Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sisaren lapsen syntymisen myötä "Tädiltä" aletaan odottaa ilmaista lastenhoitoapua ja lahjoja?

Vierailija
30.06.2026 |

Esim. pitäisi olla valmiina kuskaamaan paikkoihin tai odotetaan lahjoja nimpparina, synttärinä, jouluna, mutta vastavuoroisuus puuttuu?

Miten ratkoa tilanne, ettei mene välit, ottaen huomioon, että "Täti" on vapaaehtoisesti lapseton, jota ei muutenkaan kiinnosta perheleikit/larppaus, vaan elämästä löytyy ihan omiakin harrastuksia.

Kommentit (206)

Vierailija
101/206 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoko sitä on ostaa krääsää? Lahja voi olla vaikka uusi talvihaalari tai oman lapsuuden lautapeli jota pelataan yhdessä lapsen kanssa. Aina ei tarvitse olla lahjoja, mutta moni haluaa antaa jotain joulu- tai synttärilahjaksi.

On vanhempien tehtävä vaatettaa lapsensa. Ja kyllä ne ylivoimaisesti suurin osa lahjoista ovat krääsää nykyään.

Vierailija
102/206 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjat nyt ovat ilmaisia, eivät ne muuten olisi lahjoja.

Mikään pakkohan sun ei ole mitään ostaa eikä lapsenkaan kanssa aikaa viettää. Monet tekevät niin, koska itse haluavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/206 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään pakkohan sun ei ole mitään ostaa eikä lapsenkaan kanssa aikaa viettää. Monet tekevät niin, koska itse haluavat.

Lahjat ilmaisia? Voi kuule, ei ole ilmaisia lahjoja. Joku ne maksaa. Ja sinä olet selvästi lokkipuolella.

Vierailija
104/206 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan, ettet usko kykeneväsi hoitamaam lasta heidän tarvitsemallaan tavalla. Kyllä lapselle aina hoitajia löytyy läheltä.

Vierailija
105/206 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkoko sitä on ostaa krääsää? Lahja voi olla vaikka uusi talvihaalari tai oman lapsuuden lautapeli jota pelataan yhdessä lapsen kanssa. Aina ei tarvitse olla lahjoja, mutta moni haluaa antaa jotain joulu- tai synttärilahjaksi.

On vanhempien tehtävä vaatettaa lapsensa. Ja kyllä ne ylivoimaisesti suurin osa lahjoista ovat krääsää nykyään.

Jeps.. mistä lähtien lasten vaatetus ja perustarpeet kuuluukin sukulaisten maksettavaksi? Miksi hankkia lapsia jos alkaa vaatia että lasten perustarpeet ei kuulu vanhempien itsensä hankittavaksi? Kuulostaa kovin itsekkäältä.

Vierailija
106/206 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Nykyään vanhemmat nimenomaan painottavat etteivät halua lapselle lahjaksi mitään krääsää ja siitähän vanhempi sukupolvi loukkaantuu.

Vierailija
107/206 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta itse lapsellesi mitä tarvitsevat. Että kehtaatkin maksattaa lapsesi tarpeet toisilla ihmisillä.

Vierailija
108/206 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva tietää miksi ihmiset aina odottavat lastenhoitoapua tädeiltä, mummoilta jne. mettei koskaan sediltä? Aina oletetaan naisten hoitavan toisen lapsia. Miksi ihmiset eivät kysy miehiltä lastenhoitoapua?

Itseltä on kanssa kysytty useaan kertaan hoitoapua vaikka en edes pidä lapsista.

N43

Piilevät vanhanaikaiset ajatusmallit, että lapset kuuluvat vain naisten hoidettavaksi, ja että miehet eivät osaa/kykene lastenhoitoon, joten naisten täytyy suojella lapsia epäpäteviltä isiltä.

Tai jotain tuollaista. Sama trooppi toistuu komediaelokuvissa: kömpelö isä ei osaa vaihtaa vaippaa jne

Miehen elämä on helppoa, kun ei kukaan ole vaatimassa mitään eikä toimitsemassa.

Vierailija
109/206 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisen kommentin voi kirjoittaa vain ihminen joka on satumaisen rikas (raha ei merkkaa mitään), tai ihminen joka ei ymmärrä rahasta ja taloudenhoidosta mitään.

Vierailija
110/206 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano suoraan ettet välitä heistä, niin saat varmasti olla rauhassa ja kuolla yksinäisenä.

Vierailija
111/206 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot vaan, ettet usko kykeneväsi hoitamaam lasta heidän tarvitsemallaan tavalla. Kyllä lapselle aina hoitajia löytyy läheltä.

Niin, tai ettet halua hoitaa niitä. Rehellinen kannattaa olla.

