahdessa viikossa jokainen ihminen alkaa nukahtaa klo 22, jos silloin tulee pimeää ja keinovaloa ei ole, ja herätä klo 6, jos silloin tulee valoisaa.
Viallisesta hypotalamuksesta kärsivien pitäisi vain harjoittaa sen verran itsekuria, että ei katsella sinivaloa iltasella ja iltatoimet tehdään "hämäränhyssyssä" ennen klo 22. Ja aamuun sarastusvalo, ja sitten tosiaan noustaan kun se herättää, eikä jäädä notkumaan ja vetelehtimään.
Ei iltavirkkuus ole viallisuutta. Ihmislaumassa on ollut etu, että joku on aina vähän edes hereillä ja tarkkailee tilannetta. Siksi on iltavirkkuja ja toisaalta asmuvirkkuja, ja ihan ääripäässä teinejä jotka valvovat aamuyöhön ja nukkuvat iltapäivään, ja toisaalta vanhuksia, jotka taas heräävät aamuneljältä kun teinit menevät just nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? No siksi että kaikilla ei se sisäinen kello toimi samassa tasan 24 tunnin rytmissä. Syy löytyy aivoista hypotalamuksesta. Ihan tutkittu juttu.
Sekin on tutkittu juttu, että väärin toimiva hypotalamus tahdistuu ihan jokaisella, kun menee kahdeksi viikoksi telttailemaan ilman keinovaloa sopiville leveysasteille. Itse asiassa kaikki uniongelmat poistuu sillä. Kahdessa viikossa jokainen ihminen alkaa nukahtaa klo 22, jos silloin tulee pimeää ja keinovaloa ei ole, ja herätä klo 6, jos silloin tulee valoisaa.
Viallisesta hypotalamuksesta kärsivien pitäisi vain harjoittaa sen verran itsekuria, että ei katsella sinivaloa iltasella ja iltatoimet tehdään "hämäränhyssyssä" ennen klo 22. Ja aamuun sarastusvalo, ja sitten tosiaan noustaan kun se herättää, eikä jäädä notkumaan ja vetelehtimään.
3 kuukautta olin aamutöissä, piti herätä 4.30 ja menin joka ilta 21-22 aikaan nukkumaan. Voin kertoa ettei uni silti tullut ennen kuin klo 24. Aivan helvettiä oli tuo kokeilu.
Vierailija kirjoitti:
Iltavirkut on älykkäämpiä, muistelen tutkimuksissa paljastuneen.
Aamuvirkut on niitä työmuurahaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Aamuvirkut vaan luulevat, että ainoastaan aamukahdeksalta aloitettu työ on oikeanlaista. He vähättelevät iltavirkun näkemää vaivaa, koska heidän mielestään iltakymmeneltä tehty työ on jotenkin huonompaa ja laiskempaa kuin aikaisin aamulla tehty.
Iltavirkut on näköjään ainoita vähemmistöjä, joita saa vielä haukkua vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan sairaita aamuvirkut olisi jos ne pakotettaisiin koko elämänsä käymään koulunsa työnsä myöhään illalla ja yöllä...
Tämä on kyllä hauska ilmiö. :D Auta armias jos jossain mökkireissulla tms. on mukana aamuvirkku. Nukkumaan täytyy päästä viimeistään kymmeneltä ja musiikin täytyy hiljentyä silloin. Ellei aamuvirkku saa nukuttua, koko seuraava päivä on pilalla ja pää särkee ja oksettaa ja huimaa ja voi kamalaa ja ruokakaan ei maistu.
Mutta iltavirkulle ohje kuuluu aina että mene aikaisemmin nukkumaan. Se on avain onneen, joskaan paitsi aamuvirkku ei voi valvoa tuntiakaan myöhempään kuin mihin haluaa.
Ja useinhan aamuvirkun mielestä on täysin ok alkaa kolistella heti herättyään, koska onhan nyt muidenkin hyvä vaan herätä ajoissa. Illalla ei tulisi kuuloonkaan paukutella ovia ja kolistella kattiloita tai jutella täyteen ääneen ja kuunnella radiota kun aamuvirkku on jo nukkumassa.
No tämäpä juuri.
