Vähävaraiset ovat pihalla siitä, mikä on keskiluokkaisilla normaalia rahankäyttöä
Kommentti otettu rippijuhlakeskustelusta, mutta täyttä asiaa muutenkin:
"Ottamatta sen tarkemmin kantaa tähän tapaukseen, olen huomannut (ja asiasta on myös tutkimuksia) että monella vähävaraisella on väärä luulo siitä, mikä on normaalia rahankäyttöä. Myös tämä artikkeli antaa viittauksia tähän. Moni vähävarainen ajattelee, että pitopalvelu rippijuhlissa on normaali asia keskiluokkien juhlissa, vaikka todellisuudessa keskiluokkaisessa perheessä rypytetään piirakat ja leivotaan pulla pakkaseen viikko ennen juhlia perheen kesken. Kenellekään keskiluokkaiselle ei tulisi mieleen lähettää lasta taksilla rippileirille, vaan ensin selvitettäisiin kimppakyytimahdollisuus tai voiko joku sukulainen kuljettaa lapsen. Taksin käyttö on jotenkin impulsiivista ja lyhytnäköistä."
Tämä. Moni vähävarainen on ihan pihalla siitä, mitä keskiluokkaisissa perheissä tehdään. Tietämäni vähävarainen ihminen vei lapsensa huvipuistoretkelle, ostivat rannekkeet, huvipuistossa kalliit hampurilaisateriat, jäätelöt ja karkkia. Itse keskiluokkaisena en raaski maksaa huvipuistohintoja tarjottavista, joten meillä on kulkenut mukana kylmälaukussa eväät isommallekin porukalle ja kotimatkalla on haettu kaupasta jäätelöt. Kun keskiluokkaisena saa kaikesta maksaa täyden hinnan (ei ole mitään työttömien, eläkeläisten yms alennuksia), niin rahankäyttöä saa miettiä. Äkkiä olisi tili nollilla, jos ei yhtään miettisi.
Kommentit (775)
Kananmunien hintaa ei ole laskettu takaisin euroon, edelleen maksaa kaksi euroa paketti.
Vierailija kirjoitti:
Kävin juuri pääkaupunkiseudella kampaajalla. Leikkaus 42€. Mielestäni ei ollut kallis. Tässä voidaankin puhua mikä on kallista kenellekkin. Samoin kävin Alkossa taksilla lauantaina. Edestakaisin 19.70€. Matka yhteensä ehkä 4 kilsaa. Ei tunnu mun rahoissa mitenkään.
Nimenomaan mikä on kallista kenellekkin. Mun mielestä 40e parturista on paljon enkä maksaisi. Käyn parturissa joka maksaa 22e aikalailla kerran vuodessa. Kun taas sitten vaikka esim. videotykistä 2500e kaverilta ostettuna siis todella hyvästä sellaisesta oli hyvä hinta jonka maksoin mielelläni. Vaatteistakaan en paljoa maksa ja ehkä kerran vuodessa ostan jonkun vaatteen itselleni. Joku vaikka 20e paidasta tuntuu riistolta :D Mieleniinnon kohteet että mihin haluaa rahojaan käyttää ja panostaa on täysin yksilöllistä.
Kolariautoista saa varaosia mitä voi sitten vaihtaa omaan autoon. Niitä saa halvemmalla kuin jos ostaisi osat uutena. Ei ole rahaa ostaa osia uutena.
Vierailija kirjoitti:
Moni taksimatkoja kauhisteleva on myös ihan pihalla siitä, millaista elämä Kangasalla on. Kimppakyytiä ei välttämättä saa vaikka kuinka tahtoisi, jos kukaan muu samalle rippileirille menevä ei asu samalla suunnalla tai ainoa siltä suunnalta lähtevä auto on muutenkin täynnä. Silloin taksi voi ihan oikeasti olla ainoa vaihtoehto.
Ihmiset noin yleensä ovat aivan tavattoman auttavaisia ja höveleitä silloin, kun vaiva itselle on vähäinen. Tässähän oli kyse vain kyytsäämisestä riparille ja takaisin, ei sitoutumisesta mihinkään ikuiseen työmatkakimppakyyteilyyn.
Eli kyllä tuollaisen ripari-kimppakyydin takia pieni ylimääräinen kierroskin tehdään - ja olisihan se nuori voinut tulla johonkin srk-talolle tms. vastaan, jollain tavallahan se pääsee kulkemaan esim. kouluun, joten ei ne ihan missään perämetsässä voi asua.
Tuossa casessa perheen äiti oli seurakunnan luottamustoimessa, eli tuttu varmasti sekä papin että toisen aikuisohjaajan kanssa. AIVAN VARMASTI olisi kyyti järjestynyt niiden kanssa, jos olisi pyytänyt.
Ihmiset jättää jeesaamatta tällaisissa pikkuasioissa vain silloin, kun ihminen on jo venyttänyt toisten auttamiskyvyn äärimmilleen loputtomalla lokkeilulla.
(Minä en voi ajaa autoa terveysjuttujen takia, ja oma kokemukseni on, että ihmiset suorastaan tyrkyttävät kyytiä aivan kiusallisuuteen asti. Kun enimmäkseen en ole sitä lainkaan vailla, minulla on kaksi hyvää jalkaa ja oivallinen taito pistellä niillä eteenpäin. Mutta ihmisiä ihan ahdistaa jos aion kävellä jonkun 10 km, vaikka se on ihan hupia minulle.)
Vierailija kirjoitti:
Kolariautoista saa varaosia mitä voi sitten vaihtaa omaan autoon. Niitä saa halvemmalla kuin jos ostaisi osat uutena. Ei ole rahaa ostaa osia uutena.
Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen niin pakko ostaa auton osia käytettynä.
Mulla on kyllä verhotkin kirpputorilta. En ymmärrä miten joku malttoi niistä luopua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te voitte sitten sisaren kanssa maksaa omakotitalon remontteja ja lämmityskuluja yhdessä, kun asuntokauppa ei käy. Ja peritte yhdessä asunnon.
Jaksaa,jaksaa......
Kyllä
Jaksaa, jaksaa
maksaa maksaa
Maksat perintöasunnon rahoitusvastikkeen putkiremontista.
Jaksaa jaksaa töitä painaa.
Ethän sä töissä ole! Saat sen 595 minimi korvauksen ja miehesihän oli pienituloinen?
Jos sut irtisanotaan niin millä maksat oman ja perintöasunnon kulut?
Asuntokauppa on syväjäässä.
Perintöasunto on myyty jo aika päiviä sitten😉😉 Irtisanominenkaan tuskin enää uhkaa,nimittäin irtisanoin jo itseni koska jään syksyllä eläkkeelle😝😝 Revi siitä.p.s.kaukolämpö rivitalo kaksio maksettu..Ja ihan töitä tekemällä ilman mitään ihme tukia.Lapset aikuiseksi myös ilman muita tukia kuin lapsilisät ja elatusmaksut,tee perässä äläkä ruikuta joka ketjussa.
Sun lapsille jää tulevaisuudessa sun rivitaloasunto mitä ei saa myytyä. Päihteidenkäyttäjän voi saada vuokralle, kun kaukolämpö, jos vuokra edullinen.
Antakoon sitten vaikka ilmaiseksi jollekin tarvitsevalle! Ei ne sitä itse tarvi niin ihan sama mihin menee,mitä tuota etukäteen murehtii.
Mulla taitaa kaikki vaatteet olla kirppurorilta. Mutta nyt ei ole rahaa enää käydä sielläkään. Onneksi olen aiemmin ostellut käytettyjä vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen sai pätkätöilläkin ansiosidonnaista, kun keräysaika oli kuusi kuukautta, nykyään se on 12 kuukautta ja aikaa kerätä 2 vuotta ja 4 kuukautta. Jos jää yksi kuukausi puuttumaan 12 kuukauden keräys alkaa alusta. Yleistuki on 595 netto.
Työssäoloehtoa voi - ja kannattaa - alkaa kerryttämään jo silloin, kun saa vielä ansiosidonnaista. Kaikki pätkätyötkin kerryttävät työssäoloehtoa, ja ansiosidonnainen myös kestää pidempään, koska tukipäiviä ei kulu työntekopäiviltä. Rahan vuoksikin se on kannattavaa juuri ansiosidonnaisen aikana, sillä silloin palkka vähentää tukea vain sen 50 % porrastamattomasta brutosta, ja saa lisäksi veroetua. Eli oikeasti se rahallinen etu on isompi kuin vain 50 % palkasta.
Sitten jos on jo tippunut yleistuelle, niin tilanne on paljon monimutkaisempi, usein kuviossa on mukana asumistuki ja toimeentulotuki, joiden aikana osa-aikatöitä tai pätkiä ei rahallisesti kannata tehdä.
Kaikki pätkätyöt eivät kerrytä työssäoloehtoa, eivätkä varsinkaan ansiosidonnaista. Jos buttotulot jäävät alle 465 e kuukaudessa, ei kerry kumpaakaan, ja jos ne osuvat 465-929,99 euron välille, kertyy työssäoloehtoa, mutta ei ansiosidonnaista. Eli mitä enemmän noita huonosti palkattuja, ns. puolen työssäoloehtokuukauden mittaisia jaksoja tarkastelujaksoon kertyy, sen huonompi työntekijälle, sillä ansiosidonnaista ei välttämättä kerry ollenkaan tai sitä kertyy hyvin vähän, jonka porrastus viimeistään vie pois. Pätkätöistä tehtiin tässä uudessa systeemissä riski jatkuvasti syvenevään tuloloukkuun, koska kaikki muut vaihtoehdot paitsi kovapalkkainen, vähintään vuoden kestävä kokoaikatyö takaa edes jonkinlaisen ansioturvan, koska tällöin työssäoloehdon saa täyteen kerralla ja palkasta on kertynyt ansiosidonnaista sen verran, ettei heti ensimmäisen porrastuksen jälkeen päädy lähelle yleistuen tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te voitte sitten sisaren kanssa maksaa omakotitalon remontteja ja lämmityskuluja yhdessä, kun asuntokauppa ei käy. Ja peritte yhdessä asunnon.
Jaksaa,jaksaa......
Kyllä
Jaksaa, jaksaa
maksaa maksaa
Maksat perintöasunnon rahoitusvastikkeen putkiremontista.
Jaksaa jaksaa töitä painaa.
Ethän sä töissä ole! Saat sen 595 minimi korvauksen ja miehesihän oli pienituloinen?
Jos sut irtisanotaan niin millä maksat oman ja perintöasunnon kulut?
Asuntokauppa on syväjäässä.
Perintöasunto on myyty jo aika päiviä sitten😉😉 Irtisanominenkaan tuskin enää uhkaa,nimittäin irtisanoin jo itseni koska jään syksyllä eläkkeelle😝😝 Revi siitä.p.s.kaukolämpö rivitalo kaksio maksettu..Ja ihan töitä tekemällä ilman mitään ihme tukia.Lapset aikuiseksi myös ilman muita tukia kuin lapsilisät ja elatusmaksut,tee perässä äläkä ruikuta joka ketjussa.
Sun lapsille jää tulevaisuudessa sun rivitaloasunto mitä ei saa myytyä. Päihteidenkäyttäjän voi saada vuokralle, kun kaukolämpö, jos vuokra edullinen.
Antakoon sitten vaikka ilmaiseksi jollekin tarvitsevalle! Ei ne sitä itse tarvi niin ihan sama mihin menee,mitä tuota etukäteen murehtii.
Nyt on mennyt rivitaloja myös purettavaksi, kun remontit sen verran kalliita, että pankki ei ole myöntånyt remonttilainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni taksimatkoja kauhisteleva on myös ihan pihalla siitä, millaista elämä Kangasalla on. Kimppakyytiä ei välttämättä saa vaikka kuinka tahtoisi, jos kukaan muu samalle rippileirille menevä ei asu samalla suunnalla tai ainoa siltä suunnalta lähtevä auto on muutenkin täynnä. Silloin taksi voi ihan oikeasti olla ainoa vaihtoehto.
asuiko tuo tyyppi kangasalla? jos asui, niin muuttakoon sitten lähemmäs lapsiensa perhettä, niin pääsee käymään useammin. hän on eläkkeellä, joten periatteessa häntä sitoo asuinkuntaansa vain tottumus asua siellä.
itse ainakin muuttaisin lähemmäs lapsiani, jos tulisi tilanne, että tarvitsen heidän apuaan, tai olisi muuten vaikea järjestää matkoja heidän suuntaansa. Ei ihmisten tarvitse nykymaalmassa elää koko elämäänsä samalla paikkakunnalla. Ei vaikka miten tykkäisi asua koko elämänsä samalla paikkakunnalla
Sä sotket nyt kaksi eri juttua.
Kangasalalla asuu se 10 lapsen yh-äiti, jonka lapsen rippijuhlakuluista tässä puhutaan..
Eri juttu oli se Järvenpäässä asuva pienituloinen tk-eläkeläinen, joka joutui lainaamaan lapsiltaan.
2400 bruttopalkalla saa ansiosidonnaista 2 kuukautta 1000 netto ja sitten porrastus ja 800 netto ja 6 kuukauden päästä toinen porrastus ja 750 netto.
Jos palkka pienempi niin saa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla edes vähävarainen ollakseen pihalla. Tuttavapiiriini kuuluu 40-50-vuotiaita naisia, jotka ihmettelevät, miten palkka ei tahdo riittää elämiseen. Nämä n. 3500-4000 e bruttona tienaavat ihmiset käyvät useamman kerran viikossa ostamassa kioskilta töihin välipalaa, syövät ulkona ja käyvät kahviloissa. Sinnehän se raha hupenee...
Hah, minä olen tuon ikäinen nainen ja sillä tavalla pihalla, että ihmettelen, miten kaikki voi olla kaikkien mielestä niin kallista? Opin juuri siitä keskustelusta, missä nainen lainaa rahaa lapsiltaan, että 1500 euroa ei riitä yhdelle hengelle mihinkään. No, meidän ruokakunnan tulot on yhteensä 3000 euroa, kaksi aikuista ja raakaruokaa syövä keskikokoinen koira. Omistusasunto, kelpoisa auto. Syödään sitä kallista naudan jauhelihaa, johon ei tämän palstan mukaan ole keskiluokallakaan varaa ja siihen malliin.
Lapsia ei ole, mikä tietysti säästää pitkän pennin, mutta kun tuntuu ettei ihmiset pärjää sittenkään kun lapset on muuttaneet pois kotoa.
Ainoa mistä hintojen nousun huomaa on se, että meillä ei jää ruokakauppatilille enää niin paljon rahaa säästöön tahattomasti.
Olen yrittänyt ymmärtää tätä ilmiötä, koska se on jatkunut koko elämäni. Kun olimme lapsia, minulla oli iso puinen teepurkki täynnä viikkorahoja (mistä ne vietiin aina pankkiin), koska en yksinkertaisesti keksinyt mitä olisin rahalla tehnyt kun ylöspito tuli talon puolesta. Veljelläni oli aina rahat loppu. Muistan kun se kadehtien sanoi: "Sulla on niin paljon rahaa", mihin minä: "Ota siitä, en mä sitä mihinkään tarvitse."
Sama opiskeluaikana, ei ollut pulaa mistään.
En sano tätä lesotakseni, koska mitenkään tämä ei omaa ansioitani voi olla, koska mielestäni ostan kutakuinkin mitä mieleni tekee. Ainoa selitys on, että on olemassa jotain, mitä valtaosa ihmisistä pitää tarpeellisena ostaa, mutta minulle ei vaan ole vielä valjennut mitä se olisi. En kyllä tiedä mitä se voisi olla, minulla on vaatteetkin päällä eikä puhelinkaan ole kovin vanha, tosin ei myöskään kallis.
En aio tänä vuonna käydä kirpputorilla. Ostan pelkkää ruokaa ja saippuaa.
Vierailija kirjoitti:
En aio tänä vuonna käydä kirpputorilla. Ostan pelkkää ruokaa ja saippuaa.
Rahaa ei ole nyt mihinkään ylimääräiseen. Vain vuokra, ruoka ja saippua.
Kirpputoreilla ei käy tavarat kaupaksi, koska ihmisillä ei ole nykyään rahaa ostaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun elää lapsuudesta asti köyhänä, voi suhtautuminen rahaan kehittyä tietynlaiseksi. Rahan kanssa mietitään ainoastaan mihin sen voi käyttää ja mitä kaikkea sillä saisi. Siksi se ylimääräinen tonnikin säilyy kaksi päivää ja sitten ollaan taas köyhiä.
Tämä. Ei osata säästää rahaa, koska ei ole ollut, mistä säästää. Eikä kukaan ole opettanut. Eikä ymmärretä, että niin sitä muutkin säästävät, jos ovat jotain vailla.
Jaa, kyllä minä opin säästämään ja elämään säästeliäästi. Niin säästeliäästi, että kun lyhyen aikaa kun olin työttömänä, ei talous ollut kaatumassa, koska hyödynsimme säästöjä, jotta kaikki laskut tuli maksettua ja ruokaakin pöydässä riitti. Kun sain uuden työpaikan, olen vajaassa vuodessa säästänyt kaiken sen takaisin, minkä työttömyysaikana jouduimme säästöjä syömään.
Vierailija kirjoitti:
Miten te keski-luokkaiset kuvittelette, että yritykset pysyy pystyssä jos niiden palveluita ei kukaan käytä? Ehkä suomen onelma ovatkin saidat pihit ihmiset jotka eivät käytä palveluita ja rahaa haukkuen ja vähätellen itsekkäästi palveluista maksavia ihmisiä "impulsiiviseksi". Mutta kolikolla on myös se puoli, että ne ihmiset jotka käyttää ja ostaa palveluita on niitä asiakkaita, ihmisiä joiden ansiosta täällä on edes jotakin töitä ihmisillä. Suomi on jäänyt ja jämähtänyt pahasti junnaamaan ja en enää ihmettele miksi. Ihmiset on tyhmiä eivätkä tajua kokonaisuutta eivätkä sitä miten tämä yhteiskunta pyörii. Rahojaan panttaavat pihit ihmiset kuvittelevat olevansa parempaa porukkaa vaikka todellisuudessa kun eivät osta mitään niin ovatkin vain saamapuolella kuvitellen sen oman ego trippinsä toista halventaen puhumalla jotenkin saamaan näyttämään joltakin ns. oikeanlaiselta ihmiseltä. Ihan tasan varmasti jokainen suutaan aukova keski-luokkainen ylimielinen henkilökin käyttää johonkin rahaa mikä on jostakin toisesta näkökulmasta turhaa. Ihmiset ei edes ymmärrä hävetä omaa tekopyhyyttään.
No mä kyllä käytän palveluita, mutta vain sellaisia, mitä tarvitsen. Ja koska ikääkin on jo aika paljon, niin tulevaisuudessa tarvitsen erilaisia palveluita yhä enemmän. Jos mä nyt seuraavat 2 vuotta kävisin joka päivä kampaajalla värjäyttämässä hiukseni kaikilla sateenkaaren väreillä ja säästötililläni olisi sen jälkeen 0 €, niin sinäkö tulisit mua ilmaiseksi auttamaan, jos en pystyisikään enää edes viemään roskia ulos? Ja joo, kuukauden päästä on varattuna aika Terveystaloon lääkärille. Palvelu sekin.
Minä en halveksi vähävaraisia, koska olen ollut nuorena niin rahaton, asunnoton kuin työtönkin. Ja kaikki toi samaan aikaan. Tiedän, mitä on nukkua yönsä puistonpenkillä. Mutta mä säästän ja sijoitan, jotta mun ei koskaan enää tarvitsisi nukkua puistonpenkillä. En tarvitse omakotitaloa, autoa, kesämökkiä, purjevenettä, moottoripyörää enkä edes sitä papukaijatukkaa päässäni. Tarvitsen vain tietyn turvallisuuden ja koska en luota siihen, että tämä yhteiskunta enää mitään turvaa loppupeleissä tarjoaa, niin parempi varautua itse. Jos mun säästämiseni on joltain yrittäjältä pois, niin se on voi voi. Perustakoon sellaisen yrityksen, jonka palveluita tarvitsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset noin yleensä ovat aivan tavattoman auttavaisia ja höveleitä silloin, kun vaiva itselle on vähäinen. Tässähän oli kyse vain kyytsäämisestä riparille ja takaisin, ei sitoutumisesta mihinkään ikuiseen työmatkakimppakyyteilyyn.
Eli kyllä tuollaisen ripari-kimppakyydin takia pieni ylimääräinen kierroskin tehdään - ja olisihan se nuori voinut tulla johonkin srk-talolle tms. vastaan, jollain tavallahan se pääsee kulkemaan esim. kouluun, joten ei ne ihan missään perämetsässä voi asua.
Tuossa casessa perheen äiti oli seurakunnan luottamustoimessa, eli tuttu varmasti sekä papin että toisen aikuisohjaajan kanssa. AIVAN VARMASTI olisi kyyti järjestynyt niiden kanssa, jos olisi pyytänyt.
Ihmiset jättää jeesaamatta tällaisissa pikkuasioissa vain silloin, kun ihminen on jo venyttänyt toisten auttamiskyvyn äärimmilleen loputtomalla lokkeilulla.
(Minä en voi ajaa autoa terveysjuttujen takia, ja oma kokemukseni on, että ihmiset suorastaan tyrkyttävät kyytiä aivan kiusallisuuteen asti. Kun enimmäkseen en ole sitä lainkaan vailla, minulla on kaksi hyvää jalkaa ja oivallinen taito pistellä niillä eteenpäin. Mutta ihmisiä ihan ahdistaa jos aion kävellä jonkun 10 km, vaikka se on ihan hupia minulle.)
Voi asua perämetsässä. Tällöin kunta tarjoaa koulukyydin joko bussin tai taksin. Seurakuntatalo voi olla 15-30 km päästä kotia.
Seurakunnan työntekijöitä on useassa seurakunnassa kielto kyyditä seurakuntalaisia. Eli se siitä papin kanssa sopimisesta.
Hienosokeri maksoi 70 senttiä, sitten nousi lähes puolella. Suolapurkki oli ennen 70 senttiä, nyt 1,40 €