Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähävaraiset ovat pihalla siitä, mikä on keskiluokkaisilla normaalia rahankäyttöä

Vierailija
06.07.2026 |

Kommentti otettu rippijuhlakeskustelusta, mutta täyttä asiaa muutenkin:

"Ottamatta sen tarkemmin kantaa tähän tapaukseen, olen huomannut (ja asiasta on myös tutkimuksia) että monella vähävaraisella on väärä luulo siitä, mikä on normaalia rahankäyttöä. Myös tämä artikkeli antaa viittauksia tähän. Moni vähävarainen ajattelee, että pitopalvelu rippijuhlissa on normaali asia keskiluokkien juhlissa, vaikka todellisuudessa keskiluokkaisessa perheessä rypytetään piirakat ja leivotaan pulla pakkaseen viikko ennen juhlia perheen kesken. Kenellekään keskiluokkaiselle ei tulisi mieleen lähettää lasta taksilla rippileirille, vaan ensin selvitettäisiin kimppakyytimahdollisuus tai voiko joku sukulainen kuljettaa lapsen. Taksin käyttö on jotenkin impulsiivista ja lyhytnäköistä."

Tämä. Moni vähävarainen on ihan pihalla siitä, mitä keskiluokkaisissa perheissä tehdään. Tietämäni vähävarainen ihminen vei lapsensa huvipuistoretkelle, ostivat rannekkeet, huvipuistossa kalliit hampurilaisateriat, jäätelöt ja karkkia. Itse keskiluokkaisena en raaski maksaa huvipuistohintoja tarjottavista, joten meillä on kulkenut mukana kylmälaukussa eväät isommallekin porukalle ja kotimatkalla on haettu kaupasta jäätelöt. Kun keskiluokkaisena saa kaikesta maksaa täyden hinnan (ei ole mitään työttömien, eläkeläisten yms alennuksia), niin rahankäyttöä saa miettiä. Äkkiä olisi tili nollilla, jos ei yhtään miettisi.

Kommentit (1118)

Vierailija
961/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun toinen on töissä matalapalkka-alalla ja toinen saa vain pätkätöitä niin uusi auto saa maksaa maksimissaan 5000 euroa. Eli sähköautoa ei tulla koskaan ostamaan, niissä on remontitkin liian kalliita.

Mitään uutta autoa ei saa 5000 eurolla, väkisinkin sen on oltava käytetty ja aika vanhakin.

No niin onkin. Ja kun remonttia tehdään niin osia ostetaan käytettynä kolariautoista.

Ostettiin kolariautosta kytkin ja vaihdettiin youtuben ohjeilla niin pääsee puoliso kulkemaan matalapalkka-alan töihin.

Vierailija
962/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun toinen on töissä matalapalkka-alalla ja toinen saa vain pätkätöitä niin uusi auto saa maksaa maksimissaan 5000 euroa. Eli sähköautoa ei tulla koskaan ostamaan, niissä on remontitkin liian kalliita.

Mitään uutta autoa ei saa 5000 eurolla, väkisinkin sen on oltava käytetty ja aika vanhakin.

Eipä mitään autoa kannata hankkia. Siitä hyötyy vain riistäjät. Helpommin pompoteltavissa paikasta toiseen kun sulla on röttelö käytössäs. Kun kuljet julkisilla, niin et ole pompoteltavissa ja säästyy rahat. Vähemmän vastuuta ja vastuu olisi hinnoiteltu matalaksi. Ei kannata.

Miten niin pompoteltavissa? Kai sen nyt voi päättää mihin lähtee ajamaan. Ja paljon helpompi kulkea pitkää työmatkaa tai mökkimatkaa omalla autolla. Oma auto antaa aika paljon vapautta kun ei ole riippuvainen julkisen liikenteen reiteistä ja aikatauluista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaat vie autoja vuosihuoltoihin.

Ei me. Puoliso tienaa niin vähän ja itsellä pätkätöitä korkeintaan.

Vierailija
964/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän liittyy vahvasti säännöllinen keskustelu ja ulina siitä, kuinka osalla ei ole varaa matkustella lomilla. Ja tuetut lomat ym. Köyhän perheen kuuluu päästä kylpylälomalle, huvipuiston ym. veronmaksajien rahoilla, vaikka oikeasti merkittävä osa perheistä ei lähde lomamatkoille, koska eivät halua tai koska ei ole varaa ja sellaista se on. 

Nämä tuetut lomat ym. viihdykkeet ovat myös sellainen asia, jotka jopa kannustavat ihmisiä olemaan kasvattamatta elintasoaan, koska nehän menettää, jos alkaakin tienaamaan vähän paremmin. Eli kannustavat pahimmillaan loisimaan ja pysymään vähävaraisena. Koska vähän paremmin tienaavana sinulla ei sitten olekaan varaa kylpylälomiin, vaan raha menee normaaliin elämiseen itse ansaitulla rahoilla. 

Ei voi kuin nauraa, kuten sanotaan mainoksessakin! Että oikein ovat tuetut lomat motiivi köyhänä pysymiseen. Ei voisi kauempana elämän realiteeteista ihmisten olevan. 

Olen ollut elämässäni kerran tuetulle lomalla. Siinä oli omavastuu 120 euroa plus matkat kohteeseen omaan piikkiin. Myös kaikki mitä siellä osti jotain muuta tai meni järjestetyillä retkille maksettiin itse. Ensinnäkin tuetulle lomailla on hakemus ja hakemuksia on aina enemmän kuin paikkoja. Myös lomalle ei pääse joka vuosi vaan oliko joka kolmas tai neljäs.  Jos jos jonkun motiivi on pysyä köyhänä neljän vuoden välein päästä tuetulle lomalle on kyllä aika kaukaa haettu. Kun kuitenkin joutuu itsekin maksamaan osuuden, tuo on köyhällä kuitenkin oma rahakynnys.  No, huoli pois köyhien lomailuista tältä osin, koska tuetut lomat on lopetettu tai ainakin tullaan lopettamaan kun rahoja ei enää siihen myönnetä. Tämä päätös siis on tullut jo ennen tätä tämänhetkistä yhdistystukien säätämistä ja säästämistä. 

Saapa nähdä loppuuko köyhänä oleilu tämän myötä.  :) kun tuetut lomat loppui niin motivaatio köyhän elämään loppui, vai miten se menikään...

Vierailija
965/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä mitään autoa kannata hankkia. Siitä hyötyy vain riistäjät. Helpommin pompoteltavissa paikasta toiseen kun sulla on röttelö käytössäs. Kun kuljet julkisilla, niin et ole pompoteltavissa ja säästyy rahat. Vähemmän vastuuta ja vastuu olisi hinnoiteltu matalaksi. Ei kannata.

Miten niin pompoteltavissa? Kai sen nyt voi päättää mihin lähtee ajamaan. Ja paljon helpompi kulkea pitkää työmatkaa tai mökkimatkaa omalla autolla. Oma auto antaa aika paljon vapautta kun ei ole riippuvainen julkisen liikenteen reiteistä ja aikatauluista.

Ei kaikissa kaupungeissa kulje linja-autoa vuorotöihin.

Vierailija
966/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa auto meni katsastuksesta läpi ja viikon päästä tehtiin itse remonttia.

Vierailija
967/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin ei ollakaan keskituloisia. Suurin osa keskituloisista pariskunnista voi ostaa auton uutena ja ihan ilman rahoitusta niin halutessaan.

Vierailija
968/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolariautoista saa käytettyjä varaosia mitä voi vaihtaa omaan autoon.

Vierailija
969/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ihmeissään saa lukea täältä, miten köyhiä suomalaiset ovat??? Tulimme Suomeen viettämään kesää, nyt tosiaan näyttää siltä, että suomalaiset valittavat kaikesta ja rahaakaan ei ole, eikä ilmeisesti töitäkään? Vai onko vain tällä palstalla valittajat liikkeellä?

Vierailija
970/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjasin Youtuben ohjeilla pesukoneen.

Vierailija
971/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että nautin kun tekoäly ja robotisaatio vievät työt oikeistopersrei' iltä ja joutuvat alentumaan tukieläteiksi, karma is a bitch 🤭

Minua, entistä köyhää, haukutaan usein toksisten köyhien toimesta juurikin tuonsuuntaisesti kuin lainaamassani viestistä. Osoittaa vain haukkujalla olevan kaikenlisäksi myös henkistä köyhyyttä. Sellainen estää tehokkaasti vaurastumisen. Vuosia jauhetaan samaa paskaa miten köyhä ei voi muka rikastua, yhyy, miitään ei voi tehdä, yhyy, äiiiitiii. Mutta jos joku sanoo, että ala tekmään näin, niin keksitään kaikki tekosyyt miksi se ei muka voi kannattaa tai miksi sitä ei voi tehdä. silloin köyhyys on vain omaa syytä. 

Kannattaisi ehkä alkaa parantamaan omia mahdollisuuksia eiä ruikuttaa netissä olettamilleen rikkaille miten hirveitä he ovat. Suomessa aika moni vauras ihmine on itse rahansa kerännyt ja aika usein sen vuoksi kituuttanut alussa köyhänä. 

Oletko sä joku eläkeikäinen, kun olet kaikesta niin pihalla?

Olen eri kuin jolle esitit ad-hominemisi, mutta vastaan kuitenkin:

Helsingissä joka toinen yrittäjä esim. parturi, autohuolto, ravintola, katsastus, taksi ym. -aloilla alkaa olemaan ulkomaalainen. En usko että nämä ovat mitään kultalusikka hanurissa syntyneitä onnenpekkoja? Osasta suomalaisia on viime vuosina tullut degeneroituja velttoja selittelijöitä, jotka luovuttavat heti suosiolla. Ikään kuin ainoita mahdollisia urapolkuja ovat akateeminen korkeasti palkattu työ tai kokonaan tuilla eli muiden rahoilla eläminen. 

Ja kun meillä ei ole öljylähteitä Norjan tyyliin, niin tällainen elämäntapa ei ole pitkällä tähtäimellä kestävää kehitystä. Vai miten tämä kaikki kustannetaan kun julkinen alijäämä kasvaa edelleen? Konkreettisia ehdotuksia.

Vierailija
972/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika ihmeissään saa lukea täältä, miten köyhiä suomalaiset ovat??? Tulimme Suomeen viettämään kesää, nyt tosiaan näyttää siltä, että suomalaiset valittavat kaikesta ja rahaakaan ei ole, eikä ilmeisesti töitäkään? Vai onko vain tällä palstalla valittajat liikkeellä?

Juu, köyhiä ollaan. Täällä kerrostalossa sisällä vuokra-asunnossa ollaan.

Vierailija
973/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että nautin kun tekoäly ja robotisaatio vievät työt oikeistopersrei' iltä ja joutuvat alentumaan tukieläteiksi, karma is a bitch 🤭

Minua, entistä köyhää, haukutaan usein toksisten köyhien toimesta juurikin tuonsuuntaisesti kuin lainaamassani viestistä. Osoittaa vain haukkujalla olevan kaikenlisäksi myös henkistä köyhyyttä. Sellainen estää tehokkaasti vaurastumisen. Vuosia jauhetaan samaa paskaa miten köyhä ei voi muka rikastua, yhyy, miitään ei voi tehdä, yhyy, äiiiitiii. Mutta jos joku sanoo, että ala tekmään näin, niin keksitään kaikki tekosyyt miksi se ei muka voi kannattaa tai miksi sitä ei voi tehdä. silloin köyhyys on vain omaa syytä. 

Kannattaisi ehkä alkaa parantamaan omia mahdollisuuksia eiä ruikuttaa netissä olettamilleen rikkaille miten hirveitä he ovat. Suomessa aika moni vauras ihmine on itse rahansa kerännyt ja aika usein sen vuoksi kituuttanut alussa köyhänä. 

Helsingissä joka toinen yrittäjä esim. parturi, autohuolto, ravintola, katsastus, taksi ym. -aloilla alkaa olemaan ulkomaalainen. En usko että nämä ovat mitään kultalusikka hanurissa syntyneitä onnenpekkoja? Osasta suomalaisia on viime vuosina tullut degeneroituja velttoja selittelijöitä, jotka luovuttavat heti suosiolla. Ikään kuin ainoita mahdollisia urapolkuja ovat akateeminen korkeasti palkattu työ tai kokonaan tuilla eli muiden rahoilla eläminen. 

Ja kun meillä ei ole öljylähteitä Norjan tyyliin, niin tällainen elämäntapa ei ole pitkällä tähtäimellä kestävää kehitystä. Vai miten tämä kaikki kustannetaan kun julkinen alijäämä kasvaa edelleen? Konkreettisia ehdotuksia.

Olet kyllä pihalla.

Vierailija
974/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää oon silti jotenkin tosi katkera ja vihainen. Puristelen lihaksia tällä hetkellä vihaisena ja kurtistelen silmiä. Tein kovasti töitä äärirajoille asti. Nivelet kului alle nelikymmppisenä. En koskaan vienyt mun omia pieniä lapsia huvipuistoon. Ei ollu varaa, ei tullu ksokaan rahaa töistä sen verran että olisi autoakaan saanut. Työnteko ei edistänyt mitään muuta kuin nivelien kulumaa. Menetin mun lasten lapsuuden töissä kuin orja konsanaan ja kävin kotona vain nukkumassa. Nyt tytöt on teini-ikäisiä ja ne ei kaipaa iskäänsä. Tulen tosi vihaiseksi ja surulliseksi tästä ketjusta, kun kelaan tätä mihin tämä elämä meni. 

Miksi työnteko ei kannata Suomessa ja miksi uskoin että se kannattaa? Miksi silti tein ylpeesti viimeisinä vuosina, vaikka alitajunnasta tajusin jo että tämä on vikatikki ja pelkkää teatteria. Koko parisuhde riitaa rahojen riittävyydestä, molemmat pätkätöissä rimpuillen. Kauhee elämä oli ja tarjosin sellaisen mun lapsille. 

Nyt todistuksena kaikesta muistan vain ne samat työpäivät, joissa ei ollut mitään merkittävää muisteltavaa. Viikonloppuna olin liian väsynyt isä lapsilleni. Kauhee elämä. Tekisi mieli lopettaa itseni. Onneksi ei oikeasti ollut varaa viedä lapsia mihinkään. Tämä on taivaan tosi. Siinä mielessä olen puhdas sielultani ja tein kaikkeni että asiat olisi olleet hyvin. Vihaan elämääni. Nuoret jos luette tämän, niin älkää ihmeessäkään menkö töihin liian halvalla ja älkää hankkiko lapsia! Tämä on varoitusviesti!

Vierailija
975/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan vinkki, että osa pyörittää yrityksiä ja on huumekauppaa lisäksi ja palkkojen maksua käteisellä. Te sinisilmäiset mummot.

Vierailija
976/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän huomaa myös jouluisin joululahjakeräyksissä, joissa vähävaraiset saattavat toivoa monen sadan euron tablettia tai rumpusettiä.  Monella keskiluokkalaisella ei ole varaa ostaa lapselle omaa tablettia, korkeintaan perheelle tabletti yhteiskäyttöön. 

No kyllä keskiluokkalaisilla olisi varaa ostaa tuollasia tabletteja, ne vaan käyttää rahansa muuhun. Kalliiseen asumiseen esim. 

Itse olen pienituloinen ja saan tarvittaessa tuollaisen tabletin ostettua. Jos tuo ei onnistu tuplatuloilla muhun nähden, jotain vikaa on rahankäytössä.

Siis rahankäytöstähän tässä puhutaan ja kulutustottumuksista. 

Keskiluokkalainen lyhentää mieluummin asuntolainaa, kun ostaa tabletteja, jotta eläkkeelle jäädessään maksaa vain vastiketta eikä tarvitse pientä eläkettä käyttää vuokrakuluihin.

Tämä on just se varakkaan ja köyhän ero rahankäytössä. Rikkaan rahankäyttö on pitkäjänteistä ja kohdistuu isoihin asioihin (asunto), köyhä taas ostaa impulsiivisesti tabletin.

Ai nyt keskiluokkainen onkin rikas. Mutta oikeassa olet. Kaikki turha tavara sis vaatteet, elektroniikka, kosmetiikka, hjauvedet ym kannattaa jättää kauppaan. Kaikki on ihan hirveän kallista nykyään ja laatu laskee. 

Vierailija
977/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kyllä pihalla.

Tuossahan kysyttiin konkreettisia ehdotuksia. Jos olet henkisesti yhtä vetelä kuin mitä vastauksesi sisältö on, niin tuskin pärjäisit edes vähemmän vaativissa työtehtävissä.

Vierailija
978/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolariautoista saa käytettyjä varaosia mitä voi vaihtaa omaan autoon.

Juutuubista hakuun ohjeita miten korjata pikaliimalla farkut, sitten perunat kasvamaan kerrostalon pihaan kuten venäjällä on aina tehty. Siitä on tehty suomalaisuus.

Vierailija
979/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkytys miten köyhää menoa tosiaan. Johtuu kyllä vasemmistopolitiikasta, jota Suomessa viljelty vuosikaudet. Nyt niitätte sen hedelmiä, eli kansa verotettu kuiviin. Ei hyvää päivää, oletteko Suomessa aivan järkeä vailla??

Vierailija
980/1118 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet kyllä pihalla.

Tuossahan kysyttiin konkreettisia ehdotuksia. Jos olet henkisesti yhtä vetelä kuin mitä vastauksesi sisältö on, niin tuskin pärjäisit edes vähemmän vaativissa työtehtävissä.

T. Sinisilmäinen eläkemummo

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä