Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te ummistatte silmänne huono-osaisille Suomessa?

Vierailija
02.07.2026 |

Miten pystytte unohtamaan itsemurhat, runsaan työttömyyden, äärettömän huonot tuet yms? Miten saatte aikaan sen, ettei empatia nosta päätään? Olisi ihanaa, kun ei miettisi mitään tuollaisia.

Kommentit (138)

Vierailija
81/138 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oo ummistanut silmiä,sehän näkyy joku päivä huonoosaisuus tuolla.Ja aina on epäkohtia.Porvarit hyväosaiset vähättelee tilannetta.En tiedä ketä pitäs syyttää?Suomi kuihtuu,säästöt jatkuu.Kansa kurjistuu vaan.Euro oli huijaus.Ei Suomen ikinä olisi pitänyt lähteä,syötiin se kasvu mikä saatiin aikaiseksi.Esipolvet kova työ.Suomen tulevaisuus on kurja.Täällä pitää vaan elää itse kunkin tai lähtee..nyt ruotsi houkuttelee taas töihin.Putin väijyy rajalla.Mikä lie tulevaisuutemme .

Suomalaisilta on hippasen päässyt unohtumaan keistä se yhteiskunta koostuu. Syyllinen olet sinä itse kansalainen, mutta sen ääneen sanominen on polttoitsemurha. 
Kuinka paljon aikoinaan saatiinkaan aikaa politiikan ja verorahojen törsäilyn ulkopuolella kansalaistoiminnan avulla.

Maassa makaa nälkää ja janoa kauhuissaan huutava mies. Poliitikko, sosiologi ja iltapäivälehden kolumnisti käyvät vuorotellen miehen vieressä kertomassa, kuinka väärin miehen nälkä on. Sitten ne keksivät vuorotellen toinen toistaan hienompia ruokareseptejä, joilla jonkun pitäisi nälkäistä ruokkia. Siis jonkun muun kuin heidän. Paikalle tulee tuntematon, joka antaa nälkäiselle ämpärillisen vettä ja kuivan leivänkannikan. Poliitikko, sosiologi ja kolumnisti kertovat sen jälkeen, millä kaikilla eri tavoin leivänkannikka on vääränlainen.

Vierailija
82/138 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy kauppakeskuksissa tai lidlissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/138 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Intia on pysynyt tuhansia vuosia koossa kastijärjestelmän ansiosta. Keitä me olemme heitä arvostelemaan?

Onko koossa pysyminen siis tämä siitä, että kaikki ihmiset voivat siellä hyvin? 

Vierailija
84/138 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oo ummistanut silmiä,sehän näkyy joku päivä huonoosaisuus tuolla.Ja aina on epäkohtia.Porvarit hyväosaiset vähättelee tilannetta.En tiedä ketä pitäs syyttää?Suomi kuihtuu,säästöt jatkuu.Kansa kurjistuu vaan.Euro oli huijaus.Ei Suomen ikinä olisi pitänyt lähteä,syötiin se kasvu mikä saatiin aikaiseksi.Esipolvet kova työ.Suomen tulevaisuus on kurja.Täällä pitää vaan elää itse kunkin tai lähtee..nyt ruotsi houkuttelee taas töihin.Putin väijyy rajalla.Mikä lie tulevaisuutemme .

Suomalaisilta on hippasen päässyt unohtumaan keistä se yhteiskunta koostuu. Syyllinen olet sinä itse kansalainen, mutta sen ääneen sanominen on polttoitsemurha. 
Kuinka paljon aikoinaan saatiinkaan aikaa politiikan ja verorahojen törsäilyn ulkopuolella kansalaistoiminnan avulla.

Maassa makaa nälkää ja janoa kauhuissaan huutava mies. Poliitikko, sosiologi ja iltapäivälehden kolumnisti käyvät vuorotellen miehen vieressä kertomassa, kuinka väärin miehen nälkä on. Sitten ne keksivät vuorotellen toinen toistaan hienompia ruokareseptejä, joilla jonkun pitäisi nälkäistä ruokkia. Siis jonkun muun kuin heidän. Paikalle tulee tuntematon, joka antaa nälkäiselle ämpärillisen vettä ja kuivan leivänkannikan. Poliitikko, sosiologi ja kolumnisti kertovat sen jälkeen, millä kaikilla eri tavoin leivänkannikka on vääränlainen.

Leipäjono on syntynyt juuri näin, politiikan ja verorahojen törsäilyn ulkopuolella. Köyhille pitää yksinkertaisesti antaa enemmän ruokaa, vaatteita, yms. Leipäjonoja pitäisi olla enemmän. Ne ovat nimenomaan täsmäapua niille, jotka tarvitsevat säälin sijaan ruokaa. Ihminen kun ei pääse ylös kuopastaan vain katselemalla ihmisiä jotka listaa missä kaikessa muut ihmiset epäonnistuu. 

Vierailija
85/138 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen matkustellut paljon ja nähnyt sellaista köyhyyttä, mitä ei Suomesta löydy. Enemmän murehdin niitä lapsia, jotka nukkuvat kaatopaikoilla pskan peitossa ja keräävät kaiket päivät romumetallia saadakseen edes vähän riisiä syödäkseen, kuin ketään suomalaista. Täällä on mahdollista olla täysin vailla omaisuutta ja silti on joka päivä ruokaa, katto pään päällä, vaatteita ja mahdollisuus peseytyä. 

Suomessa ei ole edes mahdollisuutta tonkia kaatopaikoille. Siksi moni suomalainen lapsi menee nälkäisenä nukkumaan. Pulloja/tölkkejäkään ei ole enää paljoa kerättäväksi. Se on suomalainen vastine tuolle sinun kaatopaikoilla tonkimiselle. 

Suurin osa työttömistä ei näe nälkää. Siihen tarvitaan elämänhallinnan pettäminen. Pitäisikö kaikki nämä henkilöt ottaa valtion toimesta pakosta huostaan?

Vierailija
86/138 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan, edes jotenkin tuntemani, itsemurhan tehnyt ei ole ollut mitenkään huono-osainen. Jopa päinvastoin. Kukaan niistä ei myöskään puhunut ajatuksistaan kenellekään. Aika vaikea silloin on mitään tehdä.

Vierailija
87/138 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ikää on kertynyt, olen yhä enemmän kääntynyt sille kannalle että loppuviimeksi ihminen on oman onnensa seppä. Toki taustalla, luonnonlahjoilla ja  ja puhtaalla tuurilla on merkitystä, mutta sittenkin. Its eolen lähtisin alkoholistiperheestä, niin matalasta majasta ettei nykyään moni uskoisi. Ja niin vain onnistuin kipuamaan ainakin keskiluokan kynnykselle, akateemiseen ammattiin. Veroja maksan mielelläni, jos ja kun niillä rahoitetaan niitä tukia joita itse nuorena ja opiskelijana sain. Mutta se että kustannetaan vätysten ja elämäntapaluusereiden seilaaminen tikkua ristiin laittamatta läpi elämän. elintasolla joka on omaan taustaan verrattuna kuin ruhtinaalla - sitä en sulata. Joka ei työtä tee, sen ei syömänkään pidä, sanoi vanha kansa. Työttömyyttä ain availitetaan, mutta miksi joku on työtön? SIksi, että joko hän ei halua tehdä tarjolla olevaa työtä, tai siksi että hän ei osaa mitään millä työantajan kannalta on arvoa. Eli ei ole kouluttautunut. Se on valinta, ja sen seuraukset pitää sietää. Eli sitten vain eletään minimitukien varassa. 

Huoh. Viestin alku oli ihan järkevä, kyllä, ihminen on vastuussa itsestään ja huonoistakin lähtökohdista voi päästä pitkälle.

Mutta mukana on myös tuuria ja sattumaa. Olen tällä hetkellä varmaan se kuvailemasi elämäntapavätys, vaikka et varmasti minua sellaisena oikeassa elämässä pitäisi. Töitä en ole saanut vaikka olen kouluttautunut ja huonon tuurin takia on useita duunariammatteja joita en geenilotossa sattuneen virheen takia voi tehdä. Toisessa korvassani ei myöskään ole kuuloa, joka myös rajaa aloja. Tämäkin on rajoite joka on ollut itsestäni riippumaton.

Ihmiset joilla on sitä hyvää tuuria eivät tajua että moni asia on ihan sattumien tulosta, eikä omaa saavutusta. Itselläni tällainen on ollut vaikkapa se että olin menossa erääseen tapahtumaan, ja tuli sellainen olo että menenkin myöhemmällä bussilla enkä sillä jonka olin suunnitellut. Tapahtuman ovella edelläni kävellyt isoa pahvilaatikkoa kantanut nainen kompastui ja tällä levisi laatikosta tavarat maahan. Autoin tätä, hän kiitteli kovasti. Parin viikon päästä yliopiston työelämämessuilla tuo nainen oli yhdellä kojulla pitäjänä, tunnisti minut ja jäätiin höpisemään. Sain tuota kautta harjoittelupaikan. Eikö tuo muka ollut sitä kuuluisaa sattumaa ja tuuria?

Kävin työhaastattelussa, koulutukseni vastasi työpaikkaa ja sain sen. Se oli tuuria vain, ei muusta kyse. Jos olisin mennyt peruskoulun papereilla en olisi saanut työpaikkaa, pakko olla tuurista kiinni.

