Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vähävaraiset ovat pihalla siitä, mikä on keskiluokkaisilla normaalia rahankäyttöä

Vierailija
06.07.2026 |

Kommentti otettu rippijuhlakeskustelusta, mutta täyttä asiaa muutenkin:

"Ottamatta sen tarkemmin kantaa tähän tapaukseen, olen huomannut (ja asiasta on myös tutkimuksia) että monella vähävaraisella on väärä luulo siitä, mikä on normaalia rahankäyttöä. Myös tämä artikkeli antaa viittauksia tähän. Moni vähävarainen ajattelee, että pitopalvelu rippijuhlissa on normaali asia keskiluokkien juhlissa, vaikka todellisuudessa keskiluokkaisessa perheessä rypytetään piirakat ja leivotaan pulla pakkaseen viikko ennen juhlia perheen kesken. Kenellekään keskiluokkaiselle ei tulisi mieleen lähettää lasta taksilla rippileirille, vaan ensin selvitettäisiin kimppakyytimahdollisuus tai voiko joku sukulainen kuljettaa lapsen. Taksin käyttö on jotenkin impulsiivista ja lyhytnäköistä."

Tämä. Moni vähävarainen on ihan pihalla siitä, mitä keskiluokkaisissa perheissä tehdään. Tietämäni vähävarainen ihminen vei lapsensa huvipuistoretkelle, ostivat rannekkeet, huvipuistossa kalliit hampurilaisateriat, jäätelöt ja karkkia. Itse keskiluokkaisena en raaski maksaa huvipuistohintoja tarjottavista, joten meillä on kulkenut mukana kylmälaukussa eväät isommallekin porukalle ja kotimatkalla on haettu kaupasta jäätelöt. Kun keskiluokkaisena saa kaikesta maksaa täyden hinnan (ei ole mitään työttömien, eläkeläisten yms alennuksia), niin rahankäyttöä saa miettiä. Äkkiä olisi tili nollilla, jos ei yhtään miettisi.

Kommentit (775)

Vierailija
541/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen on syynsä miksi vähävaraiset on vähävaraisia. Eikä se ole raha.

Vierailija
542/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin juuri pääkaupunkiseudella kampaajalla. Leikkaus 42€. Mielestäni ei ollut kallis. Tässä voidaankin puhua mikä on kallista kenellekkin. Samoin kävin Alkossa taksilla lauantaina. Edestakaisin 19.70€. Matka yhteensä ehkä 4 kilsaa. Ei tunnu mun rahoissa mitenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen on syynsä miksi vähävaraiset on vähävaraisia. Eikä se ole raha.

Hyvätuloisten ahneus.

Vierailija
544/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjät voisi maksaa itse palkkaa eikä käyttää työkokeilijoita, palkkatukityöläisiä ja koulujen työharjottelijoita.

Vierailija
545/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kyllä on APkin. Ei käsitystäkään keskituloisen ostovoimasta, jos tuollai elää nitkuttaa. Tai olisi hauska kuulla millä kuukausipalkalla ihmiset ovat apn mielestä keskituloisia.

Vierailija
546/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhäkään ei saa tablettirahalla ostettua omaa asuntoa, se on vissi. Pankit eivät lainaa myönnä ja se nyt on täysin utopiaa, että köyhä pystyy säästämällä saamaan elinaikanaan kokoon asuntoon tarvittavan käteissumman. Vaikkei ostaisi ikinä yhtään tablettia. Tai ei söisi kuin omia eväitään jne. Jotain realiteettia sentään. Vaikka köyhä laittaisi jokaisen hänelle jäävän ylimääräisen säästöön, niin säästöistä ei kummoistakaan määrää kerry. Myös aina välillä niitä säästöjä joutuu käyttämään. Ja taas kestää saada sama summa kokoon.  Joskus lähdetään taas nollasta. 

Tuosta aina moititaan, että kun on rahapäivä niin köyhät ostavat jotain hyvää. Sekö olisi inhimillistä elämää ettei ikinä voisi ostaa kuin aina vaan sen ihan pakollisen. Kyllä ihan varmaan keski- ja hyvätuloiset Hemmottelevat itseään, kuka milläkin tavalla. Ihan samoja tunteita ja tarpeita on köyhällä ihmisellä, pää sekoaa jos ei koskaan voisi tehdä tai syödä jotain mistä tosissaan tykkää tai nauttii. Nyt on se elämä jota eletään ja yritetään kestää eikä paljon auta joku 30 vuoden päästä säästämällä toteutuva asia. 

Sori, mutta toisten rahoilla ei hemmotella yhtään ketään. Mikä tuollainen ajatus edes on?

Toisten rahoilla ostetaan halvinta ravintoa ja katto pään päälle. 

Voisinko minä mennä sinun rahoillasi hemmottelemaan itseäni? Olisiko ok?

aikamoista hemmottelua, jos laskujen ja vuokranmaksun jälkeen jää käteen lähes 900 euroa rahaa. tavalliselle työssäkäyvälle ei välttämättä jää edes sitä ja ne työssäkäyvätkin joutuu käyttämään lääkkeitä ja käymään lääkärissä ja ostamaan vaatteita ja ruokaa ja kaikkea, eivätkä välttämättä saa edes asumistukia, koska palkat menee juuri ja juuri tukirajan yli.  

tekisi milei itsekin heittäytyä tukien varaan, jos noin hyvin on asiat. valitettavasti valitsin joskus kantaa itse vastuun elämästäni ja aloin opiskella miten rahan saisi poikimaan. nyt on varallisuutta sen verran, että jos hakisin tukia, niin minulle nauraisi harakatkin. 

Vierailija
547/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin köyhä kotiäiti, ei ikinä menty taksilla, kehitettiin kimppakyyti tms. Jos on oikeasti köyhä, ei vain ole sitä rahaa antaa sille taksikuskille. 

Luultavasti tämän köyhän äidin vanhemmat rahoittavat tämän perheen elämää.

Vierailija
548/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhäkään ei saa tablettirahalla ostettua omaa asuntoa, se on vissi. Pankit eivät lainaa myönnä ja se nyt on täysin utopiaa, että köyhä pystyy säästämällä saamaan elinaikanaan kokoon asuntoon tarvittavan käteissumman. Vaikkei ostaisi ikinä yhtään tablettia. Tai ei söisi kuin omia eväitään jne. Jotain realiteettia sentään. Vaikka köyhä laittaisi jokaisen hänelle jäävän ylimääräisen säästöön, niin säästöistä ei kummoistakaan määrää kerry. Myös aina välillä niitä säästöjä joutuu käyttämään. Ja taas kestää saada sama summa kokoon.  Joskus lähdetään taas nollasta. 

Tuosta aina moititaan, että kun on rahapäivä niin köyhät ostavat jotain hyvää. Sekö olisi inhimillistä elämää ettei ikinä voisi ostaa kuin aina vaan sen ihan pakollisen. Kyllä ihan varmaan keski- ja hyvätuloiset Hemmottelevat itseään, kuka milläkin tavalla. Ihan samoja tunteita ja tarpeita on köyhällä ihmisellä, pää sekoaa jos ei koskaan voisi tehdä tai syödä jotain mistä tosissaan tykkää tai nauttii. Nyt on se elämä jota eletään ja yritetään kestää eikä paljon auta joku 30 vuoden päästä säästämällä toteutuva asia. 

Sori, mutta toisten rahoilla ei hemmotella yhtään ketään. Mikä tuollainen ajatus edes on?

Toisten rahoilla ostetaan halvinta ravintoa ja katto pään päälle. 

Voisinko minä mennä sinun rahoillasi hemmottelemaan itseäni? Olisiko ok?

aikamoista hemmottelua, jos laskujen ja vuokranmaksun jälkeen jää käteen lähes 900 euroa rahaa. tavalliselle työssäkäyvälle ei välttämättä jää edes sitä ja ne työssäkäyvätkin joutuu käyttämään lääkkeitä ja käymään lääkärissä ja ostamaan vaatteita ja ruokaa ja kaikkea, eivätkä välttämättä saa edes asumistukia, koska palkat menee juuri ja juuri tukirajan yli.  

tekisi milei itsekin heittäytyä tukien varaan, jos noin hyvin on asiat. valitettavasti valitsin joskus kantaa itse vastuun elämästäni ja aloin opiskella miten rahan saisi poikimaan. nyt on varallisuutta sen verran, että jos hakisin tukia, niin minulle nauraisi harakatkin. 

Minä saan pelkän 595 yleistuen ja maksan puolet vuokrasta ja ostan perheen ruoat. Sitä varten aina töissä ollessa laitan palkasta säästöön. Puoliso pienituloinen ja maksaa puolet vuokrasta, auton kulut jotta pääsee töihin ja muita laskuja.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin juuri pääkaupunkiseudella kampaajalla. Leikkaus 42€. Mielestäni ei ollut kallis. Tässä voidaankin puhua mikä on kallista kenellekkin. Samoin kävin Alkossa taksilla lauantaina. Edestakaisin 19.70€. Matka yhteensä ehkä 4 kilsaa. Ei tunnu mun rahoissa mitenkään.

Ei tunnukaan sun rahoissasi, koska sulla on rahaa. Joillakin ei ole tota 42 € edes varaa laittaa ruokaan. Kahden viikon ruokarahat yhteen pörröpäähän? 

Ei mulakaan tuntunut yhtään missään, kun pari päivää sitten lahjoitin 500 € koiratarhalle Ukrainaan. Mutta en menisi asialla elvistelemään niille ihmisille lähelläni, jotka miettivät, ostaako lääkärin määräämät lääkkeet vai ruokaa. 

Vierailija
550/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään tehdään autoremontteja itse yuotuben ohjeilla, kun rahat on vähissä.

Vierailija
551/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään tehdään autoremontteja itse yuotuben ohjeilla, kun rahat on vähissä.

Eläkeläiset vie auton johonkin Carlaan.

Vierailija
552/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te keski-luokkaiset kuvittelette, että yritykset pysyy pystyssä jos niiden palveluita ei kukaan käytä? Ehkä suomen onelma ovatkin saidat pihit ihmiset jotka eivät käytä palveluita ja rahaa haukkuen ja vähätellen itsekkäästi palveluista maksavia ihmisiä "impulsiiviseksi". Mutta kolikolla on myös se puoli, että ne ihmiset jotka käyttää ja ostaa palveluita on niitä asiakkaita, ihmisiä joiden ansiosta täällä on edes jotakin töitä ihmisillä. Suomi on jäänyt ja jämähtänyt pahasti junnaamaan ja en enää ihmettele miksi. Ihmiset on tyhmiä eivätkä tajua kokonaisuutta eivätkä sitä miten tämä yhteiskunta pyörii. Rahojaan panttaavat pihit ihmiset kuvittelevat olevansa parempaa porukkaa vaikka todellisuudessa kun eivät osta mitään niin ovatkin vain saamapuolella kuvitellen sen oman ego trippinsä toista halventaen puhumalla jotenkin saamaan näyttämään joltakin ns. oikeanlaiselta ihmiseltä. Ihan tasan varmasti jokainen suutaan aukova keski-luokkainen ylimielinen henkilökin käyttää johonkin rahaa mikä on jostakin toisesta näkökulmasta turhaa. Ihmiset ei edes ymmärrä hävetä omaa tekopyhyyttään. 

Vierailija
553/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä korjasin pesukonetta itse. Otin taustalevyn pois ja itse korjasin.

Vierailija
554/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailta saa tilattua varaosia autoon ja lisäksi romuttamoilta. Jos itse remontoi autoa.

Vierailija
555/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

YouTube on hyvä, sieltä löytyy ohjeita auton korjauksesta vaikka mihin.

Vierailija
556/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Monesti esim kaupassa käydessä yllätyn siitä mitä kaikkea ns normi-ihmiset ostaa. Tullaan farmari-autolla markettiin ja ostetaan kärryllinen tavaraa. Tai käyn rautakaupassa jossa on myynnissä vesijetti-peräkärry ja kymmeniä erilaisia kaasugrillejä. Kuka voi tarvita tuollaisia peräkärryjä? Itse unelmoin jonkinlaisesta autosta että pääsisin auttamaan ikääntyneitä vanhempia. Huolettaa ostaa sarjalippu julkisiin koska se voi olla pois ruokarahasta. Syön lämpimän ruuan pari kertaa viikossa, muuhun ei ole varaa. Tätä on olla oikeasti köyhä. Ja lapset ei todellakaan käy Lintsillä.

Lämmin ruoka on mystisesti kalliimpaa kuin kylmä? 

Oikeastihan se perinteinen "lämmin ruoka" on nimenomaan halpaa. Perunasopalla, kaalikeitolla ja kaikenlaisilla silakkalaatikoilla sitä ennen elettiin. Hernekeittoa ja pannukakkua unohtamatta. 

Kananmunat muuten oli ennen kalliita, nykyään melkein halvinta ruokaa mitä voi löytää, hyvin hyvin terveellisiä -ja munakas on mitä suurimassa määrin lämmin ruoka. 

Todistit taas sen, mitä suomalainen köyhyys on: järjen köyhyyttä. 

Vierailija
557/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

asiasta kukkaruukkuun. Alkostahan ei saisi lähteä alkoholilastin kanssa taksiin. Se on jonkun sortin alkoholin myyntirikos. Liittyy kotimyyntiin ja alkoholin kuljetukseen. Ehkä tämä uusi laki on korjannut tuon.

Mä tilasin Alkoon juomia. Muutaman pahvilaatikollisen skumppaa ja boolijuttuja ylppäreitä varten. Auto oli silloin huollossa, mutta asioita nopeuttaakseni päätin, että lähdenpä sittenkin asioille, kun vapaapäivä ja pääsenhän mä taksilla kotiin. Kustantaa noin kymmenen euroa. 

Oli kauppakamojakin ja hain jotain pöytäliinoja, käsipyyhkeitä ja käsidesiä kolmannesta kaupassa, myös apteekissa kävin, mutta Alkoon vikana. Käytiin myyjän kanssa läpi tuotteet ja pakkasin laatikot kärryyn ja myyjä oli avuliaana tulossa saattamaan mua parkkihalliin. Siellä  selvis, että olen soittamassa taksia, niin tuo oli saada paska halvauksen. Ei hän voi päästää mua ostosten kanssa. Mä maksoin ne jo ja me ollaan tässä... Se tosiaan ei antanut niitä juomia mun mukaani, vaan vaati, että hän vie ne takaisin. Voin sitten omalla autolla käydä hakemassa. Jäin siihen vähän hmooloisena... Taksikuski komppas myyjää, että näin se menee sääntösuomessa. Olihan erikoistilanne, jota en tosiaan tiennyt. Mies sitten illalla haki juomat. :D

Vierailija
558/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunat on näin kesällä huonoja mihinkään keittoihin.

Vierailija
559/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupasta saa hiusvärin kymmenellä eurolla ja puoliso laittaa sen kotona päähän ja leikkaa samalla hiukset. Ei mitään 100 euron värejä kampaajalla.

Vierailija
560/775 |
07.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmuna paketti maksoi ennen euron, nyt kaksi euroa.