Ajatteleeko joku oikeasti, että tukien varassa työttömänä eläminen on helppoa ja huoletonta?
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Kelaloiset ovat perseestä. Miksi eivät mene töihin tai ala yrittäjiksi. Toisten rahoilla eläminen on rumaa ja pitäisi kieltää. Kuolkoot nälkään jos "osaaja" ei pysty elättämään itseään.
Oi kiitos!!! Siis kiitos siitä, että muistutit. En ole mainitsemasi kelaloinen, mutta just katselin tota säätä ja ajattelin, että ihan vaan laiskuuttani en jaksa kokkailla tänään mitään vaan hakisin itselleni sateen loputtua sapuskaa läheisestä ravintolasta. Mutta pitäköön ravintolayrittäjä tunkkinsa. Menis vaikka oikeisiin töihin eikä valittaisi siitä, ettei asiakkaita ole tarpeeksi.
Mun vanhemmat olivat yrittäjiä ja itsekin olin melkein 20 vuotta, mutta ikimaailmassa en ole suhtautunut vähävaraisiin kuten sinä suhtaudut. Mutta hyvä, että muistutit, miten yrittäjät nykypäivänä ajattelevat. Kaapistani löytyy kyllä nuudeleitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä huolia siinä sitten on? Tietysti ahdistelevat työkkärin tytöt, mutta muutenhan tämä on varsin lungia hommaa.
Rahahuolia.
Ap
Omat rahahuoleni katosivat tyystin, kun siirryin opiskelijasta työttömäksi.
eri
Kyllä. Työtön saa toimeentulotukea ja asumistukea yleistuen lisäksi. Summa on isompi kuin työssäkäyvän palkka.
Ei työtön mitenkään automaattisesti saa kumpaakaan noista, ainoastaan yleistukea.
Saa, jos on varaton ja asuu vuokralla. Ja on tajunnut hakea noita.
No ei tuossakaan tapauksessa, jos on tienaava puoliso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se aina helpompaa kuin käydä töissä ja suorittaa toisten asettamien paineiden mukaan.
Työtön on vapaaherra, tarvitsee vain rahaa.
Oon vain Kontissa ja ilman palkkaa, mutta huomasin että parempi niin, kuin ei mitään. Hassusti tottuu tyytyväisenä siihen että käy töissä vaikka ei saa palkkaa, puuttuu vain se että rahaa alettaisiin jakaa tasaisemmin, eli taksisin paluuta sosialismiin, mutta se nyt ei varmaan koskaan enää toteudu,. Noissa työttömien työllistämisjutuissakin olen havainnut että on monen kerroksen väkeä, toiset pystyvät tuottamaan ja heitä arvostetaan.
Olin aikanaan työkokeilussa taidemuseossa ja nautin myös siitä. Toki tein lyhyempää päivää ja työnkuva oli helppo. Lisäksi pääsi ilmaiseksi nauttimaan taiteesta ja opin paljon taidehistoriaa. Kyllä se 9 €/pv oli myös loppupeleissä tuntuva lisä ansiosidonnaiseen.
Silti olen sitä mieltä, että tällaisia himmeleitä ja palkattomia opiskelijoiden harjoitteluja ei pitäisi olla, vaan lakiin pitäisi kirjata, että työstä pitää maksaa palkkaa ja valtiolla pitäisi olla velvollisuus järjestää työtä pitkäaikaistyöttömille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä huolia siinä sitten on? Tietysti ahdistelevat työkkärin tytöt, mutta muutenhan tämä on varsin lungia hommaa.
Rahahuolia.
Ap
Kerro ensin paljon saat tukia.
Noin 900 - 1 000 euroa riippuen menoista.
Ap
Minä saan opiskelijana 500e kuussa. Saat tuplat siitä, mitä minä. Ja kehtaatkin valittaa että sinulla olisi jotenkin tiukkaa.
Miksi et ota opintolainaa niin kuin muutkin opiskelijat? Ihan oma valinta on kituuttaa 500 eurolla.
Opintolaina on lainaa, ei tuloa. Eihän ap:n tarvitse ottaa lainaa saadakseen tuon 900-1000e tukia.
Ja minä pärjään tuolla 500 eurolla. On vaan naurettavaa valittaa 900-1000 euron olevan pieni määrä tukia, se on kirjaimellisesti tuplasti minun saamani määrä.
Opiskelijat ovatkin ainoa ihmisryhmä jonka odotetaan elättävän itsensä velkarahalla. Miksi? Pikemminkin voisi edellyttää työttömiltä opiskelua yleisten saamisen ehtona.
Näin juuri. Tästä olikin jo aloitus palstalla, että toimeentulotukiasiakkaat voitaisiin käskeä ottamaan opintolainaa tai muuta lainaa. Tässä: https://www.vauva.fi/keskustelu/6569686/voitaisiinko-valtion-menoista-s…
Opiskelun tarkoitus on opiskella itselleen ammatti ja se kestää suurimmalla osalla muutamia vuosia. Vaikka nuorisotyöttömyys on nykyään kova, silti kolme neljästä käy töissä, ja voi siten maksaa opintolainan pois.
Työttömälle tukien saajalle joutumalla elämään lainarahalla, päättäisi viimeistään muutamassa vuodessa motivaation hakea enää koskaan töitä. Eiväthän edes monet ulosottoon päätyneet hae töitä, koska velkavuori on niin suuri, ettei työstä saatava palkka motivoi töihin. Miksi tavallinen työtön, jolla ei ennestään ole velkaa, pitäisi yllä motivaatiota hakea töihin, jos pitäisi ottaa lainaa elääkseen?
Motivoida voisi esimerkiksi asettamalla vankeusrangaistus velkojen maksamatta jättämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu osin rahatilanteesta. Ei kaikki (pitkäaikais)työttömät ole vähävaraisia mutta kyllä mua ainakin ahdistaisi jos ei olisi rahaa säästössä vaikka remonttia tai autoa varten. Toisaalta moni tekee töitä aika pienellä eikä saa kerättyä kymppitonnien säästöjä.
Tukien varassa elävä on vähävarainen.
Ap
Monesti työtön saa tukia enemmän kuin työssäkäyvä palkkaa.
Tuskinpa jos tekee täysipäiväistä työtä. Sitäpaitsi pientä palkkaa saavakin voi saada lisäksi asumistukea jos asuu vuokralla.
Mä saan pientä palkkaa ja teen 5-7päivää viikossa. Asumistukea en saa. Kyllä tympii nämä työttömät jotka saa tukia.
Ei muuta kuin irtisanoudut maanantaina. 😁
Miksi niin tekisin? Mä sentään maksan itse laskuni toisin kun tukiloiset. Miksi edes odottaisin maanantaihin kun huomennakin on töitä.
Siksi ettei sun tarttisi täällä valittaa muiden riesaksi. Ja saisit kokea työttömyyden helppouden ja mukavuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahahuolia.
Ap
Ap
Minä saan opiskelijana 500e kuussa. Saat tuplat siitä, mitä minä. Ja kehtaatkin valittaa että sinulla olisi jotenkin tiukkaa.
Miksi et ota opintolainaa niin kuin muutkin opiskelijat? Ihan oma valinta on kituuttaa 500 eurolla.
Opintolaina on lainaa, ei tuloa. Eihän ap:n tarvitse ottaa lainaa saadakseen tuon 900-1000e tukia.
Ja minä pärjään tuolla 500 eurolla. On vaan naurettavaa valittaa 900-1000 euron olevan pieni määrä tukia, se on kirjaimellisesti tuplasti minun saamani määrä.
Opintolaina on osa opintotukea. Opintotuki kokonaisuudessaan on suurempi kuin vaikkapa yleistuki.
Vierailija kirjoitti:
Toivon että on trollausta. Huolestuttava ajatus että niin moni olisi oikeasti niin äärettömän tyhmä.
Huolestuttava ajatus että niin moni irtisanoutui kun suojaosa leikattiin eikä pienempipalkkaiset työt kelpaa monelle.Silti jaksetaan valittaa tukien pienuutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahahuolia.
Ap
Ap
Opiskelijat ovatkin ainoa ihmisryhmä jonka odotetaan elättävän itsensä velkarahalla. Miksi? Pikemminkin voisi edellyttää työttömiltä opiskelua yleisten saamisen ehtona.
Opiskelijuus on pitkälti ikäkauteen kuuluva elämäntilanne. Turha yrittää asettaa opiskelijoita ja työttömiä vastakkain, kun jokainen työtön on ollut opiskeluiässä ja valtaosa opiskelijana aikoinaan. Samoin aika monesta opiskelijasta tulee vielä työtön tällä menolla, kyse on toisiaan seuraavista elämänvaiheista.
Vierailija kirjoitti:
Perustulo voisi ratkaista useimman köyhän rahaongelmat. Joku 1500 euroa kuukaudessa voisi riittää elämiseen ja ainakin itse voisin lopettaa työt kokonaan. Voisin käyttää aikaa enemmän harrastuksiin kuten liikkumiseen, kalastamiseen ja metsästämiseen sekä muuhun eräilyyn.
Mistä rahasta se perustulo maksetaan kaikille jos porukka vain harrastaa eikä tee töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahahuolia.
Ap
Omat rahahuoleni katosivat tyystin, kun siirryin opiskelijasta työttömäksi.
eri
Kyllä. Työtön saa toimeentulotukea ja asumistukea yleistuen lisäksi. Summa on isompi kuin työssäkäyvän palkka.
Ei työtön mitenkään automaattisesti saa kumpaakaan noista, ainoastaan yleistukea.
Saa, jos on varaton ja asuu vuokralla. Ja on tajunnut hakea noita.
No ei tuossakaan tapauksessa, jos on tienaava puoliso.
Ei tarvitsekaan saada.Jotain rajaa toisten rahojen kuppaamiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahahuolia.
Ap
Ap
Opintolaina on osa opintotukea. Opintotuki kokonaisuudessaan on suurempi kuin vaikkapa yleistuki.
Mikä pointtisi tässä on? Opintolaina eli noin 60% opintotuesta ei ole tuloa. Opiskelijat savaat siis tuloa enintään 500-550e kuukaudessa, joka on palkon vähemmän mitä yleis- ja asumistuella oleva saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on niitä ketkä ajattelee vaan itseään ja hyvin kapea alaisesti sieltä porvarikuplastaan. Ei tule mieleen esim sairaudet.
"No kun minäkin pystyin niin miksi muka et sinä?!? Tuo on vaan tekosyy, loinen, mene metsään!!!"
Tässä on se homman ydin. Kun maailma pyörii oman navan ympärillä eikä empatiakykyä löydy, on helppo haukkua työttömiä ja huudella kuinka mukavaa tukien varassa eläminen on.
Kumpi on itsekäs:
1. Se, joka olettaa voivansa elää tuosta vaan toisten rahoilla ja kurkkii sieltä verhon raosta (jos on jaksanut herätä), kun naapuri lähtee töihin. Ja vielä päälle vaatii lisää.
vai
2. Se, joka menee sinne töihin, kantaa vastuuta ja joka ei haluaisi sosialisoida palkkaansa niin paljoa.
Ihan totta. Minä en ole ikinä ymmärtänyt, miksi se ei ole itsekästä vaatia toisilta jotain vaan on itsekästä yrittää pitää omastaan kiinni. Jos minulla on uudet kengät ja naapuri haluaisi ne, niin olenko minä itsekäs, jos en anna vai naapuri, joka kehtaa pyytää. Ja ihan turha selittää, kuinka köyhät on muka jaloja ja rikkaat itsekkäitä. Ei se niin mene. Köyhät aina selittää, kuinka he antaa "vähästään". Paskat ne mitään anna kunnolla. Rikkaat tai tavalliset työssäkäyväthän joutuu antamaan jo pakostakin paljon omastaan köyhemmille ja he kantavat vastuuta, tekevät töitä, kasvattavat lapsensa, eivät vaadi toisilta koko ajan jotain jne. Itsekkyys pesii paljon laajemmin tuolla vuokrataloissa kuin vauraammalla omakotitaloalueella.