Ystäväni ja äitinsä ovat hyviä esimerkkejä tällaisista tyypeistä. Molemmat heräävät luonnostaan aina noin klo 6, viimeistään seitsemältä. Ystäväni mies taas on iltavirkku. Olivat viime kesän samalla karavaanialueella, eri vaunuissa kylläkin (siis pariskunta keskenään ja äiti miehensä kanssa toisessa vaunussa). Äiti päristeli aina tyttärensä vaunulle viimeistään aamuseiskalta, ja vitsin varjolla taivasteli kovaan ääneen että eikös nyt ole aika koko konkkaronkan jo herätä. Ystäväni oli siis tietysti jo hereillä, miehensä ei (tai heräsi tietysti siihen kun tämä parivaljakko alkoi siellä touhuamaan aamupalaa ja juttelemaan kovaan ääneen).
Ei sillä ole väliä aamuvirkun mielestä mihin aikaan kukakin on mennyt nukkumaan tai mihin aikaan haluaisi vapaapäivänään tai lomallaan herätä. Jos seiskalta ei ole jalkeilla, on ihmisessä jotain vikaa.
Tekisi mieli mennä jommankumman oven taakse rimpauttelemaan ovikelloa vaikka klo 23 lauantaina. Täh, olitko nukkumassa, et kai nyt lauantaina tähän aikaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Aamuvirkut vaan luulevat, että ainoastaan aamukahdeksalta aloitettu työ on oikeanlaista. He vähättelevät iltavirkun näkemää vaivaa, koska heidän mielestään iltakymmeneltä tehty työ on jotenkin huonompaa ja laiskempaa kuin aikaisin aamulla tehty.
Ainakin kirjoitushommia voi tehdä mihin vuorokaudenaikaan tahansa. Itsekin olenkin näin tehnyt. Ainoastaan klo 06-10 ei onnistu multa. Silloin aivot nukkuu.
Se on ikävää, jos silloin sattuu tuohon aiksan töissä. Työnantaja saa multa korkeintaan 50-60 %:sen suorituksen kapasiteettiini nähden.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihminen voi parhaiten, kun saa nukkua oman luontaisen rytmin mukaan.
Kroonisessa univajeessa paino alkaa nousta eikä ole energiaa liikunnan harrastamiseen samalla tavalla. Tästä varmaan terveysongelmat.
Pahinta oli, kun menin kuudeksi töihin yhden kesän. En vaan pysty saamaan unta aikaisin, vaikka olisin ollut kuinka väsynyt. Ihan zombina sitten meni koko kesä.
Tämä on se, mitä aamuvirkut eivät ymmärrä. Ei hyödytä mennä nukkumaan ennen omaa luontaista nukkumaanmenoaikaa, koska silloin nukahtamisen ei onnistu. Itselläni käy niin, että pyörin sängyssä yli normaalin nukahtamisaikani, unet jäävät lyhyemmiksi kuin jos menisin nukkumaan normaalisti.
Joku tutkija ohjeisti, että ainoa tapa iltavirkuille aikaistaa nukkumaanmenoaan on mennä aina vain myöhemmin nukkumaan kunnes rytmi on siirtynyt riittävästi. Tavassa on se ongelma, että jos kerrankin lipsuu uusista nukkumaanmeno- ja heräämisajoista, joutuu aloittamaan alusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on niin sanottua sontapuhetta. Eri rytmeissä eläviä ihmisiä tavataan myös alkuperäiskansoissa, jotka elävät ns. luomuelämää ilman sähkövaloa, nettiä sun muita valvottajia. Ota selvää asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen pystyy pilaamaan terveytensä helposti liian vähäisillä yöunilla. Tämän ja muiden sairastumisia lisäävien omien valintojen vuoksi olisi reilua, kun aikuiset ihmiset saisivat valtiolta tietyn pienen summan, esim. 500€ terveydenhuoltoon ja lisäkustannukset pitäisi kustantaa itse.
Ajattelitko, että tuo olisi vuosittainen summa, vai koko elämän kestävä? XD Ootko muuten koskaan terveydenhuollon maksukatosta kuullut. Siinä se menee toisinpäin, että ensin joutuu maksamaan itse, ja kun katto täyttyy, saa loput ilmaiseksi. Vuonna 2026 maksukatto on 815 euroa. Kumman haluat oikeasti mielummin, jos vuoden terveysmaksut ovat esim. 3000 €. Että saat 500 € valtiolta apua, ja sen jälkeen maksat itse 2500 €. Vai että maksat ensin 815 €, ja sen jälkeen saat 2185 € arvosta ilmaiseksi terveydenhuoltoa? Tämä on pelkistetty kysymys, ihan kaikki terveyspalvelut eivät kerrytä maksukattoa.
Tarkoitin vuosittaista summaa, jolla voisi jotain pieniä terveyspalveluita kustantaa. Haluan, että paljon sairastavat kustantavat itse sairautensa hoidot. Nykysysteemi hyödyttää lähinnä vain kroonisesti sairaita. Suomi on sairaiden paratiisi.
Oletko nyt aivan varma, että koskaan et itse sairastu esimerkiksi syöpään? Vaikka osaan syövistä vaikuttaa elämäntavat, suurin osa vain tulee ilman omaa vaikutusta. Hoidot maksavat helposti kymmeniä tuhansia.
Tottakai tiedän, että voin sairastua vakavasti. Mielestäni yhteiskunnan rahat on kuitenkin parempi laittaa elämästä nauttimiseen eikä kuoleman välttämiseen. Pitäisi ainakin olla mahdollisuus erota suuresta sairauskassasta ja saada veroalennus.
Eli sinä et ota syöpähoitoja vastaan jos sairastut?
Todennäköisesti otan. Suuresta sairauskassasta eroaminen ei ole mahdollista.
ihanko s marketin pihalla tai esson baarissa olette saaneet mutu ajatuksenne. minun tuttava piirissä on päinvastoin. näinkö pelottelette . pitkään nukkuvia lapsen lapsianne. heidän pitäisi olla suukottelemassa kun haiseva mummeli änkee kylään o7,00 viikon loppuisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen pystyy pilaamaan terveytensä helposti liian vähäisillä yöunilla. Tämän ja muiden sairastumisia lisäävien omien valintojen vuoksi olisi reilua, kun aikuiset ihmiset saisivat valtiolta tietyn pienen summan, esim. 500€ terveydenhuoltoon ja lisäkustannukset pitäisi kustantaa itse.
Ajattelitko, että tuo olisi vuosittainen summa, vai koko elämän kestävä? XD Ootko muuten koskaan terveydenhuollon maksukatosta kuullut. Siinä se menee toisinpäin, että ensin joutuu maksamaan itse, ja kun katto täyttyy, saa loput ilmaiseksi. Vuonna 2026 maksukatto on 815 euroa. Kumman haluat oikeasti mielummin, jos vuoden terveysmaksut ovat esim. 3000 €. Että saat 500 € valtiolta apua, ja sen jälkeen maksat itse 2500 €. Vai että maksat ensin 815 €, ja sen jälkeen saat 2185 € arvosta ilmaiseksi terveydenhuoltoa? Tämä on pelkistetty kysymys, ihan kaikki terveyspalvelut eivät kerrytä maksukattoa.
Tarkoitin vuosittaista summaa, jolla voisi jotain pieniä terveyspalveluita kustantaa. Haluan, että paljon sairastavat kustantavat itse sairautensa hoidot. Nykysysteemi hyödyttää lähinnä vain kroonisesti sairaita. Suomi on sairaiden paratiisi.
Oletko nyt aivan varma, että koskaan et itse sairastu esimerkiksi syöpään? Vaikka osaan syövistä vaikuttaa elämäntavat, suurin osa vain tulee ilman omaa vaikutusta. Hoidot maksavat helposti kymmeniä tuhansia.
Tottakai tiedän, että voin sairastua vakavasti. Mielestäni yhteiskunnan rahat on kuitenkin parempi laittaa elämästä nauttimiseen eikä kuoleman välttämiseen. Pitäisi ainakin olla mahdollisuus erota suuresta sairauskassasta ja saada veroalennus.
Et ihan ymmärrä, mihin systeemi perustuu. Se on pakollinen vakuutus, kuten liikennevakuutus. Sitä pitää maksaa niidenkin, jotka eivät aja kolaria tai eivät sairastu, koska muuten rahat eivät tietenkään riitä.
Lisäksi minä en usko hetkeäkään, että oikeasti olisit vanhana nöyrästi ilman näitä palveluita. Sinä muutat mielesi heti, kun itse tarvitset systeemiä.
Näitä on nykyään paljon, elämän keskivaiheen nettomaksajia, jotka eivät halua maksaa mitään vaan haluavat olla aina vain saamapuolella. Lapsena on käyty kyllä terkkarilla ja neuvolassa, vanhuksena kyllä kelpaa tekonivel ja syöpähoito, mutta parhaassa työiässä terveenä ja reippaana ei millään maksettaisi näitä muille.
Oikeasti meidän kaikkien elämään pitäisi kuulua myös nettomaksajavaihe. Ei saa olla lokki.
Niin pakollinen se on, mutta mielestäni pitäisi olla vapaaehtoinen. Ei liikennevakuutustakaan ne maksa, jotka eivät autoa käytä. Pitäisi saada itse päättää haluaako maksaa terveysvakuutusta vai ei.
En minä ilman näitä systeemin palveluita olekaan, koska kuulun systeemiin. Eroaminen ei ole mahdollista jos haluan asua Suomessa.
Yhteiskunnan pitäisi mielestäni tarjota lapsille nykyistä huomattavasti paremmat palvelut. Lasten mielenterveyden parantamiseen pitäisi esimerkiksi laittaa huomattavasti enemmän rahaa. Aikuisilta sairailta pitäisi leikata.
meillä töissä mitattiin ilta vuoro saa paljon enemmän aikaa. nämä aamu virkut elävät agraari aikaa vetäkööt lypsin ämpärin päähänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on niin sanottua sontapuhetta. Eri rytmeissä eläviä ihmisiä tavataan myös alkuperäiskansoissa, jotka elävät ns. luomuelämää ilman sähkövaloa, nettiä sun muita valvottajia. Ota selvää asioista.
Huomaa myös, että tyypillisen omahyväisen aamuvirkun tapaan hän teki asiasta heti itsekurikysymyksen. Kyllä illanvirkusta tulisi kunnon aamuvirkku, jos vaan olisi sitä itsekuria, nih!
Illanvirkkuna ihmisenä valitsin ammattinikin sillä perusteella, että minun alallani aloitetaan työt kymmeneltä. Jos olisin aamuvirkku, olisin halunnut lääkäriksi, mutta sairaalassa pitää olla ennen kahdeksaa aamulla ja siitä olisi tullut kurja elämä.
Tunsin aikanaan yhden aamuvirkun. Hän meni nukkumaan joka ilta kello 20.00 ja nousi ylös aamuneljältä. Suosittelen tätä unirytmiä jokaiselle iltavirkkujen morkkaajalle. Kysytään sitten vaikka kuukauden päästä, minkälainen olo on, onko virkeä ja levännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa myös, että tyypillisen omahyväisen aamuvirkun tapaan hän teki asiasta heti itsekurikysymyksen. Kyllä illanvirkusta tulisi kunnon aamuvirkku, jos vaan olisi sitä itsekuria, nih!
Niinpä. Mutta sillä samaisella itsekurilla se aamuvirkku ei voi valvoa mökkireissulla lähellekään puoltayötä, koska... Niin, miksi? Onko se hänen rytminsä kuitenkin... Biologinen? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä kun AAMU-UNETTOMAT on kaikki MAJOR PAIN IN THE ASS. Lounaskin saatava jo klo 10.00.
Iltavirkut ovat älykkäämpiä: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tutkimukset-paljastavat-iltavirkut-…
Evoluutiotutkija Satoshi Kanazawa London School of Economics and Political Science -yliopistosta löysi yhteyden älykkyyden ja uuteen käyttäytymismalliin sopeutuvuuden väliltä. Hänen mukaansa myöhään valvominen on todennäköisesti evolutiivisesti uusi käyttäytymismalli, kun esi-isiemme aikaan se taas oli harvinaista. Kanazawan tutkimuksen mukaan älykkäät lapset valvovat todennäköisemmin aikuisena myöhään ja myös heräävät myöhemmin.
Madridin yliopiston tutkimuksessa analysoitiin tuhannen opiskelijan nukkumistottumuksia. Tutkimuksessa havaittiin, että myöhään nukkumaan menevät suoriutuivat paremmin älykyyttä mittaavissa päättelytehtävissä.
Milanon Catholic University of Sacred Heart -yliopistossa tutkijat kysyivät yli sadalta eri-ikäiseltä miehiltä ja naiselta heidän nukkumistottumuksistaan. Tutkimuksessa mitattiin koehenkilöiden luovaa ajattelua. Iltaihmiset suoriutuivat testeistä paremmin kuin aamuihmiset.
Koskaan en ole ollut passiivisempi kuin ollessani 6-8 alkavassa työssä. Olin vaan liian väsynyt minkäänlaiseen aktiivisuuteen.