Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te ummistatte silmänne huono-osaisille Suomessa?

Vierailija
02.07.2026 |

Miten pystytte unohtamaan itsemurhat, runsaan työttömyyden, äärettömän huonot tuet yms? Miten saatte aikaan sen, ettei empatia nosta päätään? Olisi ihanaa, kun ei miettisi mitään tuollaisia.

Kommentit (145)

Vierailija
121/145 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on tavannut muutamankin tällaisen niin huomaa miten vaikeaa ihmisten auttaminen on. Pelkän rahan antaminen ei auta, voi jopa pahentaa tilannetta kun on enemmän rahaa päihteisiin. Ja kun tietenkin on itsemääräämisoikeus, ei voi estää tekemästä pahaa itselleen ja vääriä valintoja 

Kun katsoo esim ulosottoon päätyneitä asuntoja on nähtävissä muitakin elämänhallinta ongelmia, kuin vain se ettei valtio anna näille riittävästi rahaa.

Tarvitaan siis muutakin apua kuin vain rahallista. Sitä ihmettelen mikseivät vanhemmat, sisarukset tai muut sukulaiset puutu herkemmin tilanteeseen kun nähdään että jollakin menee huonosti.

Vierailija
122/145 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välitän vain itsestäni. Huomattu on että jos olen itse ahdingossa niin apua ei tipu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/145 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitäisi nähdä vaivaa sellaisten ihmisten vuoksi, jotka eivät näe vaivaa minun, muiden tai edes itsensä vuoksi?

Olen kokenut ihan omakohtaisesti paljon köyhyydestä, pitkäaikaisesta työttömyydestä, kroonisista sairauksista, mielenterveysongelmista ja päihderiippuvuudesta. Sitkeällä työllä voi vaikuttaa melkein kaikkeen. Kuntoutuskursseilla, A-killan ruokaloissa, baareissa yms. paikoissa kohtasin porukkaa, joilla ei ole mitään halua kunnolliseen elämään. Palkastani menee jo kolmasosa veroa ja tämäkin porukka saa nauttia työni hedelmistä. Miksi minun pitäisi heille suoda yhtään enempää ajatuksia ja energiaa? Toivoisin,  että ottaisivat vastuun itsestään.

Oot varmaan joku nepo, kun nuin monta mahdollisuutta saanut päästä mukaan yhteiskuntaan.

Vierailija
124/145 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huono-osainen. Voin yrittää tihrustaa kun katson peiliin.

Vierailija
125/145 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet pystyy siihen sen vuoksi, että he ovat itsekeskeisiä narsistisia piirteitä omaavia perskokkareita. Eivät he näe maailmassa kuin itsensä. Valitettavasti minun ikäpolveni on kasvattanut tuollaisen sukupolven, vaikka meidät itsemme kasvatettiin ihan toisin. N48

Suomessa on maailman suurimmat tulonsiirrot ja kovin veroprogressio, mutta mikä riittäisi vassarille?

Tuskinpa tuo pitää kuitenkaan paikkaansa. On vain propagandaa ja sanahelinää. 

Suomessa ei ole erityisen hyvät sosiaalietuudet, ja Suomi onkin saanut moitteita siitä, etteivät sosiaalietuudet ole riittävän suuria.

Plus miten kauhean vaikeaa on päästä lääkärin vastaanotolle tai saada hoitoa.

Tää on kanssa yksi asia mikä vituttaa ihan huolella. Mätisäkit jumalauta seisoo piiska kourassa vaatimassa paljon tekemättä itse mitään. Ylipainon kustannukset on enemmän kuin päihteiden, tupakoinnin ja ilmastonmuutoksen yhteensä. 

Vierailija
126/145 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on tavannut muutamankin tällaisen niin huomaa miten vaikeaa ihmisten auttaminen on. Pelkän rahan antaminen ei auta, voi jopa pahentaa tilannetta kun on enemmän rahaa päihteisiin. Ja kun tietenkin on itsemääräämisoikeus, ei voi estää tekemästä pahaa itselleen ja vääriä valintoja 

Kun katsoo esim ulosottoon päätyneitä asuntoja on nähtävissä muitakin elämänhallinta ongelmia, kuin vain se ettei valtio anna näille riittävästi rahaa.

Tarvitaan siis muutakin apua kuin vain rahallista. Sitä ihmettelen mikseivät vanhemmat, sisarukset tai muut sukulaiset puutu herkemmin tilanteeseen kun nähdään että jollakin menee huonosti.

Ja mitähän se muu apu olisi? Suomalaiset eivät noin yleensäkään pidä siitä,  että joku puuttuu heidän asioihinsa tai vielä pahempi,  jos kehtaa ehdottaa jotain,  millä ongelman voisi ratkaista. 

Vierailija
127/145 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet pystyy siihen sen vuoksi, että he ovat itsekeskeisiä narsistisia piirteitä omaavia perskokkareita. Eivät he näe maailmassa kuin itsensä. Valitettavasti minun ikäpolveni on kasvattanut tuollaisen sukupolven, vaikka meidät itsemme kasvatettiin ihan toisin. N48

Suomessa on maailman suurimmat tulonsiirrot ja kovin veroprogressio, mutta mikä riittäisi vassarille?

Rahaa pitää saada vastikkeetta lisää ja työssäkäyvien pitää se maksaa.

35 milliä kaverille, köyhät nuolkoot näppejään.

Verokikkaillaan kans pari millii välillä.

Vierailija
128/145 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välitän vain itsestäni. Huomattu on että jos olen itse ahdingossa niin apua ei tipu

Eikö sinun sitä suuremmalla syyllä pitäisi auttaa muita jos siihen on mahdollisuus? Ethän halua, että joku muukin jää ilman apua kuten sinä jäit.

Vierailija
129/145 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein tulee miettineeksi, kuinka paljon vasemmistossa on aitoa halua auttaa vähempiosaisia menestymään elämässään ja kuinka paljon toimintaa ohjaa puhdas kateus menestyneitä kohtaan?

Teillä oikeistolaisilla on outo tapa rinnastaa oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus kateuskorttiin. Opetettiinko sinulle lapsuudessa, että vähä-osaisilta kuuluu ottaa varakkaille? Minulle on opetettu, että siltä otetaan jolla on varaa. 

Johtunee yksinkertaisesti siitä, että heillä itsellään on taipumusta kateuteen, joten olettavat että kaikilla muillakin on. 

Vierailija
130/145 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa yhteiskunta toimii yleensä niin hyvin, että suurimmalla osalla elämä kunnossa. 

Vierailija
131/145 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on rakennettu siten, että tietyn rajan jälkeen mitkään ulkoiset asiat eivät häiritse. Harva kai herää yöllä murehtimaan Afrikan sisällissotia ja niissä taistelevia ja kuolevia lapsisotilaita, muuten vaan suuria määriä kuolevia lapsia ja niin edelleen. Kaikki nämä ovat ikäviä asioita ja seurausta ihmisten ikävästä toiminnasta, mutta se tapahtuu siellä jossain, eivätkä nämä asiat vaikuta omaan elämään ja sen laatuun millään tavalla.

Tätä kirjoittaessani jonkun ohimo murskautuu, kun luoti menee sen läpi ja jatkaa kulkuaan vielä hetken aikaa.

Vierailija
132/145 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisen ihmisen pitää hoitaa itse asiassa ei sukulaisten, varmaan moni yrittää vähän neuvoa että onko kaikkea kivaa pakko ostella velaksi, luuletko että kuuntelevat 

Vierailija
133/145 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ikää on kertynyt, olen yhä enemmän kääntynyt sille kannalle että loppuviimeksi ihminen on oman onnensa seppä. Toki taustalla, luonnonlahjoilla ja  ja puhtaalla tuurilla on merkitystä, mutta sittenkin. Its eolen lähtisin alkoholistiperheestä, niin matalasta majasta ettei nykyään moni uskoisi. Ja niin vain onnistuin kipuamaan ainakin keskiluokan kynnykselle, akateemiseen ammattiin. Veroja maksan mielelläni, jos ja kun niillä rahoitetaan niitä tukia joita itse nuorena ja opiskelijana sain. Mutta se että kustannetaan vätysten ja elämäntapaluusereiden seilaaminen tikkua ristiin laittamatta läpi elämän. elintasolla joka on omaan taustaan verrattuna kuin ruhtinaalla - sitä en sulata. Joka ei työtä tee, sen ei syömänkään pidä, sanoi vanha kansa. Työttömyyttä ain availitetaan, mutta miksi joku on työtön? SIksi, että joko hän ei halua tehdä tarjolla olevaa työtä, tai siksi että hän ei osaa mitään millä työantajan kannalta on arvoa. Eli ei ole kouluttautunut. Se on valinta, ja sen seuraukset pitää sietää. Eli sitten vain eletään minimitukien varassa. 

Itse olen kyllä kouluttautunut ihan vuosikausia mutta tapaturma vei työkyvyn lähes kaikkeen työhön. En minäkään ollut ikinä tätä ennen työtön! Ilman tapaturmasta aiheutunutta pysyvää ja hankalaa vammaani saisin töitä heti. Ja mitä hurjiin ja mahtaviin tukiin tulee; saan pelkän yleistuen ja sehän ei riitä mihinkään.

Vierailija
134/145 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinun sitä suuremmalla syyllä pitäisi auttaa muita jos siihen on mahdollisuus? Ethän halua, että joku muukin jää ilman apua kuten sinä jäit.

Mun pitäisi nyt auttaa sitä yhäri Katjaa, joka käytti koko kouluaikansa minun kiusaamiseen? Aion olla katkera koko lopun ikäni. Vahingonilo on iloa puhtaimmillaan. 

- eri

Vierailija
135/145 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisen ihmisen pitää hoitaa itse asiassa ei sukulaisten, varmaan moni yrittää vähän neuvoa että onko kaikkea kivaa pakko ostella velaksi, luuletko että kuuntelevat 

Ketään ei voi väkisin auttaa. 

Vierailija
136/145 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse ihminen,  jota muut saavat vapaasti käyttää hyväkseen? 

- eri -

Vierailija
137/145 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yhteen halliin on varaa lahjoittaa 34 miljoonaa, en ymmärrä. Kodittomat kulkee tuhansia ihmisiä eikä lapsille ole  ruokaa. Nyt on luottamus päättäjiin murentunut.

Lasten nälkä on vanhempien vastuulla ja aikuiset ovat vastuussa omasta asumisestaan.

Suomessa ei kukaan päädy nälkäiseksi tai varsinkaan asunnottomaksi tekemättä erittäin montaa huonoa valintaa peräjälkeen. 

Pelkkä huono tuuri ei riitä, täytyy myös huonon tuurin sattuessa toimia systemaattisesti typerästi. 

Olen itse työkyvytön työnhakija, vakuutuslääkärin ihmeparantama, 16 vuotta pois työelämästä. Tuet ei ole suuria, mutta kyllä niillä pärjää, jos ei tee koko ajan jotain typerää. 

Aikuisena oleminen on sitä että otetaan vastuuta. Aina. 

Kai ymmärrät ettei se vakuutuslääkäri ketään ihmeparanna, vaan vaivasi jatkuminen ei vain ole johtunut sattuneesta tapaturmasta vaan taustalla olevasta sairaudesta, joka on lääketieteellisesti (esim magneettitutkimuksessa tai leikkauksessa) näkynyt. 
Tämän on vakuutuslääkäri todennut sinua hoitaneen lääkärin lausuntojen perusteella.

Tämän jälkeen päätöksestä voi vielä valittaa, ja tämäkin valitus käsitellään suomessa voimassaolevan lain mukaan. Eli jos päätöstä ei ole pyörretty, et yksinkertaisesti ole mukaan oikeutettu korvaukseen. Ota ja maksa itsellesi sairauskuluja kattava vakuutus.

Sivistä itseäsi ennen kuin puhut, tapaturmavakuutukset maksaisivat ihmisille kymmenkertaisia summia, mikäli ne kattaisivat myös kaikkien sairausperäiset vaivat.

Vierailija
138/145 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmiset kerro riittävän ajoissa, että heillä on alkanut mennä huonosti.  Kulissit pidetään pystyssä keinolla millä hyvänsä ja kun kulissit kaatuu,  on jo myöhäistä. 

Vierailija
139/145 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeudenmukaisuudesta ja empatiassa olisi hyvä aloittaa. 

Voisithan itse parantaa tilannetta hieman helposti, mutta laiskuutesi taitaa estää? Voit maksaa vapaaehtoisesti lisää veroja, tehdä pidempää päivää suurempien verojen vuoksi tai voisit kouluttautua paremmin palkattuun työhön, jolloin maksamasi verot kasvaisivat ja niitä voisi jakaa kaikille halukkkaille. Silti valitset helpomman tien, roikut palstalla mielummin kuin voisit tehdä jotain hyvää yhteiskunnan eteen

Olen keskiluokkaa, jolla on kyky empatiaan ja ymmärrykseen, nähdäkseni muutakin kuin oman napani. Te itsekkäät oikeistolaiset ihmiset, ette edes tajua ja ymmärrä sitä, että on olemassa ihmisiä, jotka eivät ajattele vain itseään ja omaa kuplaansa. Eikö kotona opetettu, että heikompia pitää aina puolustaa? Niin, en uskonutkaan.  Teidän lapsenne ovat heitä, jotka aloittavat elämänsä koulukiusaamisella, koska sellaiseksi heidät kasvatatte.  Polkemaan heikompia ja viemään heiltä kaikki, saadaksenne itse enemmän. 

Sinähän täälläkin kiusaat meitä muita haukkumalla ja solvaamalla. Milläs sulle saataisiin käytöstavat opetettua? Pitäiskö meidän oikeistolaisten opettaa?

Vierailija
140/145 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun pitäisi nähdä vaivaa sellaisten ihmisten vuoksi, jotka eivät näe vaivaa minun, muiden tai edes itsensä vuoksi?

Olen kokenut ihan omakohtaisesti paljon köyhyydestä, pitkäaikaisesta työttömyydestä, kroonisista sairauksista, mielenterveysongelmista ja päihderiippuvuudesta. Sitkeällä työllä voi vaikuttaa melkein kaikkeen. Kuntoutuskursseilla, A-killan ruokaloissa, baareissa yms. paikoissa kohtasin porukkaa, joilla ei ole mitään halua kunnolliseen elämään. Palkastani menee jo kolmasosa veroa ja tämäkin porukka saa nauttia työni hedelmistä. Miksi minun pitäisi heille suoda yhtään enempää ajatuksia ja energiaa? Toivoisin,  että ottaisivat vastuun itsestään.

Oot varmaan joku nepo, kun nuin monta mahdollisuutta saanut päästä mukaan yhteiskuntaan.

Että oikein nepo! Sukuni on sekä isäni että äitini puolelta köyhiä pienviljelijöitä monessa polvessa. Itse kävin pikkupaikkakunnan lukion, sitten aloin siivota ja tehdä kaupan alan töitä. Yliopiston keskeytin. Lopulta sain ammatin kuntotuksen kautta. Nelikymppisenä sain ekan vakityön. Olen ihan tavallinen, yritteliäs ihminen joka ei ole jäänyt sohvalle makaamaan, paitsi nyt äitiyslomalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi