Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajatteleeko joku oikeasti, että tukien varassa työttömänä eläminen on helppoa ja huoletonta?

Vierailija
04.07.2026 |

Vai onko tuo vaan trollausta?

Kommentit (138)

Vierailija
81/138 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen, sillä elän tukien varassa työttömänä. Tähän mennessä olen elänyt opintotuella, mikä vasta onkin kamalaa. Nyt työttömyystuen myötä elämänlaatuni on kohonnut järkyttävästi, ja pystyn jopa elämään kunnolla kituuttamisen sijaan.

Katsotaan mitä mieltä olet sitten, kun opintolainan lyhennykset alkaa ja kaikki vaatteet on kuluneet puhki. Hetken aikaa on ihan siedettävää, mutta tilanteen jatkuessa pitempään ei olekaan yhtään niin kivaa.

Ap

Ei ole opintolainaa. Ei sitä ole mikään pakko ottaa. Olet itsekäs, saat tuhat euroa tukia ja valitat, muiden saadessa paljon vähemmän.

Vierailija
82/138 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä huolia siinä sitten on? Tietysti ahdistelevat työkkärin tytöt, mutta muutenhan tämä on varsin lungia hommaa.

Rahahuolia.

Ap

Kerro ensin paljon saat tukia.

Noin 900 - 1 000 euroa riippuen menoista.

Ap

Minä saan opiskelijana 500e kuussa. Saat tuplat siitä, mitä minä. Ja kehtaatkin valittaa että sinulla olisi jotenkin tiukkaa.

Miksi et ota opintolainaa niin kuin muutkin opiskelijat? Ihan oma valinta on kituuttaa 500 eurolla.

Opintolaina on lainaa, ei tuloa. Eihän ap:n tarvitse ottaa lainaa saadakseen tuon 900-1000e tukia.

Ja minä pärjään tuolla 500 eurolla. On vaan naurettavaa valittaa 900-1000 euron olevan pieni määrä tukia, se on kirjaimellisesti tuplasti minun saamani määrä.

Opiskelijat ovatkin ainoa ihmisryhmä jonka odotetaan elättävän itsensä velkarahalla. Miksi? Pikemminkin voisi edellyttää työttömiltä opiskelua yleisten saamisen ehtona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/138 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se helppoa huudella, kun on monen tonnin palkka. Työtön joutuu pinnistelemään muutamalla satasella kuukaudessa. Yritä ensin ite elää alle 600e kuukaudessa=maksat siitä vuokran, ruuan, vaatteet, laskut, lääkkeet ja ylipäätään kaiken mitä tarvit. Et voi ostaa mitään ylimääräistä, kaikki on ruuasta pois. Joudut ostaa kirpparilta halvimmat kengät mitkä löytyy, että voit käydä edes kaupassa. Tätä on todellisuus. Että siitä vaan työttömäksi, juhlaahan tämä on. S@@tana. 

Jos työtön saa alle 600e niin hänellä on puoliso. 

Mä en tajua miksi tätä puolisoa tungetaan joka paikkaan. Monella työssäkäyvälläkin on puoliso.

No silloin ei tarvitse pärjätä sillä 600 eurolla jos on puoliso. 

Voihan se puolisokin olla työtön.

Vierailija
84/138 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se helppoa huudella, kun on monen tonnin palkka. Työtön joutuu pinnistelemään muutamalla satasella kuukaudessa. Yritä ensin ite elää alle 600e kuukaudessa=maksat siitä vuokran, ruuan, vaatteet, laskut, lääkkeet ja ylipäätään kaiken mitä tarvit. Et voi ostaa mitään ylimääräistä, kaikki on ruuasta pois. Joudut ostaa kirpparilta halvimmat kengät mitkä löytyy, että voit käydä edes kaupassa. Tätä on todellisuus. Että siitä vaan työttömäksi, juhlaahan tämä on. S@@tana. 

Ei tarvitse pinnistellä yhtään missään, ei tarvitse edes nousta aamulla ylös sängystä. Kaikki tuodaan nenään eteen, täyttää vaan kupongin netissä, niinä on köyhän vaivat. Hiki varmaan oikein tulee, jos on jaksanut edes istumaan nousta täyttääkseen anomuksia 

Saattaisi sinulle tulla kova nälkä odottaessasi, että kaikki tuodaan nenän eteen. Ihmettelen miten olet onnistunut narraamaan työnantajan palkkaamaan sinut töihin? 

Vierailija
85/138 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä huolia siinä sitten on? Tietysti ahdistelevat työkkärin tytöt, mutta muutenhan tämä on varsin lungia hommaa.

Rahahuolia.

Ap

Ap

Minä saan opiskelijana 500e kuussa. Saat tuplat siitä, mitä minä. Ja kehtaatkin valittaa että sinulla olisi jotenkin tiukkaa.

Miksi et ota opintolainaa niin kuin muutkin opiskelijat? Ihan oma valinta on kituuttaa 500 eurolla.

Opintolaina on lainaa, ei tuloa. Eihän ap:n tarvitse ottaa lainaa saadakseen tuon 900-1000e tukia.

Ja minä pärjään tuolla 500 eurolla. On vaan naurettavaa valittaa 900-1000 euron olevan pieni määrä tukia, se on kirjaimellisesti tuplasti minun saamani määrä.

Opiskelijat ovatkin ainoa ihmisryhmä jonka odotetaan elättävän itsensä velkarahalla. Miksi? Pikemminkin voisi edellyttää työttömiltä opiskelua yleisten saamisen ehtona.

Näin juuri. Tästä olikin jo aloitus palstalla, että toimeentulotukiasiakkaat voitaisiin käskeä ottamaan opintolainaa tai muuta lainaa. Tässä: https://www.vauva.fi/keskustelu/6569686/voitaisiinko-valtion-menoista-s…

Vierailija
86/138 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työtön saa alle 600e niin hänellä on puoliso. 

Mä en tajua miksi tätä puolisoa tungetaan joka paikkaan. Monella työssäkäyvälläkin on puoliso.

No silloin ei tarvitse pärjätä sillä 600 eurolla jos on puoliso. 

Voihan se puolisokin olla työtön.

Mitä sitten? Silloin on jo 1200e ja kaikki tuet päälle.

Vierailija
87/138 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se aina helpompaa kuin käydä töissä ja suorittaa toisten asettamien paineiden mukaan. 

Työtön on vapaaherra, tarvitsee vain rahaa.

Oon vain Kontissa ja ilman palkkaa, mutta huomasin että parempi niin, kuin ei mitään.  Hassusti tottuu tyytyväisenä siihen että käy töissä vaikka ei saa palkkaa, puuttuu vain se että rahaa alettaisiin jakaa tasaisemmin, eli taksisin paluuta sosialismiin, mutta se nyt ei varmaan koskaan enää toteudu,.  Noissa työttömien työllistämisjutuissakin olen havainnut että on monen kerroksen väkeä,  toiset pystyvät tuottamaan ja heitä arvostetaan.

Vierailija
88/138 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on niitä ketkä ajattelee vaan itseään ja hyvin kapea alaisesti sieltä porvarikuplastaan. Ei tule mieleen esim sairaudet.

"No kun minäkin pystyin niin miksi muka et sinä?!? Tuo on vaan tekosyy, loinen, mene metsään!!!"

Tässä on se homman ydin. Kun maailma pyörii oman navan ympärillä eikä empatiakykyä löydy, on helppo haukkua työttömiä ja huudella kuinka mukavaa tukien varassa eläminen on. 

Kumpi on itsekäs:

1. Se, joka olettaa voivansa elää tuosta vaan toisten rahoilla ja kurkkii sieltä verhon raosta (jos on jaksanut herätä), kun naapuri lähtee töihin. Ja vielä päälle vaatii lisää.

vai

2. Se, joka menee sinne töihin, kantaa vastuuta ja joka ei haluaisi sosialisoida palkkaansa niin paljoa. 

Ihan totta. Minä en ole ikinä ymmärtänyt, miksi se ei ole itsekästä vaatia toisilta jotain vaan on itsekästä yrittää pitää omastaan kiinni. Jos minulla on uudet kengät ja naapuri haluaisi ne, niin olenko minä itsekäs, jos en anna vai naapuri, joka kehtaa pyytää.  Ja ihan turha selittää, kuinka köyhät on muka jaloja ja rikkaat itsekkäitä. Ei se niin mene. Köyhät aina selittää, kuinka he antaa "vähästään". Paskat ne mitään anna kunnolla. Rikkaat tai tavalliset työssäkäyväthän joutuu antamaan jo pakostakin paljon omastaan köyhemmille ja he kantavat vastuuta, tekevät töitä, kasvattavat lapsensa, eivät vaadi toisilta koko ajan jotain jne. Itsekkyys pesii paljon laajemmin tuolla vuokrataloissa kuin vauraammalla omakotitaloalueella. 

Vierailija
89/138 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahahuolia.

Ap

Ap

Näin juuri. Tästä olikin jo aloitus palstalla, että toimeentulotukiasiakkaat voitaisiin käskeä ottamaan opintolainaa tai muuta lainaa. Tässä: https://www.vauva.fi/keskustelu/6569686/voitaisiinko-valtion-menoista-s…

Ei, vaan maksetaan opiskelijoille sellainen tuki jolla voi elää ilman lainaa. 

Vierailija
90/138 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu osin rahatilanteesta. Ei kaikki (pitkäaikais)työttömät ole vähävaraisia mutta kyllä mua ainakin ahdistaisi jos ei olisi rahaa säästössä vaikka remonttia tai autoa varten. Toisaalta moni tekee töitä aika pienellä eikä saa kerättyä kymppitonnien säästöjä.

Tukien varassa elävä on vähävarainen.

Ap

Monesti työtön saa tukia enemmän kuin työssäkäyvä palkkaa. 

Jännää kun keskipalkka Suomessa on 4150 € kuussa ja mediaanikin on 3500 €. Yksin elävä työtön saa tukia noin 1000 - 1200 € tai vähemmän.

Jännä kun meillä ei edes yhteenlasketut palkat ole 4150e.

Ei kai se työttömien vika ole, että palkkasi on pieni?

Koska mediaani palkka on 3500 € kuussa, puolet työntekijöistä ansaitsee enemmän ja puolet vähemmän. Oma palkkani on ollut useammassakin työssä haarukassa 2300 - 2600 €/kuussa ja tiedän ettei se ole ollut suuri palkka, mutta hemmetisti enemmän nettonakin kuin tuet.

Vierailija
91/138 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu osin rahatilanteesta. Ei kaikki (pitkäaikais)työttömät ole vähävaraisia mutta kyllä mua ainakin ahdistaisi jos ei olisi rahaa säästössä vaikka remonttia tai autoa varten. Toisaalta moni tekee töitä aika pienellä eikä saa kerättyä kymppitonnien säästöjä.

Ap

Tuskinpa jos tekee täysipäiväistä työtä. Sitäpaitsi pientä palkkaa saavakin voi saada lisäksi asumistukea jos asuu vuokralla.

Mä saan pientä palkkaa ja teen 5-7päivää viikossa. Asumistukea en saa. Kyllä tympii nämä työttömät jotka saa tukia.

Asumistuessa ei erotella onko työssäkäyvä vai työtön. Vain tulojen määrä ratkaisee ja esim. Lapsi/lapseton. Jos on kaksi samassa elämäntilanteessa olevaa ihmistä, toinen työtön, toinen työssä ja työssä niin kummallak7n on mahdollisuus asumistukeen. Jos työssäkäyvän ja työttömän tulot ovat sellaiset, että laskennallisesti saavat asumistukea niin sitten saavat. 

Työttömyys ei pelkästään ole tae millekkään muulle tuelle kuten työssäkäyminen ei ole itsessään este muulle tuelle. Aina ihmetyttää mikseivät ihmiset ota selvää asioista kun ilmeisesti täällä kirjoittavilla on mahdollisuus käyttää nettiä ja erilaisia hakuja. 

Vierailija
92/138 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahahuolia.

Ap

Ap

Noin päin toki mieluummin. Valitettavasti tuohon ei taideta koskaan päästä.

Näytä aiemmat lainaukset

No sehän vähän riippuu tilanteesta. Joku ansiosidonnaisella elävä työtön saa "viettää lomaa" mahdollisesti huomattavasti suuremmallakin summalla kuin joku 24/7/365 omaishoitajana toimiva. Jos mä olisin viime kesänä, kun irtisanouduin työpaikastani, ilmoittautunut työttömäksi ja hakenut siten ansiosidonnaista, ne ekat kuukaudet olisin saanut päivärahaa enemmän kuin toi meidän lähikuppilan kokki saa edes palkkaa. Vaikka se tekeekin 12-tuntisaia työpäiviä.

Mutta moni työtön saa tosi vähän rahaa. Kun työttömyys pitkittyy, myös ongelmat kumuloituu. Mitä enemmän on ikää, sitä pahemmin. Vielä, jos esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinsairauksien vuoksi oikea osoite olisi jo työkyvyttömyyseläke eikä nyt uusi Kelan yleistuki, niin työllistyminen uudelleen on aika mission impossible.

Teknologia kehittyy eikä varsinkaan vajaakuntoisia tarvita enää yhtään mihinkään. 1980-luvun alussa mä tein yhden kesälomasijaisuuden Meilahden sairaalan röntgenissä rontgenkuvien kehittäjänä. Ne vakituiset olivat kaikki näkövammaisia. Ei siellä pimeähuoneessa näkökyvyllä tehnyt yhtään mitään, kun ei pimeässä mitään nähnytkään. Tällaisia työpaikkoja ei vaan enää ole. 

Moni työtön elättelee toiveita työpaikasta. Ja siksi asuvat - kalliisti - paikoissa, joissa töitä ehkä vielä joskus olisikin. Jossain "perähikiällä" ne tuet riittääkin, kun vuokranantaja suunnilleen maksaa sulle siitä, että pidät sen mörskän asuttuna.  Mulla on yksi tällainen tuttu, joka asuu Lapissa ihan itärajan tuntumassa. Vuokra on ihan nimellinen ja vuokranantaja osti hänelle sähköpyöränkin, jotta pääsee käymään 10 km päässä kaupassa.. Eläkeikään on hänellä vielä monta vuotta, mutta pärjää siellä ihan hyvin. Sukulaisia tai ystäviä ei tietenkään ole mailla halmeilla, mutta rahat riittää siellä elämiseen. Nälkää ei tarvitse nähdä ja vuokranantaja hommaa polttopuutkin. 

Vierailija
94/138 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelaloiset ovat perseestä. Miksi eivät mene töihin tai ala yrittäjiksi. Toisten rahoilla eläminen on rumaa ja pitäisi kieltää. Kuolkoot nälkään jos "osaaja" ei pysty elättämään itseään.

Vierailija
95/138 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä mielessä ainakin ansiosidonnaisella elo oli helppoa ja huoletonta (ennen porrastusta ja suojaosuuden poistoa), kun tiesi, että tulee vakiosumma (vaikkakin pieni, ainakin minulla, netto oli noin 1000e/kk) ja jos saa jotain pientäkin keikkaa, niin talous ei kaadu siihen, mutta nyt kun menivät porrastamaan ja suodaosuuden ottamaan pois, niin stressi lisääntyiporrastamisen vuoksi ja yksittäisiä halpakeikkoja (eli näitä 10-12e/h) ei yksinkertaisesti kannata edes ottaa.

Vierailija
96/138 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin paljon huolettomampaa ja helpompaa jos et samalla joudu törkeiden  ikävien ja inhottavien valheiden, väärennösten, sabotointien ja lavastuksien kohteeksi  ja rahojasi ei varasteta. 

Vierailija
97/138 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työttömän päivä on tylsää.

Vierailija
98/138 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahahuolia.

Ap

Ap

Muualla maailmassa otetaan lainaa opintoja varten mutta Suomessa se ei ole välttämätöntä jos löytää töitä opintojen oheen. Löysä rahanjako viivästyttää monen opintoja kun ajatellaan että ei ole mitään kiirettä valmistua. Eipä löydy oikein työpaikkoja hitaast edenneille varsinkaan jos ei ole työkokemusta ollenkaan. Tutkinto menee ikään kuin hukkaan kun opiskelija näyttää tekemisellään että hän on laiska.

Vierailija
99/138 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuskinpa jos tekee täysipäiväistä työtä. Sitäpaitsi pientä palkkaa saavakin voi saada lisäksi asumistukea jos asuu vuokralla.

Mä saan pientä palkkaa ja teen 5-7päivää viikossa. Asumistukea en saa. Kyllä tympii nämä työttömät jotka saa tukia.

Asumistuessa ei erotella onko työssäkäyvä vai työtön. Vain tulojen määrä ratkaisee ja esim. Lapsi/lapseton. Jos on kaksi samassa elämäntilanteessa olevaa ihmistä, toinen työtön, toinen työssä ja työssä niin kummallak7n on mahdollisuus asumistukeen. Jos työssäkäyvän ja työttömän tulot ovat sellaiset, että laskennallisesti saavat asumistukea niin sitten saavat. 

Työttömyys ei pelkästään ole tae millekkään muulle tuelle kuten työssäkäyminen ei ole itsessään este muulle tuelle. Aina ihmetyttää mikseivät ihmiset ota selvää asioista kun ilmeisesti täällä kirjoittavilla on mahdollisuus käyttää nettiä ja erilaisia hakuja. 

Pointti nyt vaan on että työtön saa enemmän mitä työssäkäyvä ja vielä tuet päälle. Pienipalkkainen maksaa ihan itse kaiken.

Vierailija
100/138 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelaloiset ovat perseestä. Miksi eivät mene töihin tai ala yrittäjiksi. Toisten rahoilla eläminen on rumaa ja pitäisi kieltää. Kuolkoot nälkään jos "osaaja" ei pysty elättämään itseään.

Menisit edes töihin. Loinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä