Iltavirkut ovat sairaampia kuin aamuvirkut, ihan tutkittu juttu
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Iltavirkut on alttiimpia sairauksille, mm. masennukselle ja skitsofrenialle. Tämä johtuu ainakin osaksi siitä, että alkuyön uni jää nukkumatta ja se on se virkistävin osa yöunesta. Koko ilta-/aamunvirkku -kategoriat ovat myös pitkälti pelkästään tapoja ja erityisesti ikään liittyviä asioita. Esim. teinit tarvitsevat enemmän unta, mutta valvovat usein myöhään ja monet illanvirkut huomaavatkin yht'äkkiä olevansakin aamuvirkkuja, kun saavat lapsia ja elämänrytmi, etenkin ateriat, alkavat painottua aikaisemmin päivään. Joillekin on myös tärkeää esittää olevansa jotain luovaa ja intellektuellia iltavirkkuus-kategoriaa ihan vaan oman persoonan esilletuomisen vuoksi.
En ole muuttunut aamuvirkuksi vaikka olen saanut lapsen ja on pitänyt nousta aamulla aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen pystyy pilaamaan terveytensä helposti liian vähäisillä yöunilla. Tämän ja muiden sairastumisia lisäävien omien valintojen vuoksi olisi reilua, kun aikuiset ihmiset saisivat valtiolta tietyn pienen summan, esim. 500€ terveydenhuoltoon ja lisäkustannukset pitäisi kustantaa itse.
Sairastuin syöpään ensimmäisen kerran 20-vuotiaana ja todellakin sain nukuttua tarpeeksi. Kaksista syöpähoidoista on aiheutunut elimistölle erinäisiä ongelmia. Onneksi sun kaltainen kusipää ei saa päättää siitä mitä ihmisten terveydenhuoltomenoja maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Iltavirkut on alttiimpia sairauksille, mm. masennukselle ja skitsofrenialle. Tämä johtuu ainakin osaksi siitä, että alkuyön uni jää nukkumatta ja se on se virkistävin osa yöunesta. Koko ilta-/aamunvirkku -kategoriat ovat myös pitkälti pelkästään tapoja ja erityisesti ikään liittyviä asioita. Esim. teinit tarvitsevat enemmän unta, mutta valvovat usein myöhään ja monet illanvirkut huomaavatkin yht'äkkiä olevansakin aamuvirkkuja, kun saavat lapsia ja elämänrytmi, etenkin ateriat, alkavat painottua aikaisemmin päivään. Joillekin on myös tärkeää esittää olevansa jotain luovaa ja intellektuellia iltavirkkuus-kategoriaa ihan vaan oman persoonan esilletuomisen vuoksi.
Tai sitten osa tutkimuksen iltavirkuista on oikeasti aamuvirkkuja, jotka eivät pysty nukahtamaan ahdistuksen tai kipujen takia.
Vierailija kirjoitti:
Aamuvirkut herää noin kello 5-6.30 ja menevät nukkumaan ennen puolta yötä. Iltavirkut heräävät luontaisesti levänneinä ja virkeinä 7.30-9 ja menevät nukkumaan pari tuntia myöhemmin kuin aamuvirkut.
Jos heräät klo. 5, olet yövirkku. Klo. 9 on aamu eli silloin heräävä on aamuvirkku. Klo. 10-11 heräävä on päivävirkku ja 12- eteenpäin on iltavirkku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen pystyy pilaamaan terveytensä helposti liian vähäisillä yöunilla. Tämän ja muiden sairastumisia lisäävien omien valintojen vuoksi olisi reilua, kun aikuiset ihmiset saisivat valtiolta tietyn pienen summan, esim. 500€ terveydenhuoltoon ja lisäkustannukset pitäisi kustantaa itse.
Ajattelitko, että tuo olisi vuosittainen summa, vai koko elämän kestävä? XD Ootko muuten koskaan terveydenhuollon maksukatosta kuullut. Siinä se menee toisinpäin, että ensin joutuu maksamaan itse, ja kun katto täyttyy, saa loput ilmaiseksi. Vuonna 2026 maksukatto on 815 euroa. Kumman haluat oikeasti mielummin, jos vuoden terveysmaksut ovat esim. 3000 €. Että saat 500 € valtiolta apua, ja sen jälkeen maksat itse 2500 €. Vai että maksat ensin 815 €, ja sen jälkeen saat 2185 € arvosta ilmaiseksi terveydenhuoltoa? Tämä on pelkistetty kysymys, ihan kaikki terveyspalvelut eivät kerrytä maksukattoa.
Tarkoitin vuosittaista summaa, jolla voisi jotain pieniä terveyspalveluita kustantaa. Haluan, että paljon sairastavat kustantavat itse sairautensa hoidot. Nykysysteemi hyödyttää lähinnä vain kroonisesti sairaita. Suomi on sairaiden paratiisi.
Oletko nyt aivan varma, että koskaan et itse sairastu esimerkiksi syöpään? Vaikka osaan syövistä vaikuttaa elämäntavat, suurin osa vain tulee ilman omaa vaikutusta. Hoidot maksavat helposti kymmeniä tuhansia.
Tottakai tiedän, että voin sairastua vakavasti. Mielestäni yhteiskunnan rahat on kuitenkin parempi laittaa elämästä nauttimiseen eikä kuoleman välttämiseen. Pitäisi ainakin olla mahdollisuus erota suuresta sairauskassasta ja saada veroalennus.
Vierailija kirjoitti:
Aamuvirkut herää noin kello 5-6.30 ja menevät nukkumaan ennen puolta yötä. Iltavirkut heräävät luontaisesti levänneinä ja virkeinä 7.30-9 ja menevät nukkumaan pari tuntia myöhemmin kuin aamuvirkut.
Varmaan näin, mutta minä en ole koskaan herännyt virkeänä, vaikka olisin nukkunut puoleen päivään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelitko, että tuo olisi vuosittainen summa, vai koko elämän kestävä? XD Ootko muuten koskaan terveydenhuollon maksukatosta kuullut. Siinä se menee toisinpäin, että ensin joutuu maksamaan itse, ja kun katto täyttyy, saa loput ilmaiseksi. Vuonna 2026 maksukatto on 815 euroa. Kumman haluat oikeasti mielummin, jos vuoden terveysmaksut ovat esim. 3000 €. Että saat 500 € valtiolta apua, ja sen jälkeen maksat itse 2500 €. Vai että maksat ensin 815 €, ja sen jälkeen saat 2185 € arvosta ilmaiseksi terveydenhuoltoa? Tämä on pelkistetty kysymys, ihan kaikki terveyspalvelut eivät kerrytä maksukattoa.
Tarkoitin vuosittaista summaa, jolla voisi jotain pieniä terveyspalveluita kustantaa. Haluan, että paljon sairastavat kustantavat itse sairautensa hoidot. Nykysysteemi hyödyttää lähinnä vain kroonisesti sairaita. Suomi on sairaiden paratiisi.
Oletko nyt aivan varma, että koskaan et itse sairastu esimerkiksi syöpään? Vaikka osaan syövistä vaikuttaa elämäntavat, suurin osa vain tulee ilman omaa vaikutusta. Hoidot maksavat helposti kymmeniä tuhansia.
Tottakai tiedän, että voin sairastua vakavasti. Mielestäni yhteiskunnan rahat on kuitenkin parempi laittaa elämästä nauttimiseen eikä kuoleman välttämiseen. Pitäisi ainakin olla mahdollisuus erota suuresta sairauskassasta ja saada veroalennus.
Eli sinä et ota syöpähoitoja vastaan jos sairastut?
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä ap teet tällä hetkellä? Istuminen tappaa ja yksinäisyys on yhtä myrkyllistä kuin tupakka.
Yksin istun tässä, pullon änkyrässä sätkää käärimssä.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että viimeistään yhdeksältä luonnostaan heräävä ihminen on ennemminkin aamu-kuin iltavirkku. Esim. oma luontainen rytmini on sellainen että menen nukkumaan klo 2-3 ja herään klo 11.
Entäpä ne, jotka nukkuvat päivällä ja valvovat yöllä? Kuinka suuri heillä on sairastumisen vaara?
Vierailija kirjoitti:
Entäpä ne, jotka nukkuvat päivällä ja valvovat yöllä? Kuinka suuri heillä on sairastumisen vaara?
Varmaan pienempi kuin väärässä rytmissä elävillä iltavirkuilla. Siis jos nukkuu päivät ja valvoo yöt omasta tahdostaan. Jos tekee yöt töitä ja nukkuu päivät, varmaan sairastumisen riski kasvaa.
Kyllä ihminen voi parhaiten, kun saa nukkua oman luontaisen rytmin mukaan.
Kroonisessa univajeessa paino alkaa nousta eikä ole energiaa liikunnan harrastamiseen samalla tavalla. Tästä varmaan terveysongelmat.
Pahinta oli, kun menin kuudeksi töihin yhden kesän. En vaan pysty saamaan unta aikaisin, vaikka olisin ollut kuinka väsynyt. Ihan zombina sitten meni koko kesä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ihan ymmärrä, mihin systeemi perustuu. Se on pakollinen vakuutus, kuten liikennevakuutus. Sitä pitää maksaa niidenkin, jotka eivät aja kolaria tai eivät sairastu, koska muuten rahat eivät tietenkään riitä.
Lisäksi minä en usko hetkeäkään, että oikeasti olisit vanhana nöyrästi ilman näitä palveluita. Sinä muutat mielesi heti, kun itse tarvitset systeemiä.
Näitä on nykyään paljon, elämän keskivaiheen nettomaksajia, jotka eivät halua maksaa mitään vaan haluavat olla aina vain saamapuolella. Lapsena on käyty kyllä terkkarilla ja neuvolassa, vanhuksena kyllä kelpaa tekonivel ja syöpähoito, mutta parhaassa työiässä terveenä ja reippaana ei millään maksettaisi näitä muille.
Oikeasti meidän kaikkien elämään pitäisi kuulua myös nettomaksajavaihe. Ei saa olla lokki.
Ai niinkö? . Kohta 70 v synttärit, ei mitään lääkitystä ja tanssin aktiivisesti. Valvon nykyisin usein 24- 02 saakka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että viimeistään yhdeksältä luonnostaan heräävä ihminen on ennemminkin aamu-kuin iltavirkku. Esim. oma luontainen rytmini on sellainen että menen nukkumaan klo 2-3 ja herään klo 11.
Juuri noin. Iltavirkku menee luonnostaan nukkumaan n. klo 02-04 ja herää suurinpiirtein 10-12 aikaan. Tärkein uni nukutaan aamuyöstä. Tuota kun ei saa nukuttua, voi huonosti. Tämän olen oppinut kokemuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan sairaita aamuvirkut olisi jos ne pakotettaisiin koko elämänsä käymään koulunsa työnsä myöhään illalla ja yöllä...
Tämä on kyllä hauska ilmiö. :D Auta armias jos jossain mökkireissulla tms. on mukana aamuvirkku. Nukkumaan täytyy päästä viimeistään kymmeneltä ja musiikin täytyy hiljentyä silloin. Ellei aamuvirkku saa nukuttua, koko seuraava päivä on pilalla ja pää särkee ja oksettaa ja huimaa ja voi kamalaa ja ruokakaan ei maistu.
Mutta iltavirkulle ohje kuuluu aina että mene aikaisemmin nukkumaan. Se on avain onneen, joskaan paitsi aamuvirkku ei voi valvoa tuntiakaan myöhempään kuin mihin haluaa.
Ja useinhan aamuvirkun mielestä on täysin ok alkaa kolistella heti herättyään, koska onhan nyt muidenkin hyvä vaan herätä ajoissa. Illalla ei tulisi kuuloonkaan paukutella ovia ja kolistella kattiloita tai jutella täyteen ääneen ja kuunnella radiota kun aamuvirkku on jo nukkumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuisiko Ap siitä, että aamuvirkut on pakottaneet iltavirkut samaan epäluonnolliseen rytmiin kanssaan?
Inhoan ihmisiä, joiden on pakko päästä kiskomaan joka armas aamu kaupan ovenripaa ennen klo 7. Tai jotka tulee työpaikalle jo kello 6 odottamaan ja vahtaamaan muita, kun kaikkien työaika alkaa vasta tasan 7.30.
Jotkut on tuotteliaampia toimistolla, kun siellä on hiljaista ja saa keskityttyä paremmin.
Toimistoilla tulee usein hiljaista myös neljän jälkeen. Silloin on iltavirkuille hyvää keskittymisaikaa. Voi olla vaikka kuuteen asti töissä.
Klo 10-18 onkin erittäin hyvä työaika. 11-19 vuoroa tein joskus vuorotöissä ja siitä tykkäsin tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Klo 5-9 luontaisesti heräävät on aamuvirkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi? No siksi että kaikilla ei se sisäinen kello toimi samassa tasan 24 tunnin rytmissä. Syy löytyy aivoista hypotalamuksesta. Ihan tutkittu juttu.
Sekin on tutkittu juttu, että väärin toimiva hypotalamus tahdistuu ihan jokaisella, kun menee kahdeksi viikoksi telttailemaan ilman keinovaloa sopiville leveysasteille. Itse asiassa kaikki uniongelmat poistuu sillä. Kahdessa viikossa jokainen ihminen alkaa nukahtaa klo 22, jos silloin tulee pimeää ja keinovaloa ei ole, ja herätä klo 6, jos silloin tulee valoisaa.
Viallisesta hypotalamuksesta kärsivien pitäisi vain harjoittaa sen verran itsekuria, että ei katsella sinivaloa iltasella ja iltatoimet tehdään "hämäränhyssyssä" ennen klo 22. Ja aamuun sarastusvalo, ja sitten tosiaan noustaan kun se herättää, eikä jäädä notkumaan ja vetelehtimään.