Ajatteleeko joku oikeasti, että tukien varassa työttömänä eläminen on helppoa ja huoletonta?
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se helppoa huudella, kun on monen tonnin palkka. Työtön joutuu pinnistelemään muutamalla satasella kuukaudessa. Yritä ensin ite elää alle 600e kuukaudessa=maksat siitä vuokran, ruuan, vaatteet, laskut, lääkkeet ja ylipäätään kaiken mitä tarvit. Et voi ostaa mitään ylimääräistä, kaikki on ruuasta pois. Joudut ostaa kirpparilta halvimmat kengät mitkä löytyy, että voit käydä edes kaupassa. Tätä on todellisuus. Että siitä vaan työttömäksi, juhlaahan tämä on. S@@tana.
Jos työtön saa alle 600e niin hänellä on puoliso.
Mä en tajua miksi tätä puolisoa tungetaan joka paikkaan. Monella työssäkäyvälläkin on puoliso.
Onhan se.
Terveisin neljä vuotta putkeen työttömänä
Vierailija kirjoitti:
On se helppoa huudella, kun on monen tonnin palkka. Työtön joutuu pinnistelemään muutamalla satasella kuukaudessa. Yritä ensin ite elää alle 600e kuukaudessa=maksat siitä vuokran, ruuan, vaatteet, laskut, lääkkeet ja ylipäätään kaiken mitä tarvit. Et voi ostaa mitään ylimääräistä, kaikki on ruuasta pois. Joudut ostaa kirpparilta halvimmat kengät mitkä löytyy, että voit käydä edes kaupassa. Tätä on todellisuus. Että siitä vaan työttömäksi, juhlaahan tämä on. S@@tana.
Ei tarvitse pinnistellä yhtään missään, ei tarvitse edes nousta aamulla ylös sängystä. Kaikki tuodaan nenään eteen, täyttää vaan kupongin netissä, niinä on köyhän vaivat. Hiki varmaan oikein tulee, jos on jaksanut edes istumaan nousta täyttääkseen anomuksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu osin rahatilanteesta. Ei kaikki (pitkäaikais)työttömät ole vähävaraisia mutta kyllä mua ainakin ahdistaisi jos ei olisi rahaa säästössä vaikka remonttia tai autoa varten. Toisaalta moni tekee töitä aika pienellä eikä saa kerättyä kymppitonnien säästöjä.
Tukien varassa elävä on vähävarainen.
Ap
Monesti työtön saa tukia enemmän kuin työssäkäyvä palkkaa.
Jännää kun keskipalkka Suomessa on 4150 € kuussa ja mediaanikin on 3500 €. Yksin elävä työtön saa tukia noin 1000 - 1200 € tai vähemmän.
Jännä kun meillä ei edes yhteenlasketut palkat ole 4150e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu osin rahatilanteesta. Ei kaikki (pitkäaikais)työttömät ole vähävaraisia mutta kyllä mua ainakin ahdistaisi jos ei olisi rahaa säästössä vaikka remonttia tai autoa varten. Toisaalta moni tekee töitä aika pienellä eikä saa kerättyä kymppitonnien säästöjä.
Ap
Tuskinpa jos tekee täysipäiväistä työtä. Sitäpaitsi pientä palkkaa saavakin voi saada lisäksi asumistukea jos asuu vuokralla.
Mä saan pientä palkkaa ja teen 5-7päivää viikossa. Asumistukea en saa. Kyllä tympii nämä työttömät jotka saa tukia.
Ei muuta kuin irtisanoudut maanantaina. 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työtön saa alle 600e niin hänellä on puoliso.
Mä en tajua miksi tätä puolisoa tungetaan joka paikkaan. Monella työssäkäyvälläkin on puoliso.
No silloin ei tarvitse pärjätä sillä 600 eurolla jos on puoliso.
Ajattelen, sillä elän tukien varassa työttömänä. Tähän mennessä olen elänyt opintotuella, mikä vasta onkin kamalaa. Nyt työttömyystuen myötä elämänlaatuni on kohonnut järkyttävästi, ja pystyn jopa elämään kunnolla kituuttamisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä huolia siinä sitten on? Tietysti ahdistelevat työkkärin tytöt, mutta muutenhan tämä on varsin lungia hommaa.
Rahahuolia.
Ap
Omat rahahuoleni katosivat tyystin, kun siirryin opiskelijasta työttömäksi.
eri
Kyllä. Työtön saa toimeentulotukea ja asumistukea yleistuen lisäksi. Summa on isompi kuin työssäkäyvän palkka.
Sitten työssäkäyvällä on aika pieni palkka.
Toimeentulotuki on hyvin vähäinen tuki, saat sillä maidon ja leivän. Kannattaako käydä töissä, jos ei saa sen enempää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuskinpa jos tekee täysipäiväistä työtä. Sitäpaitsi pientä palkkaa saavakin voi saada lisäksi asumistukea jos asuu vuokralla.
Mä saan pientä palkkaa ja teen 5-7päivää viikossa. Asumistukea en saa. Kyllä tympii nämä työttömät jotka saa tukia.
Ei muuta kuin irtisanoudut maanantaina. 😁
Miksi niin tekisin? Mä sentään maksan itse laskuni toisin kun tukiloiset. Miksi edes odottaisin maanantaihin kun huomennakin on töitä.
Tuohan on ihan luonnekysymys. Toisille työttömyys sopii ja toisille ei. Suomessa kun kukaan ei ole nälkään kuollut, vaikka ei olis päivääkään töitä tehnyt. Kämppäkin hommataan, jos ei ole alkkis tai menttaalitapaus, joka sössii asuntohommat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä huolia siinä sitten on? Tietysti ahdistelevat työkkärin tytöt, mutta muutenhan tämä on varsin lungia hommaa.
Rahahuolia.
Ap
Kerro ensin paljon saat tukia.
Noin 900 - 1 000 euroa riippuen menoista.
Ap
Minä saan opiskelijana 500e kuussa. Saat tuplat siitä, mitä minä. Ja kehtaatkin valittaa että sinulla olisi jotenkin tiukkaa.
Ei kai kukaan enää 2026 tee töitä 😃 ite en ole saanut töitä 26 vuoteen, ihmiset jotka ei työllisty 5 vuodessa kannattaa laittaa suoraan eläkkeelle, ei kannata juoksuttaa työttömänä työnhakijana kun ei sinua kukaan halua palkata kun ei ole mitään työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen, sillä elän tukien varassa työttömänä. Tähän mennessä olen elänyt opintotuella, mikä vasta onkin kamalaa. Nyt työttömyystuen myötä elämänlaatuni on kohonnut järkyttävästi, ja pystyn jopa elämään kunnolla kituuttamisen sijaan.
Katsotaan mitä mieltä olet sitten, kun opintolainan lyhennykset alkaa ja kaikki vaatteet on kuluneet puhki. Hetken aikaa on ihan siedettävää, mutta tilanteen jatkuessa pitempään ei olekaan yhtään niin kivaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse pinnistellä yhtään missään, ei tarvitse edes nousta aamulla ylös sängystä. Kaikki tuodaan nenään eteen, täyttää vaan kupongin netissä, niinä on köyhän vaivat. Hiki varmaan oikein tulee, jos on jaksanut edes istumaan nousta täyttääkseen anomuksia
Jaa ai niinkö? Että oikeen nenän eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahahuolia.
Ap
Ap
Minä saan opiskelijana 500e kuussa. Saat tuplat siitä, mitä minä. Ja kehtaatkin valittaa että sinulla olisi jotenkin tiukkaa.
Miksi et ota opintolainaa niin kuin muutkin opiskelijat? Ihan oma valinta on kituuttaa 500 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahahuolia.
Ap
Ap
Miten tuet riippuu menoista? Kukahan työssäkäyvä saa palkkaa sen mukaan mitä on menoja????
Siten, että niinä kuukausina, kun tulee esim. sähkönsiirtolasku tai terveyskuluja, niin saan sen verran enemmän.
Kannattaa toki sunkin jäädä työttömäksi, jotta pääset nauttimaan tästä uskomattoman muhkeasta edusta.
Ap
Niin ja se pienipalkkainen maksaa ihan itse terveyskulut ja sähkölaskut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahahuolia.
Ap
Sopeutustoimia se tietysti vaatii.
Ei auta kun on sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahahuolia.
Ap
Ap
Miksi et ota opintolainaa niin kuin muutkin opiskelijat? Ihan oma valinta on kituuttaa 500 eurolla.
Opintolaina on lainaa, ei tuloa. Eihän ap:n tarvitse ottaa lainaa saadakseen tuon 900-1000e tukia.
Ja minä pärjään tuolla 500 eurolla. On vaan naurettavaa valittaa 900-1000 euron olevan pieni määrä tukia, se on kirjaimellisesti tuplasti minun saamani määrä.
Kyllä tulis monella täälä paskat housuun, kun tajuais mitä on elää ilman rahaa.
Siten, että niinä kuukausina, kun tulee esim. sähkönsiirtolasku tai terveyskuluja, niin saan sen verran enemmän.
Kannattaa toki sunkin jäädä työttömäksi, jotta pääset nauttimaan tästä uskomattoman muhkeasta edusta.
Ap