Pskapuhetta. Juuri sinun kaltaiset ihmiset vaativat koko ajan jotain. Veronalennuksia, vapautusta yhteisistä menoista. Ja korottavat itseään kaikessa typeryydessään.
Vierailija kirjoitti:
Perustulo voisi ratkaista useimman köyhän rahaongelmat. Joku 1500 euroa kuukaudessa voisi riittää elämiseen ja ainakin itse voisin lopettaa työt kokonaan. Voisin käyttää aikaa enemmän harrastuksiin kuten liikkumiseen, kalastamiseen ja metsästämiseen sekä muuhun eräilyyn.
Kuka ne työt tekee kun jokaiselle maksettaisi 1500 kotona makoilusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahahuolia.
Ap
Ap
Mikä pointtisi tässä on? Opintolaina eli noin 60% opintotuesta ei ole tuloa. Opiskelijat savaat siis tuloa enintään 500-550e kuukaudessa, joka on palkon vähemmän mitä yleis- ja asumistuella oleva saa.
Opiskelijat saavat ilmaisen koulutuksen veronmaksajien taskusta ja topintotuen.Vieläkö enemmän pitäisi saada?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahahuolia.
Ap
Ap
Näin juuri. Tästä olikin jo aloitus palstalla, että toimeentulotukiasiakkaat voitaisiin käskeä ottamaan opintolainaa tai muuta lainaa. Tässä: https://www.vauva.fi/keskustelu/6569686/voitaisiinko-valtion-menoista-s…
Opiskelun tarkoitus on opiskella itselleen ammatti ja se kestää suurimmalla osalla muutamia vuosia. Vaikka nuorisotyöttömyys on nykyään kova, silti kolme neljästä käy töissä, ja voi siten maksaa opintolainan pois.
Työttömälle tukien saajalle joutumalla elämään lainarahalla, päättäisi viimeistään muutamassa vuodessa motivaation hakea enää koskaan töitä. Eiväthän edes monet ulosottoon päätyneet hae töitä, koska velkavuori on niin suuri, ettei työstä saatava palkka motivoi töihin. Miksi tavallinen työtön, jolla ei ennestään ole velkaa, pitäisi yllä motivaatiota hakea töihin, jos pitäisi ottaa lainaa elääkseen?
Motivoida voisi esimerkiksi asettamalla vankeusrangaistus velkojen maksamatta jättämisestä.
🤣
Työttömät vankilaan siis vai mitä?
Millä työtön sen lainan maksaisi takaisin, kun ei töitä saa?
Esim. kuusi vuotta työttömänä ja velkaa olisi jo ehkä 80 000 euroa. Yli viisikymmentä vuotias ei enää töihin päästessään ehtisi velkaa maksaa ehkä eläessään.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu osin rahatilanteesta. Ei kaikki (pitkäaikais)työttömät ole vähävaraisia mutta kyllä mua ainakin ahdistaisi jos ei olisi rahaa säästössä vaikka remonttia tai autoa varten. Toisaalta moni tekee töitä aika pienellä eikä saa kerättyä kymppitonnien säästöjä.
Asun vuokralla, ei tarvi mitään remontteja miettiä. Ei ole autoa niin ei mene siihen rahaa. Tälleen vuokralla asuen ja toimeentulotukea saaden elämä on aika huoletonta.
Ei ole mitään omaa omaisuutta josta pitäs huolehtia ja johon joutuis laittaan rahaa kuten auto tai oma omistusasunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä rahasta se perustulo maksetaan kaikille jos porukka vain harrastaa eikä tee töitä?
Perustulo voisi mahdollistaa joillekin vajaakuntoisille jonkinlaisen yrittäjyyden. Koska kukaan työnantaja ei nykyisin palkkaa ketään vajaakuntoista töihin, mutta suuri osa vajaakuntoisista ei pääse nykyisin myöskään työkyvyttömyyseläkkeelle. Koska peruspäiväraha on pienempi kuin pieninkään työkyvyttömyyseläke. Itse en ole perustulon tai kansalaispalkan kannattaja, mutta tässä maassa on paljon ihmisiä, jotka voisivat työllistyä edes jotenkin, jos siihen annettaisiin jonkinlainen mahdollisuus. Mitkään rekryfirmat tai yritysten HR-tyypit ei sitä mahdollisuutta anna. Nykyisinhän ei saa työtön tehdä edes mitään yleishyödyllistä vapaaehtoistyötä vaan siitäkin sitten lähtee tuet pois. Täysin järjetön juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahahuolia.
Ap
Ap
Kyllä se tuloksi lasketaan esimerkiksi Kelalla. Toki oma valinta nostaako tuota tuloa vai ei. Opintotukeen kuuluu toki myös asumislisä, joten opintotuki on suurempi tuki kuin yleistuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukien varassa elävä on vähävarainen.
Ap
Monesti työtön saa tukia enemmän kuin työssäkäyvä palkkaa.
Tuskinpa jos tekee täysipäiväistä työtä. Sitäpaitsi pientä palkkaa saavakin voi saada lisäksi asumistukea jos asuu vuokralla.
Mä saan pientä palkkaa ja teen 5-7päivää viikossa. Asumistukea en saa. Kyllä tympii nämä työttömät jotka saa tukia.
Asumistuessa ei erotella onko työssäkäyvä vai työtön. Vain tulojen määrä ratkaisee ja esim. Lapsi/lapseton. Jos on kaksi samassa elämäntilanteessa olevaa ihmistä, toinen työtön, toinen työssä ja työssä niin kummallak7n on mahdollisuus asumistukeen. Jos työssäkäyvän ja työttömän tulot ovat sellaiset, että laskennallisesti saavat asumistukea niin sitten saavat.
Työttömyys ei pelkästään ole tae millekkään muulle tuelle kuten työssäkäyminen ei ole itsessään este muulle tuelle. Aina ihmetyttää mikseivät ihmiset ota selvää asioista kun ilmeisesti täällä kirjoittavilla on mahdollisuus käyttää nettiä ja erilaisia hakuja.
Pointti nyt vaan on että työtön saa enemmän mitä työssäkäyvä ja vielä tuet päälle. Pienipalkkainen maksaa ihan itse kaiken.
Et siis käsittänyt? Jos pienipalkkainen saa pientä palkkkaa, sanotaan nyt 1000 euroa ja työtön korvausta 1000 euroa niin kummallakin on oikeus hakea tukia ja samalla viivalla myös niitä saavat jos kummankin elämäntilanne on sama.
Asumistuessa kylläkin vaikuttaa laskelmaan myös asuinpaikka. Mutta jos siis asuvat samalla paikkakunnalla.
Jos työtön saa tukia niin silloin työttömän tulot ovat pienemmät kuin sen pienipalkkaisen. Tai työtön on esimerkiksi yksinhuoltaja tai yksinasuva ja työssäkäyvällä on puoliso tms.
Puoliso tai samassa osoitteessa asuva aikuinen vaikuttaa ja mainitaan usein täällä sen vuoksi, koska ulot lasketaan silloin yhteen. Usein, vaikka kumpikin olisi pienituloinen, yhteiset tulot ylittyvät senverran, ettei esimerkiksi asumistukea saa.
Eli ei se mene niin, että kun on työtön tuet automaattisesti myönnetään ja kun olet työssä automaattisesti et saa tukia. Joka ihmisellä on tapauskohtainen ja perustuu tiettyihin laskelmiin. Ja ne laskelmat ja kriteerit ovat samat molemmille. Ainakin asumistuessa. Työttömälle ei luotu erilaista asumistukilaskelmaa työttyyyden vuoksi.