Vähävaraiset ovat pihalla siitä, mikä on keskiluokkaisilla normaalia rahankäyttöä
Kommentti otettu rippijuhlakeskustelusta, mutta täyttä asiaa muutenkin:
"Ottamatta sen tarkemmin kantaa tähän tapaukseen, olen huomannut (ja asiasta on myös tutkimuksia) että monella vähävaraisella on väärä luulo siitä, mikä on normaalia rahankäyttöä. Myös tämä artikkeli antaa viittauksia tähän. Moni vähävarainen ajattelee, että pitopalvelu rippijuhlissa on normaali asia keskiluokkien juhlissa, vaikka todellisuudessa keskiluokkaisessa perheessä rypytetään piirakat ja leivotaan pulla pakkaseen viikko ennen juhlia perheen kesken. Kenellekään keskiluokkaiselle ei tulisi mieleen lähettää lasta taksilla rippileirille, vaan ensin selvitettäisiin kimppakyytimahdollisuus tai voiko joku sukulainen kuljettaa lapsen. Taksin käyttö on jotenkin impulsiivista ja lyhytnäköistä."
Tämä. Moni vähävarainen on ihan pihalla siitä, mitä keskiluokkaisissa perheissä tehdään. Tietämäni vähävarainen ihminen vei lapsensa huvipuistoretkelle, ostivat rannekkeet, huvipuistossa kalliit hampurilaisateriat, jäätelöt ja karkkia. Itse keskiluokkaisena en raaski maksaa huvipuistohintoja tarjottavista, joten meillä on kulkenut mukana kylmälaukussa eväät isommallekin porukalle ja kotimatkalla on haettu kaupasta jäätelöt. Kun keskiluokkaisena saa kaikesta maksaa täyden hinnan (ei ole mitään työttömien, eläkeläisten yms alennuksia), niin rahankäyttöä saa miettiä. Äkkiä olisi tili nollilla, jos ei yhtään miettisi.
Kommentit (1115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mennäänkä kuvaamaan youtube videoita, kun kaupungin alkoholistit on ravintoloiden terasseilla olutta lipittämässä. Puliukot ja puliakat
Itsellä ei keskiluokkaisena ole siihen varaa, korkeintaan pari voi ottaa.
Tosi moni lääkärikin on alkoholisti. Siellä ne ravintoloiden terasseilla lipittää olutta.
"koulun ja treenin väliset välipalat"???
Hyvä kirjoitus, ja muuten olen kanssasi samaa mieltä, mutta kyllä ruokakulut pitää vanhempien maksaa 100%. Ja urheilevalla nuorella on vielä isommat kulut, ja erityistarpeita. Ja vaatteet, eihän tuolla rahalla saa edes niitä halpoja perusvaatteita. Aika alakanttiin on olet laskenut, meillä tuo 100€ on teinin viikkoraha, eikä hänen tarvitse itse maksaa ruokaa (ei edes "välipaloja"), eikä vaatteita. Jos hän haluaa ostaa merkkivaatteita, siihen voi käyttää tätä viikkorahaa tai omia (pieniä) palkkatuloja.
Keskiluokkaa ollaan, ylemmästä päästä ehkä, mutta meillä on myös paljon lapsia ja asutaan kalliusti ja hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Liian isot tuet, kun työtön ostaa kirpparilta vaatteita. 🤣
Työssäkäyvät laittaa 150 euroa kampaajalle ja toiset 150 ja enemmänkin tupakkaan.
Harva työssäkäyvä enää nykyään tupakoi.
Vierailija kirjoitti:
"koulun ja treenin väliset välipalat"???
Hyvä kirjoitus, ja muuten olen kanssasi samaa mieltä, mutta kyllä ruokakulut pitää vanhempien maksaa 100%. Ja urheilevalla nuorella on vielä isommat kulut, ja erityistarpeita. Ja vaatteet, eihän tuolla rahalla saa edes niitä halpoja perusvaatteita. Aika alakanttiin on olet laskenut, meillä tuo 100€ on teinin viikkoraha, eikä hänen tarvitse itse maksaa ruokaa (ei edes "välipaloja"), eikä vaatteita. Jos hän haluaa ostaa merkkivaatteita, siihen voi käyttää tätä viikkorahaa tai omia (pieniä) palkkatuloja.
Keskiluokkaa ollaan, ylemmästä päästä ehkä, mutta meillä on myös paljon lapsia ja asutaan kalliusti ja hyvin.
Tämä oli vastaus viestiin, jossa kirjoittaja antaa teinille 100€/kk kaikkeen kodin ulkopuolella, vaatteisiin, välipaloihin ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan samoilla linjoilla ap:n kanssa. Tavallaan en. Kyllä me Lintsillä syödään niissä ravintoloissa eikä raahata mitään itse. Tosin nykyisin lapsi käy kavereiden kanssa, niin ei enää ole meidän vanhempien kuluja siellä.
Keskiluokka/keskituloiset eivät ole mikään homogeeninen joukko. Ihmiset käyttää eri tavoin rahaa. Meillä on yksi lapsi, joten on enemmän löysää rahaa. Käytetään rahaa lapsen harrastukseen ja matkusteluun. Meillä on myös koira.
Kun jotain tarvitsee, ostetaan kunnollista. Verrataan toki hintoja ja pyritään saamaan se kunnollinen edullisesti, mutta ei osteta halpaa vaan hinnan vuoksi. Ei ostella turhuuksia jatkuvasti eikä raha polttelee näpeissä. Tavaroista myös pidetään hyvää huolta. Ei hävitellä eikä hajoteta tai ostella joka vuosi uusia puhelimia ja kelloja.
Meillä on myös nyt teini-ikäisellä lapsella 100€ kuukausiraha, josta pitää budjetoida vaatteet, hygieniatarvikkeet, koulun ja treenin väliset välipalat ja kavereiden kanssa tapahtuva vapaa-ajanvietto. Me vanhemmat ostamme vain ulkovaatteet, kengät ja isommat harrastukseen liittyvät hankinnat. Muuten saa opetella venyttämään penniä ja priorisoimaan omia hankintojaan itse.
Miten on mahdollista ostaa 100 eur /kk kaikki nuo mainitsemasi asiat? Ymmärrän sen, että nuoren on hyvä totutella käyttämään rahaa ja budjetoimaan, mutta mikä idea on asettaa budjetti noin minimaaliseksi? Etenkin kun kyse on vasta koululaisesta. Jos muu perhe elää keskiluokkaista elintasoa, niin mikä idea on siinä, että teini-ikäinen elää osittain köyhyysrajan alapuolella olevan elintason mukaisesti?
Olen eri, mutta minusta kuulostaa ihan asialliselta. Eihän joka päivä tarvitse ostaa uusia vaatteita tai käydä kavereiden kanssa elokuvissa ja mäkkärissä. On hyvä taito oppia miettimään mitä oikeasti haluaa ja tarvitsee, ja mihin kannattaa rahansa käyttää.
Toivon ainakin, että silloin kun on oikea tarve, vanhemmat kyllä huolehtivat hygieniatarvikkeista, vaatteista tai syömisistä.
Eikä tarvitse käydä joka toinen kuukausi kampaajalla. Hiukset kiinni vaan.
Minäpä käyn kerran viikossa kampaajalla, pesu ja föönaus. Noin 6vkn välein siistitään ja raidat tehdään kolme kertaa vuodessa. Ja olen keskituloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian isot tuet, kun työtön ostaa kirpparilta vaatteita. 🤣
Työssäkäyvät laittaa 150 euroa kampaajalle ja toiset 150 ja enemmänkin tupakkaan.
Harva työssäkäyvä enää nykyään tupakoi.
Kyllä tupakoi. Sairaaloissa toki salaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla edes vähävarainen ollakseen pihalla. Tuttavapiiriini kuuluu 40-50-vuotiaita naisia, jotka ihmettelevät, miten palkka ei tahdo riittää elämiseen. Nämä n. 3500-4000 e bruttona tienaavat ihmiset käyvät useamman kerran viikossa ostamassa kioskilta töihin välipalaa, syövät ulkona ja käyvät kahviloissa. Sinnehän se raha hupenee...
Jenkeissä paycheck to paycheck elämää viettää useampi kymmen prosentti yli 150K $ vuodessa tienaavista. Moni menee myös kokonaan poikki kun menoja ja elintason näyttämistä lisätään aina sitä mukaan kun tulot kasvavat. Suomessa ei onneksi keskimäärin ole yhtä kovaa menestyksen näyttämisen tarvetta, poikkeuksiakin on tietysti lukuisia.
Moni oikeasti rikas pitää matalaa tai korkeintaan keskiluokkaan viittaavaa profiilia, näin ainakin omassa tuttavapiirissä.
Ja osa rahoittaa Espanjan ravintoloita, vaikka siellä inhotaan turisteja tällä hetkellä.
Ja sitten valitetaan, että ei saisi tilata temusta 25 eurolla kesävaatteita ja samalla itse laahataan niitä temu vaatteita Espanjan vaateliikkeistä matkalaukuissa Suomeen.
Nyt tulli ne matkalaukut auki Helsinki-Vantaalla. Ja myöskään muista maista ei osteta vaatteita Suomeen.
Älkää tuoko Amerikan matkalta Sheinin vaatteita matkalaukusss.
Tulli, takavarikoikaa ne
Vierailija kirjoitti:
Jos sun lapsi ei saa valmistumisen jälkeen töitä niin se ei saa tt-tukea, jos on säästöjä.
Ei pidä saadakaan. Jumalauta miten voi osa elää koko ajan käsi toisen taskulla, jos siitäkin pitää märistä, että ihan pitää omalla rahalla ostaa ruokaa ja saippuaa, eikä jää säästöjä.
Sheinin vaatteita ei saa tilata niin et kai osta ulkomaanmatkoilta vaatteita.
Ja mihinkään Kiinaan ei mennä matkalle ja raahata krääsää matkalaukussa kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Me tehdään tosi paljon kaikkea itse. Rempat/huollot/ lapsenhoito ym. Meitä kun on helppo rahastaa aina tonneja kerralla mitättömistäkin asioista. Ja pelkästään autoihin sulaisi sellainen määrä rahaa, ettei siinä olisi mitään järkeä.
Kyllä käydään ulkona syömässä ja matkustellaan. Ostetaan peräkärry tai vaikka kaksi ja kaasugrilli, mutta vain koska arjessa säästetään. Ja kaasugrilli pitää meidät pois ravintoloista mikä on sekin säästöä.
Me ei saada mitään tukia, apuja, alennuksia vaan maksetaan jokaisesta askeleesta tosi paljon.
Kenelle maksatte askeleista alennusta?
Vierailija kirjoitti:
Totta. Me tehdään tosi paljon kaikkea itse. Rempat/huollot/ lapsenhoito ym. Meitä kun on helppo rahastaa aina tonneja kerralla mitättömistäkin asioista. Ja pelkästään autoihin sulaisi sellainen määrä rahaa, ettei siinä olisi mitään järkeä.
Kyllä käydään ulkona syömässä ja matkustellaan. Ostetaan peräkärry tai vaikka kaksi ja kaasugrilli, mutta vain koska arjessa säästetään. Ja kaasugrilli pitää meidät pois ravintoloista mikä on sekin säästöä.
Me ei saada mitään tukia, apuja, alennuksia vaan maksetaan jokaisesta askeleesta tosi paljon.
Mitähän apuja ja alennuksia kuvittelet vähävaraisen saavan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sun lapsi ei saa valmistumisen jälkeen töitä niin se ei saa tt-tukea, jos on säästöjä.
Ei pidä saadakaan. Jumalauta miten voi osa elää koko ajan käsi toisen taskulla, jos siitäkin pitää märistä, että ihan pitää omalla rahalla ostaa ruokaa ja saippuaa, eikä jää säästöjä.
Ja sut pitää irtisanoa ja myyt asuntosi ja niillä rahoilla ruokaa. Emme halua maksaa sulle valtion virastoon 4000 euron kuukausipalkkaa verorahoista. Onneksi tekoäly vie teiltä töitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti ei ole olemassa syöpäsairaiden toimeentulotukea.
Jos haluat pitää omaisuuden, sulla pitää olla säästöjä, millä maksat sairaana kesämökin ja omistusasunnon kuluja.
Pitää olla aika pihalla jos ei asunto-/kesämökkilainaan ota tueksi vakuutusta joka kattaa työttömyyden ja sairastumisen.
Itselläni on okt ja mökki sekä sellaiset vakuutukset ettei laina ole ongelma jos jotain sattuu.
Astma estää vakuutuksen.
Ei estä. Se vain sulkee pois astman hoidon vauutuksesta
Kun lentokone Kiinasta tulee Suomeen niin tulli voisi ne Kiinan tavarat laittaa roskikseen lentokentällä. Niitä ei saa tuoda Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni hoitaja pitää täydet sairaslomat.
'Täydet sairaslomat' ja 'saikuttaminen' ovat vammaisimpia ilmaisuja joita olen kuullut. Jos käsitteet ovat tuttuja, työpaikalla on silloin ihan liikaa porukkaa töissä tuloksiin nähden. Eli käytännössä muutamat tunnolliset joutuvat tekemään ison osan lorvien töistä.
Ei haluta maksaa Palkeiden 4000 kuukausipalkkoja verorahoista. Ei toimistotyöstä tarvitse noin paljon maksaa.