Vierailija
112/206 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeps.. mistä lähtien lasten vaatetus ja perustarpeet kuuluukin sukulaisten maksettavaksi? Miksi hankkia lapsia jos alkaa vaatia että lasten perustarpeet ei kuulu vanhempien itsensä hankittavaksi? Kuulostaa kovin itsekkäältä.

Tietenkin vanhemmat huolehtivat lastensa kustannuksista ja kyllä niitä on ihan riittävästi vaikka minä tätinä ostaisin joskus jonkun vaatteen. Jos ei halua antaa lahjoja niin sekin on ok, pointti oli, että lahjan ei tarvitse eikä kannata olla krääsää.

Vierailija
113/206 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaisen kommentin voi kirjoittaa vain ihminen joka on satumaisen rikas (raha ei merkkaa mitään), tai ihminen joka ei ymmärrä rahasta ja taloudenhoidosta mitään.

Lahja on saajalleen ilmainen eikä siihen liity velvoitteita. Muutoin se ei ole lahja. Eri asia on, että yleensä on kohteliasta antaa vastalahja esim. jouluna.

Vierailija
114/206 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahjat ilmaisia? Voi kuule, ei ole ilmaisia lahjoja. Joku ne maksaa. Ja sinä olet selvästi lokkipuolella.

Ei vaan aloittaja kirjoitti, että sisko vaatii lahjoja ilmaiseksi. Ja kyllä lahjat saajalle ovat ilmaisia. Muuten eivät olisi lahjoja. Mutta sellaisestahan sinä et mitään ymmärrä. Että joku, kuten esim minä, ostan lahjoja lapsille odottamatta mitään vastalahjaa.

Vierailija
115/206 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano suoraan ettet välitä heistä, niin saat varmasti olla rauhassa ja kuolla yksinäisenä.

Jos ihmisiä pitää lahjoa rahalla/lahjoilla ystävyyden ylläpitämiseksi, se ei ole ystävyyttä ollenkaan. Sellaiset suhteet saakin katketa. Yksinäisyys ja yksinoleminen on kaksi eri asiaa. Moni ei edes halua ympärilleen ihmisiä.

Vierailija
116/206 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta itse lapsellesi mitä tarvitsevat. Että kehtaatkin maksattaa lapsesi tarpeet toisilla ihmisillä.

Minä olen jo vanha nainen ja ostan itse mielelläni lapsille lahjoja vaatimatta niistä maksua. :D

Vierailija
117/206 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin vanhemmat huolehtivat lastensa kustannuksista ja kyllä niitä on ihan riittävästi vaikka minä tätinä ostaisin joskus jonkun vaatteen. Jos ei halua antaa lahjoja niin sekin on ok, pointti oli, että lahjan ei tarvitse eikä kannata olla krääsää.

No jos lapsella on jo kaikki mitä tarvii, eikä krääsää ei saa ostaa, miksi pitäisi ostaa mitään? Miksei läsnäolo riitä?

Vierailija
118/206 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP kysyy miten ratkaista tilanne ilman että välit sisarukseen tulehtuu. Kommunikointi on ainoa vaihtoehto. Voi rauhallisesti ilmaista, että juuri nyt ei ole rahaa, aikaa tai muita resursseja olla täysin mukana lapsen arjessa.

Itse äitinä ajattelen, että olisi lapsille valtava rikkaus, jos heidän elämässään olisi muitakin välittävä aikuisia kuin omat vanhemmat. Sillä on vähän tekemistä rahan tai palvelusten  kanssa. Aikaa toki menee jonkin verran lapsen seurassa olemiseen, mutta ei vaadi säännöllistä jatkuvaa läsnäoloa luodakseen lapseen yhteyden. Myös kauempaa voi olla lapsen elämässä, vaikka näkisi harvemmin.

Meillä on pieni suku ja lähipiiri. Minua surettaa , että oma siskoni ei ole missään tekemisissä lasteni kanssa. Rippijuhlissa oli läsnä, seuraavan kerran varmaan yo-juhlissa. Rahaa en ole häneltä missään vaiheessa vaatinut enkä muutakaan. Ennen lasten saamista olin sisareni kanssa läheinen. Sisareni on lapseton, kokenut vuosia sitten 2 keskenmenoa. Syy ehkä tässä ja siinä tapauksessa ymmärrettävää.

Vierailija
119/206 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitteleeko AP siis muiden odottavan tällaisia palveluksia vai onko niitä esitetty AP:lle suoraan? Vähän tulee sellainen fiilis, että AP ärsyyntyy jo pelkästä ajatuksesta, että lapsiin kohdistetaan sellaista huomiota mistä hän itse jää paitsi. Hoitopyyntöihin ei tarvitse osallistus eikä lahjoja hankkia, ei sen kummallisempaa.

Vierailija
120/206 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei maksa mitään, jos viettää mukavaa aikaa sisaren lapsen kanssa.