Voit parantaa mahdollisuuksia opiskelemalla hyvin ja osaamalla käyttäytyä, mutta jos uskot vain tuuriin kaikessa ilman koulutusta tai alkeellisia käyttäytymistaitoja, et kyllä pääsee pitkälle. Tuurin syyttäminen kaikessa on vähän naurettavaa.

Vierailija
88/138 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipäjono on syntynyt juuri näin, politiikan ja verorahojen törsäilyn ulkopuolella. Köyhille pitää yksinkertaisesti antaa enemmän ruokaa, vaatteita, yms. Leipäjonoja pitäisi olla enemmän. Ne ovat nimenomaan täsmäapua niille, jotka tarvitsevat säälin sijaan ruokaa. Ihminen kun ei pääse ylös kuopastaan vain katselemalla ihmisiä jotka listaa missä kaikessa muut ihmiset epäonnistuu. 

Ihminen oppii esimerkissäsi, ettei mitään kannata tehdä. Makaat vain ja ruoka tulee luoksesi. Vaikka kantaisit hänelle joka päivä kottikärryllisen leipää, hänen elämänlaatunsa ei parane, jollei hän nouse itse maasta.

Vierailija
89/138 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ikää on kertynyt, olen yhä enemmän kääntynyt sille kannalle että loppuviimeksi ihminen on oman onnensa seppä. Toki taustalla, luonnonlahjoilla ja  ja puhtaalla tuurilla on merkitystä, mutta sittenkin. Its eolen lähtisin alkoholistiperheestä, niin matalasta majasta ettei nykyään moni uskoisi. Ja niin vain onnistuin kipuamaan ainakin keskiluokan kynnykselle, akateemiseen ammattiin. Veroja maksan mielelläni, jos ja kun niillä rahoitetaan niitä tukia joita itse nuorena ja opiskelijana sain. Mutta se että kustannetaan vätysten ja elämäntapaluusereiden seilaaminen tikkua ristiin laittamatta läpi elämän. elintasolla joka on omaan taustaan verrattuna kuin ruhtinaalla - sitä en sulata. Joka ei työtä tee, sen ei syömänkään pidä, sanoi vanha kansa. Työttömyyttä ain availitetaan, mutta miksi joku on työtön? SIksi, että joko hän ei halua tehdä tarjolla olevaa työtä, tai siksi että hän ei osaa mitään millä työantajan kannalta on arvoa. Eli ei ole kouluttautunut. Se on valinta, ja sen seuraukset pitää sietää. Eli sitten vain eletään minimitukien varassa. 

Huoh. Viestin alku oli ihan järkevä, kyllä, ihminen on vastuussa itsestään ja huonoistakin lähtökohdista voi päästä pitkälle.

Mutta mukana on myös tuuria ja sattumaa. Olen tällä hetkellä varmaan se kuvailemasi elämäntapavätys, vaikka et varmasti minua sellaisena oikeassa elämässä pitäisi. Töitä en ole saanut vaikka olen kouluttautunut ja huonon tuurin takia on useita duunariammatteja joita en geenilotossa sattuneen virheen takia voi tehdä. Toisessa korvassani ei myöskään ole kuuloa, joka myös rajaa aloja. Tämäkin on rajoite joka on ollut itsestäni riippumaton.

Ihmiset joilla on sitä hyvää tuuria eivät tajua että moni asia on ihan sattumien tulosta, eikä omaa saavutusta. Itselläni tällainen on ollut vaikkapa se että olin menossa erääseen tapahtumaan, ja tuli sellainen olo että menenkin myöhemmällä bussilla enkä sillä jonka olin suunnitellut. Tapahtuman ovella edelläni kävellyt isoa pahvilaatikkoa kantanut nainen kompastui ja tällä levisi laatikosta tavarat maahan. Autoin tätä, hän kiitteli kovasti. Parin viikon päästä yliopiston työelämämessuilla tuo nainen oli yhdellä kojulla pitäjänä, tunnisti minut ja jäätiin höpisemään. Sain tuota kautta harjoittelupaikan. Eikö tuo muka ollut sitä kuuluisaa sattumaa ja tuuria?

Kävin työhaastattelussa, koulutukseni vastasi työpaikkaa ja sain sen. Se oli tuuria vain, ei muusta kyse. Jos olisin mennyt peruskoulun papereilla en olisi saanut työpaikkaa, pakko olla tuurista kiinni.

Voit parantaa mahdollisuuksia opiskelemalla hyvin ja osaamalla käyttäytyä, mutta jos uskot vain tuuriin kaikessa ilman koulutusta tai alkeellisia käyttäytymistaitoja, et kyllä pääsee pitkälle. Tuurin syyttäminen kaikessa on vähän naurettavaa.

Koulutusinflaatio. Peruskouluhan on aina ollut vähintään yhtä paljon lasten säilytyspaikka kuin näiden sivistämispaikka. Lapset on työnnettävä jonnekin siksi aikaa kun vanhemmat ovat töissä. Massatyöttömyys on tuonut uusia ikäryhmiä tämän säilömisongelman piiriin, jonnekin on työnnettävä myös se ylimääräinen työvoima joka tulee työikään, mutta jota ei voida työllistää.

Vierailija
90/138 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan kiinnosta, omassakin elämässä on tarpeeksi mietittävää

Anteeksi, mutta miten nuo muka olisivat toisensa pois sulkevia asioita? Ei mullakaan ole oikein työkaluja ratkaista tollaisia ongelmia, mutta eihän se nyt hemmetti sentään tarkoita että ei kiinnosta. N34

Vierailija
91/138 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono-osaisiLTA.

Vierailija
92/138 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanne muuttuu huonommaksi joka päivä. Kyllä se köyhä lopulta tulee kylään.

En usko.

Tämä lähinnä siksi, että nämä köyhät eivät saa aikaiseksi edes ateriaa ruokajonon kassin aineksista.

Vierailija
93/138 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan kiinnosta, omassakin elämässä on tarpeeksi mietittävää

Anteeksi, mutta miten nuo muka olisivat toisensa pois sulkevia asioita? Ei mullakaan ole oikein työkaluja ratkaista tollaisia ongelmia, mutta eihän se nyt hemmetti sentään tarkoita että ei kiinnosta. N34

Maailmantuska, se on kaamea sairaus.

Vierailija
94/138 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoh hoijaa miten tylsä aloitus. 

Vierailija
95/138 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minun pitäisi nähdä vaivaa sellaisten ihmisten vuoksi, jotka eivät näe vaivaa minun, muiden tai edes itsensä vuoksi?

Olen kokenut ihan omakohtaisesti paljon köyhyydestä, pitkäaikaisesta työttömyydestä, kroonisista sairauksista, mielenterveysongelmista ja päihderiippuvuudesta. Sitkeällä työllä voi vaikuttaa melkein kaikkeen. Kuntoutuskursseilla, A-killan ruokaloissa, baareissa yms. paikoissa kohtasin porukkaa, joilla ei ole mitään halua kunnolliseen elämään. Palkastani menee jo kolmasosa veroa ja tämäkin porukka saa nauttia työni hedelmistä. Miksi minun pitäisi heille suoda yhtään enempää ajatuksia ja energiaa? Toivoisin,  että ottaisivat vastuun itsestään.

Vierailija
96/138 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet pystyy siihen sen vuoksi, että he ovat itsekeskeisiä narsistisia piirteitä omaavia perskokkareita. Eivät he näe maailmassa kuin itsensä. Valitettavasti minun ikäpolveni on kasvattanut tuollaisen sukupolven, vaikka meidät itsemme kasvatettiin ihan toisin. N48

Suomessa on maailman suurimmat tulonsiirrot ja kovin veroprogressio, mutta mikä riittäisi vassarille?

Liioittelet.

Vierailija
97/138 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nämä huono-osoiset jonottaa kaupassa kaljatölkkien kanssa, joskus on ruokaa joka jätetään ostamatta jos rahat ei riitä. Kyllä se säälittää toki, että mikä saa ihmisen ostamaan mieluummin ne kaljat kuin ruokaa 

Vierailija
98/138 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin: 😆

Vierailija
99/138 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kaikki vaikuttaa olevan päin persettä, niin kannattaa vaikka katsoa pari ilmaista dokumenttia juutubesta intian köyhien lasten olosuhteista. Saat vähän perspektiiviä elämään. Se että sulla ylipäänsä on pääsy nettiin valittamaan kertoo, että olet jotain top 10% maailman hyväosaisimmista.

Emme elä Intiassa. On turha verrata eri maan kansalaisten oloja omaamme.  Heillä on erilainen järjestelmä, kulttuuri ja sivistystaso. Haluatte ajaa Suomeen samanlaisen järjestelmän. Olette hyvin jo aloittaneet kastijako on jo alkanut. 

Monessa länsimaassa kansa on pahasti kahtiajakautunut.  Jossakin se on tapahtunut johdon yllytyksestä. Muissa maissa taustalla on maailmantilanne ja työpaikkojen väheneminen. Ahneudessa tehtyjä päätöksiä, jotka voivat aikaansaada paljon pahaa jatkossa.

Vierailija
100/138 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen olevani itse niin huono-osainen ja kipeä, että kaikki aikani menee itsestäni huolehtimiseen ja elämästä selviämiseen. Olen ystävyyssuhteitakin lopettanut ihan sen takia, että en jaksa kantaa muiden kuormia enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan